۸۲۲۷۹۱
۲۴ نظر
۵۰۱۰
۲۴ نظر
۵۰۱۰
پ

خودروسازان ضرر ۱۱ هزار میلیاردی را جبران می‌کنند؟

آخرین صورت‌های مالی ارائه شده خودروسازان به بورس نشان می‌دهد زیان انباشته ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا تا پایان پاییز امسال به مرز ۱۱ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. با توجه به این رقم، رکورد زیان انباشته در خودروسازی ایران شکسته شد.

دنیای اقتصاد نوشت: آخرین صورت‌های مالی ارائه شده خودروسازان به بورس نشان می‌دهد زیان انباشته ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا تا پایان پاییز امسال به مرز ۱۱ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. با توجه به این رقم، رکورد زیان انباشته در خودروسازی ایران شکسته شد.

بنابر آماری که دو خودروساز بزرگ کشور به بورس اعلام کرده‌اند، زیان انباشته آنها تا پایان پاییز امسال به ۱۰ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، زیان ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرده و سایپایی‌ها نیز ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان زیان دیده‌اند. هرچند صنعت خودرو سال هاست با زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کند، با این حال زیان حدودا ۱۱ هزار میلیاردی برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور به ثبت رسیده است.

شاید در نگاه اول این طور به‌نظر برسد که زیان موردنظر با کمک دولت و همچنین آزادسازی قیمت خودرو، قابل‌جبران است، با این حال زیان ۱۱ هزار میلیاردی تنها بخشی از بحران مالی ایران‌خودرو و سایپا به شمار می‌رود و داستان بدهی‌هایشان، مثنوی دیگری است. طبق یک روایت، دو خودروساز بزرگ داخلی در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بخش‌های مختلف دارند که از این رقم، ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان منتسب به قطعه‌سازان است و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم معوقات بانکی آنها را تشکیل می‌دهد. بنابراین غول‌های جاده مخصوص از یکسو با زیان انباشته هنگفتی روبه‌رو هستند و از سوی دیگر با بدهی‌های کلان دست و پنجه نرم می‌کنند و در این شرایط، حتی وعده کمک ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت به آنها نیز نمی‌تواند این حجم از بحران مالی را پاسخ دهد.

اما بررسی روند زیان‌دهی خودروسازان در سه فصل بهار و پاییز و زمستان نشان می‌دهد سال ۹۷ به نوعی نقطه عطف زیاندهی آنها بوده است. صورت‌های مالی نشان می‌دهند ایران‌خودرو و سایپا همواره طی سال جاری در مسیر ضرر قرار داشته‌اند و نتیجه آن، رسیدن زیان انباشته به ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران‌خودرو، نشان می‌دهد این شرکت در فصل بهار ۶/ ۷ میلیارد تومان سود کرده، با این حال آبی‌های جاده مخصوص در تابستان زیان ۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده‌اند. در فصل پاییز نیز ۲ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان دیگر به زیان این شرکت اضافه شده است تا در مجموع زیانی ۵ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومانی در کارنامه ۹ ماه امسال ایران‌خودرو به ثبت برسد. روند زیان‌دهی ایران‌خودرو طی سال جاری به این شکل بوده که این شرکت تا پایان بهار امسال حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سود داشته، اما در پایان تابستان و پاییز، به ترتیب ۲ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان و ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده است.سایپایی‌ها نیز طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، در فصل بهار امسال ۳/ ۸ میلیارد تومان سود حاصل کرده‌اند، اما در تابستان متحمل زیان یک هزار و ۷۲۴ میلیارد تومانی شده‌اند. دومین خودروساز بزرگ ایران در فصل پاییز هم ۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و در مجموع ۹ ماه امسال نیز زیانی ۵ هزار و ۲۹ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. روند مالی سایپا طی سال‌جاری نشان می‌دهد زیان انباشته این شرکت در پایان تابستان به ۲ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان و در انتهای پاییز به ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

در باب ارقام اعلامی، یک ابهام بزرگ وجود دارد که به سود اعلامی خودروسازان در بهار مربوط می‌شود. هم ایران‌خودرو و هم سایپا در حالی برای فصل بهار اعلام سود کرده‌اند که این سود در عرض سه ماه جایش را به زیان مجموعا ۴ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومانی داده است. حال پرسش اینجاست که جا به جایی سود و زیان در این سطح چگونه رخ داده و آیا می‌توان بر صحت اطلاعات ارائه شده خودروسازان به بورس، مهر تایید زد؟

آزادسازی قیمت نیز قطعا خودروسازان را به سمت کاهش زیان خواهد برد، اما نکته اینجاست که توان تولید آنها با توجه به داستان پر پیچ و خم تحریم، بسیار افت کرده است و تیراژ که بالا نباشد، قیمت بیشتر و بیشتر افزایش می‌یابد و این موضوع روی تقاضا و فروش اثر منفی می‌گذارد. شاید اگر اواسط دهه ۸۰ سیاست سرکوب قیمت اجرا نمی‌شد و قیمت‌گذاری در حاشیه بازار ادامه می‌یافت، خودروسازان کشور حالا گرفتار زیان ۱۱ هزار میلیاردی نبوده و بلکه سود نیز می‌کردند.

در مقطع فعلی نیز اگر پای تحریم در میان نبود و روند تامین قطعات مختل نمی‌شد و خودروسازان خارجی نیز نمی‌رفتند، می‌شد در کنار آزادسازی قیمت و کمک مالی دولت، از مسیر افزایش تولید و جذب سرمایه خارجی نیز از حجم بدهی و زیان انباشته خودروسازان کاست و آنها را وارد مسیر سوددهی کرد. فعلا اما تحریم سایه سنگین خود را روی خودروسازی انداخته و تا اتفاق سیاسی بزرگی (چیزی شبیه برجام) رخ ندهد، این سایه کنار زدنی نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زیان شما به پایای زیان ملت ستم کشیده هیچ وقت نخواهدرسید.

      پاسخ ها

      • بی نام

        لعنت بهشون از جیب مردم بدبخت در میارن.

    • بدون نام

      مملکت هرجو مرج همینه هر کسی برای خدش میتازه خدرو سازان که هیچ

    • بدون نام

      مگه حلبی ضرر هم میده همش سوده

    • بدون نام

      بهتر تا دیگر حمایت الکی از آنها به بهانه اشتغالزایی نشود.

    • وحید

      هر دو طویله فرقون ساز برای فرار از مالیات گزارش دروغ ارائه کرده اند.
      بر کسی پوشیده نیست

    • کامران

      انشالله درشون تخته بشه.

    • بدون نام

      کاری نداره زیاد وخیم شه دولت دستور خلق پول میده موشکل حل میشه دوشواری نداره که

    • آتای

      بله چراکه نه جیب مردم آماده هست مردم ضرر کنند اصلا اشکالی نداره فقط اونا ضرر نکند خدای نکرده

    • بدون نام

      دیگه حالم از ایران خودرو وسایپا بهم میخوره جمع کنید بابا حرام خواری تا کی میخوایید قبرتون ببرید ..

    • بدون نام

      با سلام اينجانب و گروهي زيادي از مشتريان شركت كرمان موتور در خرداد ماه 97 اقدام به ثبت نام خودرو با قيمت قطعي نموديم.
      در آستانه 40 سالگي انقلاب اين شركت در اقدامي عجيب مبالغ زيادي بروي قرارداد هاي قطعي كه قيمت انها مشخص مي باشد كشيده است(35 ميليون تومان) .با تشكر از زحمات شما در رسيدگي به مشكلات مردم وجامعه

    • بدون نام

      امکانت صفر آپشن صفر و کیفیت منفی صفر ضرر و جان مردم چند گران فروشی بیست بیست

    • حجت

      مردم ضرر نکردند با تولیدات داخلی فاقد هرگونه کیفیت از بدنه تا موتور وبقیه اجناس خدا ازشون نگذره که این همه مردم با این ماشینها از بین رفتن

    • محسن

      بالاخره نفرین مردم اثر گذاشت ..
      بله دیگه !! از بس فکر سودو منفعت خودشون بودن خدا هم مسیرشون رو عوض کرد

    • شهریار

      پس چرا هیچ وقت یه تحلیل درستی ارایه نمیشه که چرا با این همه گرانفروشی بازم ضرر میدن؟ مگه چقدرشو میدزدن که انقدر کم میارن؟

    • بدون نام

      بیست ساله هر روز دارن خودروا اشغالشونا گرون میکنن مگه میشه ضرر کنن ملت خدایش نخرین تا چین تو یک ماه برا هر ایرانی یک خودرم مطمعن و مناسب تر از ایران خودرو تحویل میده

    • خدا

      انشاله از توی جیب مردم جبران میشه!شما که بلدین!!!

    • نو بخت

      حالا میتوانند ضررشان را از فروش خودرو در آینده به دو برابر قیمت مردم جبران کنند.

    • بی نام‌

      با توجه به باداشت نویسنده محترم چنین استنباط میشود که بورس اشراف کامل بر صورتهای مالی ارایه شده از سوی شرکت ها عضو نمی باشد و شرکت ها با گزارش مالی نادرست بورس را فریب و درنهايت خریدار سهام دچار ضرر و زیان و در نهایت نبود رونق بورس خواهد شد و از طرف دیگر زیان انباشته شرکت های خود رو ساز ظاهرا" مشمول ماده 141 قانون تجارت است و سازمان بورس با داشتن کارشناسان مالی ورزیده چطور چنین صورتهای مالی را بدون انعکاس به خریداران سهام می‌پذیرد با این وضع نمی‌توان انتظار رونق بازار سهام بود

    • بدون نام

      خریدار از کجا بیاورد هر روز به نرخ روز می گوید اینکار مملکت هرج و مرج هست هر کس یه قیمت می گوید

    • بدون نام

      زیان خودرو ساز ها بخلطر مدیریت بد و انباشتن خودرو ها در انبارهاست

    • بدون نام

      قیمت تمام شده پراید بیشتر از ۱۰ میلیون نیست ۳۳ تا می فروشند چطوری ضرر می کنتد

    • سلام

      امیدواریم این زیان انباشته از بیت المال و جیب مردم جبران نشود چون ظلم مضاعف به مردم است

    • شانتاژگر

      کاری نداری از جیب من و شما در میارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج