جاباما
۸۱۷۵۸۲
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

مشروح دادگاه متهمان پرونده «دومان توکان»

جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده دومان توکان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی، به صورت علنی برگزار شد.

خبرگزاری میزان: اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۴ نفر از متهمان شرکت دومان توکان به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران و مفسدین اقتصادی به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی گفت: اولین جلسه محاکمه متهمان شرکت دومان توکان در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اخلالگران اقتصادی با حضور مستشاران، وکلای مدافع، شکات و نماینده دادستان به صورت علنی آغاز می‌شود.

وی گفت: این پرونده دارای ۶۰ جلد بوده و ۱۸۶ شاکی و ۵ متهم دارد که متهم ردیف پنجم آن خانم ندا مختار زاده فرزند رئوف مشاور ارشد در جذب سرمایه بوده و بالغ بر ۲ میلیارد تومان پورسانت دریافت کرده، به خارج از کشور گریخته است.

قاضی صلواتی در ادامه با قرائت موادی از قانون آیین دادرسی بر رعایت نظم و سکوت در جلسه تاکید کرده و سپس از صفریان نماینده دادستان خواست در جایگاه حاضر شده و به قرائت کیفرخواست بپردازد.

صفریان نماینده دادستان با حضور در جایگاه به قرائت کیفرخواست متهمان پرداخت و اسامی متهمان پرونده را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. دومان سهند فرزند اصغر به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای

۲. رشید جباری فرزند محمد متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای

۳. مهدی ذکایی فرزند یحیی متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای

۴. احسان حدیدساز فرزند محمدعلی متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای

۵. ندا مختارزاده فرزند رئوف متهم به معاونت در کلاهبرداری شبکه‌ای و معاونت در اخلال عمده

وی بیان کرد: حسب گزارش پلیس اطلاعات ناجا و نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرکت سرمایه گذاری دومان توکان فعالیت بدون مجوز داشته که با ارسال پیامک در حجم گسترده برای افراد مختلف اعطای سود‌های بی‌نظیر را تبلیغ کرده و از این طریق جذب سرمایه فراوانی داشته است. همچنین بر اساس نامه اداره مقررات بانکی اینگونه اظهارنظر شده است که کار این شرکت به نوعی واسطه گری وجوه بوده که نیازمند مجوز می‌باشد.

صفریان گفت: این پیامک‌ها از طریق شماره تلفن مربوط به مشاور ارشد شرکت بوده است و شرکت دومان از ۱۱ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و از حدود سه سال قبل نسبت به جذب سرمایه و هدایت آن به سمت فعالیت‌های تجاری اقدام کرده است.

وی افزود: بر اساس تبلیغات این شرکت، اعلام شده است که شرکت مذکور تحت نظارت سازمان بورس در حال فعالیت است به طوری که در سایت این شرکت قید شده است که شرکت موصوف اجازه فعالیت و احداث هتل، رستوران‌های زنجیره‌ای، آژانس هواپیمایی، چارتر پرواز‌های داخلی و خارجی و اجرای تور‌های گردشگری را دارا می‌باشد.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست بیان کرد: همچنین در این سایت آمده است که این شرکت مجوز سرمایه گذاری در حوزه خطوط انتقال نفت و گاز را دارا می‌باشد، همچنین آمده است که مجوز خرید و فروش سهام و بورس و فرابورس و یا سرمایه گذاری در شرکت‌های صنعتی و بازرگانی را دارد. این شرکت به دلیل پرداخت سود‌های فراوان جذب سرمایه فراوانی داشته است و در طی مدت قرارداد‌های ۴، ۵ و ۶ ماهه با افراد توانسته است سرمایه‌های زیادی را جذب کند، به طوری که در تبلیغات خود اینگونه آورده است که به زودی شاهد راه اندازی صرافی دومان خواهیم بود.

صفریان تاکید کرد: در تبلیغات این شرکت اینگونه قید شده است که به موجب مجوز سازمان بورس اجازه فعالیت‌های مختلف را دارا می‌باشد؛ اما حسب شکایت سازمان بورس در مجتمع امور اقتصادی مشخص گردیده که سازمان بورس به این شرکت هیچ مجوزی نداده است که این امر هم در اظهارات آقای دومان به کرات بیان شده است.

نماینده دادستان افزود: همچنین در گزارش اولیه سازمان اطلاعات تهران در خصوص عملکرد این شرکت قید شده است که مجموعه موصوف افراد سودجو هستند که با دریافت سرمایه‌های مردمی با مبالغ ۱۰۰ میلیون تومانی و پرداخت‌های سه تا پنج درصدی اقدام به جذب سرمایه‌های مردمی می‌کرده‌اند. این مجموعه صرفا ۴ رستوران و دو هتل اجاره‌ای و یک دفتر روزنامه آسمان ایران و یک مغازه صرافی اجاره‌ای داشته است.

وی بیان کرد: در صفحه ۳۶ پرونده در تبلیغ شرکت مذکور قید شده است که از مجموعه سرمایه‌های جذب شده یک چهارم آن در صنعت غذا و آشامیدنی بوده است همچنین در صفحات بعد به سرمایه گذاری در صنعت پوشاک، دیزاین، نرم افزار‌های موبایلی، فناوری اطلاعات، دارو، شکلات سازی و حتی صنعت سینما اشاره کرده است.

صفریان اظهار کرد: در ادامه اینگونه آمده است که با توجه به پرسود بودن صنعت خودرو شرکت سرمایه گذاری پیشرو از همان ابتدا به این سمت حرکت و در این حوزه سرمایه گذاری کرده است.

در ادامه نماینده دادستان گفت: این موارد تنها قسمتی از تبلیغات این شرکت برای جذب سرمایه است، همچنین از طریق پیامک نیز تبلیغات انجام می‌داده به عنوان مثال "سود بی نظیر تا ۷ درصد ماهیانه" ، "سود ویژه رمضان ۱۵ درصد ماهیانه" را از طریق ارسال پیامک مطرح کرده‌اند.

وی گفت: همچنین این شرکت با تبلیغ دروغین اخذ اقامت دومینیکا نیز اقدام می‌کرده است.

نماینده دادستان افزود: این شرکت علاوه بر تورهای گردشگری، به تبلیغات سهام چندین هتل در کشورهای مختلف اقدام کرده است.

وی بیان کرد: متهمین پس از اخذ توضیح از سوی نیروی انتظامی خلاصه‌ای از فعالیت‌های خود را اینگونه بیان کرده‌اند که در سال ۹۴ با مشاوره کارشناسان حقوقی، شرکت دومان توکان با اساسنامه شفاف ثبت و هدف اصلی آن توسعه سرمایه گذاری در کشور و جذب سرمایه خارجی و داخلی و هدایت آن به بازارهای مختلف بیان شده است.

صفریان گفت: حسب گزارش نیروی انتظامی ذکایی در اظهارات خود گفته شرکت مذکور فاقد مجوز از سوی بانک مرکزی است. مدیران شرکت فوق در اظهارات خود گفته‌اند که پرداخت سودهای حاصله را از درآمد فعالیت رستوران‌ها قرار می‌دادند در حالی که اطلاعات و اسناد موجود این توجیهات را غیر واقعی دانسته است.

وی درباره ساز و کار تخلف این شرکت می‌گوید: اقدام به جذب وجوه از عموم برای انجام فعالیت تجاری، انتشار تبلیغات فریبنده از طریق پیامک، اقدام به انعقاد قراردادهایی به عنوان سرمایه گذاری از این موارد بوده است.

صفریان بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت مذکور فاقد هر گونه مجوز از نهادهای ذیصلاح است، چنانچه حقی از سرمایه گذاران ضایع شود امکان پیگیری از طریق نهادهای مذکور وجود ندارد و بانک مرکزی در راستای انجام وظایف قانونی موضوع ضرورت جلوگیری از فعالیت شرکت یاد شده را به نیروی انتظامی ارسال و اعلام کرده است.

نماینده دادستان تاکید کرد: برای دانستن اینکه وجوه دریافتی در چه مرحله ای هزینه شده است کارشناسی‌های لازم انجام شده و در جلد چهل و چهارم صفحه ۵۷۶۰ قید شده است.

وی در ادامه اظهارات خود به متهم دومان سهند اشاره کرد و گفت: بر اساس اظهارات وی، او سمت مدیریت عامل شرکت دومان را بر عهده داشته، دیپلمه بوده و در مشاغلی مثل کارگری ساده، ‌مدیر رستوران، ‌خبرنگاری و سردبیری روزنامه فعالیت کرده است.

نماینده دادستان گفت: متهم در اظهارات خود گفته است پروژه‌ها به دلیل زیانده بودن باید تعطیل می شدند و اگر ما تعطیل می‌کردیم جذب سرمایه متوقف می شد که این موضوع نشان می دهد، مطرح کردن سود بالا در تبلیغات فقط برای جذب سرمایه بوده است.

صفریان ادامه داد: متهم در اظهارات خود گفته است از مهرماه امسال به اشتباه خود پی برده بودم می‌خواستم فعالیت شرکت را متوقف کنم؛ اما رفتار سرمایه گذاران نمی‌گذاشت.

وی در ادامه به مصادیق حیف و میل وجوه اشاره کرد و افزود: پرداخت حقوق ثابت ماهیانه ۵۰ میلیون تومان به مهدی ذکایی، پرداخت سکه های طلا، کارت‌های هدیه و ارز از نوع یورو از طریق مهدی ذکایی برای جلوگیری از پلمب شدن دفاتر، رستوران‌ها و ...، اجاره خودروهای لوکس به بهای سنگین برای اغواگری در پیش سرمایه گذاران از این موارد بوده است.

صفریان گفت: به عنوان مثال در ازای اجاره شش خودروی لوکس مبلغ ۱ میلیارد و و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است، در حالی که هیچکدام از این مبالغ به سرمایه برنگشته است. همچنین تبلیغات به میزان ۴۰ هزار و ۲۰۰ هزار پیامک با عنوان سودهای بالا در تلگرام و اینستاگرام همگی با مدیریت مشارالیه بوده است.

وی افزود: از سویی راه اندازی یک گروه تلگرامی تحت عنوان کارشناسان جذب سرمایه و تبلیغات در آن از جمله فعالیت‌های آنها بوده با وعده پرداخت سودهای نجومی، معرفی پروژه‌های غیر واقعی، آموزش مخاطب برای سرمایه گذاری واعمال فشار به کارشناسان برای جذب سرمایه تا شرکت بتواند سودهای خود را به سرمایه گذاران پرداخت کند.

وی بیان کرد: همچنین این شرکت افراد قوی هیکل را استخدام می‌کرد تا از این طریق به ارعاب سرمایه گذاران بپردازد.

نماینده دادستان با اشاره به متهمه ندا مختارزاده گفت: بر اساس اظهارات وی از مهر سال ۹۴ به عنوان کارشناس جذب سرمایه و مسئول واحد جذب مشغول به کار بوده و به گفته او حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه در شرکت دومان دارد که ناشی از تبلیغات او بوده است.

صفریان افزود: متهمه درباره نحوه فعالیت خود می‌گوید به خط تلفن سرمایه گذاران پیامک می‌دادیم و اطلاعات پروژه‌های شرکت را ارائه می‌کردیم در ابتدا پرداخت سودها بسیار منظم بود؛ اما در اواخر مشکلاتی در پرداخت سودها به وجود آمد.

نماینده دادستان اظهار کرد: متهمه با روشن شدن ناتوانی شرکت و غیر قانونی بودن آن تلاش‌های مجرمانه بسیاری انجام داده است.

صفریان به متهم مهدی ذکایی اشاره کرد و گفت: او از ابتدای تحت نظر قرارگرفتن به دلیل مشکلات جسمی در بیمارستان بازداشتگاه تحت مداوا بوده است.

وی ادامه داد: وی از سال ۶۸ با تحصیلات ابتدایی به همراه خانواده به تهران آ‌مده تا سال ۸۴ به فرش فروشی مشغول بوده است. بعد از شروع کار در این شرکت او هیچ تحصیلات حقوقی نداشته و نفر دوم شرکت به شمار می‌رفت. متهم بابت پیگیری کارهای شرکت با کارمند بانک مرکزی مرتبط بود در اقلامی که از متهم کشف شده سلاح، ‌فرش، شوکر، باتوم، شبه سلاح و مبلغ ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در اموال او کشف شده است.

صفریان اظهار کرد: متهم در اظهارات خود گفته هیچگونه پول نقد، اموال منقول و غیر منقول در سایر کشورها ندارم و مجوز نیز نداشتم. نامبرده در اظهارات خود با خط خود اظهار داشته من به نادرست بودن فعالیت شرکت آگاه بودم در حال حاضر پشیمان و درصدد جبران هستم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ش.ت

      باید اعدام بشن . فقط اعدام . اعدام.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج