۸۱۶۸۲۸
۲۶ نظر
۵۰۰۶
۲۶ نظر
۵۰۰۶
پ

حاشیه‌ای بر حذف نرده‌های نماز جمعه تهران

پس از آنکه سال گذشته ائمه جمعه برخی شهرهای کشور، خواستار برداشته شدن نرده های جداکننده بین مردم و مسئولان شدند، با برگزاری اولین نماز جمعه توسط خطیب جوان و تازه منصوب از سوی رهبر انقلاب به امامت جمعه تهران، نرده های جداکننده مردم و مسئولان در نماز جمعه پایتخت نیز برداشته شد تا بسیاری از این رویه خوب و مردمی شکل گرفته حمایت و قدردانی کنند.

تابناک: پس از آنکه سال گذشته ائمه جمعه برخی شهرهای کشور، خواستار برداشته شدن نرده های جداکننده بین مردم و مسئولان شدند، با برگزاری اولین نماز جمعه توسط خطیب جوان و تازه منصوب از سوی رهبر انقلاب به امامت جمعه تهران، نرده های جداکننده مردم و مسئولان در نماز جمعه پایتخت نیز برداشته شد تا بسیاری از این رویه خوب و مردمی شکل گرفته حمایت و قدردانی کنند.

پس از آنکه در روز اول انجام این اقدام یعنی جمعه گذشته، سیل تبریک و تهنیت ها و قدردانی ها از این اقدام که فاصله بین مردم و مسئولان را حداقل در نماز جمعه کم و کمتر می کند، فرصتی در برخی رسانه ها و توسط برخی صاحب نظران و فعالان سیاسی ایجاد شد تا این موضوع را دقیق تر به واکاوی و تحلیل بگذارند و برخی مطالب را در حاشیه این موضوع بیان کنند.

به عنوان مثال «مسعود ده نمکی»، کارگردان سینما و تلویزیون با انتشار تصویری از حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت و جدید تهران در واکنش به برداشتن میله ها در نماز جمعه هفته گذشته، در اینستاگرام نوشت: خدا را شکر گر چه دیر بود ولی شروع خوبی بود. زمانی به خاطر این مطالبات و مطالب در نشریه شلمچه و جبهه متهم به افراطی گری می شدیم و حالا در تریبون های رسمی طرح می شود. مسأله مهم در اصلاح روش های غلط مرد زمان خود بودن است.

برخی فعالان سیاسی و رسانه های جریان اصولگرا هم خواستار این رویه و فراگیر شدن آن در جهت کاستن از هزینه هایی که برای جداسازی مسئولان و مردم صورت می گیرد شدند؛ مثلا «محمود رضوی» تهیه کننده سینما که از او به عنوان یک فرد نزدیک به «محمد باقر قالیباف» یاد می شود، در صفحه مجازی خود ضمن تمجید از این اقدام، نوشت: «۹۰ درصد مسئولان با توجه به شرایط کشور دیگر نیازی به محافظ و حفاظت ندارند.» این موضوع می تواند بابی برای ورود به این موضوعات هم باشد.

از طرفی یکی از روزنامه های جریان اصلاحات با انتخاب این تیتر که «خودمان را با برداشتن نرده‌های نماز جمعه سرگرم نکنیم، مشکلات مهم‌تری داریم» نوشت: با وجود آنکه حذف نرده‌ها در نماز جمعه‌ها را می‌توان یک قدم مثبت و رو به جلو تلقی کرد، سؤال اینجاست اگر گفته می‌شود جمعیت امروز نماز جمعه نسبت به اول انقلاب کاهش داشته است، آیا این کاهش جمعیت صرفا ناشی از نصب نرده‌ها بوده یا انتقادات دیگری هم مطرح است؟

این رسانه اصلاح طلب مطلبی را از حجت‌الاسلام «هاشم‌زاده ‌هریسی» نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان دراین باره نقل کرده که گفته است: «گذاشتن این نرده‌ها از ابتدا هم اشتباه بود و از این کار‌های اشتباه زیاد داریم؛ این نرده‌ها تنها فاصله میان مردم و مسئولان را بیشتر کرد. نباید فراموش کنیم، اقداماتی مانند برداشتن نرد‌ه ها هر قدر هم اقدام مثبتی باشد، موضوع کوچکی است؛ مشکلات مردم خیلی فراتر از این حرف‌هاست که مسئولان باید به دنبال رفع آن‌ها بروند. مردم این ‌روز‌ها درد دارند و انتقادشان تنها به بود و نبود چند نرده ختم نمی‌شود.»

یا در جایی دیگر «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در واکنش به «برداشتن نرده‌های حفاظ بین مردم و مسئولان در نماز جمعه تهران» در توئیتر خود نوشت: «کار خوبی است اما برخی طوری سخن می‌گویند که گویی نصب نرده‌ها کار دشمن بوده است.»

واقعیت هم این است که تنها با برداشتن نرده های جداکننده بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد شده بین ولی نعمتان و خادمان برقرار نخواهد شد. با توجه به فاصله ایجاد شده در این سال ها نیاز است که نرده های فراوانی که شبیه حائلی بین مردم و مسئولان است، برداشته شود تا ارتباط بین مردم و مسئولان قوت پیدا کند، وگرنه این کار به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

کشیدن نرده جداکننده بین مردم و مسئولان به دنبال حوادث تروریستی اوایل دهه ۶۰ صورت گرفت؛ چراکه بسیاری از مسئولان کشور نظیر رئیس جمهور، نخست وزیر، برخی از وزیران، رئیس قوه قضائیه، ۶ تن از ائمه جمعه و ۱۷ هزار نفر از مردم بیگناه توسط گروهک تروریستی منافقین که تبدیل به عمله های صدام و معاندان جمهوری اسلامی شده بودند، به شهادت رسیدند؛ برای همین برخی اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از چنین حوادثی انجام شد.

حالا با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب، به واسطه امنیتی که در کشور ایجاد شده دیگر نیازی به ادامه بسیاری از اقدامات حفاظتی نیست و مطابق با گزارشی که گفته می شود شورای عالی امنیت ملی ارائه کرده است، بسیاری از مسئولان نیاز به انجام اقدامات حفاظتی ندارند؛ این مسأله در ارتباط با نماز جمعه نیز صادق است، چون از سال گذشته اقدامات زیادی در سراسر کشور برای انجام این موضوع آغاز شده است.

حالا جدای از برداشتن نرده های حفاظتی و جداکننده بین مردم و مسئولان در نماز جمعه باید بسیاری از نرده های جداکننده دیگری که بین مردم و مسئولان فاصله انداخته است، برداشته شود و خیلی کارهای دیگر هم باید بشود تا مسئولان از نزدیک در جریان مشکلات جامعه و مردم قرار بگیرند و از سوی دیگر مردم نیز به راحتی به مسئولان دسترسی داشته باشند تا امیدوار به حل مشکلاتشان بمانند.

مسئولان باید سختی زندگی در نقاط محروم را از نزدیک لمس کنند و بدانند که مردم در این شرایط چه نیازهایی دارند، مسئولان باید از طریق وسایل حمل و نقل عمومی جا به جا شوند تا بفهمند طعم استفاده نکردن از امتیازات ویژه مربوط به بهره گیری از خودروهای دارای مجوزات خاص برای عبور و مرور چگونه است، مسئولان باید خود خرید کنند تا از نزدیک در جریان افزایش هر روزه قیمت ها و سختی هایی که مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه از این وضعیت نابسامان تحمل می کنند را متوجه بشوند.

خلاصه اینکه مردم مشکلات زیادی دارند که بسیاری از آنها به دلیل جدایی است که بین آنها با مسئولان ایجاد شده است؛ نزدیک تر شدن هرچه بیشتر آنها به مردم می تواند کمک کند که تصمیم گیران متوجه بشوند مردم از چه رنج می کشند و چه سختی هایی دارند. نرده های زیادی بین مردم و مسئولان وجود دارد که برای حل مشکلات کشور باید آنها را برداشت، برای همین صرفا به برداشتن نرده های نماز جمعه نباید اکتفا کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      مشکل کشورفقط همين بودکه حل شد،مولا علي رفت عدالت راهم باخودبرد،،،

    • بدون نام

      چه فایده دارد نردهها برداشته بشود بیاید گرونی ما را ارزان کنید

    • شکیبه

      بعد از چهل سال تازه میخوان نرده جمع کنن . جواب نمیده

    • بدون نام

      نرده به جه درد مردم مخوره

    • بدون نام

      علیرغم خوب ومستحسن بودن این کار هیچ تفاوتی در نگاه اقتصادی و معیشت مردم ندارد.

    • بدون نام

      اگرمسولان ازنزدیک بامردم دراتباط بودن الان وضع خیلی خوب داشتیم

    • بدون نام

      بله دیگه مدتی هم با این خبر مردمو سرگرم کنین انشاالله آخرت

    • بدون نام

      مشه نرده پارتی بازی گرفته شه
      مشه اختلاف نرده های گرسنه وشکم کندها جدا بشه
      مشه نرده های نماینده ای که رای گرفته اونی که برایش رای جمع کرده برای عزیزش کار درست نکنه
      مشه نرد های حقوق بازنشسته شا قلین برداشته بشه

      مشهمشششششششششسششسشششُششسشششُشُسسسشودووو
      مشه

    • سعید

      یعنی بابرداشتن نرده مشکل حل میشه؟میگن برا شروع خوبه..شروع چی؟

    • بدون نام

      الان دیگه همه چی درست شد؟؟؟؟!!! اقا صد تا نرده بزنید فقط معیشت مردم تامین بشه. مشکلات ما با کم و زیاد شدن نرده ها از بین نمیره. عوام فریبی رو کنار بزارید.

    • بدون نام

      بابا دوتا نرده برداشته شده تمام شد رفت تا حالا تو خیابان ولیعصر 20بار نرده گذاشتن بلوک سیمانی گذاشتن برداشتن صدایی کسی در نیامد به مشکلات بزرگتر رسیدگی کنید اگر میترسید دوباره یک خرجی کنید نرده ها بذارید

    • آ زاد

      تمام بدبختی مردم از زمانی شروع شد که حاکمان ما بین خود و خودیها با مردم عادی این کشور نرده جدائی کشیدند

    • بدون نام

      اروپاییها وغرب بدون‌محافظ مسولینشون ومثل مردن عادی میرن میان اصلاح طلبان اینهمه ژست غرب زدگی دارن چرااینهارونمیگن مسله خوبشون ولی کارهای بدشون قانون میکنن واجراگزینشی به نفع خودشون بعربرداری میکنن واین یعنی ریا

    • بدون نام

      مسئولین حتی یک هفته هم نمی تونند مثل مردم زندگی کنند نمونش آقای زرقامی را مشاهد کردید برای مبلغی که از حقوقش گم شده بود چه به ناله وافغان در آمدند حالا فکر کنید زندگی لوکس ولاکچری حتما میتونند یکروز مثل مردم باشند

    • بدون نام

      احسنت .

    • رحمت

      از مسعولان دل خوشی ندارم وبرداشتن نرده بصورت فیزیکی دردی را دوا نمی کند.

    • بدون نام

      چشم فرصت طلب هاکور

    • بدون نام

      لعنت خدا بر منافقان وآنان که با ترور و به شهادت رساندن امامان جمعه مظلوم همچون شهدای عزیز محراب، باعث ایجاد فاصله بین مردم ومسئولین شدند.اما پس از ایجاد امنیت بایستی بصورت منطقی این موانع برداشته می شد.البته بعضی که سرشان به تنشان نمی ارزد وگاهی عملکردشان باعث تظعیف نظام است هم برای خودشان حصاری وکلاسی قائل شده اند.که دشمن خودش مواظب آنها هست که آسیب نبینند.

    • محمد رضا

      نرده های واقعی زیادن بین مردم و مسئولین لذا حرفای آقای صادقی اساسیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نردها را بردارید همه میان جلو

    • بدون نام

      با حذف نرده ها بین مردم عادی و مردم عالی رد تبعیض نمیشه . اونموقعی که یه کارگر حقوقش با یه نماینده مجلس یکی شد اونروزه ...

    • بدون نام

      کارگری که یه میلیون میگیره هشت ساعت کار میکنه و نماینده ای که بیست میلیون میگیره و هشت ساعت میخوابه

    • بهروز

      تنها وجه تمایز بین مردم که میتونه اونها رو از هم دیگه جدا کنه به نظر من تقوا میباشد وگرنه معنی نداره در یک مکانی که همه سجده بر خاک می سایند در برابر خداوند یکتا,ولی در بین حلقه عبادت خداوندگان دیگری به چشم بخورن ...

    • بدون نام

      کاش بجای این کارها مقامات بالای کشور یه سری هم به سیستان و بلوچستان بزنند.

    • احسان

      ظاهرا بالا رفتن قیمت آهن دست دوم نظر عده‌ای را جلب کرده !!

    • مهدی صفری

      مسئولان بایدفاصله های قلبی وعاطفی راکم کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج