۸۲۳۱۳۹
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

درآمد میلیاردی یک شبکه تلویزیون تنها در یک روز

روز یکشنبه برنامه «آسیا ۲۰۱۹» به حدود ۲۲۰ دقیقه می‌رسد اما مجموع زمانی که این برنامه برای شبکه سه پر کرد، نزدیک به ۳۰۰ دقیقه است. حدود ۸۰ دقیقه از زمان دیروز به آگهی و پخش اخبار کوتاه اختصاص یافته است.

خبرگزاری ایرنا: روز یکشنبه برنامه «آسیا ۲۰۱۹» به حدود ۲۲۰ دقیقه می‌رسد اما مجموع زمانی که این برنامه برای شبکه سه پر کرد، نزدیک به ۳۰۰ دقیقه است. حدود ۸۰ دقیقه از زمان دیروز به آگهی و پخش اخبار کوتاه اختصاص یافته است.

یک ضرب و تقسیم ساده مدت زمان پخش و تعرفه آگهی‌های یک روز یکی از شبکه‌های صدا و سیما براساس مستندات سایتهای خود سازمان، از درآمدهای میلیاردی برای یک روز در یک شبکه حکایت دارد.

در حالی که صدا و سیما کمتر به‌صورت شفاف از درآمدهای پیام‌های بازرگانی‌اش صحبت کرده است، حالا ما خودمان بر اساس اطلاعات سایت‌های صدا و سیما به عددهای شگفت‌انگیزی فقط برای یک روز رسیدیم.

تنها آخرین روز دی‌ماه در شبکه سوم سیما را تنها ملاک قرار داده‌ایم. جزئیات اطلاعات نیز بر اساس داده‌های سایت شبکه ۳ و بازرگانی خود صدا و سیماست.

به نام فوتبال، به کام تلویزیون

قدیمی‌ها در سرزنش جوانان برای تماشای فوتبال می‌گفتند پولش را افراد دیگر می‌برند و شما فقط حرص می‌خورید. حالا به‌جز فوتبالیست‌ها جاهای دیگر و آدم‌های دیگر هم هستند که از قبال فوتبال به سودهای آن‌چنانی می‌رسند. از شرکت‌های تبلیغاتی تا تولیدکنندگان لباس و پوشاک و شبکه‌های تلویزیونی.

صدا و سیما یکی از آن جاهایی است که درآمد بالایی از فوتبال‌های داخلی و خارجی دارد، بدون اینکه توضیح دقیقی درباره این درآمدها ارائه کند. سال‌هاست که باشگاه‌های ایرانی به دنبال حق پخش بازی‌هایشان هستند و به نتیجه کامل و درستی هم نمی‌رسند.

حالا همزمان با آغاز جام ملت‌های آسیا در امارات، شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، ویژه‌برنامه‌هایی با این موضوع ساخته‌اند و پخش می‌کنند.

1370 دقیقه برنامه

برنامه‌های شبکه سوم سیما در بامداد یکشنبه ۳۰ دی‌ماه با « شب آفتابی» به مدت ۷۵ دقیقه آغاز شد. در این روز تا اذان مغرب، صدا و سیما به‌واسطه شهادت حضرت زهرا(س) منع آگهی داشته و پس از پایان اذان مغرب، تازه پخش پیام‌های بازرگانی خود را آغاز کرده است.

طولانی‌ترین زمان یک برنامه غیرزنده در روز ۳۰ دی‌ماه به فیلم بادیگارد با ۱۰۴ دقیقه اختصاص می‌یابد که در نیمه‌های شب پخش شد. کمترین زمان برنامه هم به سرود جمهوری اسلامی یا دعای فرج با یک دقیقه تعلق دارد.

درآمد میلیاردی یک شبکه، تنها در یک روز

قانون چه می‌گوید؟

در ماده ۲۴ تعرفه تبلیغات صدا و سیما و در موقعیت آگهی در بسته در بند الف آمده است: در برنامه‌های ورزشی درصد افزایش موقعیت آگهی با توجه به زمان پخش توسط اداره کل بازرگانی صدا و سیما تعیین می‌شود.

بر اساس جدول شماره ۴۲، تعرفه قیمت پایه آگهی‌های تلویزیونی قبل از برنامه برای طبقه اول بر اساس هزار ریال، ۳۵۰ و طبقه ۳۵، ۸۰۵۰۰ (یعنی ثانیه ای ۸ میلیون تومان در شرایط خوب) می‌شود.

در این آیین‌نامه درباره آگهی‌های دعوت به تماشا این‌چنین آمده است: نرخ دعوت به تماشای قبل معادل ۲ برابر و بین معادل ۲ برابرِ قبل و بعد معادل ۸۰ درصد نرخ طبقه همان برنامه محاسبه می‌شود.

طبق جدول ۴۴ اداره بازرگانی، دی‌ماه ۴۰ درصد و بهمن‌ماه ۵۰ درصد ضریب دارند. یعنی هزینه آگهی در دی ماه در عدد ۱.۴ ضرب می‌شود.

بازی ایران و عمان

حالا با احتساب ساعت پخش برنامه «آسیا ۲۰۱۹» با اجرای محمدحسین میثاقی به اعداد عجیبی می‌رسیم. این برنامه که به پخش بازی تیم ملی ایران و عمان می‌پرداخت، از ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه آغاز شد. قبل از آن حدود ۱۰ دقیقه آگهی پخش شده است. آخرین بخش از این برنامه نیز قبل از ساعت ۲۳ به پایان رسیده است.

بر اساس اطلاعات سایت شبکه سوم جمع ساعت‌های روز یکشنبه برنامه «آسیا ۲۰۱۹» به حدود ۲۲۰ دقیقه می‌رسد اما مجموع زمانی که این برنامه برای شبکه سه پر کرد، نزدیک به ۳۰۰ دقیقه است. حدود ۸۰ دقیقه از زمان دیروز به آگهی و پخش اخبار کوتاه اختصاص یافته است.

ضریب هشتصد درصدی

مدیر یک شرکت تبلیغاتی که علاقه‌ای نداشت نامش منتشر شود در گفت و گو با «ایرناپلاس» گفت: ضریبها برای شرایط معمولی است و مثلا در مواقعی مانند بازیهای جام جهانی یا جام ملتهای آسیا ضریب هشتصد درصد می‌خورد.

با این ضریب هزینه پخش پیامهای بازرگانی بین ثانیه ای ۷۰ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. البته این رقم مخصوص زمانهای خاص مانند بازی ایران و عمان می‌شود.

زمانی برای شفافیت

اگر میانگین زمان پخش آگهی‌ها در یک روز غیرعزاداری محاسبه شود، به عدد ۶۰ دقیقه می‌رسیم؛ یعنی چیزی حدود ۶۰ دقیقه یا ۳۶۰۰ ثانیه از برنامه‌های روزانه شبکه سوم به تبلیغات تعلق دارد و حتی اگر رقم ۱ میلیون تومان را برای هر ثانیه در نظر بگیریم، صحبت از رقمی بیش از ۳ میلیارد تومان است. این تنها مربوط به یک شبکه است که البته مخاطبان زیادی نیز دارد.

در این زمان که صدا و سیما از دولت و سازمان‌های دیگر تقاضای شفافیت دارد، وقت آن رسیده است که خود نیز پیشقدم شود و به این شفافیت کمک کند.

درآمدهای فوق‌العاده این سازمان چقدر هستند و کجاها خرج می‌شوند؟ چرا عدد دقیق و درستی ارائه نمی‌شود؟ گلایه از کاهش بودجه در حالی که زمان‌های زیادی از شبکه‌های تلویزیونی به آگهی اختصاص یافته است، چه خروجی دارد؟

البته تا زمانی که سازمان صدا و سیما بطور رسمی و دقیق اعداد درآمدی خود را اعلام نکند، تمام این محاسبات را می توان با شک و تردید نگریست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روشن بین

      تکذیب میکنیم.خدمت شما عرض میکنم،با برش تصاویر،تدوین؛اصلا همه چیز فتوشاپه!
      تکذیب میکنیم!!!

    • ایدا

      کاملا درسته, صدا و سیما از خودش شروع کنه ببینیم شفاف سازیش به کجا میرسه! البته به احتمال زیاد اخرش باز ما بدهکار میشیم

    • ایرانی

      کسی بخیل نیست و کاش درآمد سیما بیشتر از این هم باشه . فقط مشکل از جایی شروع میشه که اینهمه درآمد و بودجه دریافتی از دولت ، درست و بجا هزینه نمیشه . ۷۰ تا کانال که همه رو جمع کنی روی هم ۵ تا کانال خوب شاید ازش در بیاد . سریالهای درپیت . مجریها که دیگه نگو . فیلم های تکراری . دوبله های افتضاح . خلاصه که حیف .

    • بدون نام

      اونوقت مردم ایران زیر خط فقر پشتگ میزنند.

    • بدون نام

      خدا لعنتشان کند ،اگر آخرتی درکارباشد تقاص پس خواهند داد ،ظلم پایدارنخواهدماند

    • بدون نام

      معلوم نیس این پولها کجا میرن

    • حامـــــــــد

      اللته نا گفته نمونه که بازیهای جام جهانی باشگاههای کشور های اروپایی مثل اسپانیا وانگلیس وبازیهای آسیایی مبالغ زیادی باید صدا وسیما بپردازد تا بتواند آنرا پخش کند مثلا جام جهانی روسیه را چندین کشور ثروتمند مثل عربستان واروپایی مثل ایتالیا به صورت زنده پخش نکردند چون حق پخش خیلی زیاد بود وآنها ندادند وبا وقفه چند ساعته پخش کردند اما صدا وسما تیران همه بازیها راخرید وپخش کرد یا همین بازیهای آسیایی اغلب کشورها فقط بازیهای ملی خودشان را پخش کردند ودیگر بازیها را بی خیال شدند اما سیما ایران همه رابه صورت آنلاین پخش میکند لطفا اینها رو هم در نظر بگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم تشکر میکنیم از صدا وسیما بابت این لطف مهم که 4 سال یکبار بازیهای جام جهانی رو پخش میکنه یا بازیهای جام ملتهای آسیا رو. بایدم واسه حداقل حقمون ازشون تشکر کنیم حقمونه متاسفانه

    • بدون نام

      دزدی که نباید از دیوار بالا بری اونها شب میرند اینها روز روشن در مقابل چشم ملت همیشه ام از کم بود بوجه ونداریم وکاسه چه کنم چهکنم در دست دارند فیلمها که صد بار تکرار شدند مسابقه یا برنامه غیر فیلم همش قمار

    • بدون نام

      بهتره هزینه خرید حق پخش را حساب کنید بعد درآمد صدا و سیما را محاسبه کنید.
      بالاخره بعضی برنامه ها بیننده بیشتر داره و آگهی بیشتر جذب می کنه
      اشکالش چیه؟

    • ایرانی

      برترینها شما خودت چرا درامدت از تبلیغات رونمیگی چقدره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج