جاباما
۸۱۹۲۳۳
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

خواننده آذری: موسیقی در ایران «بیزینس» شده است

خواننده آذری‌زبان می‌گوید متأسفانه هنر موسیقی در ایران به "بیزینس" تبدیل شده است، اما بنا به وظیفه‌ای که داریم باید کارمان را به نحو احسن انجام دهیم.

هنرآنلاین: هاشم اسلامیان با نام هنری آیهان خواننده آذری‌زبان، چندی است دومین آلبومش را تحت عنوان "اینجه اینجه" را روانه بازار موسیقی کشور کرده است.

خواننده آذری: موسیقی در ایران «بیزینس» شده است

او با اشاره به وضعیت موسیقی آذربایجانی توضیح داد: به نظر من موسیقی آذربایجانی، موسیقی محلی نیست چرا که با توجه به گستردگی آن موسیقی بین‌المللی است. این موسیقی جزو موسیقی‌های مهم شرق و سرشار از حس قهرمانی و جسارت است و هنگام شنیدن آن تحرک بی‌نظیری در وجود انسان به وجود می‌آید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم مردمی بودن آن است. از آنجایی که ما به زبان و فرهنگ آذربایجانی اشراف کامل داریم به‌راحتی می‌توانیم موسیقی آذربایجانی را درک کنیم و انتقال بدهیم. طبیعی که همه دوست دارند در اولویت اول به سمت موسیقی حرکت کنند که رابطه مستقیمی با زبانشان دارد.

آیهان ادامه داد: و به‌نوعی ما سفیر فرهنگی کشورمان در تمام دنیا هستیم و به همین دلیل یک مسئولیت سنگینی بر عهده ما است و این مسئولیت بسیار مقدس است. معتقدم احترام گذاشتن به هر سلیقه‌ای وظیفه هر هنرمندی است. اما متأسفانه نه‌تنها موسیقی آذربایجانی بلکه تمام سبک‌های موسیقایی در کشور دچار آشفتگی است. ما در کنار این که در حال پخش آثارمان هستیم، مسئولیتی مهم‌تر داریم که باید قبل از شروع کار توجه داشت. ما باید تلاش کنیم سلیقه شنونده را به آن چیزی که دلمان می‌خواهد، البته در چارچوب معیار و ملاک موسیقی ناب و بکر، نزدیک کنیم.

این خواننده اضافه کرد: ما می‌توانیم با اجرا و پخش آثار خوب به مخاطب نشاط ببخشیم و احساس می‌کنم این هم جز وظایف ما است ولی در حال حاضر این تفکر در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارد. متأسفانه هنر موسیقی به "بیزینس" تبدیل شده است، اما فارغ از تمام این مسائل و بنا به وظیفه که بر عهده داریم باید روی تولید آثارمان تمرکز کنیم و کارمان را به نحو احسن انجام دهیم.

این هنرمند همچنین گله‌هایی را در خصوص حضور افراد غیرمتخصص در زمینه خوانندگی مطرح کرد و گفت: ترانه‌سرا، تنظیم‌کننده، نوازنده، ورزشکار، بازیگر و... اقدام به ثبت آثار و برگزاری کنسرت می‌کنند و متأسفانه در دنیای مجازی برای جذب مخاطب اقدام به تبلیغات گسترده می‌کنند.

ای‌کاش جایگاه افراد مشخص بود و هر کس در جای خودش قرار داشت تا مردم ما کارهای باکیفیت بشنوند. ما نباید مردم را فریب دهیم. این گناه بسیار بزرگی است ولی امروز شاهد انتشار آثاری هستیم که با کمک سیستم‌های پیشرفته صدابرداری، میکس و مستر و...استفاده می‌کنند تا نقایص کارهایشان را بپوشانند. برخی بدون داشتن عقبه اقدام به انتشار آثار موسیقایی می‌کنند و متعاقباً اجرای بسیار ضعیفی روی استیج دارند.

آن‌ها مردم را دلخور می‌کنند و سایر هنرمندان و خوانندگان را هم بدنام می‌کنند. در مجموع فکر می‌کنم موسیقی کشورمان احوال خوبی ندارد چرا که هر کسی به‌راحتی به خودش اجازه داده که وارد این فضا شود و متأسفم برای کسانی که به هر قیمتی می‌خواهند بر سر مردم کلاه بگذارند.

آیهان که سال گذشته اجرای موفقی را با حضور خوانندگانی از کشور آذربایجانی به روی صحنه برده بود از قصد خود برای برگزاری اجرایی با فضای متفاوت خبر داد و گفت: ما سال گذشته برای اولین بار تصمیم گرفتیم کاری را انجام دهیم و خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت. از کشور آذربایجان پس از اجرای من سه خواننده معروف و نام‌آشنا به اجرای برنامه پرداختند.

خواننده‌هایی که در کنار من بودند در بین مردم ایران شناخته‌شده بودند. احساس کردم دیدار این هنرمندان برای مردم ما تبدیل به حسرت شده است. من خواستم برای کسانی که ما را دوست دارند و قلبشان می‌تپد خواسته‌های آن‌ها را هم در نظر بگیریم و در اولویت قرار دهیم. احساس کردم برگزاری چنین کنسرتی شدنی است به همین خاطر از دوستان خواهش کردم که با ما همکاری کنند.

خوشبختانه در اولین اجرا 28 شهریورماه 96 به روی صحنه رفتیم و با تمدید اجرا موفق شدیم روز چهارم اسفندماه مجدداً در تالار وزارت کشور با حضور مخاطبان آذری‌زبان به اجرای برنامه بپردازیم. خدا را شکر تا این لحظه بازخوردهای بسیار خوبی را از این اجرا دریافت کرده‌ام و امیدوارم بازهم بتوانیم چنین اجرایی را در فضای متفاوت‌تر از قبل تجربه کنیم.

این خواننده در خصوص انتشار دومین آلبوم خود نیز عنوان کرد: در هفته‌های گذشته دومین آلبوم رسمی من با نام "اینجه اینجه" منتشر شد. فرصت را مغتنم می‌دانم تا از مدیر برنامه‌هایم آقای یاشار آذرتاش و تنظیم‌کننده و رهبر ارکسترم حجت مبذول و ناظر ضبط هادی حمزه زاده تشکر کنم. خوشبختانه تا اینجای کار استقبال خوبی از این آلبوم شده است.

سعی کردم نسبت به قولی که دادم کارهای خوب و شنیدنی را بسازم. بعد از دو سال و با توجه به حساسیت‌هایی که روی این آلبوم داشتم از کلیت کار بسیار راضی هستم. هرچند تولید آلبوم با توجه به هزینه‌های بالایی که برای هنرمند در بردارد بیشتر ضرر مالی است اما از طرفی هم به هر حال آلبوم شناسنامه کاری یک هنرمند است. امیدوارم قانون کپی‌رایت و حفظ حقوق مؤلف هر چه زودتر اجرایی شود.

بنا به حساسیت‌هایی که بود تصمیم داشتم که بعد از عید آلبومم را منتشر کنم ولی به دلیل یک سری مشکلاتی که به وجود آمد لازم دانستم که فعلاً کنسرتی نداشته باشم. از طرفی در این اوضاع نابسامان اقتصادی، مردم ما در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. دوست داشتم این هزینه را از منابع مالی خودم تأمین کنم و موسیقی آذری را زنده نگه دارم تا مردم از شنیدن این موسیقی لذت ببرند.

آیهان در پایان گفت: به امید خدا در چند ماه آینده کنسرت‌های را در شهرهای تهران و کرج و شمال غرب کشور خواهیم داشت. تمام سعی من ایت است که با همان کیفیتی که در تهران اجرا داشتیم آن را برگزار کنیم. انتظار دارم مسئولین ما را در این برهه زمانی حمایت کنند تا بتوانیم نشاط ازدست‌رفته را به جامعه و جمع دوستدارانمان بازگردانیم. آرزو دارم در جای‌جای ایران با نام آذربایجان کنسرت اجرا کنم و دینی را که نسبت به ملت و موسیقی‌ام دارم ادا کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نعمت

      آیهان جان ، تانری سنی قوروسون . یالنیق (انسان ) سنون چالغی لارون اشیدنده ، تینی (روح ) تزه لنیر....

    • امین

      منظور از آذری زبان چیه ! شما که اسم خودت رو هنرآنلاین !!! گذاشتی یک کتاب ، یک مقاله و حتی یک خط به همان زبانی که نام بردی بنویس تا ما هم بدونیم زبان آذری !!!! چه شکلیه ! زبان مردم آذربایجان ترکی هست نه آذری ! مثل این میمونه که بگیم در افغانستان و تاجیکستان به زبانهای افغانستانی و تاجیکستانی صحبت میکنن ! در حالی که ریشه زبان هر دو کشور فارسیه !! واقعاً فهمیدن این موضوع اینقدر سخته ! یک عده نان به نرخ روزخور از ایجاد تفرقه در بین مردم لذت میبرن !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج