۸۲۳۵۵۶
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

مخالفت با طرح ممنوعیت ازدواج کودکان در مجلس

با وجود تلاش های فعالان مدنی و فراکسیون نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی برای تصویب ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال، این طرح با مخالفت اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از حرکت باز ماند.

خبرگزاری ایرنا: با وجود تلاش های فعالان مدنی و فراکسیون نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی برای تصویب ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال، این طرح با مخالفت اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از حرکت باز ماند.

نگاهی به تاریخچه تعیین سن ازدواج دختران و پسران نشان می دهد در طی زمان دیدگاه های مختلفی در این زمینه وجود داشته و در برخی از برهه های تاریخی سن ازدواج سیر صعودی و در برخی از دوره ها سیر نزولی داشته است.

تعیین سن ازدواج بصورت قانونی و جدی از سال ۱۳۱۰ پی گرفته شده است. در سال ۱۳۱۳ با اصلاحاتی در قانون مدنی، در ماده ۱۰۴۱ سن ۱۵ سال شمسی برای دختران و ۱۸ سال شمسی برای پسران در نظر گرفته شد.

ازدواج بین ۱۳ تا ۱۵ سال برای دختران و ۱۵ تا ۱۸ سال برای پسران با اجازه دادگاه جایز شمرده شد و کمتر از آن ممنوع شد.

در مرحله بعد در سال ۱۳۵۳ در ماده ۲۳ قانون حمایت از خانواده،سن ازدواج برای دختران به ۱۸ سال شمسی و پسران ۲۰ سال افزایش پیدا کرد و ازدواج بین ۱۵ تا ۱۸ سال منوط به اجازه ی والدین و حکم دادگاه انجام گرفت.

پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ماده ۲۳ قانون حمایت از خانواده لغو شد و ماده ۱۰۴۱ القا شد. در مرحله بعدی در سال ۱۳۶۱ تغییراتی را مورد توجه قرار دادند که تاکید بر این شد که قوانین تصویب شده قبل از انقلاب با مسائل شرعی منافات دارد.

در سال ۱۳۷۰ ماده ۱۰۴۱ به ۹ سال قمری برای دختران و ۱۵ سال قمری برای پسران تغییر پیدا کرد.

در سال ۱۳۷۱بر اساس مصوبه ای که مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماده ۱۰۴۱اعلام کرد عقد نکاح به ۱۳سال شمسی برای دختران و ۱۵ سال شمسی برای پسران افزایش یافت. در سال ۱۳۸۱ تلاش هایی برای اصلاح ماده ۱۰۴۱ شروع شد که به دلیل مخالفت شورای نگهبان این اصلاحات متوقف شد.

ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در مورد سن ازدواج اذعان می دارد: عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.

این در حالی است که شرط اذن ولی در این ماده راه را برای بسیاری از خانواده ها باز گذاشته تا با صلاح دید خود حتی دختر ۹ ساله شان را به عقد مردی چندین ساله درآورند.

در این شرایط وقتی کودکی به ازدواج مجبور می شود عملا فرصت های تحصیل، اشتغال در آینده و حضور موثر در جامعه نیز از او گرفته می شود که در این حالت نه تنها آینده کودک تباه می شود بلکه جامعه نیز ضرر خواهد کرد و آسیب های اجتماعی گسترش می یابد.

اما مشکل حاد دیگر ازدواج دختران زیر ۱۳ سال این است که یا اصلا ثبت نمی شوند و ثبت آن تا به رسیدن دختر و پسر به سن قانونی به تعویق می افتد یا اینکه در برخی دفترخانه ها به شکل غیر قانونی ثبت می شوند که هیچ آمار دقیقی از این تخلف وجود ندارد اما در برخی نقاط محروم کشور ازدواج دختران زیر ۱۳ سال هم مرسوم است.

در اواخر مرداد ماه امسال روزنامه اعتماد با استناد به گزارش « شورای فرهنگی اجتماعی زنان» از روند کاهشی این پدیده در ایران خبر داد. بر اساس این گزارش میزان ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در سال ۱۳۹۲, ۴۱هزار و ۴۳۹ مورد بوده که پارسال به ۳۵ هزار و ۵۵۰ مورد ازدواج رسیده است.

در خصوص پراکندگی این پدیده در مناطق مختلف کشور « معصومه آقاپور علیشاهی» نماینده شبستر اوایل خرداد ماه امسال به خبرگزاری « خانه ملت» با اشاره به وجود ۲۴ هزار بیوه زیر ۱۸ سال در کشور نسبت به افزایش این پدیده در آذربایجان شرقی هشدار داد و گفت در این زمینه خراسان رضوی رتبه نخست و آذربایجان شرقی رتبه دوم کودک همسری در ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله را دارد.

با وجود روند کاهشی کودک همسری باز همچنان شاهد آسیب ها و تبعات این پدیده در جامعه هستیم. آسیب ها و تبعاتی از قبیل زنانه شدن فقر، گسترش خشونت، خیانت، طلاق، افسردگی، آمار بالای سقط جنین، انزوای اجتماعی، ترک تحصیل، شیوع پدیده کودک بیوه و فرار از خانه از جمله آن موارد هستند.

مسائل و موضوعاتی از این قبیل دلایلی برای پیگری موضوع کودک همسری از سوی فراکسیون زنان و خصوصا تلاش های خانم طیبه سیاووشی در این زمینه شد. آنها که حدود دو سالی بر روی موضوع کودک همسری و لایحه منع ازدواج دختران زیر ۱۳سال و پسران زیر ۱۵سال فعالیت کرده اند، هنوز نتوانسته اند به توافقات لازم در این زمینه برسند و موضوع همچنان بصورت پرونده ای نیمه باز باقی ماند.

طیبه سیاووشی عنوان کرده است: طرح کودک همسری به عنوان یک مطالبه از طرف جامعه مطرح است و به همین دلیل پیگیر این مطالبه بودیم. احساس کردیم نیاز و ضرورت است که این بحث را به صورت اصلاحی قانونی پیش ببریم. البته طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی سن قانونی ازدواج ۱۳ سال است و زیر سن ۱۳ سال با مجوز ولی قهری و دادگاه صالحه اجازه ازدواج داده می شود.

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، از رای نیاوردنِ اصلاح ماده ای از قانون مدنی پیرامون تغییر سن ازدواج در نشست روز دوشنبه گذشته کمیسیون متبوعش خبر داد.

حسن نوروزی سخنگوی این کمیسیون گفت: «از نظر نمایندگان کمیسیون حقوقی دختر ۱۵ ساله کودک محسوب نمی‌شود و برحسب سنجش توانایی‌ها و ویژگی ها قابلیت ازدواج را دارد.

او در توجیه این استدلال گفته است که بر اساس آمار سال گذشته تنها یک زن زیر ۱۶ سال هنگام زایمان جان خود را از دست داده، در حالیکه در گروه سنی بالای ۳۰ بیش از ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند.

اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی در این جلسه گفته اند: فعالان حقوق کودک و فراکسیون نمایندگان زن مجلس خواستار افزایش حداقل سن ازدواج دختران به ۱۶ سال و برای پسران به ۱۸ سال و ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال هستند.

طرح آنها با نام 'طرح کودک همسری' که از سال ۱۳۹۵ در دست مطالعه بود، آذر ۱۳۹۶ در نوبت رسیدگی مجلس قرار گرفت و در نهایت در جلسه علنی مهرماه سال ۹۷ مجلس با یک فوریت تصویب شد.اما کمیسیون حقوقی و قضایی این طرح را 'به دلیل جامع و کامل نبودن' آن متوقف کرد.

به گفته خانم سیاوشی، دلایل مخالفان «بیشتر مسائل فقهی و شرعی» اعلام شده و آنان این طرح را «کپی‌برداری از طرح‌های غربی» خوانده‌اند.

وی در توئیتی گفته است: متاسفانه طرح ما برای ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال به طور کلی در کمیسیون قضایی مجلس رد شد. آن هم با وجود آنکه پیشتر یک فوریت طرح در صحن مجلس رای آورده بود. دلایل مخالفان بیشتر مسائل فقهی و شرعی عنوان شد و البته اینکه طرح ما کپی‌برداری از طرح‌های غربی است.

براساس آئین نامه مجلس، گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره رد این طرح در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود و نمایندگان می‌توانند برخلاف نظر این کمیسیون به این طرح رای مثبت دهند.

در چهارم مهرماه ۹۷ یک فوریت این طرح تصویب شده بود.

بر اساس این طرح، «حداقل سن ازدواج در دختر ۱۶ سال تمام شمسی و در پسر ۱۸ سال تمام شمسی است. عقد ازدواج بین سنین ۱۳ تا ۱۶ در دختران و ۱۶ تا ۱۸ در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای تزویج با نظر پزشک قانونی است».

در ارتباط با موضوع گزارشگر ایرنا با هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشست.

چنارانی گفت: واقعا کودکان ۱۳ سال از نظر ما از نظر فهم و درک هنوز در همان سن کودکی خود هستند و هنوز با همان عروسک های خود در دنیای کودکانه خود بازی می کنند. علی علیه سلام هم می گوید فرزند زمان خویش باش. الان فرزندان ۱۳ ساله ما در دنیای امروز قابلیت ازدواج را ندارند.

چنارانی در خصوص نگاه اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی نسبت به مساله ممنوعیت ازدواج کودکان گفت: ما باید این را بپذیریم که کلا وقتی در مجلس، جامعه زنان زیاد نشود، قوانینی که به نفع زنان و دختران هم باشد، مغفول می ماند.

چه بسا این نمایندگان عقاید و اعتقادات خاصی دارند. البته ما ازدواج زیر ۱۳ را ممنوع کردیم یعنی این افراد در کمیسیون یک چیزی را بررسی می کنند در حالی که پیشنهاد چیز دیگری است.

پیشنهاد ما این است که ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال ممنوع باشد. ولی کمیسیون آمده و شرایط خاصی را مطرح کرده است. هر چند حتی ما برای دختران زیر ۱۵سال هم ازدواج را باید ممنوع کنیم.

این نماینده گفت: خیلی جالب است ما در این کشور سن رای گیری را برای ۱۸ سال در نظر می گیریم یعنی رای دادن و شرایط رسیدن به رای دادن برای انتخاب رییس جمهور، نماینده و شورا را ۱۸ سال می دانیم ولی زندگی با این همه بار و حجم وسیع مشکلات را خیلی اسان در نظر می گیریم.

چگونه ما می توانیم رضایت دهیم دختری ۱۳ ساله زندگی را با این همه مشکلاتی که امروزه وجود دارد بپذیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      فقط باید بگم متاسفم هر چی می گردم کلمه‌ای پیدا کنم برای بیان حماقت بعضی ها , نمی توانم

    • امیر

      احسنت به شما.. مردم شمارو انتخاب کردند.... خنده داره منتخبین مردم عقب تر از مردم حرکت میکنند...

    • سعید

      لعنت به اون کسایی که این قوانین رو تصویب میکنن
      ما از عربستان هم عقب مونده تریم

      آخه دختر ۱۳ ساله چه درک و فهمی از زندگی داره که میتونه با اجازه ولی ازدواج کنه؟!
      اون کسایی که موافق کودک همسری هستن حاضرن دختر بچه خودشون رو شوهر بدن؟؟؟

      شایدم خودشون دنبال دختر بچه هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز اینا خودشون دنبال دختر بچه ها هستن میخوان برا خودشون مشکل درست نشه

    • بدون نام

      بخدا این جنایت است یک جنایت اشکار وبارز اخر یک دختر سیزده ساله که هنوز در فکر بازی با عروسک ویا دویدن ویا حضور در مدارس واموزشگاها برای فرا گیری وترقی وظاهر شدن بهینه در اجتماع چرا باید بازیچه این تصمیم گیرهای نا عادلانه مجلس به اسم حکم شرح ویا عروف به نابودی کشیده شود اخر همه دنیا با سرمایه گذاری روی کودکان خود اموزش درست اقرام به جا فراگیری علوم وفن اوری هستند شما مجلسیها چه فکری میکنید که دختران در سیزده سالگی میتوانند شوهر کنند وقتی بزرگتر شوند میبینند باخته اند انجاست که افسردگی سر خوردگی طلاق ویا خود کشی این چه کار ناپسندی است که نمایندگان اصرار یر ان دارند بخدا ظلم است گناه است نکنید هر کاری که زورتان میرسد میخواهید سر این ملت نگون بخت در میاورید اخر تا کی به هر یک روز این لیوان لبریز وسر میرود انجاست که باید در پیشگاه الهی حواب بدهید همه چی که با زور وقدرت شما نمبشود مردم هم حق دارند شما نمیتوانید برای خانوادها تصمیم بگیرید این مجلس نیست زور خانه است لاریجانی هم سرکرده انها اخر شما را چه شده که اینقدر ظالم شده ای پس کو حقوق بشریت وجدان داشته باشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اینطور فکر میکنی بیا تا دخترایی رانشونت بدم که تو سن ده سالگی تو برف وسرما بچه داری وخونه داری وپخت وپز وکول کردن کبسول گاز ورسیدگی به گلو وگوسفندا از کارهای عادیشون هست لطفا بین دختران وزنان واقعی با اون دخترایی که یه موبایل گرفتن دستشون ویه ساز انداختن روکولشون و...را با هم قاطی نکنین تو را خدا این دوتا قشر را از هم جدا بدونین وبعد تصمیم بگیرین
        اگه میخواهین کاری بکنین باری از رو دوششون بردارین

    • مهدی ش

      خدا لعنتشون کنه،

    • Htc

      لعنت به این کشور

    • علی

      اسامی این اشخاص که مخالفن باید منتشر بشه

    • ایرانی

      احسنت به این نمایندگان عصر حجر .

    • مهدی

      یعنی‌شما‌با‌ابن‌قوانینتون‌ آخر. خجالت و بدبختی را برای ما مردم به‌ارنغان‌آوردید

    • مهدی

      پسران و دخترانی که نه تنها هنوز چندین سال به بلوغ فکری آنها مانده، حتی بلوغ جسمیشان نیز در حال تکامل است، باید بجای ادارهٔ زندگی و تشکیل خانواده با یکدیگر خاله بازی کنند!, وقتی هنوز قانوناً حق رای ندارند چون هنوز بلوغ فکری پیدا نکرده‌اند، چگونه میتوانند زندگی مشترک را مدیریت کنند؟، چرا برای گرفتن گواهینامهٔ رانندگی باید ۱۸ سال تمام شده باشد؟, و خیلی دلایل دیگر، آیا نمایندگان مجلس حاضرند دختر بچهٔ خود را شوهر دهند؟, واقعاً جای بسی تأسف به تصمیم گیرندگان این قانون، گویا هنوز آنها نیز به بلوغ فکری نرسیده‌اند!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مغزهای کوچک زنگ زده .....

      • بدون نام

        مغز های کوچک زنگ زده مربوط به قشر عظیم وسطحی نگر این جامعه به ظاهر روشن فکر وبه اصطلاح خودشون پیشرفته میشه که نه تنها هیچ هنری ندارن بلکه اب وهوا ونفت ومنابع وداراییهای این مملکت به ناحق داره خرجشون میشه ومثل طوطی فقط حرافی را یاد گرفتن بهتره که یه مثال بزنم به نظرتون یکی مثل بهاره رهنما در چند سالگی قرار به سن بلوغ فکری ومسیولیت پذیری برا ازدواج برسه چهل پنجاه یا شصت
        اخه لامذهبا مغزهای خاک خورده تون را بکار بندازین
        بهتر نیست در مورد بعضی از مسایل اظهار نظر را بذاریم به عهده کسانی که علم وتجربه ودانشش را دارن وطبق احساسات وتنها برای خوشایند دیگران ورای جمع کردن برای ادوار بعد حرف نزنیم

    • بدون نام

      به بیکاری وفقرنجومی برسین این ازطرحهای التکارمگلاوردی عرخیانتی مکنه هرچی غرب میگه اونهاروانجام میده باژست الکی روشن فکری ودنبال ازهم پاچیدن خانوادهها وریش به تیش ایران وایرانی زدهرچی به ضررایران انحام میدن وبه سودغرب این معاونت زنان معلوم کارش چیه خرابکاری

    • نااشنا

      پس دختر خودتون رد ۱۲ سالگی شوهر بدید.

    • بهمن

      سال ۱۳۱۳قانون بوده ازدواج دختر حداقل ۱۵سال پسر ۱۸سال
      دلم گرفت ....چرا الان این قوانین خوب تغییر پیداکرده ....افسوس افسوس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج