جاباما
۸۲۲۰۹۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

معرفی چند نمایش نامه متفاوت که از خواندن آن‌ها پشیمان نمی‌شوید

نمایشنامه‌هایی به اندازه رمان خواندنی

جزو کدام دسته اید؟ دوستداران نمایش نامه یا کسانی که هیچ‌وقت از خواندن رمان خسته نمی‌شوند؟ حتی اگر از دسته دوم هم باشید تغییر عادات خواندن می‌تواند تجربه خوبی برایتان رقم بزند.

روزنامه خراسان - یاسمین مشرف: جزو کدام دسته اید؟ دوستداران نمایش نامه یا کسانی که هیچ‌وقت از خواندن رمان خسته نمی شوند؟ حتی اگر از دسته دوم هم باشید تغییر عادات خواندن می تواند تجربه خوبی برایتان رقم بزند. اگر به دنبال چنین تغییری هستید، نمایش نامه هایی که در ادامه آن‌ها را معرفی می کنیم، گزینه های خوبی برای اضافه کردن به فهرست کتاب هایی است که قصد مطالعه آن را دارید. شخصیت ها در این نمایش نامه ها غمگین یا شرورند، گاهی شما را به تفکر وادار می کنند و گاه سعی‌شان این است که از همه لحظه‌های نمایش نامه‌خوانی لذت ببرید.

«مویزی در آفتاب»، لورین هانسبری

نمایشنامه‌هایی به اندازه رمان خواندنی

داشتن آینده ای بهتر، همه آن چیزی است که خانواده یانگر به دنبال آن است اما برای یک خانواده سیاه پوست از طبقه کارگر که در یکی از منطقه های فرعی واشنگتن زندگی می کند و تبعیض نژادی در آن موج می زند حتی رسیدن به همین آرزوهای کوچک نیز غیرممکن است. هانسبری اولین زن سیاه پوست نمایش نامه نویسی است که توانست نمایش نامه اش را در تئاتر برادوی (محل اجرای بهترین نمایش‌های تجاری در میان کشورهای انگلیسی‌زبان) روی صحنه ببرد . دایره منتقدان درام نیویورک این نمایش نامه را بهترین نمایش نامه سال 1959 اعلام کردند.

«خدای کشتار»، یاسمینا رضا

نمایشنامه‌هایی به اندازه رمان خواندنی

پسر ۱۱ ساله خانواده، رایل، با چماق دو دندان هم‌کلاسی خود را می شکند. خانواده رایل برای دلجویی و تفاهم به خانه خانواده هویل می‌آیند. در آغاز، روابط بسیار متمدنانه است اما کم‌کم خشونت و وحشی‌گری نامتمدنانه‌‌ای بروز می‌کند و وضعیتی بسیار کمیک و در عین حال تاسف‌بار به‌وجود می‌آورد. نمایش نامه خدای کشتار در سال ۲۰۰۶ نوشته شد و در دسامبر همان سال در زوریخ به اجرا درآمد. این نمایش در آذر ۱۳۸۷ به زبان فارسی در سالن سایه تئاتر شهر به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی به نمایش درآمد و همزمان به زبان آلمانی در آلمان روی صحنه رفت.

«فرشتگان در آمریکا»، تونی کوشنر

نمایشنامه‌هایی به اندازه رمان خواندنی

بحران ایدز که در دهه 80 ،آمریکا و جهان را در بر گرفت، فاجعه ای با ابعاد بزرگ بود و کوشنر با نوشتن نمایش نامه حماسی به این فاجعه واکنش نشان داد. ترن هوایی تخیلی کوشنر در نمایش نامه دو بخشیِ فرشتگان در آمریکا حکایت پرستاران شوخ طبع، وکلای کلاهبردار و مجرمان نجات یافته ای است که تلاش می کنند خودشان را در جهانی که برای نجات آن ها از سرعتش نمی کاهد، نجات بدهند. در طول داستان این انسان های سرگشته، در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و عشق، تنهایی و رنج از دست دادن را تجربه می‌کنند و در نهایت بخشش را می‌آموزند و راهی می‌یابند تا با بی‌کسی و بی‌پناهی کنار بیایند.

«خانه عروسک»، هنریک ایبسن

نمایشنامه‌هایی به اندازه رمان خواندنی

در نگاه اول به نظر می‌رسد نورا، شخصیت اصلی داستان در نقش یک زن خانه دار، یک زندگی را که محدودیت های جامعه به او دیکته کرده است، به اجبار تحمل می کند اما تلاش بیهوده او زیاد دوام نمی آورد و نورا در نهایت تصمیم می گیرد که مخاطب قرن نوزدهمی اش را شگفت زده کند. نمایش نامه خانه عروسک که در سال ۱۸۷۹ توسط هنریک ایبسن شاعر و نمایش نامه‌نویس نروژی نوشته شده است و در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های بسیاری تدریس می‌شود، درواقع داستان بیرون آمدن از توهم و طغیان زنی به نام «نورا» را شرح می‌دهد.

«بالادست، پایین دست»، سوزان لوری پارکز

نمایشنامه‌هایی به اندازه رمان خواندنی

پارکز در سال 2002 به دلیل این داستان به ظاهر ساده که قصه دو برادر به نام های لینکلن و بوث را روایت می کند، برنده جایز پولیتزر شد. لینکلن و بوث دو برادر آفریقایی- آمریکایی هستند که سعی می کنند جهان و یکدیگر را به بازی بگیرند. برخلاف بسیاری از نمایش نامه نویسان، پارکز تقریبا هیچ گونه توصیفات صحنه ای ارائه نمی کند و به این شکل خواننده را وادار می کند تعبیر و تفسیرهای خودش را درباره شخصیت ها و رفتارهایشان داشته باشد. پارکز یکی از بزرگ‌ترین مفسران سبک زندگی آمریکایی است و این نمایش نامه او، یکی از بهترین نقدهایش در این زمینه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج