جاباما
۸۲۰۴۹۶
۳ نظر
۵۰۵۹
۳ نظر
۵۰۵۹
پ

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

شیره خرما یکی از آن جایگزین‌های سالم و طبیعی عسل و قند است که علاوه بر داشتن قند دارای خواص مفید خرما نیز هست. در جنوب ایران یکی از خوراکی‌های سنتی و اصیل ارده شیره است که در واقع تلفیقی از شیره خرما و ارده کنجد است.

وب‌سایت مجله قرمز: شیره خرما یکی از آن جایگزینهای سالم و طبیعی عسل و قند است که علاوه بر داشتن قند دارای خواص مفید خرما نیز هست. در جنوب ایران یکی از خوراکیهای سنتی و اصیل ارده شیره است که در واقع تلفیقی از شیره خرما و ارده کنجد است. این خوراکی بیشتر برای فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار مقوی و پر انرژی است و در گذشته یکی از میان وعده‌های دانش آموزان مدرسه به حساب می‌آمد.

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

وقتی به گذشته بر می‌گردم روزهایی را بخاطر می‌آورم که در اواخر تابستان هر سال، بخش زیادی از خرماهای جمع آوری شده یا خریداری شده از بازارها به صورت شیره خرما در می‌آمد تا به هنگام فصول سرد یک صبحانه سالم را فراهم آورد. یک نکته را که لازم است به شما خاطر نشان کنم در صورتی که قصد دارید به جنوب ایران سفر کنید به یاد داشته باشید که در آن محل ارده شیره به دو نام ارده و شیره و ارده و سیلون به فروش می‌رسد. ارده سیلون همان ارده و شیره با شیره خرمای واقعی است چون در ارده و شیره عادی، شیره خرما ترکیبی است از شیره خرما با سایر شیره‌های دیگر و یا کارامل که نمی‌تواند ارزش تغذیه‌ای شیره خرما را به طور کامل داشته باشد.

شیره خرما یک شربت قرمز رنگ غلیظ و گاهی هم قهوه‌ای است که مزه میوه‌ای دارد و فقط در تهیه آن از خرما ساخته می‌شود. تهیه این شربت نه سخت است و نه گران (بخصوص اگر خرمای زیادی را یکجا خریداری کرده باشید). این شربت جایگزین سالم برای سایر نوشیدنی‌های مایع مانند عسل است بخصوص اگر شما وگان باشید که این به کار شما می‌آید.

از سوی دیگر شیره خرما مناسب شیرینی جات است و همچنین از خرمایی بدست می‌آید که دارای خواص تغذیه‌ای مناسب است. درست است که برخی از خواص تغذیه‌ای خرما به هنگام بدست آمدن شیره از میان می‌رود اما در مقایسه با سایر شیرین کننده‌های دیگر هنوز دارای مقداری مواد معدنی مغذی از جمله پتاسیم و کلسیم است.

روشن است که شیره خرما هم مثل بسیاری از مواد شیرین دارای قند بالایی است و برای افراد دیابتی چندان توصیه نمی‌شود اما اگر شما جزو افرادی هستید که مشکل دیابت ندارید و می‌خواهید یک شیرین کننده دیگر را به عوض شکر سفید یا قهوه‌ای امتحان کنید این شربت گزینه خوبی برای شماست. بهر حال این شربت علاوه بر ظاهری زیبا می‌تواند در بسیاری از غذاها و شیرینی‌ها کاربرد داشته باشد. علاوه بر اینکه بسیار هم آسان و ارزان است.

مواد لازم

  • خرمای هسته گرفته: ۵۰۰ گرم (شما می‌توانید از هر نوع خرمایی بخصوص خرماهایی با پوست ضخیم استفاده کنید)
  • آب: ۱ لیتر یا ۴ پیمانه

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

دستور العمل تهیه شیره خرما

۱.خرماها را بصورت قطعاتی درشت خرد کنید.

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

2. خرما را در آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید تا ناخالصی‌های آن جدا شود. آبی که خرما را در آن خیساندید دور بریزید.

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

۳. خرمای خیسانده را در یک قابلمه بزرگ در دار همراه با یک لیتر یا ۴ پیمانه آب بریزید. آب را به آرامی به نقطه جوش برسانید، بگذارید به آرامی و با حرارتی بسیار ملایم به مدت ۱ تا ۲ ساعت بپزد (اگر زمان داشته باشید ۲ ساعت بهتر است).

۴. بعد از گذشت این زمان گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مخلوط شما خنک شود.

۵. یک ابکش را روی یک کاسه بگذارید و روی آن هم یک کیسه پنیر یا پارچه تنظیف چند لایه بگذارید یا از کیسه ماست یا شیر آجیلی استفاده کنید.

۶. کیسه را فشار دهید تا تمام آب خرمای پخته شده از کیسه بخوبی خارج شود. اگر مواد شما زیاد است لازم است که هر بار مقداری از مواد را در کیسه بریزید تا آب آن کامل خارج شود. شما حدود ۲ پیمانه مایع خواهید داشت.

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

7. آب خرما را درون یک قابلمه بریزید و بگذارید به ملایمت و آرامی بجوشد. بگذارید حدود ۴۵ دقیقه تا یکساعت با درب باز بجوشد تا زمانی که آب اضافی تبخیر شود و شربت تقریبا به نصف میزان قبلی برسد. اگر یک قاشق را درون آن فرو کنید، شربت باید پشت قاشق را بپوشاند البته شربت پس از سرد شدن غلیظتر خواهد شد.

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

۸. اگر این حالت شیره خرما به نظر شما رقیق است می‌توانید آن را دوباره روی گاز بگذارید تا مقدار بیشتری از آب آن خارج شود اما مراقبت باشید تا زیاد هم غلیظ و سفت نشود البته شربت خیلی غلیظ رنگ تیره‌ای خواهد داشت و این رنگ قرمز زیبا را به شما نخواهد داد.

شیره خرما؛ جایگزین طبیعی عسل و میان وعده دانش آموزان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی بود

    • بدون نام

      خوب بود مرسی

    • بدون نام

      دستورتون کاملا اشتباهه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج