۸۱۹۹۸۴
۷ نظر
۵۰۰۰
۷ نظر
۵۰۰۰
پ

چراغپور: منتقدان کی‌روش می‌خواهند مطرح شوند

جلال چراغپور می گوید، تاکنون و تا اینجای مسابقات کی روش توانسته یکی از بهترین چهره ها در جامی باشد که مربیان بزرگی در آن حضور دارند.

ورزش سه: جلال چراغپور کارشناس فوتبال و مربی سابق تیم ملی در گفتگویی با خبرنگار ورزش سه در مورد دو بازی اخیر تیم ملی برابر یمن و ویتنام، دستاوردهای این دو مسابقه برای کی روش، دیدار حساس تیم ملی برابر عراق که جنگ دو استراتژی است و همینطور انتقادات از کی روش که چراغپور آنها بی دلیل و برای مطرح شدن منتقدان عنوان می کند، صحبت کرده که در ادامه می خوانید.

یمن و ویتنام دو حریف تدارکاتی بودند

دو بازی که تیم ملی انجام داد فقط دو بازی تدارکاتی بود و پیش نیاز بازی عراق بود. اینکه چرا می گوییم بازی تدارکاتی؛ چون این دو بازی تمام خاصیت های بازی تدارکاتی را داشت و به غیر از اینکه این دو تیم این کار را در گروه ایران کردند، ۸ تیمی که اضافه شده بودند، همین کار را در گروه های دیگر انجام دادند.

هشت تیمی که اضافه شدند، ارتقاء پیدا می کنند

این هشت تیم دو کار کردند؛ اول اینکه با بازی کردن مقابل تیم های طراز اول می توانستند در خودشان ارتقاء ایجاد کنند، چون تیم های آسیایی دوست ندارند در فیفادی با آسیایی ها بازی کنند و این تصمیم گیری AFC مثل سیاستی بود که فیفا انجام داد.

تیمی که می خواهد قهرمان شود، استراتژی متفاوت می خواهد

الان هشت تا از تیم ها باید به طور قطع سه بازی انجام دهند؛ این با تیمی که می خواهد به فینال برسد و باید ۷ بازی کند، فرق دارد. کما اینکه در جام جهانی هم وقتی تیمی می خواهد در فینال بازی کند، فرق می کند. حالا سوال این است که چه فرقی می کند؟

آن تیم هایی که سه بازی می کنند، می توانند با تمام وجود برای سه بازی مبارزه کنند و می توانند آسیب ببینند و اخطار بگیرند و همه چیزشان را پای کار می آورند. چون آخرین ایده آنها این است که در نهایت می خواهند چهار بازی کنند، ولی تیمی که برای ۷ بازی وارد می شود، باید استراتژی متفاوتی داشته باشد.

تیم هایی مثل ایران با تمام توان وارد مسابقات نشده اند

تیم هایی مثل ایران با قیافه صد در صد وارد مسابقات نمی شوند؛ آنها تلاش می کنند تا از همگی بازیکنان در اردو استفاده کنند تا ریسک کارت، مصدومیت، محرومیت و سایر مسائل دیگر را بگیرند. ایران یکی از این تیم ها بود. تیم هایی دیگر سیاست هایی دیگری داشتند و بازیکنانی را اضافه نکردند. حالا وقتی انتحاری بازی کردن تیم های دیگر تمام می شود، بازیکنان اصلی خود را وارد کمپ می کنند مانند کره جنوبی که تازه امروز سون به اردوی آنها اضافه شد.

اگر کی روش تغییرات داشته به خاطر ترس از آنالیز نبوده

ما در مقابل یمن دیدیم که چطور آنها انتحاری بازی می کردند تا بیشتر گل نخورند و آبروی کشورشان حفظ شود. اگر ایران اینقدر تغییرات در دو بازی داشت، این برای آنالیز شدن توسط رقبا نبوده، بلکه برای حفظ سلامت تیم برای دورهای بعدی بوده است، چون هیچ کس نمی آید در دور گروهی آنالیز کند.

الان تا حدودی معلوم شده که چه تیم هایی با هم برمی خوردند. مثلا ما اگر اول شویم با تیم های سوم سه گروه می خوریم و این اصلا حرف درستی نیست که تغییرات تیم ما که برخی کارشناسان هم در تلویزیون گفتند به خاطر این بوده تا آنالیز نشویم. تیم ملی این استراتژی (تغییرات در ترکیب) را دنبال کرد، تا بچه ها آسیب نبینند. در واقع تمام تیم ها این کار را کردند و بعد از گلزنی این کار را می کردند و ما برای مهاجمانمان این کار را کردیم.

دستاورد 1: متوجه شدیم پشت حاج صفی حفره وجود دارد

خب دستاوردها چه بود؛ متوجه شدیم که پشت دفاع چپ ما یک حفره وجود دارد؛ از بازی با یمن که در دو مورد اتفاق افتاد. در این پست حاج صفی را داریم. تاکنون برای پوشش حفره پشت او (احسان) از سه بازیکن استفاده کردیم. مجید حسینی در نیمه اول با یمن که دو بار جا ماند، بعد هم یک نیمه پژمان منتظری و چون از او رضایت نداشت باز هم کنعانی زادگان اضافه شد.

ما از سه بازیکن متفاوت برای ترمیم یک اشکال در دفاع استفاده کردیم. این برای این بود تا بدانیم کدام بهتر است؛ اگر حاج صفی بازی کند ممکن است حاج صفی در مقابل عراق فقط دفاع کند و اگر اینگونه باشد، شاید از محمدی استفاده کند و از مجید حسینی بدون نگرانی از اینکه نیاز به پوشش فضای پشت سر حاج صفی داشته باشیم، استفاده کند.

دستاورد: وریا برای بازی تهاجمی تر ، رامین برای بازی تدافعی تر

اگر می خواهیم در دفاع راست حمله ور باشیم؛ مثل پاسی که وریا داد و سامان ارسال کرد، وریا بهتر است. اگر صرفا بخواهیم دفاعی بازی کنیم، در ترکیب ( لاین آپ) دفاعی رامین قوی تر است. به همین دلیل ممکن است در بازی برابر عراق که اهمیت زیادی دارد و برای اینکه احیانا به عربستان که به نظرم یکی از تیم های خوب مسابقات است. نخوریم، از هر یک از این دو استفاده شود با این وجود ایران و عراق تبدیل می شوند به یک فینال کوچک.

تیم ایران اجرا محور است و عراق میدان محور !

ما با عراق بازی داریم. عراق خاصیت دوندگی مداوم دارد و به دلیل اینکه بازی هم در آب و هوایی گرم و با رطوبت بالا برگزار می شود، که برای عراق عادی تر است، شرایط به نفع این تیم است از لحاظ بدنی. دوم اینکه همیشه از لحاظ آمادگی جسمانی شرایط بهتری نسبت به ما دارند؛

کما اینکه هر دو بازیکن عراقی به طور واضح از بازیکن های ایرانی بیشتر می دوند. این تیم (عراق) آمادگی جسمانی محور است یا به اصطلاح آمادگی میدانی محور است. از آن طرف تیم ما براساس دوندگی بسته نشده و ما تیم اجرا محور هستیم.

در این مصاف آنها برای اینکه اجرایی داشته باشند، ممکن است ۴۰ متر بیشتر بدوند ولی ما همینطور که در دو بازی ابتدایی بازی اجرا محور دیده ایم، با تعداد پاس های کوتاه بیشتر، جابجایی‌های بیشتر و فرارهای بیشتر از حریف، اجراهای بیشتری خواهیم داشت.

با این روش در میان تیم های فنی آسیا هم هستیم. عربستان، کره جنوبی و ژاپن هم همین گونه هستند ولی استرالیا همچنان بازی سنتی می کنند و دو بازیکن بلند برای ارسال ها دارد. پس دو نوع تیم داریم؛ تیم هایی که میدانی محور هستند و تیم هایی که اجرا محور هستند. به طور قطع در بازی با عراق به تعویض ها نیاز داریم و امیدواریم تعویض ها برای تغییر تاکتیک نباشد و برای افزایش مقاومت تیم انجام شوند.

کی روش گفت نمی خواهد اسیر حوادث بشود و تا حالا نشده

کی روش یک میز شطرنج جلوی خودش گذاشته و بسیار باهوش و با طمانینه پیش می رود. در مصاحبه اول خود پس از باخت استرالیا برابر اردن گفت که نمی خواهد اسیر حوادث بشود. منظورش از حادثه این بود که می خواست با یک مساوی هم در بازی آخر صدرنشین شود.

کی روش همچنین توانسته تیمش را بدون آسیب نگه دارد و آسیب دیده ها برمی گردند و بازگشت جهانبخش هم خیلی مهم است با توجه به کیفیت بسیار مناسبی که این بازیکن دارد. یک بازیکن بسیار خوب هم با ۲۰ دقیقه، ۱۵ دقیقه هایی که کی روش به او بازی می داد، پیدا کردیم.

رفتار فنی کی روش به هیچ وجه قابل انتقاد نیست

کار فنی کی روش به هیچ وجه قابل انتقاد نیست مگر اینکه به رفتارش نقد وجود داشته باشد که آن هم به ما ربطی ندارد. در منچستریونایتد هم این رفتار را داشته، الان هم با هوشیاری عمل می کند. ضمن اینکه الان تیم ملی می تواند با دو استراتژی بازی کند.

یکی استراتژی جام جهانی است که عقب بکشیم و به دنبال ضدحملات باشیم و یک استراتژی ارائه فوتبال پا به پا با عراق است، چون مساوی معنی دار است و ما را اول می کند. پس تا حالا تیم ملی خیلی خوب کار کرده که از عراق جلوتر هستیم واین نشان می دهد که مربی ما بهتر عمل کرده. مربیان بزرگی داریم ولی کی روش مربی بسیار خوبی بوده و این جام برایش معنی و عنوان پیدا کرده است.

10 بازیکن نیمکت نشین 10 انتقاد شکل می دهند

علیرغم نمایش خوب تیم ملی باز هم انتقاداتی وجود دارد؛ در این مورد صحبت می کنید؟
ببینید کی روش به غیر از سه دروازه بان 10 بازیکن روی نیمکت دارد، پس 10 انتقاد می تواند شکل بگیرد؛ وقتی این همه آدم وجود دارند و به تلویزیون می آیند، پس این انتقادات هم به وجود می آید که چرا احسان هست یا مثلا میلاد نیست.

چه کسی بازیکنان تیم ملی را به اینجا رسانده ؟!

اما واقعیت این است که این ده نفر را چه کسی درست کرده. واقعیت این است که چه کسی این ها را درست کرده. مهدی ترابی را چه کسی پیدا کرده و پر و بال داده؟ شجاعی و دژاگه را چه کسی تا اینجا آورده و حفظ کرده یا در مورد سایر بازیکنان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الکی خوش

      فحاشی و توهین کی روش و دستیارانش برای چیه؟
      انشاالله همین روزها شمارا هم سهیم کند

    • اژدرهای سرخ

      افسوس تاالان فکرمیکردم. شما (علیرغم اینکه هیچ تیمی تو این سالها به شما ولو به عنوان کمک مربیگری پیشنهاد نداده)یک مربی کاربلد هستی ولی بااین تحلیل,,,,,,,تخیلی که انجام دادی فهمیدم تیمها حق دارند سرنوشتشان را به شما نمیدن. میگی وریا هجومی مثل پاسی که به قدوس داد قدوس هم بعد توپ رو سانتر کرد آزمون گل زد. رضائیان دفاعی ولی نمیگی بازی با یمن رضائیان پاس مستقیم گل داد منتقدین کیروش را ....اصلا ولش کن چه فایده داره بعد از این بازی هواخواه مربی بعدی تیم ملی میشی نه از سر وطن پرستی از سر اینکه بگی منم هستم.

    • امیر طه

      ای چراغپورجون خوت کی روشی پورتویکی خفه ترابی راکی پیداکردترابی خودش چندساله پیداست ونیازی نیست تووگیروش پیداش کنید؟؟ازسخنان مادرعروس

    • مسعود

      چاپلوسان کی‌روش هم همینطور!

    • بدون نام

      بلاخریکی حرف حق زداینا دنبال بله قربان گوهستن

    • ایرانی

      آقای چراغعلی . هر وقت کیروش قهرمان شد اونوقت بلبل بشو و حمله کن . اتفاقا این موافقان کیروش بودن که در ۸ سال گذشته به نوایی رسیدن نه مخالفان .

    • بدون نام

      کاملا حق با آقا جلال است.
      مرسی از تحلیل درست و بی غرضتون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج