۸۲۰۰۷۷
۱۱ نظر
۵۰۰۴
۱۱ نظر
۵۰۰۴
پ

بازار تقلب در معاینه فنی خودرو‌ها داغ شد

وانت نیسان، وانت پیکان و پژو آردی مردودی‌های بزرگ تست معاینه فنی هستند و جالب است بدانید مگان بیشترین نمره قبولی را در تست‌های معاینه فنی گرفته است.

شهروند نوشت: وانت نیسان، وانت پیکان و پژو آردی مردودی‌های بزرگ تست معاینه فنی هستند و جالب است بدانید مگان بیشترین نمره قبولی را در تست‌های معاینه فنی گرفته است.

جالب‌تر اینجاست که ضریب قبولی این خودرو حتی بالاتر از مزدا٣ و کمری است. جزییات نتایج تست‌های معاینه فنی نشان می‌دهد چرخ‌های تیبا بیشتر از سایر خودروها تراز نیست و ترمز ٤٠٥ حتی بدتر از پراید است. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به «شهروند» می‌گوید: «گران شدن قطعات خودرو، تقلب در معاینه فنی را زیادتر از گذشته کرده است و رانندگان برای قبولی در معاینه فنی قطعات گرانقیمت را از تعمیرگاه‌هااجاره می‌کنند!

ترمزهای پژو ٤٠٥ بدتر از پراید

برخلاف تصور همه وضع ترمزهای پراید چندان هم اسفبار نیست، به‌طوری که بررسی‌های انجام‌شده در ستاد معاینه فنی نشان می‌دهد تنها ٦,٦٦‌درصد پرتیراژترین خودروهای داخلی موفق به پاس‌کردن تست عدم توازن ترمز نشده‌اند و خودروهایی همچون نیسان وانت، وانت مزدا، پیکان وانت، پژو آردی، سی‌ال‌او و پژو٤٠٥ مردودی بیشتری در این تست داشته‌اند. جالب است بدانید در آزمون ترمزها ٣٩.٤٧‌درصد نیسان وانت، ٢٠.٧٩‌درصد وانت مزدا و ١٥.٤٧‌درصد پیکان از آزمون سرشکسته بیرون آمدند.

قبولی‌های معاینه فنی کدام خودروها هستند؟

براساس ارزیابی ٢١ خودرو با بالاترین ‌درصد فراوانی که این تعداد حدود ٨٥‌درصد خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران را شامل می‌شود، بیشترین نمره قبولی معاینه فنی به مگان تعلق می‌گیرد. براساس گزارش ستاد مرکزی معاینه فنی تهران، ٨٨‌درصد دارندگان مگان موفق به دریافت تاییدیه معاینه فنی شده‌اند، بعد از آن سوناتا با ٨٦ درصد، مزدا٣ با ٨٥ درصد، کمری با ٨٣‌درصد، پژو ٢٠٧ با ٨٣ درصد، رنو ال ٩٠ با ٨١‌درصد و ماکسیما با ٨١‌درصد بیشترین قبولی را در مراکز معاینه فنی از آن خود کرده و مردودی کمتری داشته‌اند.

خودروهایی که چرخ‌هایشان تراز نیست

جزییات گزارش ستاد معاینه فنی تهران نشان می‌دهد که تیبا که خریدنش از بازار آزاد برای مشتریان ٣٥ تا ٤٢‌میلیون تومان آب می‌خورد، با سهم ١٢,٨‌درصدی بیشترین مردودی را به لحاظ لغزش جانبی در بین خودروها داشته است. MVM١١٠ و پژو آردی را می‌توان دو خودروی دیگری دانست که چرخ‌هایشان دارای ناهمراستایی بالایی در میان ٢١ خودرویی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، بوده است.

خودروهای تک ایراد را بشناسید

٣١,١٧‌درصد مراجعه‌کنندگانی که پژو آردی داشته‌اند، خودرویشان تنها یک ایراد داشته و پیکان و MVM ١١٠ در رتبه دوم و سوم از ‌درصد بالا در خودروهای با یک ایراد قرار دارند. اما خودروهایی که ایرادشان بیش از ٢ مورد بوده و حتی در برخی موارد به ١١ مورد هم می‌رسد، به ترتیب نیسان وانت با سهم ٣٨.٢ درصد، وانت مزدا با ٢٩.٤٣‌درصد و پیکان با ٢٣.٨٣‌درصد بوده‌اند.

بازار داغ اجاره قطعات آلاینده

آبان ٩٥ بود که مرحله اول طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی توسط دوربین در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک انجام شد. حدود دو ‌سال بعد از آن سوت اجرای مرحله دوم طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها توسط کلیه دوربین‌های سطح شهر دوباره به صدا درآمد. براساس این طرح، خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول در صورت تردد در شهر روزانه مبلغ ٥٠‌هزار تومان توسط پلیس اعمال قانون و جریمه می‌شوند.با تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه، برخی افراد سودجو اقدام به اجاره‌دادن لوازم یدکی مورد نیاز ازجمله لاستیک و کاتالیست برای اخذ معاینه فنی به خودروها کرده‌اند. برای دریافت معاینه فنی برتر، تعویض برخی از این لوازم اولویت دارد و افزایش قیمت لوازم خودرو موجب رونق بازار این سودجویان شده است.

سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، خبر تقلب در معاینه فنی خودروها را به صورت رسمی تأیید کرده و درباره تفاوت قیمتی اجاره و خرید کاتالیست خودروها گفته است: «قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو ۲۰۶، سمند و پرشیا حدود ۶۰۰‌هزارتومان، پژو۴۰۵ حدود ۵۲۰ هزارتومان و پراید ۴۰۰هزارتومان است که علاوه بر خرید کاتالیست، نصب آن، تعویض سنسور، اجرت و... نیز سبب می‌شود که حدود یک‌میلیون تومان نصب یک کاتالیست جدید هزینه در بر داشته باشد و به همین دلیل برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند. این درحالی است که به جای آن‌که مالکان خودرو ۷۰۰هزار تومان هزینه خرید بدهند، به تعمیرگاه‌های مشخص رفته و با ۱۰۰هزار تومان، کاتالیست اجاره می‌کنند!»

بازار لاستیک اجاره‌ای داغ شد

لاستیک از دیگر قطعه‌هایی است که این روزها بازار اجاره آن برای گرفتن معاینه فنی حسابی داغ شده است. البته مدیر عامل ستاد معاینه فنی می‌گوید: «مردم بیشتر در قطعه‌هایی که مربوط به آلایندگی خودرو می‌شود، سراغ موارد امانی می‌روند و در مواردی که به ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان ربط پیدا می‌کنند، درصدد رفع ایراد آن برمی‌آیند.» حسینی‌منش به وجود آمدن چنین بازاری را ناشی از خلأهای فرهنگی جامعه ایرانی و نه خلأهای قانونی می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «این که برخی افراد برای دریافت گواهی معاینه فنی، کاتالیست اجاره می‌کنند موضوع فرهنگی است. در حقیقت آنها باید بدانند کاتالیست یکی از ارکان اصلی خودرو است که از خروج گازهای سمی موتور به بیرون جلوگیری می‌کند و اگر این اقدام به‌درستی انجام نشود در حقیقت در درجه اول به خودشان و بعد خانواده‌شان و شهروندان آسیب می‌رسد.»

وقتی خودروسازان در گارانتی هم مشتری‌مدار نیستند

خودروهای تولید داخل تا ٢‌سال مشمول گارانتی می‌شوند، درحالی‌که تا ٤‌سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند، اما سوال اینجاست چرا در شرایطی که خودروسازان حاضر به تضمین محصول خود بعد از ٢٤ ماه نیستند، فکر می‌کنیم تا ٤٨ ماه این خودروها مشکلی که به لحاظ ایمنی جان خود و دیگر هموطنان را به خطر بیندازد، ندارند. مدیر روابط‌عمومی ستاد معاینه فنی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «بهتر است سن گارانتی را بیشتر کنیم یا سن معاینه فنی را کمتر. درواقع در این حالت اگر خودرویی با مشکلی مواجه شود، خودروساز خود را متعهد به تعویض و تعمیر قطعه می‌کند و این‌گونه امکان تأیید فنی بیشتر می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه بهتره سن معاینه فنی رو کمتر کنین!!!!!بالاخره خودش یه منبع درآمد بزرگیه دیگه!!!!!بودجه کم اومده!!!!!!

    • بدون نام

      پس...چرا تولید میشه
      چرا پلیس.جلو گیری نمیکنه

    • حمید معصومی نژاد

      من و پرایدم شما همه....
      منظورم از همه واقعا همه هستند از مگان پورش و مازراتی بگیر تا پژو 504 بی رنگ دکتر سید محمود احمدی نژاد

    • بدون نام

      بهتر در هر دورو تخته کنید ملت خیالشون راحت شه
      تواین دوتا دیگی برای ملت گرم نمیشه
      گارامتی که فرمالیته واسمی بیشتر نیست وبا هر بار مراجعه وتعویض روغن وسرویس چند برابری اگه قطعه هم مشکل داشته باشه به اسم مصرفی کلی هزینه ازت میگیرن
      معاینه فنی هم با چند تست پیش پا افتاده واولیه فقط پولتو میخوان این در صورتی که مالک خودرو خودش با سرویسهای به موقع میتونه تمامی عیوب ماشین رو بر طرف کنه...

    • بدون نام

      بس که مسولان دله دزدی میکنن اینها هم یادگرفتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توی همین کشورهای آسیایی اگه یه خودرو بعد از چند سال نقص فنی اش بدلیل قصور کارخانه سازنده محرز بشه فوری فراخوان میزنند واگه خسارتی هم وارد شده تقبل میکنند. اما کشور ما ماشاالله اینقدر دله دزد داره که جون انسانها برایشون اهمیت نداره فقط به فکر پر کردن جیب خودشون هستند.

    • ناشناس

      معاینه فنی بهانه ای بیش برای پر کردن جیب آقایون نیست هیچکس دلش برای مردم نسوخته

    • k m

      اگه قرار که پراید و پژو مثل ماکسیما یا ماشینهای ۲۰۰ میلیونی باشند دیگه ۳۰ میلیون نبودند

    • بدون نام

      خودرو های داخلی با تقلب می تونند معاینه بگیرند و تلفات تصا دفات رو بالا می برند

    • بدون نام

      همه می دونند خودرو های داخلی اشغالند بخاطر نفوذ خودرو سازان کسی چیزی نمیگه

    • بدون نام

      خودرو های داخلی نو هم نقص فنی دارند و هیچ کس جواب گو نیست و گارانتی هم مشکل رو حل نمی کنه و به خاطر نفوذ خودرو سازان مردم مجبور هستند بخرند و خودرو های خارجی ۵ سال گارانتی بدون مشکل دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج