۸۱۷۸۷۸
۲۲ نظر
۵۰۰۹
۲۲ نظر
۵۰۰۹
پ

بازار خودرو؛ رکود و گرانی همچنان حکمفرماست

رصد بازار خودرو حاکی از آن است که هنوز قیمت خودرو بالا و رکود حکمفرماست. فروشنده قصد کاهش قیمت ندارد و مشتری هم توان خرید‌. خودرو‌ساز هم با تعیین تکلیف برای دولت منتظر مانده‌‌ تا حمایت لفظی دولت در عمل اجرا شود.

خبرگزاری ایرنا: رصد بازار خودرو حاکی از آن است که هنوز قیمت خودرو بالا و رکود حکمفرماست. فروشنده قصد کاهش قیمت ندارد و مشتری هم توان خرید‌. خودرو‌ساز هم با تعیین تکلیف برای دولت منتظر مانده‌‌ تا حمایت لفظی دولت در عمل اجرا شود.

قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروهای داخلی فاصله معناداری به خود گرفته و مدتی است مدیران شرکت‌های خودروسازی به بهانه‌های مختلف مشغول لابی کردن با مسوولان وزارت صنعت و سایر نهادهای ذی‌ربط جهت دریافت مجوز برای نزدیک شدن قیمت کارخانه به حاشیه بازار یا همان افزایش قیمت محصولاتشان هستند.

این در حالی است که همچنان کیفیت نامناسب، نبود خدمات پس از فروش منطقی و همچنین از رده خارج بودن اغلب خودروهای تولید داخل جزو مطالبات اصلی مصرف‌کنندگان و کارشناسان صنعت خودروی کشورمان است.

بازار خودرو بعد افزایش نرخ ارز، با مشکل مواجه شد و خودروسازان پس از نوسانات نرخ دلار، خواستار افزایش قیمت شدند. پس از کنار گذاشتن شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار (وزارت صنعت)، خودروسازان به شدت پیگیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و قانونی کردن بودند و پیشنهادشان افزایش قیمت با ۵ درصد حاشیه بازار بود، البته دولت ابتدا موافق افزایش ۲۵درصدی قیمت بود ولی این موضوع به مذاق خودروسازان خوش نیامد و آنها بر پیشنهاد خود پافشاری کردند.

پس از حذف شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده در حال بررسی قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت ارز بود تا اینکه ایران‌خودرو قیمت جدید چهار محصول خود را اعلام کرد که به عنوان نمونه قیمت پژو پارس اتوماتیک که حدود ۵۵ میلیون تومان بود با افزایش بیش از ۲۸ میلیون تومانی داشت و اعلام قیمت جدید این چهار محصول به نوعی آزادسازی قیمت خودرو کلید خورده است. البته ایران‌خودرو اعلام کرد فروش تحویل فوری چهار محصول ایران‌خودرو مشمول قیمت‌گذاری نیست و قیمت جدید در راستای تنظیم و کنترل بازار صورت گرفته است.

**احتمال رسیدن تولید قطعات خودرو به ایستگاه آخر

اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو از سوی خودروسازان ظرف حداکثر دو هفته آتی براساس نرخ نهاده‌های تولید، تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان و انجماد بدهی بانکی خودروسازان و قطعه‌سازان به نظام بانکی کشور به مدت یک‌سال و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق‌ شدن اقساط بانکی از جمله پیشنهاد قطعه‌سازان طی روزهای اخیر اعلام شده است. یک مقام مسوول در صنعت قطعه‌سازی‌ با بیان اینکه ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون‌ بیکار شده‌اند، گفت: ۱۳۰ هزار نفر تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر تعلیق شده‌اند.

آرش محبی‌نژاد‌ در گردهمایی قطعه‌سازان خودرو از سراسر کشور‌ با اشاره به وضعیت اشتغال در صنعت قطعه‌سازی گفت: اگرچه قطعه‌سازی، یکی از صنایع اشتغالزای کشور به شمار می‌آید، اما ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون‌ بیکار شده‌اند‌ به این معنا که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر با تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر با تعلیق قرارداد خود مواجه هستند.

وی با بیان اینکه از حدود ۱۲۰۰ قطعه‌سازی فعال در کشور، ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند، افزود: قیمت‌های فروش قطعات، با وجود افزایش قیمت‌های مواد اولیه و نهاده‌های تولید هنوز از سوی خودروسازان اصلاح نشده و بر همین اساس قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبه‌رو هستند؛ ضمن اینکه مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

محبی‌نژاد گفت: مطالبات معوق سررسید گذشته قطعه‌سازان اکنون به رقمی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان رسیده. ضمن اینکه مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی کشور نیز همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، افزایش چشمگیر مواد اولیه و نهاده‌های تولید اولین مشکل است.

وی اظهار داشت: مشکل قیمت فروش قطعات خودرو نیز باید حل شود. این در حالی است که دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و تسویه خریدهای اعتباری و ارزی را نیز باید به مسائل پیش روی صنعت قطعه اضافه کرد. ضمن اینکه افت تیراژ پایین تولید باعث افزایش هزینه‌های سربار و ضرر و زیان کلان قطعه‌سازی شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور تصریح کرد: خودروسازان ۳۱ درصد در سال‌جاری نسبت به سال گذشته و ۶۰ درصد نسبت به برنامه، افت تولید داشته‌اند که اگر وضعیت با چنین روندی، ادامه یابد، تولید تا پایان سال به صفر می‌رسد. البته این موضوع قابلیت اصلاح روند هم دارد، به این معنا که اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو از سوی خودروسازان ظرف حداکثر دو هفته آتی بر‌اساس نرخ نهاده‌های تولید، تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان و انجماد بدهی بانکی خودروسازان و قطعه‌سازان به نظام بانکی کشور به مدت یک‌سال و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق‌ شدن اقساط بانکی می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی با بیان اینکه تسهیل اعتبارات اسنادی داخلی (LC) برای کل زنجیره تامین خودرو، تسهیل ثبت‌سفارش و تخصیص ارز به خصوص ایجاد گزینه بدون انتقال ارز و امکان تسویه بدهی از هر طریق ممکن می‌تواند راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات زنجیره خودرو باشد، گفت: عرضه کافی مواد اولیه تولید داخلی و همچنین تسویه‌حساب‌های باز ارزی با طرف‌های خارجی قطعه‌سازان به نرخ گشایش اعتبار نیز می‌تواند موثر باشد.

**احتمال بسیارکم گران شدن خودرو در شب عید

در پی ایجاد تنش در روابط بین‌المللی شاهد کاهش تولید خودرو در سال‌جاری شدیم که این عدم عرضه مناسب زمینه را برای حضور دلالان در بازار خودرو فراهم ساخت با وجود این به گفته بازرس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان تهران چنانچه خودروسازان اقدام به عرضه محصولات کنند قطعا بازار شب عید بدون تورم سپری خواهد شد.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب با متعادل توصیف کردن بازار خودرو اظهار داشت: در حال حاضر شاهد بازاری متعادل هستیم که با ادامه این روند، گران شدن خودرو بعید به نظر می‌رسد زیرا طی دو هفته گذشته نیز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو نبودیم.وی در ادامه افزود: با وجود برخی اظهار‌نظرها مبنی بر احتمال افزایش یافتن قیمت خودرو اما شواهد گویای این مطلب است که اگر قیمت‌ها سیر نزولی به خود نگیرد قطعا افزایش نیز نخواهد یافت.

وی گفت: ساماندهی بازار شب عید باستانی نوروز در گرو افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار است و از آنجاکه دولت در تصمیمی موثر اقدام به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به قطعه‌سازان کرده است امیدواریم قیمت‌ها در بازار بشکند.

**مصوبه ترخیص خودرو ۴ ماه اعتبار دارد
هنوز بازار داخل خودرو سر و سامانی نگرفته و از طرفی زنجیره خودرو‌سازان با مشکلاتی که دارند باعث افزایش بحران شده است قرار بر این شد که حداقل مشتریان خودرو‌های وارداتی را راضی نگه دارند. مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک کشور با بیان این‌که ترخیص خودروها از هفته آینده شروع خواهد شد، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها را دارای اعتباری چهار ماهه اظهار کرد که خودروهایی که پس از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند امکان ترخیص نخواهند داشت‌.

میراشرفی با اشاره به ترخیص خودروهای موجود در گمرک علت این مساله را مجوز خاص هیات وزیران در این باره اظهار کرد و افزود: بعد از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بیش از 12 تا 13 هزار نفر به نحوی پیش‌ ثبت‌نام داشتند که ناچار این خودروها باید تحویل مشتری می‌شد. از سوی دیگر گمرک باید 4200 میلیارد تومان درآمد گمرکی کسب می‌کرد که مجموع این دلایل موجب شد تا ترخیص خودروهای باقی‌مانده در گمرک عملیاتی شود.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت که این خودروهای ترخیص شده تا تاریخ ابلاغ مصوبه در اماکن گمرکی و ویژه انبار شده‌اند و تنها با ثبت‌سفارش جدید قابلیت ترخیص دارند. این مصوبه چهار ماه اعتبار دارد به شرط این‌که تا تاریخ تصویب این مصوبه خودرو به کشور وارد شده باشد. وی در مورد نوع خودروهایی که می‌توانند از گمرک خارج شوند هم اظهار کرد: خودروهایی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌سفارش شده باشند نباید بالای 2500 سی‌سی قدرت داشته باشند. همچنین متناسب با قیمت بالای 40 هزار دلار خودروها افزایش پرداخت سود بازرگانی هم پیش‌بینی شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نگران

      بیایید برای یک بار هم که شده پوز این خودروسازها رو به خاک بمالیم.رستگاری آخر برای ماست

    • خانم والنتینا

      خجالت بکشیداینقدرنگیدخودروگرانه پول ده تاگوسفندشده گران فیمترینش

      پاسخ ها

      • mohamad.mohamadi

        انگاری خیلی مال و ثروت داری

      • خانم والنتینا

        کاربران عزیزمن دارم واقعیت رومیگم اتفافاایران هستم وبه خدایک ادم ضعیف هستم ودرک مبکنم امااین واقیعیت هست

    • خانم والنتینا

      هرجفت گوسفندشده 6میلیون بایدپرایدبشه 200میلیون

      پاسخ ها

      • ب

        ماذا فازاااااااا؟ پراید دویست میلیون بشه اونوقت بنز باید چقدر باشه؟

      • .

        صددرصد شما ایران نیستید و دلتون نسوخته بحال مردم یا یک خانم زاده اید

    • خانم والنتینا

      خاک توسرکسی که بگه ماشین گران هست مردم قدرت خریدندارن حقوق یه کارمندهم بالاست کدام کارمندی سراغ دارین به خودش بگیره پرایدسوارشه همشون شدن ال90والابالاتریش سوارمیشن

    • خانم والنتینا

      کشاورزداره جووگندم میده کیلویی 2500تومان گوسفندارداره گوشت میده کیلویی 80هزارتومان مگه دیگه ادم بدبخت هم تومملکت داریم اونی که فقیره که دیگه هیچوقت ماشین نمیتونه بگیره گیرم که بشه 2میلیون فقط اونایی که دارن ده تاده تامیزنن جلوی خونشون مردم رومیکشن همان بهترکه خیلی گران بشه

    • خانم والنتینا

      ودیگه مردم هم جانشان درامان ترهست خداییش برای پرایدباید200میلیون قیمت گذاری کننددرمحله مادرهرخونه 3الا4ماشین هست یکی برای مزرعه یعنی وانته یکی برای بیرون ویکی دیگه برای داخل محل وکامیون هم درجاده

    • خانم والنتینا

      وشغل همشون هم دامداری وکشاورزی هست که این همه ماشین رودارن قیمت ماشین باس بالابمانه تاهرکه ازراه رسیدیکی نخره مردم روبکشه وشرم کنیداینقدنگیدقدرت خریدمردم کاهش یافته اصلابه واقیعیت این طورنیست به درک که نمبتونن بخرن همان بهتر

    • کامران

      خدا کنه ورشکست بشوند وراه برای خودرو ارزان خارجی بتز بشه!؟اگه دزدان وشوهر وزرا بگذارند!

    • بنده خدا

      وقتی ظرف و مظروف یکی باشه چه توقعی از وزارت صنعت داریم مگر وزارت صنعت خودش یه بخشی از خودروساز نیست حالا چطور میشه به سازمان حمایت از مصرف کننده که زیر مجموعه این وزارت خونست میشه امید بست کی باورش میشه وزیر صمت دلسوز مردم باشه وبرای رضای خدا داره موش میگیره!!!پس منافع سرمایه دار چطور تامین کنند مردم عادی بیشتر میتونند به اینها اعتبار بدند یا سرمایه دار ؟تا بوده همین بوده هیچکس هم پاسخگو نیست چون سال پاسخگویی مربوط به چند سال پیش بود!!!!!!!!

    • بدون نام

      سالهاست که به بهانه اشتغال صنعت خودرو و قطعه سازان از آنها حمایت بی حساب شده و نگذاشتند طبق یک برنامه زمانی زمینه رقابت با بقیه خودرو سازان اتفاق بیفتد که در نتیجه این انحصار خودروساز نه در فکر کیفیت و ایمنی خودرو بوده و نه توانسته با پیشرفت محصولاتش زمینه پیشرفت و رقابت خود را مهیا کند و تا زمانی که به این بهانه ها از آنها حمایت شود فقط منابع کشور هدر داده شده و هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد

    • بدون نام

      اگر یک عده احمق این خودرو های اشغال رو با قیمت چند برابرنخرند خودرو سازان این جور جولان نمی دهند

    • بدون نام

      مشکل خودرو سازان مدیریت بد است باید از مدیران خارجی مثل مدیران تو یوتا استفاده کنند تا سود اور باشند و به فکر غارت کردن مردم نباشند

    • بدون نام

      خود مسولان به کیفیت پایین خود رو های داخلی و افزایش افسار گسیخته قیمتها اعتراف کردند ولی هیچ کس کاری نمی کند

    • بدون نام

      اشتال زایی خودرو سازان به مصرف زیاد الودگی هوا و تلفات جانی خودرو های داخلی نمی ارزد

    • محمد سلطان

      اصلا باید کارخانه های خودروسازی را با موشکهای ذوالفقار وبدر مورد هدف قرارداد تا درس عبرتی باشد

    • بدون نام

      خودرو سازان داخلی مشکل مدیریت دارند باید از مدیران خارجی مثل مدیران تویوتا استفاده کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایتخا دزدند، وضعیت خیلی فرق میکنه. فقط بایستی نخرید که نابود بشن همین.

    • بدون نام

      اگر سمند ۱۵ میلیون دادند من می خرم نه یک ریال بیشتر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج