جاباما
۸۱۶۸۱۴
۲۰ نظر
۵۰۱۰
۲۰ نظر
۵۰۱۰
پ

افزایش واردات پوشاک دست دوم به ایران

آنگونه که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، حجم واردات کالای قاچاق طی ۴ سال گذشته از ۲۵ میلیارد دلار به حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. سازمان ملل نیز گزارش داده که سالانه حدود یک میلیون دلار پوشاک از سوی کشور‌های مختلف دنیا به ایران صادر می‌شود.

رویداد ۲۴: آنگونه که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، حجم واردات کالای قاچاق طی ۴ سال گذشته از ۲۵ میلیارد دلار به حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. سازمان ملل نیز گزارش داده که سالانه حدود یک میلیون دلار پوشاک از سوی کشور‌های مختلف دنیا به ایران صادر می‌شود.

طبق آمارها، واردات رسمی و به ثبت رسیده در گمرک ایران در سال ۱۳۹۵ معادل ۶۱ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۶ معادل ۵۹ میلیون دلار بوده است که این آمار حاکی از حجم بالای واردات پوشاک به صورت غیررسمی به ایران است.

آمار‌های گزارش شده ازسوی کشور‌های طرف معامله نیز نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پوشاک در سال گذشته به ایران صادر شده؛ اما این رقم در گزارش‌های داخلی حدود ۵۹ میلیون دلار اعلام شده است.

کم‌اظهاری ارزش در محموله‌های وارداتی یا قاچاق

به گفته حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ حجم کل پوشاک مصرفی در کشور سالانه ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود که میزان تولید داخل ۵.۶ میلیارد دلار است و حدود ۲.۴ میلیارد دلار برآورد حجم پوشاک و نساجی است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

دهقانی‌نیا گفته بیشتر قاچاق پوشاک از مناطق آزاد انجام می‌شود و در برخی از مناطق آزاد مانند منطقه آزاد انزلی هیچگونه مرز مشخصی بین منطقه آزاد و سرزمین اصلی وجود ندارد لذا به سختی می‌توان تشخیص داد شهروندی که یک کالا از منطقه آزاد خریداری کرده است و وارد منطقه اصلی کرده، برای مصرف شخصی بوده یا تجارت و قاچاق کرده است!

به گفته سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، حجم سالانه قاچاق پوشاک به کشور حدود ۳ میلیارد دلار است که با کم‌اظهاری واردات و قاچاق انجام می‌شود و با ممنوعیت واردات فقط جلوی دو درصد گرفته شده است که هیچ تاثیری برای تولید ندارد.

محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات استان تهران نیز دهم دی ماه جاری در یک نشست خبری گفته از مجموع برند‌های موجود پوشاک در کشور، ۷۰ برند مجوز دارند و مابقی به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود. کسانی که با برند‌های خارجی فاقد ثبت در کشور و نمایندگی اقدام به عرضه کالا به مردم می‌کنند، مورد برخورد قرار خواهند گرفت.

با وجود اینکه مدیرکل تعزیرات استان تهران از آغاز طرح ضربتی مبارزه با قاچاق پوشاک با کمک وزارتخانه‌های اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و قوه قضائیه خبر داده، اما لابی‌گران در مراکز تجاری حضور دارند و هر زمان که زمزمه برخورد با فروشندگان پوشاک قاچاق صورت می‌گیرد، با بهانه‌هایی به ظاهر منطقی، افکار عمومی را تغییر داده و برخورد‌ها را به تعویق می‌اندازند.

توقف طرح شناسه کالا

اخذ شناسه کالا از چند سال گذشته مطرح است و واردکنندگان کالا ملزم به درج کد شناسه کالا بر روی کالا‌های خود هستند، این موضوع مربوط به خردادماه سال گذشته بوده و از ابتدای مردادماه امسال مهلت عرضه پوشاک خارجی بدون شناسه کالا در سطح عرضه هم به پایان رسیده اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است.

واردات لباس‌های دست دوم

بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کلیه کالا‌های بدون شناسه قاچاق تلقی شده و باید از سطح بازار جمع‌آوری شوند، با این وجود تاکنون هیچ اقدام اجرایی صورت نگرفته و حتی جلسات دستورالعمل ثبت برند‌های خارجی هم تشکیل نشده است. ضمن آنکه افزایش نرخ ارز باعث شده مدل جنس قاچاق تغییر کند و به جای کالا‌های درجه یک، لباس‌های استوک و با کیفیت پایین‌تر به کشور وارد شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شمالی

      ملتی که هر جور لایقشه میپوشه ،میخوره، تنفس میکشه وزندگی میکنه

    • بینام نامدار

      بنازم به این عزت که واسمون رقم زدید. پوشاک دست دوم کشورهای جهان سوم برازندمون شده!

    • بدون نام

      با این گرونی که پیش میره امروز فردا گونی های برنج رو به جای لباس استفاده می کنیم چشم دولت روشن!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انچنان رونق اقتصادی کنم احتیاج به یارانه نداشته باشین کی من گفتم کی گفتم من بی عقلم اینم ازاصلاح طلبان نابغه

    • بدون نام

      ممکنه بیماری پوستی بگیریم.‌اصا کجا بوده. تن کی بوده. تف به غیرت من و مملکتم

      پاسخ ها

      • بازنشسته

        تفاوت به غیرت مدیران نالایق

    • بدون نام

      اگر همینجور قیمتها بره بالا به امید خدا پوشاک دسته سوم وچهارم وکهنه هم وارد میکنیم ومقام اول رو کسب میکنیم به همت شما مسولین بی لیاقت

    • بدون نام

      لباسهاس دست دوم ویا دسته چندم خیلی چند سالیه که در تمامی ایران ودر ملا عام حتی در پایتخت فروخته میشود که به اسامی تاناکورا ویا شلش و...براحتی یافت میشود ..واین مایه تاسف وشرم جامعه ما میشود..لازم به ذکر است این لباسها بصورت کمکهای سازمان ملل به کشورهای پایین تر از جهان سوم مانند افغانستان ارسال میشود که بعضی از سود جو ها با خرید این کالاها وفروش در ایران کاسبی میکنند..ایران داره به کجا میره..

    • بدون نام

      ببینید چه به روز ملت اومده که پوشاک دست دوم به کشور قاچاق میشه
      آبروی ایران و ایرانی را بردید

    • بدون نام

      ایران حقشه چون دزد زیاد داره و نظارت کم

    • بیژن

      عاقلانه نیست مرزهای زسمی که 80 درصد کالاهای قاچاق از این معابر وارد می شود نادیده گرفته ویقه کاسب بدبخت را در معازه بگیریم این را از کجا اوردی کافی است در ساعات مایانی مراقب ارزیابان گمرکات و ورود وخروج کالا را کنترل کنید ویا وزارت محترم اطلاعات را تام الاختیار کنید تا منشا قاچاق کالا را برایتان مشخص کنند اگر واقعا مبازره می کنید راهکار این است والسلام مبارزه دبدبه وکبکبه نمی هواهد عمل می خواهد واراده سردار مویدی جان شما فرد درستکاری هستید موانع را شفاف اعلام کنید

    • کامران

      چقدر ما بدبخت شدیم !؟ وتحقیر شدیم چهل پنجاه سال پیش چی بودیم؟
      این دولت های ناکارآمدچه به سرمان آوردند خصوصا دوتای آخری!؟

    • عنقا

      مگه ممنوع نشده بود خب باید سر حرفشان بمانند

    • بدون نام

      اوناییکه کسر شانشون میشد پیراهن های تولیدی اخوان رو بپوشن باید مال کسایی که باهاش کلاب رفتن و غیره! رو بپوشن بجاش برندِ و کلاس داره :))

    • بدون نام

      از اریتره لباسهای دست دوم میاد ؟

    • بدون نام

      تمامی واردات از طریق عوامل خودشان صورت میگیره با سود های کلان که میبرند وبهداشت سلامت مردم اصلا مد نظر نیست این از تغذیه مردم این هم از پوشاکشان تنها چیزی که ارزش ندارد مردم هستند

    • بدون نام

      خاک برسر این مملکت و مردمش

    • بدون نام

      خاک بر سرتون
      فقط همینو کم داشتیم
      چند وقت دیگه ته مونده غذا هم وارد میکنن

    • بدون نام

      از ماست که بر ماست...

    • احمد

      واقعا متاسفم کشورما این قدر بدبخت شدکه ملتش کهنه پوش کشور دیگرشدن.من باگونه واردادخجالت میکشم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج