جاباما
۸۲۳۷۵۶
۱۹ نظر
۵۰۰۱
۱۹ نظر
۵۰۰۱
پ

پرسش زیباکلام از منتقدانِ اصولگرای روحانی

صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت: آیا عملکرد صداوسیما یا برخی دستگاه‌های همسو با آن، حسب قانون اساسی است؟ آیا قانون اساسی اجازه داده است که تنها یک اقلیت حدود ۱۰تا ۲۰درصدی همه‌کاره در سازمانی باشد که بودجه عمومی مصرف می‌کند؟ و مقابل، اکثریت ۸۰درصدی هیچ حق مشخصی در آن نداشته باشد؟

صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت: آیا عملکرد صداوسیما یا برخی دستگاه‌های همسو با آن، حسب قانون اساسی است؟ آیا قانون اساسی اجازه داده است که تنها یک اقلیت حدود ۱۰تا ۲۰درصدی همه‌کاره در سازمانی باشد که بودجه عمومی مصرف می‌کند؟ و مقابل، اکثریت ۸۰درصدی هیچ حق مشخصی در آن نداشته باشد؟

«آن چه رئیس‌جمهور در وزارت ارتباطات بیان کرد، سخنان درستی بود اما مانند بیان حقایق، به مذاق عده‌ای خوش نیامد.

صداوسیما در اختیار اصولگرایان است و به‌ویژه بخش‌هایی از آن با حضور دلواپسان اداره می‌شود. این مساله را همه می‌دانند. از کسانی که منتقد سخنان اخیر روحانی شده‌اند و به او حمله می‌کنند باید پرسید که چهره‌های غیر اصولگرا، معتدل یا اصلاح‌طلب چه سهمی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دارند؟ حتی جریان میانه‌روی اصولگرا که با دولت همکاری می‌کند، آیا این طیف سهمی از رسانه ملی دارد؟

پاسخ این است حتی مشارکت این طیف سیاسی هم نزدیک به صفر است. در حالی که همه می‌دانند بودجه صداوسیما، از بودجه عمومی کشور یعنی همان بیت‌المال تامین می‌شود. یعنی آحاد جامعه مالیات می‌دهند تا برای این سازمان هزینه شود. در بودجه سال۹۸، نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای این سازمان بودجه در نظر گرفته شده است. این رقم فارغ از درآمدهای تبلیغاتی، آگهی و جانبی صداوسیماست. پرسش این است که آیا غیر از یک اقلیت، طیف‌های دیگر و توده مردم که برای تامین هزینه‌های صداوسیما مالیات می‌پردازند، در این سازمان چقدر سهم دارند؟ بنابراین، از این جهت سخنان رئیس‌جمهوری حق است اما پذیرفتن آن برای دلواپسان تلخ.

البته جای سوال و حتی گلایه از آقای روحانی باقی است که مردم از آن موضوعات و مطالبی که ایشان ابراز داشتند، با خبرند. مردم سال‌هاست می‌گویند صداوسیما در اختیار بیشتر یک گرایش قرار گرفته است. در این باره سخن آقای روحانی، تازگی ندارد اما گلایه این است که آقای روحانی ۵سال و نیم رئیس‌جمهور بوده و در دور دوم هم نزدیک به ۲۴میلیون رأی از مردم گرفته، بر این مبنا باید یادآوری کرد نخستین وظیفه رئیس‌جمهوری، حفظ و حراست از قانون اساسی است. آیا عملکرد صداوسیما یا برخی دستگاه‌های همسو با آن، حسب قانون اساسی است؟ آیا قانون اساسی اجازه داده است که تنها یک اقلیت حدود ۱۰تا ۲۰درصدی همه‌کاره در سازمانی باشد که بودجه عمومی مصرف می‌کند؟ و مقابل، اکثریت ۸۰درصدی هیچ حق مشخصی در آن نداشته باشد؟ بنابراین سوال این است؛ رئیس‌جمهوری که نخستین وظیفه‌اش نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی است، در این باره چه اقدامی کرده تا اداره بخش‌های مختلف صداوسیما را از انحصار یک طیف خارج کند؟

پاسخ این است که رئیس‌جمهوری در این باره هیچ گامی برنداشته است. لذا همان طور که بر این جریانات اشکال وارد است، به آقای روحانی هم گلایه و نقد وارد است. در سطح مطبوعات هم بدین شکل است و برخی روزنامه‌ها که همگی به نوعی مستقیم و غیر‌ مستقیم از بیت‌المال هم ارتزاق می‌کنند و بیشتر در اختیار جریان دلواپس قرار دارند، برای قانونمند کردن این طیف از مطبوعات چه کاری صورت گرفته است؟ مجلس که در این مورد به روی خود نمی‌آورد!

باید رئیس‌جمهوری در چارچوب قانون اساسی تلاش کند تا در حق مالیات‌دهندگان به خاطر چنین مسائلی از سوی دلواپسان و رسانه‌های آنها ظلم نشود. اگر آقای حسن روحانی کاری به کار دلواپسان نداشته باشد و اجازه دهد که هر کاری دلشان خواست انجام دهند یا از طرف ۸۰درصد دیگر جامعه، اظهار نظر نکنند، هیچ اشکالی به وجود نخواهد آمد و همه چیز بر وفق مراد خواهد بود. اما زمانی که پای سخن اکثریت به میان می‌آید، دولت و رئیس آن مقصر است. باید به این سوال پاسخ روشنی داده شود که چرا در قبال حقوق اکثریت، سکوت می‌کنند؟»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دقیقا افرین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنتگم الله

      • hassan.h

        دوستان طبق اصل 175 قانون اساسی شورائی 6 نفره شامل
        1- دو نماینده از دولت
        2- دو نفر مجلس
        3- دو نفر قوه قضائیه
        بر عملکرد صدا و سیما نظارت دارند
        حتی با اتفاق 4 نفر از این 6 نفر امکان تقاضای عزل رئیس صدا و سیما وجود دارد
        لذا ادعاهای استاد هوچی گری است
        ایشان تقاضاو پرسش را از این 6 نفر نماید

      • @

        احسنت استاد بیسواد احسنت :) اتفاقا نظر منم همینه. 80 درصد صدا و سیما به نفع دولت و با دروغ پراکنی مردم رو فریب دادن و کاملا میشه رد پای جریان اصلاحات رو تو برنامه ها فیلمها و سریالهای پر مخاطب دید و دید که چجوری خوی اشرافیگری و غرب زدگی رو ترویج میدن بین مردم. اون 20 درصد همیشه سعی کرده واقعیتهای جامعه رو بگه و چون بر خلاف عقاید شماست براتون گرون تموم شده و با همون 20 درصدم مشکل دارین و چشتون داره درمیاد استاد بیسواد مغز فندقی! :)

    • بدون نام

      20 درصد و 80 درصد را از کجات درآوردی؟؟

    • بدون نام

      سیمای میلی

    • بدون نام

      چرا در مقابل حق اکثریت سکوت میسود؟ اونقدر بدبخت شدیم که دنبال گوشت با کارت ملی هستیم.زیباکلام تو هم لازم نییت ادعای پاکی کنی.تو خودت پول زلزله زده ارو خوردی.
      خوشبختانه فضای مجازی باعث شده مردم به رسانه ها محتاج نباشند ولی حسن کلید دار فیلترش کرده و میگه تقصیر من نیست!

    • بدون نام

      زیاد به چرندیات زشت کلام توجه نکنید مغزتون میپوسه

      پاسخ ها

      • @

        موافقم با نظرت کاربر :)

    • بدون نام

      این آقا این درصد هارا از کجا آورد؟ می گویند بااینکه لنین در مقابل تروتسکی اقلیت بود پیش دستی کرده ونام گروه خود را اکثریت گد
      گذاشت ولی این ترفند ها با وجود عصر انفجار اطلاعات کهنه شده ودست همه از جمله حزب های چند ده نفری که خود را میلیونی می خوانند خوانده شده در انتخابات آینده وزن زبل کلام وامثالهم ووزن آنهایی که دلسوز نظام هستند واز طرف انها دلواپس خوانده می شوند مشخص خواهد شد البته کامنتهای که در مورد زبل کلام می گدارند همه وچیز را مشخص کرده است

    • بدون نام

      به قول خودت صداوسیماهنوزدست شمانیفتاده امااینهمه فسادوخیانت رارواج دادیدوای به روزی که به دست شمابیفتد

    • مسعود

      صادق خان، صداوسیما که دراختیار رئیس جمهور نیست که بخواد درموردش تصمیم بگیره!

    • بدون نام

      بابا لال شو

    • کم حرف

      این اقا اگه در هر موردی اظهار نظر نکنه ما فکر میکنم خدای نکرده لاله میشه لطف کنه کمی در مورد ابرهای بارانزا یا مثلا شیوه بازی ما در فینال جام ملتها نطر بده اقا یه کمی از خود باوری و خود بزرگ بینی فاصله بگیر تا یادم نرفته افتخار ایشان لگد نکردن پرچم اسرابل وامریکا بود دیدی حالا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با سلام واحترام
        آقای محترم شما تصور میکنید شطرنج باز
        خوبی هستید نه مردم آگاه هستند وحتی نوجوانان این مملکت تجزیه وتحلیلشان بهتر
        از من وشماست بنابراین از درد جامعه وازکمبودها بگو و اگر وجودش را نداری لطفا ساکت باش ...

    • سید موسوی

      دو میلیاردی مه به بهونه کرمانشاه جمع کردی باهاش چکار کردی ...خونتو بردی محله بالاتر و یا پرایدتو و پورش کردی؟

    • بدون نام

      زیبا .....بیا ۱۵زاربگیر ا ز شنبه بنفع ما ور بزن ..واقعاچن ماهیتی هستی الحق فامیل خوبی روت گذاشتند منتهی با مفتکی کلام زیبا نمیشه

      پاسخ ها

      • اصغر سلمانی

        تودیگه برو بمیر با اون ريست که مردم روبیجاره کرده

    • شمس

      مگه رئیس جمهور بقول شما هشتاددرصدی ها قول نداد با برجام مشکلات اقتصادی را حل میکنه. ایران گلستان میشه؟ مردم نیازی ب یارانه ندارد و شما هم حمایت و به نیابت از ایشان قول دادی. اما چرا امروز خفقان گرفته اید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج