جاباما
۸۱۸۸۹۶
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

نامه انتقادی دانشجویان درباره طرح تحول سلامت

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار ورود قوه قضاییه به پرونده غیر شفاف طرح تحول سلامت شدند.

خبرگزاری فارس: دانشجویان دنشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه با انتقاد از عملکرد وزیر مستعفی بهداشت خواستار رسیدگی به پرونده طرح تحول سلامت شدند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

جناب آیت الله آملی لاریجانی

رییس محترم قوه قضاییه

همانطور که مستحضرید اخیرا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیم استعفای خود به دولت عملا از پذیرش اشتباهات خود و وزارت مطبوعش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و بار خسارات طرح تحول سلامت به نظام اقتصادی و اجتماعی کشور شانه خالی کرد.
طرح تحول سلامت که در ابتدا به نام مردم و برای بهبود وضعیت نابسامان نظام درمانی کشور آغاز شد، در ادامه با افزایش چشم گیر تعرفه خدمات درمانی در بخش دولتی و خصوصی، بخش عظیمی از منابع دولت و بیمه‌ها را روانه جیب قشر نازکی از پزشکان متخصص نمود. درحالی که سایر کارکنان حوزه سلامت درمان منافع کمتری از این افزایش بودجه داشتند.
بسیج دانشجویی منشأ اصلی مشکلات و خسارات سنگین پیش آمده پس از اجرای طرح تحول سلامت را تعارض منافع مدیران و سیاستگذاران نظام سلامت کشور می‌داند. همانطور که همواره، حتی پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حضور ذی‌نفعان بخش خصوصی درمان در مناصب حاکمیتی نظام سلامت را زمینه اصلی فساد و ناکارامدی در این حوزه معرفی می‌نمود. اما در اغلب موارد به خصوص در دوران وزارت دکتر قاضی‌زاده هاشمی، نه تنها گوش شنوایی دیده نشد ، بلکه با هجمه و عتاب مسئولین مواجه گردید. نتیجه آن‌که امروز طرحی که قرار بود گره از مشکلات مردم باز کند خود بزرگترین بحران‌ها را از جنبه اقتصادی و اجتماعی برای کشور به وجود آورده است.

جناب آقای آملی لاریجانی

قطعا جرم مدیری که به واسطه جایگاه حاکمیتی خود و با سوء استفاده از قوانین، منفعت مردم را فدای رونق کسب و کار خود و هم صنفانش در بخش خصوصی می‌کند و با اصرار ۵ ساله بر مسیر نادرست، ده‌ها هزار میلیارد تومان از منابع کشور را، در این شرایط سخت اقتصادی کشور، از بین می‌برد و باعث به وجود آمدن بحران عظیم کنونی در نظام اقتصادی و رفاهی کشور می‌شود، کمتر از یک اخلال گر اقتصادی فعال در بخش خصوصی نیست. از این رو از دستگاه قضا انتظار می‌رود با عنایت به مواردی که در ذیل بدان اشاره خواهد شد، بدون هیچ ملاحظه‌ای با عاملان بحران کنونی به وجود آمده در نظام سلامت برخورد نماید:

۱- طرح تحول سلامت هیچ‌گونه مصوبه قانونی از مجلس شورای اسلامی ندارد و محل هزینه شدن ده‌ها هزار میلیارد تومان از منابع دولتی به نام این طرح توسط وزارت بهداشت غیر شفاف بوده است.

۲- افزایش نجومی تعرفه‌‌های خدمات سلامت در گام سوم طرح تحول سلامت بر خلاف بند ه‍ ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر رعایت اصل تعادل منابع و مصارف صورت گرفت و با چند برابر شدن تعرفه خدمات درمانی بدهی بسیار سنگینی را به دولت و بیمه‌های درمان تحمیل نمود و ورشکستگی سازمان های بیمه‌ گر را رقم زد.

۳- فعالیت دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش خصوصی درمان، بر خلاف نص صریح تبصره ۲ ماده ۳۲ قانون برنامه پنجم توسعه بوده است. همچنین مسئولیت اجرای این بند از قانون مبنی بر منع حضور همزمان کارکنان ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، روسای شبکه ‌های بهداشت و بیمارستان‌های دولتی بر عهده این وزارتخانه بوده که ایشان از اجرای این قانون سر باز زدند و وجود پزشکان و مدیران دوزیست در این وزارتخانه و دستگاه‌های مطبوع ایشان منشأ بسیاری از مفاسد این حوزه بوده است.

۴- بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به استقرار سامانه پرونده الکترونیک بوده است. اما به رغم اینکه استقرار این سامانه با ایجاد شفافیت باعث کشف بسیاری از مفاسد در نظام سلامت و جلوگیری از هدررفت منابع می‌گردد، تکمیل پروژه‌های مربوطه همچون «سپاس» در دوران وزارت آقای دکتر قاضی زاده هاشمی متوقف گردید و اجرای این بند از قانون به بهانه‌های واهی به تعویق افتاد. همچنین ایشان مجددا در قانون برنامه ششم مکلف به استقرار این سامانه تا پایان سال ۱۳۹۸ بودند که تا کنون گام مؤثری در این جهت برداشته نشد.

بسیج دانشجویی بنا بر وظیفه ذاتی خود مبنی بر صیانت از حقوق عامه مردم، این صاحبان اصلی انقلاب اسلامی، همچون سال‌های گذشته بدون واهمه از تهدید و ارعاب افرادی که منافع مادی خود را در خطر می‌بینند در مقابل مصادره شدن بیت‌المال به نفع قشر نازکی از پزشکان و فعالان اقتصادی سلامت سکوت نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد تا مسببان فرورفتن نظام اقتصادی و رفاهی کشور در گرداب طرح تحول سلامت بدون پاسخگویی مشغول کاسبی خود در بخش خصوصی شوند.

لذا ازحضرتعالی به عنوان رئیس دستگاه قضایی درخواست می‌شودهمانگونه که فرمودید دربرخوردبامفسدان هیچ ملاحظه‌ای نخواهید داشت،به پرونده تاریک وغیرشفاف طرح تحول سلامت ورود کرده و خاطیان از قانون را محاکمه نمایید.

با آرزوی عزت و سربلندی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابراهیم

      احسنت احسنت به آن شیر پاکی که خورده اید .
      طرح تحول سلامت باید بر چیده شود و با افراد دخیل برخورد قانونی شود و پولهای رفته به بیت المال بازگردانده شود .
      دکتر هاشمی و تیمش عامل بدبختی وزارتخانه و ازدیاد مطالبات کارکنان شدند .
      بی قانونی بیداد می کند و دستگاههای نظارتی هیچ کاری از دستشان بر نمی آید .
      پزشکان هر کار دلشان بخواهد می کنند چون کسی جلودارشان نیست .
      وا مصیبتا !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی لیاقت ترین وزیربود

      • بدون نام

        وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیم استعفای خود به دولت عملا از پذیرش اشتباهات خود و وزارت مطبوعش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و بار خسارات طرح تحول سلامت به نظام اقتصادی و اجتماعی کشور شانه خالی کرد.

      • بی نام‌

        متاسفانه حرفه پاک و انسان دوستانه پزشکی تبدیل به تجارت شده عده کمی از پزشکان هنوز کمک و مساعدت به بیمار را مورد توجه قرار می دهند و اکثریت بدنبال ثروت اندوزی هستند بنظر میرسد وقت آن رسیده باشد که بکر مردم محروم و نیازمند بخصوص بیماران و سالمندان باشیم بیمه ها چندان کارایی ندارند بیمه لازم است بیماران را پوشش بیشتری بدهند

      • hassan.h

        یک تفکر قارونی در مخیله پزشکان ما هست که باید زدوده شود بعضی ها همان سخن قارون را می زنند " انما اوتیته علی علم عندی" (من با علمی که نزدم بود با این ثروت رسیده ام)به بهانه اینکه من برای کسب مدرکم زحمت کشیده ام برای بیماران بیچاره بازار سیاه درست کرده اند
        نظام درمانی ایران مقتبس از اروپاست ولی متاسفانه پزشک سالاری وحشتناک آن ناشی از تفکر سنتی ایرانی است
        چگونه می توان تصور کرد در ایران اتفاقی به نفع بیماران یا سایر کادر درمانی بیافتد در حالی که همیشه وزیر بهداشت از بین پزشکان انتخاب می شود و 22 نفر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز(بجز سه نفر که استاد دانشگاه هستند) بقیه همگی پزشک هستند البته دوستان ما کار عاقلانه کرده اند که به رئیس قضا نامه نوشته اند چون در دولت و مجلس نامه آنها روانه زباله دان می شد
        توصیه می کنم از شخص رهبری استمداد کنید

    • بدون نام

      این وزیر بهداشت جزئ فرصت طلب ترین ودوروترین وزرا بود که حسابی دولت را دوشید وهمه را هم به تاراج داد ....شاید هم به تاراج نداد بلکه به جیب خودش داد .بهر حال یک وزارتخانه عظیم را به ورشکستگی کامل کشوند طوری که اثارش تا سالها بعد ادامه خواهد یافت . سانسور نشود لطفففففففففففففففففا

    • بدون نام

      امیدوارم اجازه ندهند که این وزیر اینطور راحت قصر در بره وحتما وحتما باید در دادگاه جوابگوی حیانتهاش در عرصه دارو ودرمان وبهداشت به مردم بشود

    • بدون نام

      امیدوارم این هم مثل بابک زنجانی بگیرن ونزارن با منایع مالی زیادی که به اسم وزارت بهداشت بالا کشید از ایران فرار کنه

    • بدون نام

      یه نامه هم بنویسیدروحانی استعفابده کی بودمیگفت این وزیرخوبیه همین۵۰میلیاردسندگذاشت فریدون بیادبیرون یه دکترچشم پزشک چطور۱۲۰۰میلیاردتومان سرمایه دار وخودشم شرکت دلرویی داروازرانت استفاده کرده اینابه خاطرحقوق وزارت وزیرنمیشن۱۰۰۰برابرازکنارش درمیارن وزیرونماینده میشن

    • علی اکبر

      سلام، اتفاقا ایشون یکی از بهترین وزرای انقلاب بودن و کار درست، اگه اهل زد و بند بود میتونست مثل خیلیا سکوت کنه و به منافع خودش بپردازه، آدم از این همه کامنت مشابه زیر این گونه خبرها تعجب میکنه، معلومه کاملاً خودجوشه!!!

    • بدون نام

      این دانشجویان چند نفر و چه کسانی بوده اند ؟متاسفم در کشوری زندگی میکنم که هر کس برای تسویه و زدن کسی به دروغ وتهمت متوسل میشود دکتر قاضی زاده راتاریخ باید قضاوت کند که در شرایط سخت کارهای بزرگی کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج