۸۱۶۹۷۸
۱۷ نظر
۵۰۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۴
پ

انتقاد از بازی بازیگر بدچهره در نقش ابن‌سینا

خسرو معتضد در نقد و بررسی فیلم «طبیب» بیان کرد: «این فیلم بر اساس کتابی ساخته شده که می‌خواهد بگوید ایرانی‌ها و شرقی‌ها داخل آدم به حساب نمی‌آیند و اگر ابن سینا نیز در دنیا شهرتی به دست آورده به وسیله یک پزشک جوان انگلیسی است.»

خبرآنلاین: خسرو معتضد در نقد و بررسی فیلم «طبیب» بیان کرد: «این فیلم بر اساس کتابی ساخته شده که می‌خواهد بگوید ایرانی‌ها و شرقی‌ها داخل آدم به حساب نمی‌آیند و اگر ابن سینا نیز در دنیا شهرتی به دست آورده به وسیله یک پزشک جوان انگلیسی است.»

انتقاد از بازی بازیگر بدچهره در نقش ابن‌سینا

«طبیب»، فیلمی ماجراجویی و تاریخی محصول کشور آلمان است که بر اساس رمانی به همین نام اثر نوآ گوردون (نویسنده آمریکایی) ساخته شده ‌است. این رمان در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و بیش از ۲۱ میلیون نسخه از آن در دنیا به فروش رسید. فیلم «طبیب» را فیلیپ اشتولتسل بر اساس فیلمنامه جان برگر کارگردانی و بن کینگزلی در نقش ابوعلی سینا بازی کرده است.

خسرو معتضد، مجری و کارشناس برنامه «تاریخ و سینما» که به تهیه‌کنندگی ایزد مهرآفرین، شنبه شب‌ها از آی فیلم پخش می‌شود، در دومین سری از نقد و بررسی فیلم «طبیب»، تاکید کرد این فیلم جعلِ محض است و کارگردانش در انتخاب بن کیگزلی به عنوان بازیگر نقش ابن‌سینا، بدذوقی به خرج داده است.

او افزود: «ابن سینا زیبا بوده و وقتی هم که فوت کرده ۵۸ سالش بوده است در حالی که در این فیلم پیرمرد است. کینگزلی در هر فیلمی که درباره ایران ساخته شده مثل «شاهزاده پارسی» حضور دارد، من نمی‌دانم او چه میراثی از ما می‌خواهد. او برای این نقش بسیار بدچهره است.»

معتضد در ادامه نمایش فیلم توضیح داد: «راب کول با بازی تام پین، شخصیت اصلی فیلم، خودش را یهودی جا می‌زند. من فکر می‌کنم چون نویسنده متوجه شده است که ابن سینا هیچ وقت شاگرد انگلیسی نداشته، خواسته او را یهودی جا بزند لذا نامش بنیامین می‌شود و بدون اینکه از تورات و دعاهای یهود چیزی بداند، خودش را یهودی معرفی می‌کند.»

او ادامه داد: «در این سفر زنی به نام ربه‌کا نیز هست که می‌خواهد با یک تاجر یهودی ازدواج کند. دائما در این فیلم صحبت یهود است و طوری نشان می‌دهد که انگار همه چیزِ ایران در دست یهودیان است. من اصلا به یهودیان اهانت نمی‌کنم ولی چنین چیزی در تاریخ نیست.»

این کارشناس افزود: «اصفهانی که در این فیلم نشان داده می‌شود، اصفهانِ دوران صفویه یعنی قرن ۱۷ میلادی است. مساجد باشکوه، شهر بزرگ با دروازه‌ها برای آن زمان‌هاست در حالی که ابن سینا در قرن یازدهم زندگی می‌کرده است. در کاروان، ربه‌کا «قصه‌های هزار و یک شب» را می‌خواند؛ تا آنجا که من می‌دانم، «هزار و یک شب» در قرن هفدهم ترجمه شد. نکته عجیب‌تر اینکه این کتاب حروف چاپی و عکس‌های رنگی دارد، آن زمان هنوز چاپ، آن هم کتاب جیبی اختراع نشده بود.»

معتضد در انتقادی دیگر گفت: «راب کول در این فیلم زیر دست یک آرایشگر بوده است اما ناگهان به پزشک حاذقی تبدیل می‌شود و تب کودکی را که زنده مانده بوده با پاشویه پایین می‌آورد. آنها در هنگام ورود به اصفهان آتش بازی می‌بینند؛ در آن زمان آتش بازی نبوده است، آتش بازی بعد از اختراع باروت و در حدود ۱۴۰۰ میلادی شناخته می‌شود؛ اینها چه ربطی به دوران ابن سینا دارد.»

این مورخ افزود: «در این فیلم می‌گویند که سلاجقه اصفهان را می‌گیرند. هر تاریخی که بخوانید گفته است که کسی که اصفهان را گرفت، امیرمسعود غزنوی بود. تمام داستان کتاب نوآ گوردون که ابن سینا را از روی آن ساخته‌اند جعلی است. این فیلم همه پزشکی را در دست یهودیان نشان داده در حالی که شاگردان ابن سینا همه زرتشتی، مسلمان یا مسیحی هستند.»

مجری و کارشناس برنامه «تاریخ وسینما» گفت: «این کتاب می‌خواهد بگوید که ایرانی‌ها و شرقی‌ها داخل آدم به حساب نمی‌آیند و اگر ابن سینا نیز در دنیا شهرتی به دست آورده به وسیله یک پزشک جوان انگلیسی است که قبلا شاگرد یک سلمانی بوده است. در این فیلم، ابن سینا یک انترن نمایش داده شده است و دستیار یک شخص ولگرد، بیچاره و سرگردان است که از انگلیس آمده.»

او تاکید کرد: «اگر این فیلم را تماشا کنید احساس می‌کنید به شما توهین شده است چون ما افتخاری به نام ابن سینا داریم که یک‌بار می‌گویند عرب است، بار دیگر می‌گویند ترک است و اخیرا نیز شنیده‌ام که مجسمه‌اش را در یکی از شهرهای ترکیه گذاشته‌اند و خنده‌دار است که با دیدن این فیلم مشخص می‌شود شاگرد یک سلمانی انگلیسی بوده است. من دوست دارم این نوع فیلم‌ها را در سینماها نمایش دهند تا مردم ببیند درباره کشور و مفاخرشان چه می‌گویند.»

معتضد در پایان گفت: «نویسنده کتاب شنیده است که مثلا ابن سینا فرد خوش گذرانی بوده و بر این اساس صحنه‌های آنچنانی را ساخته و پرداخته است. به نظر من «طبیب»، فیلم مهملی است و من آنچه را که تلویزیون ایران درباره ابن سینا تهیه کرده است، بیشتر ترجیح می‌دهم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امریکا غلط کرده

    • قلی

      حالا که شیر تو شیره ..یک فیلم بدهید ده نمکی بسازد...شکسپیر را ..شیخ پیر واز شاگردانِ.آسید مهدی بحرالعلوم ..یا صادق هدایت و با اصالت یزدی معرفی کنید ...حالشان جا بباید..

    • بدون نام

      من این فیلمو ندیدم اما خسرو معتضد بزرگترین دروغگویی است که تا حالا دیدم ومیدونم در وارونه نشان دادن تاریخ استاداست نه درخود تاریخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما از گذشته اومدی که همه چیزو میدونی؟

    • esi

      خدا رو شکر کسی به نظر شما نیاز نداره ...مردم خودشون فهم و درک دارن

    • بلا

      بله این فیلم رو دیدیم، بسیار مزخرف وکاملا با قصد توهین به ابن سینا بوده...درکل اصلا خوشمان نیومد

    • علی

      شما وقتی تاریخ را برعکس به خورد بیننده میدهی چه انتظاری داری فیلم که بیشتر برای سرگرمی است بر اساس واقعیات ساخته شود

    • بدون نام

      وقتی تو کشور ما به جای اینکه استوره های ایرانی رو بزرگ کنیم بیشتر استوره های عربی رو بزرگ میکنیم تحریف شدن گذشته ایران هم واسه خارجیها کاری نداره

    • حبیب

      این فیلم براساس کتاب حکیم اثر نوآ گوردون ساخته شده!
      اصل کتاب تحریف تاریخ است و سراسر دروغ وچرت وقلمفرسایی بصورت داستان جذاب است!
      یک شاگرد جادوگر کولی بیسواد،راهی شرق میگردد،تا از دانش پور سینا ، علم طب فرا گیرد!!!! این فرد بی سروپا نمی داند پزشکی چیست!
      در انتها این جوان ولگردد بدون اطلاع از مقدمات طب میشود اولین بنیادگذار علم تشریح!!!!!
      نویسنده کتاب وحامیان او که احتمالا دست های کثیف اروپایی هستند با انگیز این کتاب را نوشته اند،وآلمان هم آن از آن فیلم ساخته!!!
      پورسینا ،در جهان بعنوان پدر فیزیوتراپی مطرح،کتاب قانون او مرجع علمی و دومین کتابی است،که در جهان چاپ گردیده.
      با پف خورشید خاموش نمیگردد.

    • بدون نام

      اخه کجای بن کینزلی به ما میخوره تازه دیدم که فیلمی ساختن که گفته ترامپ شبیه کوروش هستت

      ای باباااااااااااااااااااا

    • ایران پور

      اقای معتضد لطفا کتاب را کامل مطالعه فرمایید!
      یک ولگرد کولی بی سرپا،از اروپا راهی ایران میشود،نه یک پزشک جوان، شغل این جوان کولی شاگرد دلاکی بوده! دقیقا قصد نویسنده کتاب وسازننده فیلم،تخریب چهره ابوعلی سینا است!!
      فیلم طبیب از کتاب هم به مراتب پلید تر است وتحریف تاریخ!
      هنوز در دانشکده هی پزشکی جهان کتاب قانون مرجع طب است.
      وقتی خودمان ارزش مفاخر علمی را نمی دانیم،یک جوانانک کولی میشود بنیانگذار علم تشریح چون اروپایی است،این کتاب سفارشی نوشته شده برای مخدوش کردن یکی از بزرگان ایران زمین!

      پاسخ ها

      • فرزند ایران

        آقای خسرو معتضد فردی متین ،متواضع و استاد در زمینه ی تاریخ هستند که وقایع تاریخی کاردرستی تفسیر میکنه .خوبه ما منصف باشیم اگر من از شما خوشم نیومد دلیلی نداره و پسندیده نیست وغیر انسانی است که بخوام در برابر دیگران زیر سئوال ببریماون و وجهه تون و در اذعان عمومی خراب کنم .فیلمهای تاریخی اساساً برای شناخت مخاطب در رابطه با فرد موردنظر در فیلم ساخته میشه حال آنکه ما حکیم بزرگ آب علی سینا را می شناسیم، حالاهرکس تو هر زمینه ای میخواد تحریف کنه بگذارید این کارو بکنه چون ماهیت خودشون رو آشکار میکنند .حالا مجسمه ابوعلی سینا در ترکیه نصب بشه تو لس آنجلس نصب بشه هرکجانصب بشه خودشون و به سفله میگیرن البته ناگفته نمونه هورمونهای ما دست اندرکاران هنری ما کم بی تقصیر نیستند چون در رابطه با این بزرگان که سرمایه ی ملی ما هستن یا کاری نکردن یا اونقدر کم و سطحی که به نظر نمیاد بعد از کار دیگران هم ایراد میگیریم و عصبانی میشیم .وای آمپول و ده ها فیلم مزخرف دیگه با سرمایه های هنگفت ساخته میشه ولی کسی بفکر این بزرگان نیست ،پس باید منصف باشیم .موفق و کامیاب باشید...

    • Hollywood movies

      من این فیلم رو کامل دیدم و تحلیلی که آقای معتضد کردند تا حدودی درسته اما نه کاملا مثل اینکه آقای فیلم رو کامل ندیده.
      بر عکس حرف آقای معتضد این فیلم ایران را کاملا پیشرفته و دارای تمدن بزرگ نشان میده و انگلستان رو دارای تمدن بسیار پایین نشون میده که حتی پزشکی برای درمان بیماری های ساده نداشتند.که از آرایشگر ها برای مداوا کمک می گرفتند. حتی کلیسا نیز با مداوا بیماران مخالفت میکردی و آنرا مخالفت با تقدیر خداوند می دانستند.
      جوان انگلیسی (راب) نیز یهویی پزشک نشد بلکه با شاگردی نزد ابن سینا و کالبد شکافی به صورت پنهانی علوم پزشکی رو فرا گرفت.
      بر عکس حرف آقای معتضد جوان انگلیسی باعث شهرت ابن سینا نشد بلکه ابن سینا و مکتب پزشکی ایشان در دنیا مشهور بود و به این دلیل جوان انگلیسی راه دشوار انگلستان تا ایران را می پیماید تا شاگرد ابن سینا شود.
      جوان انگلیسی که مسیحی می باشد به این دلیل خود را یهودی جا می زند که در آن موقع جنگهای صلیبی بین مسلمانان و مسیحیان در جریان بود و از بیم جان خود را یهودی جا میزند.
      و . . .

    • Hollywood movies

      و یک نکته مهم دیگر که متاسفانه واقعیت دارد و فیلم به آن اشاره دارد اینکه بسیاری از علوم سر منشا شان و آغازشان در ایران و اسلام بود ولی رشدشان و پیشرفت علوم در غرب ادامه پیدا کرد و خورشید علم در شرق غروب کرد و در غرب طلوع کرد چیزی که در آخر فیلم طبیب به خوبی نمایان بود.

    • بدون نام

      آقای بن کینگزلی آدم مشهوری در سینمای جهان هستند و آدم بد چهره و زشتی هرگز نیستند و بسیاری از فیلم هایی که بازی کرده اند بسیار زیبا و عالی هستند مثل هوگو . مرد معمولی . .

    • بهروز

      به نظر من کاری خوبی میکنند,وقتی درصدا وسیما ی رسمی کشور به مفاخر انگ وتهمت میزنند,یک تهیه کننده غربی با انگشت گذاشتن بر روی مثلا ابن سینا, که بابا تاریخ رو به راحتی میشود جعل کرد,حالا اقای معتضد حی بزنه توسرش که بابا ابن سینا بچه همدانه ایرانیه واز اونور توصدا وسیما کارشناس میگه صادق هدایت منحرفه وباز یکی دیگه میگه هیچ کس به هیچ جا تعلق نداره اصالت انسان زمینیه وداشتن سجل فقط بخاطر برخورداری از مزایا می باشد,ابن سینا به جهان تعلق دارد خدمت او انقدر بزرگ میباشدکه مرزها را در نوردید مهم اینه که اگه به ما تعلق دارداون رو به جهان بشناسونیم

    • بهروز

      در شناخت داشته هایمان عقب افتادیم,امروزه همان امپراطوری مسیحت در جنگ با ایران است وما همیشه فکر میکنیم امپراطوری غرب از بین رفته است,هرزمان که فرصت کردند ضربه زدند,شاید تعجب کنید مارکوپلو چرا معروف شدمعروفیت او بخاطر تحریک مغول برای حمله ونابودی ایران بود ودقیقا به انها سفارش شد که تمام گنجینه کتبی را نابود کنند,وما این موضوع را هنوز درک نکرده ایم وخود هم کمک جهت پایین اوردن عزت ایران از باب به باد دادن مشاهیر هستیم بخدا نمیدونم چرا چیزی روکه من بیسواد میدونم مسولین درک نمیکنند,

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج