۸۱۶۷۷۲
۱۱ نظر
۵۰۱۴
۱۱ نظر
۵۰۱۴
پ

تصویب لایحه FATF، منطبق با مصلحت کشور

منطبق بر مصلحت» عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته غلامرضا مصباحی‌مقدم است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید.

منطبق بر مصلحت» عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته غلامرضا مصباحی‌مقدم است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید.

قانون مبارزه با پولشویی از قوانین داخلی کشور است که سال ۱۳۸۶ تصویب شده بود که در طول ۱۱ سال گذشته دولت به ضعف‌های قانون موجود پی برد و به همین منظور لایحه‌ای را برای رفع خلأ‌ها و ضعف‌های آن به مجلس ارایه کرد و مجلس نیز آن را به تصویب رساند. از آنجا که براساس قانون، مصوبات مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد این مصوبه نیز به شورای نگهبان ارسال شد که این شورا آن را مطابق با قانون اساسی ندانست و ایراداتی به آن وارد کرد.

یکی از ایرادات شورای نگهبان، مغایرت این مصوبه با بند دوم اصل ۱۱۰ قانون اساسی بود یعنی حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام بوده است. از آنجا که مجلس بر نظر خود اصرار کرد این مصوبه به منظور رفع اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. مجمع نیز طی دو جلسه این موضوع را در دستور کار خود قرار داد که یکی جلسه‌ای پیش از رحلت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بود و جلسه دیگر مربوط می‌شود به روز گذشته که اولین جلسه مجمع با ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی بود. اکنون این لایحه از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شده است و برای ابلاغ از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به دولت ارسال شد. ناگفته نماند اصلاحاتی از سوی مجمع نسبت به این لایحه صورت گرفت که این اصلاحات بسیار اندک بود. لازم به ذکر است، با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس وارد دانسته بود از باب مصلحت مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار نگرفت؛ لذا این موارد همانطور که مجلس تصویب کرده بود باقی ماند.

البته موارد اندکی در ماده ۱، ۵ و ۸ اصلاح شد تا نظر شورای نگهبان نیز تامین شود. نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود موضوع انتقاداتی است که برخی از باب اصلاح مصوبات مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد کرده‌اند که در این رابطه باید بگویم کافی است به سوابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در رسیدگی به اختلافات میان مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نگاه کنند در این صورت مشخص خواهد شد.

این مسائل برای اولین‌بار نیست که رخ می‌دهد بلکه‌ ده‌ها مورد وجود دارد که مجمع تشخیص برای حل اختلافات گاهی نظرات مجلس را عینا تصویب کرده و گاهی هم نظرات شورای نگهبان عینا مورد تایید قرار گرفته است و این میان موارد بسیاری هم وجود داشته است که به تفسیر مواردی از نظر شورای نگهبان و مواردی از نظر مجلس مورد تصویب و تایید قرار گرفته است.

مضاف بر این موارد، مصادیق قابل توجهی وجود دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام با انجام اصلاحاتی مصوبه مجلس را تایید کرده است و این موضوع کاملا منطبق بر آیین‌نامه داخلی مجمع است. نکته‌ای که باید بر آن تاکید کرد این است که وظیفه مجمع حل اختلاف میان دو نهاد مجلس و شورای نگهبان است و این حل اختلاف نمی‌تواند تنها با تایید کامل نظر یکی و رد نظر دیگری محقق شود؛ لذا از آنجا که بحث رعایت مصالح ملی در میان است ممکن است شق ثالثی مطرح شود که مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را مبنا قرار دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      به هیچ عنوان به روزنامه اعتماد اعتماد ندارم!

      پاسخ ها

      • علی

        نه غلاااااااااااام

      • @

        روزنامه وابسته اصلاح طلب اعتماد؟ سال 86 قانون داخلی مبارزه با پولشویی تصویب شد ولی شماها و دولت بی عرضتون لیاقت نداشت این قانونو درست انجام بده حالا میگی ایراداتی داشته و بندهایی بهش اضافه شده!! یعنی میخای بگی این لایحه ربطی به لوایح 4گانه fatf نداره؟؟

    • شکیبه

      مگه میشه ؟ هر طور عشقمون کشید

    • بدون نام

      اینم مثل برجام بدردنخوروعوام فریبی

    • اسد

      مجبوریم فی اف تی به پذیریم چاره نداریم

    • بدون نام

      هر چی باشه ملتو سرکیسه کردین

    • بدون نام

      چاره‌ای جز پذیرش لوایح ۴ گانه ندارین مجبورین با گریه قبول کنید

      پاسخ ها

      • ایرانی

        باید قبول کنند چون پول آقازاده‌ها که خارج از کشور ایران بلوکه شده و برای ذینفع بودن خودشون هم شده باید پذیرفت و خود آمریکایی ها اعلام کردند به جز پول بلوکه شده ایران و پولهای ایرانی که دو ملیتی هستند ( آقازاده‌ها) به مبلغ 140,000,000,000 میلیارد دلار هستش، فکر میکنین دارن برای من و تو تلاش میکنن، برید تحقیق کنید متوجه میشوید دنیا دست چه کسی هستش فقط اینجا دارند جناح بازی در میارن و مردم رو به جون هم میندازند تا بیشتر حکومت و چپاولگری کنند از ماست که بر ماست

    • سیدمجتبی صفوی

      مسئولینی که باتصویب برجام خیانتی بزرگ درحق کشور وانقلاب اسلامی نمودند باردیگر درجهت اهداف دشمن بپاخواسته و اینبار خیانتی بزرگتر وعظیمتر را مرتکب شدند . انها باردیگر از سوراخ قبلی گزیده شدند و خود را به لباس غلامی استعمارگران واستثمارگران دراوردند . اینان اینبار به بهانه بهانه ندادن به دست دشمن تصویب لوایح پولشویی در جهت خواسته های امریکا واروپا به تصویب رساندند وسعی نمودند تا کدخدای خویش را از خود راضی کنند . حضراتی که در باطن از خطای خود در چهارچوب قانون واهداف رهبری وانقلابی آگاهی کامل دارند اما خود را به خواب عمیق زده اند نه انقلابی اند نه ولایتمدار . اینان قوانین کشور اسلامی را به تاراج برای شیطان بزرگ واروپاییان میگذارند وبا جبر وزور وتبلیغات سعی برین دارند که خود را افرادی ولایتمدار و ولایت محور وانقلابی معرفی کنند . ایکاش می شد همانگونه که یک رانتخوار واختلاس گر ، دست دوم وسوم را به دادگاه میکشانند ، این نااهلان انقلاب رانیز بخاطر خیانتهای مکررشان به دادگاه انقلاب اسلامی معرفی نمود . باشدتا روزی برسد که مشتهای پولادین ملت شهیدپرور پوزه خاطیان انقلاب نما را به خاک مالیده وبه نحوی کشور را از نظر سیاسی واقتصادی کلان از دست مزدوران و فریبخوردگان اینچنینی پاک نمایند .به امید رسیدن چنین صبحی روزشماری می کنیم . انشاءلله

      پاسخ ها

      • @

        دقیقا همینطوره که گفتی سید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج