جاباما
۸۱۷۲۱۸
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

دادستان کل: فعالیت استارتاپ‌های حمل‌ونقلی نباید متوقف شود

دادستان کل کشور نسبت به هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار شرکت‌های استارتاپی در حوزه حمل‌ونقل مسافری و باری به درخواست شهرداری‌ها هشدار داد.

خبرگزاری تسنیم: با ظهور و پیدایش اپلیکیشن‌های تلفن همراه در زمینه ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافری و گسترش فضای استارتاپی در این حوزه، مدت‌هاست باعث بروز اختلاف‌نظر‌هایی بین کسب‌وکار‌های سنتی (تاکسیرانان و آژانس‌ها) با این پدیده‌های نوظهور شده است.

اما از آن جهت که ارائه خدمات در این بستر‌های آنلاین هم از منظر کیفیت و هم قیمت، قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه سنتی نیست و مردم بیشتر ترجیح می‌دهند برای داشتن سفر‌های خود از خدمات آنلاین که هزینه کمتری برای آن‌ها در بر دارد، استفاده کنند لذا گاهی این انتخاب مردم باعث ایجاد تنش و درگیری‌های فیزیکی بین فعالان این دو حوزه شده است.

با توجه به اینکه کسب‌وکار‌های سنتی تا چندی پیش از اساس معتقد بودند که پلت‌فرم‌های آنلاین باید نیست و نابود شوند یا ذیل شهرداری‌ها ادامه فعالیت داشته باشند و از طرفی استارتاپ‌ها نیز این موضوع را خلاف روال جاری قانونی دانسته و از خلأ‌های قانونی برای فعالیت‌های مستقلانه خود بهره بردند، نوعی تشکل صنفی با عنوان اتحادیه کسب‌وکار‌های فضای مجازی ایجاد شد.

حال با توجه به پایان نیافتن این درگیری‌ها، دادستان کل کشور ابلاغیه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها داشته و نسبت به هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار شرکت‌های استارتاپی در حوزه حمل‌ونقل مسافری و باری به درخواست شهرداری‌ها، هشدار داده است.

متن این ابلاغیه که در تاریخ ۱۱ دی صادر شده به شرح زیر است:

«پیرو بخشنامه شماره ۹۰۰۰ / ۴۳۸ / ۱۳۹۷ / ۱۴۰ مورخ ۱۳۹۷ / ۰۱ / ۰۸ درباره ضوابط و شرایط فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و بار اینترنتی ضمن تأکید بر مفاد آن از حیث عدم ضرورت صدور پروانه فعالیت یا هر گونه مجوز دیگر از ناحیه شهرداری‌ها برای شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و بار اینترنتی، از آنجا که طبق تصویب‌نامه شماره ۲۰۳۳۴/ت ۵۰۵۰۱ ه. - ۱۳۹۵ / ۰۲ / ۲۲ هیئت وزیران فقط نظارت بر این نوع کسب‌وکار‌های اینترنتی برعهده شهرداری‌ها قرار داده شده است.

اما تعیین ضوابط نظارتی موکول به تصویب و ابلاغ دستورالعمل مشترک وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت کشور است که این دستورالعمل به تصویب نرسیده است.

از سوی دیگر واگذاری تعیین تکلیف این کسب‌وکار‌ها به نظرات متفاوت و بعضا متضاد شهرداری شهر‌های مختلف اسباب بروز اختلاف جدی و از بین رفتن این نوع کسب‌وکار خواهد بود، لذا مقتضی است تا تصویب ضوابط مربوطه از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار این شرکت‌ها به درخواست شهرداری‌ها خودداری بعمل آید و هرگونه تخلف صنفی این کسب‌وکار‌ها برای برخورد قانونی به اتحادیه کسب‌وکار‌های فضای مجازی منعکس شود.

بدیهی است به منظور رعایت مسائل امنیتی و زیست محیطی، اتحادیه کسب‌وکار‌های فضای مجازی مؤظف است درباره الزامی کردن أخذ گواهی فقدان سوء سابقه برای به کارگیری رانندگان و نیز به کارگیری خودرو‌های دارای معاینه فنی اقدام لازم انجام دهد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید معصومی نژاد

      لعنت به شهرداری‌ها تاکسی های درپیت دربست رو بدون کولر و آژانس‌های گرون قیمت خون باباش... درود بر اسنپ و تپسی

    • رضا

      تو رو جون عزیزتان این نرخهای تاکسی های اینترنتی رو سامان بدین که امثال من که از روی اجبار داریم برای این خراب شده ها کار میکنیم با این کرایه های پایین بیچاره شدیم. مخصوصا تو مشهد که به نسبت کرایه ها خیلی کمتر از شهرهای دیگه اس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج