۸۱۶۹۹۸
۱۴ نظر
۵۰۰۸
۱۴ نظر
۵۰۰۸
پ

تاثیر حذف صفر از پول ملی بر اقتصاد ایران

حذف چهار صفر از پول ملی متغیرهای اقتصادی ایران را تغییر نخواهد داد. این نکته را علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس اقتصادی می‌گوید.

خبرآنلاین: حذف چهار صفر از پول ملی متغیرهای اقتصادی ایران را تغییر نخواهد داد. این نکته را علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس اقتصادی می‌گوید.

وی گفت: منشور از عدم تغییر متغیرهای اقتصادی این است که با حذف چهار صفر نمی توان انتظار داشت سرمایه‌گذاری بهبود یابد، رشد اقتصادی بالا برود و مشکلات ریشه‌ای اقتصاد حل شود چرا که این موضوعات ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند و ارتباط دادن آنها اقدامی اشتباه است.

نماینده اسبق مجلس اضافه کرد: تشخیص اینکه زمان کنونی زمان مناسبی برای اجرای این سیاست است با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و با استناد به اینکه خبر ارائه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی داده است، این طور تصور می‌کنم که بانک مرکزی جوانب کار را سنجیده و موقعیت کنونی را مناسب تشخیص داده است.

او تاکید کرد: برخی می گویند حذف چهار صفر می تواند زمینه را برای مهار تورم فراهم کند این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد چرا که تورم با چنین اقداماتی رفع نخواهد شد. او گفت: آنچه در جریان حذف چهار صفر تاثیر می‌گیرد ، نحوه مبادلات پولی است چرا که در حال مبادلات پو لی ایران با مشکلات عدیده ای روبرو است .

قنبری در توضیح این مطلب ادامه داد: به عنوان مثال می بینیم درشت‌ترین اسکناس ما ۱۰ هزار تومانی است اما مردم روزمره اگر بخواهند با اسکناس خرج کنند باید ده ها برگ اسکناس بدهند و چک پول‌ها برای حل این مشکل وارد شده اند اما در کل حذف چهار صفر تا حدی این مشکلات را برطرف می کند و در درازمدت مبادلات را تسهیل می‌نماید .

او در پاسخ به این سئوال که تغییر اسکناس‌ها پس از تصویب این قانون چه میزان هزینه برای اقتصاد در بر خواخهد داشت؟ گفت: این محاسبه به کارکارشناسی دقیق نیاز دارد و بهتراست خود بانک مرکزی در گزارشی مبسوط این جزییات را اعلام نماید.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه فضای کنونی اقتصاد مهیای توفیق این اقدام هست؟ گفت: مولفه های متعددی در این پاسخ تاثیرگذار است ، من معتقدم هرلحظه که مقدمات کار و شرایط کار باشد وقت مناسبی است و اگر شرایط و بستر کار فراهم شود باید این کار صورت بگیرد.

او گفت: مسئولین پیش از این ها قول اجرای چنین طرحی را داده بودند و حالا بانک مرکزی آمادگی این کار را طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی داراست .

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص عواقب اجرای این طرح گفت: این کار مشکل اقتصادی را حل نمی‌کند ، باید بانک مرکزی و سیاست گذار توجه داشته باشد که این اقدام نمی‌تواند مشکلات ریشه ای را حل کند و لازم است برای حل هر مشکلی ، درمان مربوط به ان را به کار گرفت و اتفاقا برای موفقیت این طرح باید همزمان سیاست‌های اصلاحی برای حل دیگر مشکلات ریشه ای نیز در دستور کار قرار گیرد .

وی به تجربه ترکیه در حذف صفر از پول ملی‌اش اشاره کرد و ادامه داد: هم نمونه های موفقی در جهان وجود دارد و هم نمونه‌های ناموفق،ما می‌توانیم با بهره گیری از تجارت هر دو سو این مهم را سامان بدهیم .

او گفت: برخی درباره ضرورت این اقدام سئوال می کنند، که من معتقدم چنین اقدامی ضروری است اما درباره اینکه در شرایط کنونی می‌توان این طرح را پیاده کرد یا خیر باید بگویم، طبیعی است اگر شرایط مهیا نبود،بانک مرکزی به این طرح ورود نمی‌کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه تمام کارها در ایران بدون کارشناسی درست و حسابی و همینطور سرسری صورت میگیرد! برای همینه که بعد از اجرای یک طرح همیشه دچار مشکل میشیم ! این کارها بدون مطالعه چندین ساله و برنامه ریزی دقیق منجر به شکست و باعث هزاران میلیارد خسارت به مردم و جامعه خواهد شد ! در کشوری که یک زیرگذر در شهری زده میشه به جای حل مشکل ترافیک مشکلات دو چندان میشه !! نمیشه همچین طرح های ملی رو به سرعت و با این مدیران به ظاهر همه فن حریف !!!اجرا کرد .

    • شکیبه

      شاید وقتی دیگر . زمانی که وضعیت اقتصادی ثبات و رونق داشته باشه .

    • بدون نام

      کارمندان بانک برای جبران تنبلی خودشان , دولت و مردم را به زحمت می اندازد

    • جاوید

      واضح‌به‌مردم‌بگوییدارزش‌ده‌هزارتومان‌شده‌هزارتومان‌‌چراپیچ‌میدین

    • بدون نام

      این گونه تحلیلهارو بچه دبستانیم میتونه بگه
      واینکه حذف چهار صفر توی روال بازار ونقل وانتقال بیشتر موردتوجه هست واز سردرگمی مردم کم میکنه
      ولی بدون شک تاثیری تو با ارزش شدن پول ملی نداره واشکال از جای دیگه هست
      تو هر کشور عدد پول بزرگتر بشه ارزش اون پائینتر میاد
      واین همون فاجعه ای هست که ما تو مملکت باهاش روبرو هستیم

    • بدون نام

      خیلی طرح احمقانه ایه واقعا و جز هزینه های چاپ اسکناس های جدید هیچ‌ سود دیگری نداره.لااقل بجای این کاراحمقانه یه صفرو حذف کنن تا از شرریال خلاص بشیم.البته اینم سودی نداره ولی واحد پول درست میشه

    • آدولف هیتلر

      یه کم دیگه وایسید یه باره پنج تا صفر بردارید

    • بدون نام

      درشرایطی که دولت قادر به کنترل قیمتها نیست وبسیاری از کسبه ومردم وتولید کنندگان قادر به تبدیل جنسهای موجود با قیمت های قدیمی در بازار به قیمتهای جدیدنیستند. این کار فقط باعث تورم افسار گسیخته وبهم ریختن وضع بازار وزندگی مردم میشود اقایان فقط شنیده اند حذف صفر وضعیت اقتصادی را درست میکند ولی نمیدانند چه باید بکنند ودر چه زمانی میشود این کار را کرد قبل از اینکار باید مدتها اموزش داده شودکه هر هزار توان قدیم میشود یک تومان وهر ده تومان قدیم میشود یکریال جدید وبر قیمت گذاری همه چیز باید نظارت کامل توسط تعداد زیادی انسان سالم وباوجدان انجام شود ایا دولت واقعا میتواند این کار را بکند یا بزودی شاهد این خواهیم بود که حقوق ده هزار تومانی جدید یا ده ملیون تومانی قدیم هم به فقرا اضافه میشوند

    • بدون نام

      با کار و تلاش جهادی می شود کشور را نجات داد نه با حذف صفرها

    • بدون نام

      بگذزیم که این کار دراین شرایط اشتباه محض است ولی حداقل اسم تومان وریال رو عوض کنید که مردم کمتر قاطی کنن پیشنهاد میکنم بعنوان ازمایش ازمردم سیوال کنید سی وشش هزاروچهارصدو پنجاه تومان به پول جدید چقدر میشود

    • بدون نام

      این ها این کاره نیستن هیچ خود شان هم نمیدانند چکار می کنند با صفر کم کردن مشگلی برای مردم حل نخواهد شد

    • بدون نام

      هدف از بین بردن مقدار خرد در محاسبه ارز است.یعنی راحت هزار هزار ارز را بالا ببرند نه صد تومان صد تومان.چون دیگر یک تومان که همان هزار قدیم است خوردی ندارد.هدف غارت بیشتر و بیشتر است.

    • بدون نام

      ‏جوری از حذف چهار صفر از واحد پول کشور صحبت می‌شود گویی قرار است فقط از قیمت ها چهار صفر کم شود
      ‏خیر، از حقوق و درآمدها هم چهار صفر کم خواهد شد.
      ‏تنها تاثیرش جا شدن رقم اختلاس ها در ماشین حساب است.

    • ب

      آقا بزارین مردم راحت باشن ی کمی. چرا همش دوست دارین استرس وارد کنین. بازار به حد کافی متشنج هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج