جاباما
۸۱۹۷۹۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

قاسمی: درباره اجلاس لهستان اطلاعات کامل داریم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران اطلاعی از محتوای دعوتنامه‌های نشست ورشو و اینکه برای چه کشورهایی ارسال شده، دارد یا خیر، گفت: ما اطلاعات کاملی در مورد این نشست از طرق مختلف دریافت کرده‌ایم. در مورد اهداف و اقداماتی که برخی کشورها علاقمند هستند در این نشست دنبال کنند اطلاع داریم.

خبرگزاری ایسنا: بهرام قاسمی در آغاز نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی در گذشت تعدادی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ را تسلیت گفت.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه در جریان سفر خود به عراق اعلام کرده که آقای رئیس جمهور اسفند ماه به این کشور همسایه سفر می‌کند و اکنون سوال این است که چرا آقای روحانی از زمانی که در مسند ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند به این کشور سفر نکرده‌اند و چه موانعی در این ارتباط وجود داشته است خاطر نشان کرد:‌ من اخبار ریاست جمهوری را اعلام نمی‌کنم و اخبار مربوط به آقای روحانی را همکاران ما در دفتر ریاست جمهوری به اطلاع رسانه‌ها و مردم می‌رساند.

وی همچنین در این ارتباط افزود: شرایط عراق شرایط ویژه‌ای است و ما روابط گسترده‌ای را با این کشور همسایه داریم به صورت دائم و مستمر رفت و آمدهایی مابین مقامات دو کشور وجود دارد و همکاری‌های خوبی در زمینه‌های مختلف بین دو کشور در جریان است.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود در طول مدت اخیر نیم میلیون ایرانی در گرجستان سرمایه گذاری کرده‌اند و بیش از این نیز در ترکیه سرمایه گذاری شده و نظر وزارت خارجه در ارتباط با این میزان خروج سرمایه از کشور را جویا شد گفت: من آمار و رقمی را که شما بیان کردید را ندارم و تایید نمی‌کنم و فکر می‌کنم که این رقم میزانی اغراق شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران و گرجستان روابط خوبی با یکدیگر دارند و این روابط باید ادامه پیدا کند خاطر نشان کرد: بعد از لغو روادید بین ایران و گرجستان تعدادی از هموطنان اقدام به خرید ملک و انجام برخی از سرمایه گذاری‌ها در کشور گرچستان کردند. البته متاسفانه برخی از آنها به خاطر این که در این مسیر با آژانس‌های نامعتبر و غیرقانونی کار کرده بودند با مشکلاتی روبرو شدند.

وی ادامه داد: امیدواریم ایرانیانی که به این کشور سفر می‌کنند با اطلاع و آگاهی لازم و با اتکا به بخش‌های خصوصی مورد اعتماد در این زمینه اقدام کنند تا مشکلی برای آنها از باب فعالیت برخی از آژانس‌های نامعتبر و غیر قانونی ایجاد نشود.

قاسمی در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری دو تبعه ایرانی در آمریکا به اتهام جاسوسی هم تصریح کرد: سیاست آمریکا نسبت به ایران مشخص است و متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که از این نوع اتهامات نسبت به اتباع ایرانی وارد می‌کنند و چندان توقعی از این دولت متخاصم وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفرهای منطقه‌ای مایک پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا به منطقه و اهداف او از انجام این سفرها گفت: سیاست دولت آقای ترامپ و وزیر خارجه این کشور در مورد مسائل مرتبط با ایران و منطقه روشن است. قطعا اقدامات آنها خیرخواهانه نبوده و نیست. آنها سعی می‌کنند که منطقه را با تنش‌ها و آشوب‌هایی روبرو کنند. آنها در حمایت از رژیم اشغالگر قدس و از بین بردن زیرساخت‌های کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: در این خیابان گردی‌های آقای پمپئو، ترویج خصومت با ایران و بیان اتهاماتی ناروا علیه تهران دنبال می‌شود. البته این سیاست شکست خورده است و روزی فرا می‌رسد که از آقای پمپئو و افرادی مثل ایشان دیگر خبری نیست ولی ایران و جمهوری اسلامی ایران همچنان در منطقه حضور دارند و با احترام متقابل با کشورهای همسایه‌اش تعامل و همکاری می‌کند.

وی با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در جریان تعامل با همسایگانش و تاکید تهران بر ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاطرنشان کرد: آقای پمپئو باید از گذشتگان خود درس بگیرد. ایشان باید درس بگیرد که آنها نیز با تار عنکبوت بر باد خیلی چیزها نوشتند ولی اکنون اثری از آنها نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از افسران ارشد ناجا در فرودگاه مالزی بازداشت شده است، گفت: این خبر کذب است و به نظر می‌رسد که این خبر در ادامه تلاش برای تخریب وجهه نهادها، مقامات و شخصیت‌های ایرانی منتشر شده است و در واقع می‌توان گفت، در راستای جنگ روانی که علیه ایران وجود دارد سردار درویش، رئیس صندوق بنیاد تعاون نیروی انتظامی که در مورد ایشان شایعه کردند که در مالزی با یک سری اقلام غیرقانونی دستگیر شده است سفری به مالزی نداشته است و این یک دروغ آشکار است.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اظهار نظر برخی از مقامات افغان در ارتباط با مذاکرات ایران با گروه طالبان و انتقادهایی که بعضا این افراد مطرح کرده‌اند تصریح کرد: ما شاهد برخی از گفتارها و همچنین شنیدن چند صدای متفاوت نسبت به جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در چند روز اخیر بوده‌ایم. ما همانطور که پیش از این گفته‌ایم مذاکراتمان با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است. روابط خوبی بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد. ایران همواره بر علاقمندی خود جهت ایجاد صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تاکید کرده است. ما قبل از انجام مذاکره با طالبان، دولت افغانستان را در جریان این موضوع قرار دادیم. بعد از مذاکره نیز در کابل در جریان گفت‌وگوهایی که با مقامات مختلف افغانستانی داشتیم گزارش لازم از این مذاکرات را به آنها ارائه دادیم. مقامات افغانستان از مواضع ما آگاه هستند. ما از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم و این یک موضوع مهم برای ما است.

وی ادامه داد: در مسیر مذاکرات افغان - افغان که باید در این مسیر انجام شود حتما محوریت کار و اساس کار با دولت قانونی افغانستان است و ما هیچ اقدامی را بدون در نظر داشتن محوریت دولت افغانستان نمی‌پذیریم. تصور ما این است که اگر این مذاکرات آغاز شود مسیر مناسبی برای جلوگیری از تنش‌ها در این منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ ما از برخی از اظهار نظرها در افغانستان در مورد مذاکرات ایران و طالبان تعجب می‌کنیم در حالیکه همانطور که قبلا نیز گفتم ما از قبل به دولت افغانستان در این زمینه اطلاع داده بودیم و بعد از آن نیز به آنها گزارش دادیم برخی از این موضع‌گیری‌ها که در این ارتباط انجام شده برای ما قابل فهم نیست و مشخص نیست که آیا این صحبت‌ها شخصی بوده یا نه؟

وی ادامه داد: از دیگر سو باید به این نکته توجه کنیم که ایران تنها کشوری نیست که با طالبان مذاکره می‌کند. اکنون کشورهای متفاوتی در حال مذاکره با طالبان هستند و ما شاهد این نبودیم که مقامی در کابل یا جای دیگر به این نوع مذاکرات اعتراض کند و سخنانی که در زمینه گفت‌وگوی ایران و طالبان مطرح شده بر ما شگفت‌آور و تعجب انگیز است.

سخنگوی وزارت خارجه در همین ارتباط در پاسخ به این سوال که آقای ظریف در مصاحبه با یکی از شبکه‌های هندی در جریان سفر به این کشور اعلام کرده بود که طالبان می‌تواند در دولت آینده نقش داشته باشد و آیا این موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: با توجه به ذیق وقت جواب شما را در پاسخ به سوال بالا دادم و مواضع ایران را در مورد طالبان توضیح دادم و تاکید کردم که همه این گفت‌وگوها باید حول محور دولت مرکزی افغانستان باشد.

بهرام قاسمی گفت: ما در مورد مسائل داخلی افغانستان دخالت نمی‌کنیم و آنچه که شما به آن اشاره کردید و بیان شد در چهارچوب راهکارهایی است که می‌تواند کمک‌یار دولت دوست ما افغانستان باشد اما من باز هم تاکید می‌کنم اینکه مذاکرات افغان‌ها به کجا بیانجامد و چه سرنوشتی داشته باشد موضوعی است که به خود گروه‌های افغان ارتباط پیدا می‌کند. سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان تعیین می‌کنند نه دیگر کشورها.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران اطلاعی از محتوای دعوتنامه‌های نشست ورشو و اینکه برای چه کشورهایی ارسال شده، دارد یا خیر، گفت: ما اطلاعات کاملی در مورد این نشست از طرق مختلف دریافت کرده‌ایم. در مورد اهداف و اقداماتی که برخی کشورها علاقمند هستند در این نشست دنبال کنند اطلاع داریم.

وی ادامه داد: ما در حال برقراری تماس‌هایی هستیم و بعد از تکمیل این تماس‌ها و همه آنچه که باید در این زمینه داشته باشیم در آینده نزدیک در این ارتباط با مردم بیشتر صحبت می‌کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج