جاباما
۸۱۶۷۵۳
۱۸ نظر
۵۰۸۰
۱۸ نظر
۵۰۸۰
پ

دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

در این مطلب به ۱۰ واقعیت شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

وبسایت عجیبترین : در این مطلب به ۱۰ واقعیت شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان‌ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مورد دهم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

مهارت حرف‌زدن یک شگفتی است. برای تولید یک عبارت، تقریباً ۱۰۰ عضله در سینه، گردن، فک، زبان و لب‌ها باید با هم همکاری کنند. هر عضله دسته‌ای متشکل از صد‌ها یا هزاران فیبر است. برای هماهنگی این عضلات، نورون‌هایی بسیار بیشتر از حد لازم برای پای یک ورزشکار لازم است تا این عضلات را منقبض کنند. فقط هر یک نورون حرکتی می‌تواند حرکت را در ۲۰۰۰ فیبر عضلانی موجود در عضله ساق تحریک کند. اما نورون‌هایی که تار‌های صوتی یا حنجره را کنترل می‌کنند، می‌توانند فقط به یک تا دو-سه سلول عضلانی بچسبند.
مورد نهم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

هر کلمه یا عبارت کوتاهی که بر زبان می‌آید با الگوی حرکت عضلانی خاص خود همراه است. کلیه اطلاعات لازم برای بر زبان آوردن یک عبارت مثل «حال شما چطور است؟» در مغز در قسمت گفتار ذخیره می‌شود. اما این برنامه ثابت نیست. اگر دچار زخمی در دهان باشید که مانع تلفظ عادی کلمات شود، این حرکات تغییر می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند کلمات را تا حد امکان نزدیک به حالت عادی بر زبان آورید.
مورد هشتم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

یک کلمه ساده «سلام» می‌تواند اطلاعات زیادی را منتقل کند. تن صدا نشان می‌دهد که گوینده شاد است، خسته است، ناراحت است، عجله دارد، عصبانی است، ترسیده است، خشن است و شدت این حالات، کنایه، توجه و مهربانی، حمایت یا شوخ‌طبعی آن را نیز مشخص می‌کند. حس یک عبارت ساده می‌تواند برحسب مدت حرکت هر عضله، با سرعت حرکات و کسری از ثانیه تغییر کند.
مورد هفتم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

انسان‌ها می‌توانند حدود ۱۴ حرکت در هر ثانیه تولید کنند درحالیکه بخش‌های جدا از دستگاه گفتار مثل زبان، لب‌ها، فک و سایر قسمت‌ها قادر نیستند بیشتر از ۲ حرکت در ثانیه ایجاد کنند.
مورد ششم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

انسان‌های اولیه دستگاه گفتاری ابتدایی و اولیه از صدا‌های بصری، لامسه و شنوایی داشتند که شبیه به گفتار حیوانات بوده است. فقط زمانیکه نیاز به نشان دادن اشیاء از طریق سمبل‌ها و صحبت کردن با فردی دیگر درمورد تولیدات ذهنی خود بودند حرف زدن اتفاق می‌افتاده است. این مغز خاص انسان بوده که توانایی اینکار را به او می‌داده است.

اولین زبان سمبلیک ۲٫۵ میلیون سال پیش پدیدار شد که انسان شروع به ساختن اولین ابزار‌های سنگی کرد. این توانایی مطمئناً نقش مهمی در رشد و پیشرفت ارتباط سمبلیک داشته است. صحبت کردن صحیح و کامل ۱۵۰٫۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاد که انسان صدایی مشابه با آنچه انسان مدرن به زبان می‌آورد از خود تولید کرد.

دهان، بینی و حنجره به یک دستگاه تبدیل شدند که در آن هوا به خاطر وضعیت بهتر زبان و لب‌ها، به حروف صدادار و بی‌صدا تبدیل می‌شد. علاوه براین، یادگیری دستورزبان و صرف‌ونحو درنتیجه یک فرایند تکاملی پدید آمد درحالیکه توانایی نوشتن برآمد تفسیر آوایی آیکون‌های اولیه بوده است.
مورد پنجم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

گفتارزاده شده یا یاد گرفته شده است؟ موارد مشهور از گم شدن کودکان در جنگل قبل از سن سه سالگی (که زبان عمدتاً یادگرفته می‌شود) و پیدا کردن آن‌ها در سال‌ها بعد نشان داده است که طی آن دوران توانایی محدودی در یادگیری زبان انسانی داشته‌اند و یادگیری زبان نیاز به ایجاد رابطه با دیگران دارد. به نظر می‌رسد که مغز دوره‌ای دارد که در آن گفتار را یاد می‌گیرد و اگر این دوره نادیده گرفته شود، فرد بعد‌ها قادر به کسب مهارت گفتار نخواهد بود. مهارت گفتار فقط با حضور در یک اجتماع و در سن رشد مغزی ایجاد می‌شود.
مورد چهارم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

گفتار پیچیده انسان به دو هسته مغزی مرتبط است که زبان را کنترل می‌کنند (کنترل حرف زدن، ذخیره اطلاعات و ادغام قوانین دستورزبان) و در نیمکره چپ مغز قرار دارد. آنچه می‌خواهیم بر زبان بیاوریم در ناحیه‌ای در نیمکره چپ که منطقه ورنیک نام دارد تولید می‌شود. این قسمت با منطقه بروکا که مسئول قوانین دستورزبان است در ارتباط می‌باشد. ضربه‌ها از این نواحی به عضلات دخیل در گفتار می‌روند. این مناطق با سیستم بصری (به همین دلیل می‌توانیم بخوانیم) و سیستم شنیداری (به همین دلیل می‌توانیم حرف‌های دیگران را بشنویم، درک کنیم و به آن پاسخ دهیم) نیز در ارتباط است و همچنین یک بانک حافظه برای یادآوری عبارات مهم و با ارزش دارد.

همین نیمکره چپ حرکات دست راست را کنترل می‌کند و ۹۹ درصد از انسان‌ها راست‌دست هستند. نیمکره چپ همچنین مرکز تفکر تحلیلی است که با توانایی‌های منطقی در ارتباط است.
مورد سوم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

با ظهور زبان حدود ۵۰٫۰۰۰ سال پیش، تحول و پیشرفتی ناگهانی در تکامل گفتار پدید آمد. گفته می‌شود که ۶۰۰۰ زبان مدرن دنیا همه ریشه در یک زبان مادر واحد داشته‌اند زیراکه ۵۰٫۰۰۰ سال پیش انسان‌ها جمعیتی بسیار اندک و فقط حدود ۱۰۰۰ نفر بوده‌اند. امروز، سه خانواده بزرگ از زبان‌های انسانی وجود دارد.
مورد دوم
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

به بسیاری از میمون‌ها از نژاد‌های بومبو، شمپانزه، گوریل یا اورانگوتان، زبان علامات یا اداره علامت‌های گرافیکی یا کامپیوتری آموزش داده شده است. برخی از آن‌ها قادر بوده‌اند تا ۱۰۰۰ کلمه را یاد بگیرند (روزانه ۴۰ کلمه تازه)، اما آگاهی موقت آن‌ها پوچ است. درنتیجه، همه این‌ها به توانایی‌های مغز برمی‌گردد.
مورد اول
دانستنی‌های شگفت‌انگیز در مورد گفتار انسان

درمورد نحوه پدید آمدن زبان انسانی سه فرضیه اصلی وجود دارد:

الف) خوردن سیلوسایبین که یک آلکالوئید روان‌گردان موجود در برخی قارچ‌ها است توسط انسان‌های اولیه که می‌توانسته بخش‌های تکامل‌یافته مغز مثل منطقه بروکا را تحریک کرده باشد. نقاشی‌های عصر نوسنگی بر روی دیوارها، انسان را با دست‌های پر از قارچ نشان می‌دهد که بازگو کننده این تئوری است.

ب) مبحث تکاملی درمورد ابداعات مغز، مکانیزم‌هایی که موجب یک رشد مشخص شده‌اند، صحبت می‌کند. ممکن است پیشرفت گفتار به‌خاطر باروری یا بقای انسان صورت گرفته باشد.

ج) ممکن است فقط یک جهش یا تحول توانایی گفتار را ایجاد کرده باشد. زبان‌های انسانی ساختاری یکسان دارند که می‌تواند ذاتی و از ویژگی‌های گونه‌ها انگاشته شوند. محققان آمریکایی در سال ۲۰۰۱ روی کروموزم ۷، ژنی کشف کردند که نبود آن بین اعضای یک خانواده موجب بروز دشواری‌هایی برای تولید کلمات و درک آن‌ها شود، حتی اگر آن افراد، انسان‌هایی واقعاً باهوش بوده باشند. این نشان می‌دهد که زبان به هوش کلی ارتباطی ندارد و همچنین بیانگر این واقعیت است که گفتار پایه و اساسی ژنتیکی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فارسی از همه زبان ها بهتره چون کلمات و معانی انها برای شونده کاملا واضح و کامل است و مثل بقیه زبان ها کلمات گنگ و معانی ناقص و نامفهوم ندارد مثلا انگلیسی با صداهای نامفهوم با معانی ناقص جملات و جمله بندی بر عکس مثل ادم اهنی حرف می زنند

      پاسخ ها

      • یه ایرانی

        چون شما فارس هستی برات فارسی بهترینه و کلماتش برات آشناست یه چینی فارسی حرف بزنه یا یه فارس پرتقالی حرف بزنه خیلی هم گنک و ناآشناست . این نظراتو از کجا میارین معلوم نیست .

      • بدون نام

        یعنی وقتی یک فیلم به زبان انگلیسی می بینی کاملا تلفظ کلمات متوجه میشی و معانی سریع درک می کنی ! تلفظ حروف و کامل بودن معانی جمله در زبان فارسی از زبان های دیگر بهتر اینو زبان شناس ها گفتن

      • سویل

        واقعا مخالفم ینی چه این حرف!!!!

      • بدون نام

        ماذا فازا یا سیدی؟!؟! |:

      • بدون نام

        تو اول برو جمله بندی تو درست کن بعدشم پنجاه درصد متنی که نوشتی عربی کدوم فارسی رو میگی

      • بدون نام

        عزیز دلم منم فارس زبانم عاشق زبانم هستم ولی هر زبانی زیباییهای خودش رو داره، اینطور صفر و صدی حرف زدن مایه آبروریزیه جونم

      • هادی

        عزیزم فارسی اصلا زبان نیست که ، فارسی یکی از لهجه های عربی عه .

      • بدون نام

        منم فارس زبانم ولی حرف شمارو قبول ندارم هر زبانی به تناسب محیط جغرافیایی و فرهنگی اون منطقه شکل گرفته و از این نظر همه زبانها کامل هستند

      • بی نام

        درست گفتی عزیزم. همه کامنت منفیا وطن فروشی بیش نیستند

      • س

        با کیا شدیم هشتاد میلیون....

    • بدون نام

      خوردن سیلوسایبین یا قارچ جادویی باعث حرف زدن انسان های نخستین شده!!!
      مسخره ترین تئوری ای که تا حالا شنیدم

      پاسخ ها

      • مهندس

        ببین شکل همون مورد دومی هستی احمق

      • بی نام

        موافقم 16.20

    • بدون نام

      دانستنی هارو نمیزارید؟

    • بدون نام

      کسی که گفتی فارسی از همه زبان ها بهتره طبیعتا چون خودت فارسی زبان هستی و به خاطر تعصبی که داری این حرف و میزنی درضمن زبانی کامل تره که همه حرف ها و صدا ها در اون قابل تلفظ باشه و دامنه لغات اون زبان زیاد باشه نه دلایلی که شما آوردید و البته هر زبانی خوبی ها و بدی های خودشو داره لطفا تعصب نداشته باش و راجع به چیزی که نمی دونی انقدر با قاطعیت حرف نزن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انگار تعصب شما به زبان انگلیسی یا ترکی عربی کردی ارمنی عبری پشتو هندی لاتین بیشتره که فارسی بهتر از انها نمی دانید

      • بدون نام

        دوازده و سی و هفت ... منطق و شعور از همه چیز بهتره جانم.... حتی از تعصبات بی مورد شما ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج