۸۲۱۰۰۵
۲۰ نظر
۵۰۰۰
۲۰ نظر
۵۰۰۰
پ

وطن امروز: بازیِ قطر - عربستان جنگ است

روزنامه اصولگرای وطن امروز نوشت: بارها این عبارت را شنیده‌ایم که فوتبال، ورزشی تیمی است اما امشب می‌توانیم موقتا این تعریف کلیشه‌ای را به فراموشی بسپاریم، چرا که در دیدار ۲ تیم قطر و عربستان‌سعودی از چارچوب گروه E جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ امارات، این قبایل هستند که با هم رو در رو می‌شوند نه تیم‌ها؛ آل‌سعود در نبرد با بنی‌تمیم! بدویتی که از متن بازی مدرن بیرون می‌زند.

روزنامه اصولگرای وطن امروز نوشت: بارها این عبارت را شنیده‌ایم که فوتبال، ورزشی تیمی است اما امشب می‌توانیم موقتا این تعریف کلیشه‌ای را به فراموشی بسپاریم، چرا که در دیدار ۲ تیم قطر و عربستان‌سعودی از چارچوب گروه E جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ امارات، این قبایل هستند که با هم رو در رو می‌شوند نه تیم‌ها؛ آل‌سعود در نبرد با بنی‌تمیم! بدویتی که از متن بازی مدرن بیرون می‌زند.

حتی انگار تاریخ بازی روز پنجشنبه ۱۷ ژانویه در ورزشگاه زاید در ابوظبی نیز کارکردی جز یادآوری سال آغازین خصومت رسمی ۲ شیخ‌نشین خرد و کلان عربی به هواداران فوتبال ندارد. اوایل تابستان ۲۰۱۷ بود که همزمان با نخستین سفر رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده به عربستان و در حاشیه نمایش کمدی ترامپ و سلمان با آن گوی کذایی - که واقعا هم مثل ماشین زمان عمل کرد، اگرچه به جای پیش بردن آمریکا و سعودی در تاریخ، هر دو را به عصر توحش بازگرداند- رژیم ریاض به همراه ۳ متحدش مصر، بحرین و امارات، دوحه را به جرم خیانت طرد کرده و جدا از تحریم سیاسی و اقتصادی شبه‌جزیره کوچک جنوب خلیج‌فارس، آن را تهدید به برخورد نظامی کردند. شبه‌جزیره‌ای که حالا با طرح جدی بن‌سلمان برای تبدیل مرز پرتنش «سلوی» میان ۲ کشور به آبراهه‌ای ۶۰ کیلومتری، در حال تغییر ماهیت جغرافیایی به یک جزیره است.

وطن امروز: بازیِ قطر - عربستان جنگ است

در هر حال جنون قدرت بی‌حد و مرز بن‌سلمان بر میل او به فوتبال که دارای قواعد و ضوابط خاص خود است می‌چربد. همان رویکرد بدوی و کینه‌توزانه‌ای که مالک‌الرقاب مجنون آل‌سعود ابتدا در قبال رقبای هم‌قبیله‌ای‌اش چون «بن‌نایف»، «مقرن بن‌عبدالعزیز» و «بن‌طلال» داشت و بعد به شکل وحشیانه‌تری در قطعه قطعه کردن خاشقجی نگون‌بخت که روزنامه‌نگار منتقد فامیل بود نمود پیدا کرد، در چالش با قبیله رقیب هم دیده می‌شود.

«آل‌ثانی» و «بنی‌تمیم» 2 قبیله‌ای هستند که تا قرن هفدهم میلادی هنوز از شهر «اشیقر» بر شمال نجد و جنوب عراق حکومت می‌کردند و از دیرباز تا امروز سلطه آل‌سعود را بر مسقط الراس تاریخی‌اش در مرکز شبه جزیره عربی به چالش کشیده‌اند. این دو در قالب یک قبیله واحد، 2 قرن پس از اشغال قطر و بحرین توسط اقوام دورشان همچنان در خاستگاه خود، سرزمین نجد، دومین قبیله صاحب قدرت سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شوند.

وقتی الجزیره، رسانه بین‌المللی پرنفوذ جزیره گازی ثروتمند که پیش از آغاز رقابت‌ها به میزبانی امارات عربی متحده - که خصومتش با قطر دست‌کمی از خود سعودی‌ها ندارد - تلاش کرده بود تا شرایط را کمی برای کاروان فوتبالیست‌های عشیره آل‌ثانی که باید برای مسابقات به محدوده استحفاظی قبیله آل‌نهیان سفر می‌کردند تسهیل کند، در تارنمایش در مقاله‌ای به قلم «صبا عزیز»، جلوگیری از ورود «سعود المحمدی» نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال قطر به امارات را در آستانه آغاز رقابت‌ها سوءتفاهمی نه‌چندان مهم خوانده و در کمال خونسردی همگان را به عدم اختلاط فوتبال و سیاست فراخواند.

این لحن بی‌طرفانه بیشتر از چند ساعت دوام نیاورد و وقتی تیم خبرنگاران شبکه قطری برای پوشش مسابقات توسط پلیس امارات از فرودگاه دیپورت شدند، الجزیره که چند روز جلوتر حتی با خوشبینی به پیشواز پیشنهاد یک مقام ورزشی اماراتی درباره میزبانی مشترک 2 کشور در جام‌جهانی 2022 رفته بود، ناگهان حملاتش را متوجه میزبان جام ملت‌های 2019 کرد و به بایکوت رسانه‌ای تیم‌ملی قطر و گزارش‌هایی از منع حضور عمده هواداران و خبرنگاران این کشور در میادین اشاره کرد.

همین حالا هم نگرانی‌ها از دخالت‌های فاجعه‌آمیز میزبان اماراتی و شریک سعودی‌اش در داوری و روند مسابقات کم نیستند. می‌گویند «فوتبال مساله‌ای فراتر از مرگ و زندگی است» اما این بار در سایه یک جنگ بدوی قبیله‌ای، فوتبال با همه ابعاد مدرنش به شکلی شرم‌آور به ناچیزترین مساله مسابقه سعودی-قطر تقلیل یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قبلا اسم و کشور عربستان بخاطر کعبه و مدینه براشون مقدس و تابو بود یا عراق بخاطر جنگ هشت ساله کشتار جوونامون شیطان بودن . حالا بعد سالها جاهاشون عوض شده عربستان شد شیطان عراق هم شد دوست و برادر مهمان نواز همه چی یادمون رفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند روزه زیر پست ای اف سی عراقی ها دارند توهین میکنند به ایرانی مثل قبل بعد گزارشگر میگه مهمان نوازند باشه بهشون میگم

      • میم

        من این حرفا حالیم نیس
        من جوون از زندگی ارامش میخوام
        که صد در صد نه بلکه هزار درصد شرایط همه جوره اعم از اقتصادی معیشتی، گردشگری، اشتغال، مسکن، سطح پیشرفت شهری، همه و همه به نفع اونها و فقط هارت و پورت کردنش برای ماست..
        دوستان عزیز، گول این شوهای زرد رسانه ای رو نخورید
        چرا ک هیچوقت وضعیت فراتر از افتضاح جامعه مون با این
        دروغ ها و دغل های عصر حجری ماله کشی نخواهد شد
        ما از زندگی ارامش میخواهیم ولاغیر
        حالا این ارامشو هر کی میخواد بیاره بسم الله
        مگر من و شما قراره چند سال عمر بکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        قبلا در اخبار مربوط به عربستان تمام کامنتها منفی بود ولی از وقتی تررامپ سر کار اومده و مزدورها در فضای مجازی ایران ول شدند عربستان کلی طرفدار پیدا کرده:)

      • بدون نام

        اونها که توهین می کنند یه چیزی در حد همین کامنت گذارند .در همه جا مزدور بیگانه وجود داره

    • بدون نام

      خیلی همه چیز سیاسی و امنیتی کردن سیستم برچسب زنی برای سکوت چه گیری دادن عربستان حالا اگر مسئولان رو تحویل بگیرن دعوت کنند یه مکه برن نمیشه دیگه اسم عربستان رو آورد . دیروز چراغ سبز روحانی به عربستان تیتر بود

    • بدون نام

      متاسفانه شما از همه چی جنگ درست میکنین و الا ورزش یعنی صلح و دوستی ملتها و با سیاست خیلی فرق داره

    • بدون نام

      نگاه به فوتبال نباید فقط از زاویه انتقام و جنگ باشه؛

    • بدون نام

      خودتان اصلا فهمیدیدکه چه نوشتید، بازی ایران و عراق را انتقامی توصیف کردید اما مردم عاقل تر از شما بودند وتماشگران ایران،عراق در کنار هم بازی را دوستانه تماشا کردند حالا افتادین بجان عربستان ،قطر که ذاتا عربها اگرگوشت همدیگر را بخورند استخوان همدیگر را دور نمی اندازند پس مشکلات سیاسی خودتان را به فوتبال گره نزنید عربستان وقطر بازی فوتبال دارند نه جنگ که احتمالا تجربه عربستان به جوانی و دوندگی قطر بچربد.مطمئنا بازی خوب و بدون حاشیه خواهد شد.اگر شماها بگذارید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم بله عاقل اند تو وطن فروشی جنایات رو یادت رفته

    • سجاد

      بازی ایران و عراق رو دیدیم چقد دوستانه بود!!!بیخودی بقیه ملت ها رو به جون هم نیاندازید چاه کن ته چاهه همیشه

    • بدون نام

      دوتا تیم توی یه گروه دیگه بازی دارن که دور حذفی هم به ما نمیخورن!! به ما چه؟!!!
      شما سر بازی های ایران تیتر زدن بلد نیستید!

    • حامی

      خیلی سنگین بود من که چیزی متوجه نشدم

    • حمیدرزا

      عاشق جنگید حالا فرقی نمیکنه کی و کجا .شاید این بازی امروز فرصتی باشه برای نزدیکی دلهای این دو کشور

    • س

      جنگ نیست ورزش است یک مسابقه ساده شما افکار احمقانه ای دارید .شعور های بر باد رفته ملت به گل نشسته

      پاسخ ها

      • سید مسعود مرتضوى

        گل گفتی

    • بدون نام

      اون اقای سلحشور بود که گفت چه لزومی داشت به یمن۵گل بزنیم با۱گل هم میشد برد
      نمیدونست با۱گل برد ومساوی باعراق باید با عربستان بازی میکردیم وبه حتم با جام وداع میکردیم
      همچین مدیریتی داره کشور.....

    • بدون نام

      فوتبال ورزش است و تابع مقررات خاص خود ، هر دو تیم حرفه ای هستند و عاقلانه بازی می کنند ، ده نمکیها ، در هر کاری خودشون رو قاطی نکنید که ضایع می شوید .

    • سربازولایت

      همه چیز درمتن هست بجز درموردبازی

    • اسی

      به وطن امروز چه مربوط؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج