جاباما
۸۲۲۸۹۳
۹ نظر
۵۰۲۳
۹ نظر
۵۰۲۳
پ

دلایل علمی ازدواج‌های ناموفق

حتما می‌دانید که خیلی از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شوند واقعا چرا؟ آمار طلاق رو به افزایش است و علت‌های زیادی برای آن برشمرده می‌شود، اما بیایید ببینیم علم در این باره چه می‌گوید.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: حتما می‌دانید که خیلی از ازدواجها به طلاق ختم می‌شوند واقعا چرا؟ آمار طلاق رو به افزایش است و علتهای زیادی برای آن برشمرده می‌شود اما بیایید ببینیم علم در این باره چه می‌گوید.

دانشمندان، روانشناسان و جامعه شناسان و کارشناسان دیگر در زمینه‌ی ازدواج و رابطه کشف کرده‌اند یک سری ریسک فاکتورها وجود دارند که می‌توانند منجر به جدایی شوند. همانطور که سیگار کشیدن با سرطان ریه ارتباط دارد، یک سری از رفتارها و الگوها نیز هستند که پتانسیل نابود کردن ازدواج را دارند.

کوتاه بودن دوران آشنایی و نامزدی

پیدا کردن همسر مناسب شاید ساده به نظر برسد اما واقعا پیچیده و مهم است. در مورد ویژگیهای کسی که دوست دارید همسر شما باشد اول باید با خودتان به یک توافق برسید و ببینید وقتی با او هستید چه احساسی دارید، آیا برایتان مهم است دوستان و خانواده‌تان نیز او را دوست داشته باشند؟ وقتی از او دور هستید دلتان برایش تنگ می‌شود؟

حتی اگر مطمئن هستید فرد مناسب‌تان را پیدا کرده‌اید باز هم دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانند باعث شوند به اشتباه بیفتید. اوایل آشنایی با توجه به شور و هیجانات زیادی که وجود دارد ممکن است به راحتی باعث شود با قلب و احساس‌تان عجولانه تصمیم بگیرید و انتخاب‌تان پشتوانه‌ی عاقلانه‌ای نداشته باشد. طول مدت آشنایی شما با همسر آینده‌تان اهمیت زیادی دارد. مطالعات و بررسی‌ها نشان داده‌اند چیزی حدود سه سال یا بیشتر، ایده‌آل‌ترین زمان ممکن برای خوب آشنا شدن پیش از ازدواج است که احتمال طلاق را به شدت پایین می‌آورد.

دلایل علمی ازدواج‌های ناموفق

دیر ازدواج کردن

شما هم جزو افرادی هستید که تصور می‌کنید هر چه دیرتر ازدواج کنید بهتر است و دلایل خودتان را دارید؟ اما محققان چیز دیگری می‌گویند. به گفته‌ی آنها بعد از 32 سالگی ازدواج کردن، دیر است! تا پیش از 32 سالگی، به ازای هر یک سالی که ازدواج‌تان را به تاخیر می‌اندزاید، احتمال جدایی‌تان 11 درصد پایین می‌آید، اما اگر تصمیم بگیرید تا بعد از 32 سالگی صبر کنید، این احتمال برعکس خواهد شد و احتمال طلاق، به ازای هر یک سال تاخیر، 5 درصد بالاتر می‌رود. البته منظور این نیست که هر کسی که در سنین بالای 32 سال ازدواج کند حتما طلاق می‌گیرد، بلکه فقط این احتمال بیشتر می‌شود. اگر واقعا می‌خواهید برای خودتان سن ازدواج درنظر بگیرید، به نظر می‌رسد 31 سالگی واقعا عالی باشد!

خیلی کوچک و مختصر بودن جشن ازدواج

اطلاعاتی که دانشمندان جمع آوری کرده‌اند نشان می‌دهد از جشن ازدواج هم می‌توان فهمید این ازدواج دوام می‌آورد یا نه! بررسی‌های نشان دادند هر چه تعداد افرادی که به جشن ازدواج تان دعوت شده‌اند بیشتر باشد، کمتر ممکن است طلاق بگیرید! زوجهایی که از جشن ازدواج صرفنظر می‌کنند، نسبت به زوجهایی که 200 نفر یا بیشتر در جشن ازدواج‌شان شرکت می‌کنند، 12 برابر بیشتر احتمال دارد کارشان به جدایی بکشد.

به گفته‌ی محققان آمار و ارقام جمع آوری شده حاکی از آن هستند که داشتن ِ گروه بزرگی از دوستان و اقوام که حامی زوجین و زندگی مشترک‌شان هستند، نقش بسیار مهمی در ثبات یک ازدواج در بلند مدت خواهد داشت. حتما فکرش را هم نمی‌کردید مهمانان جشن ازدواج‌تان هم در آینده‌ی زندگی مشترک‌تان نقش داشته باشند!

زیادی مفصل و پُرهزینه بودن جشن ازدواج

تعداد مهمانان جشن ازدواج شما تنها فاکتور ِ مربوط به روز جشن نیست که وضعیت زندگی آینده‌تان را مشخص می‌کند، بلکه هزینه‌ای که برای مراسم ازدواج‌تان می‌کنید نیز چیزهای زیادی از آینده‌ی زندگی مشترک‌تان می‌گوید و این چیزی است که از بررسی اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها توسط دانشمندان به دست آمده است.

شاید فکر کنید برگزار کردن یک جشن بسیار مجلل و باشکوه با صرف هزینه‌ای هنگفت ضامن خوشبختی شماست اما یافته‌ها نشان دادند جشن‌های ازدواجی که بابتشان 20000 دلار یا بیشتر هزینه شده بود، بیشتر در معرض طلاق بوده‌اند. در واقع این ازدواج‌ها سه و نیم برابر ازدواجهایی که نیمی از این مقدار یا حتی کمتر برای مراسم خود هزینه کرده بودند احتمال جدایی داشتند. پس اجازه ندهید تبلیغات و حرفهای دیگران شما را وادار به پرداخت هزینه‌های سنگین و بی‌موردی کند که تبعات آن دامن زندگی مشترک‌تان را بگیرد.

عدم ابراز عشق و محبت

می‌گویند اولین بوسه، جادو می‌کند، دومین بوسه صمیمیت است و سومین بوسه عادت! این طبیعی است که سالهای اول ازدواج‌تان با سالهای بعدی تفاوت داشته باشد و از آن شور و هیجان اولیه کم شده باشد. اما همیشه باید راههایی برای ابراز محبت پیدا کنید و عشق و وفاداری‌تان را بروز دهید. زوجهایی که از این امر مهم غافل می‌شوند ناخواسته در مسیر جدایی قرار می‌گیرند.

دلایل علمی ازدواج‌های ناموفق

الویت دادن به ثروت و زیبایی

اولین ویژگی همسرتان که شما را جذب کرد چه بود؟ لبخند گرمش؟ درخشش چشمانش؟ و یا شاید هم حساب بانکی‌اش؟! هیچ ایرادی ندارد جذب زیبایی کسی شوید که قصد ازدواج با او را دارید یا وضعیت و توان مالی همسرتان به عنوان کسی که قرار است یک زندگی را بچرخاند برایتان مهم باشد. اما زنان و مردانی که تمرکزشان بیش از اندازه روی وضعیت ظاهری طرف مقابل‌شان است یا وضعیت مالی او را به هر ویژگی دیگری ترجیح می‌دهند آینده زندگی مشترک خود را در معرض شکست قرار می‌دهند.

طبق یافته‌های علمی، مردانی که به ظاهر بیش از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند، نسبت به مردانی که سایر خصوصیات برایشان مهمتر است، یک و نیم برابر بیشتر در معرض طلاقند. زنانی هم که الویت‌شان در انتخاب همسر، ثروت است نسبت به زنان دیگر، ۱.۶ برابر بیشتر در معرض جدایی‌اند.

چه کسی نان آور خانواده است؟

زیاد تمرکز کردن روی اینکه همسرتان چقدر درآمد دارد و در خرج خانه سهیم است به نفع زندگی مشترک‌تان نیست، اما اگر ببینید همسرتان آنطور که باید کار و تلاش نمی‌کند این هم می‌تواند منجر به جدایی‌تان شود. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که توسط دانشگاه هاروارد صورت گرفت، مردانی که بعد از سال ۱۹۷۵ ازدواج کرده بودند و «کار ِ فول تایم» نداشتند بیشتر در معرض جدایی بوده‌اند. هر چند این روزها تعداد زنان شاغل بیش از هر زمان دیگری است و بیشتر هم می‌شود اما تحقیقات نشان داده فاکتوری که در بالا گفته شد فقط مختص مردان است، یعنی کار تمام وقت نداشتن برای مردان به ضرر زندگی مشترک‌شان تمام می‌شود و فول تایم کار نکردن زنان، عامل جدایی نیست.

طبق یافته‌ها، سهیم نبودن زنان در خرج و مخارج خانه نیز ارتباطی با احتمال جدایی نداشته است. شاید انتظاراتی که از یک خانم خانه دار می‌رود در دنیای امروز تغییرات زیادی کرده باشد اما باور به نان آور بودن مرد در خانواده همچنان به قوت خود باقیست.

طبق مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۵، مردان و زنانی که زندگی مشترک خود را چندان رضایتبخش اعلام نکرده بودند آنهایی بودند که در زندگی‌شان، زن نان آور اصلی خانواده بوده است. این زوجها نیز بیشتر در معرض طلاق بوده‌اند.

دلایل علمی ازدواج‌های ناموفق

استرس بیش از اندازه

استرس انواع گوناگونی دارد. انجمن روانشناسی آمریکا استرس‌ را به سه دسته تقسیم می‌کند: استرس لحظه‌ای، استرس مزمن و استرس حاد اپیزودیک. هیچکدام از این نوع استرس‌ها خوشایند نیستند اما به نظر می‌رسد استرس لحظه‌ای، نوعی است که بیشتر از سایر استرس‌ها منجر به طلاق می‌شود.

استرس لحظه‌ای نتیجه‌ی خواسته‌ها و فشارهایی است که اخیرا به شما وارد شده یا قرار است در آینده‌ای نزدیک شما را تحت تأثیر قرار دهد. این نوع استرس در حجم کم، کمی هیجان و انگیزه به شما وارد می‌کند، اما اگر مقدار آن بیشتر و بیشتر شود، تلخ و طاقت‌فرسا خواهد بود.

در یک بررسی، افراد گزارش کردند حوادث عادی و استرس برانگیز روزانه، یکی از دلایل اصلی تصمیم‌شان به جدایی است. ساکنان آمریکا در این مطالعه شرکتی نداشتند اما افرادی که از سه کشور آلمان و ایتالیا و سوئیس در این تحقیق شرکت کرده بودند، تلنبار شدن استرس‌های هر روزه را عامل اصلی تمایل‌شان به طلاق عنوان کردند.

یک سری از رفتارها

وقتی استرس به حد ماکسیمم می‌رسد دیگر به راحتی نمی‌توان از شر آن خلاص شد و طبیعتا به سختی می‌توانید همسرتان را از تبعات آن دور نگه دارید. همه‌ی ما می‌دانیم که همسرمان قرار نیست کیسه بوکس‌مان باشد اما ناخودآگاه فشار استرس خود را روی دوش او نیز می‌گذاریم و با خشم و بی حوصلگی و داد و فریاد و ...، این استرس را به همسرمان نیز منتقل می‌کنیم.
محققان بعد از سالها مطالعه و پژوهش و جمع آوری اطلاعات به این نتیجه رسیده‌اند که چهار رفتار خاص منجر به جدایی همسران می‌شود: تحقیر، انتقاد، موضع دفاعی گرفتن و جلوی بحث و گفتگو را گرفتن. هر چند حل و فصل مشکلات ازدواج‌تان برای شما مهم است اما شاید ندانید که گفتگو کردن، کلید اصلی حل مشکلات است.

داشتن بیماری جسمی

علاوه بر عواملی که گفته شد، بیماری نیز چیزی است که تاحدودی تعیین کننده‌ی آینده‌ی زندگی مشترک‌ است. همه‌ی ما مریض می‌شویم، عده‌ای هم جدی‌تر از بقیه دچار بیماری می‌شوند. متاسفانه بیماریهای جدی جسمی، نقش مهمی در وضعیت زندگی زناشویی دارند. مطالعه‌ای که روی بیش از ۲۷۰۰ ازدواج انجام شد نشان داد این واقعیت تلخ در مورد زنان بسیار جدی و تاثیرگزاز است. …

دلایل علمی ازدواج‌های ناموفق

در ازدواجهایی که زن، دچار بیماری جدی می‌شود ریسک طلاق بالا می‌رود. بر اساس اطلاعات به دست آمده، مثلا زن متاهلی که دچار مشکلات قلبی می‌شود، 6 درصد بیشتر ممکن است در زندگی زناشویی خود با شکست روبرو شود. اما مرد متاهلی که دچار بیماری مزمنی می‌شود، طبق یافته‌ها، احتمال شکست زندگی مشترکش تحت تاثیر این بیماری قرار نمی‌گیرد.

منبع: thelist

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط علتش پوله

    • بدون نام

      اولویت دادن به ثروت بده.ولی 99 درصد دخترا به ثروت بها میدن.الان کدوم دختری حاظره پاسره خوش اخلاق ولی بی پول ازدواج کنه؟؟؟اگرم بگن ما ازدواج میکنیم بلوف میزنن

      پاسخ ها

      • بی نام

        همین سه نفری که بهت منفی دادن :))

    • بدون نام

      دخترا که معیارشون پول و ثروته و انسانیت براشون مهم نی.

      پاسخ ها

      • مهین

        اصلا اینطور نیست حداقل واسه خودم که نیست البته که پول تا حدی باعث رفاه و آرامش و اعتماد به نفس میشه ولی یه خانم اگه واقعا به مردی علاقه مند باشه حاضره تو هر شرایطی باهاش باشه این که زنا دوست دارن از طرف همسرشون حمایت بشن چه مالی و چه معنوی واینو یه نوع توجه از همسرشون میدونن باعث میشه آقایون و شاید حتی خود خانوما بعضی وقتا به اشتباه بیوفتن

      • بی نام

        این نظرشماس همه که اینحور نیستن

    • بی نام

      از همش عجیب تر کوچک بودن مهمونی ازدواج بود. واقعا فکر می کنید تمام اون دویست نفری که به مهمونیتون دعوت می کنید میان بین شما و همسرتون وساطت می کنن؟!! نه بابا همشون سیاهی لشگرن. نهایت خانوادتون کمکتون کنن. تازه باید انقد مستقل شده باشید که خودتون بتونید مشکلاتتون رو حل کنید

    • بدون نام

      از همه مهم تر این بود که :

      زن خون اگر بیماری مزمن بگیره زندگی از هم می پاشه ،اما مردها مریض میشوند و زن ها هر چند با غر و لند اما تا پایان عمر با همسرشان می مانند .

      من یه سه روز آنفولانزا گرفتم باید خونه زندگی رو می دیدید !!!!

      شوهرم غیر مستقیم هی می گفت پاشو دیگه !

    • بدون نام

      درباره بیماری راست میگه. اکثرا زنها میمونن دای بیماری ولی مردا نه. یا مثلا اگه مرد بفهمه زن نمیتونه باردار شه جدا میشه ولی زن اگه بدون مشکل از مرده باز میمونه. اشتباه از خانمهاست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج