۸۲۳۸۹۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

نو کاناوارو، نو نستا، نو لیپی!

پایان کار مرد پرافتخار ایتالیایی روی نیمکت مربیگری با شکستی تلخ و دردناک توام شد تا آقای جنتلمن از امارات به سرزمین چکمه بازگردد.

ورزش سه: پایان کار مرد پرافتخار ایتالیایی روی نیمکت مربیگری با شکستی تلخ و دردناک توام شد تا آقای جنتلمن از امارات به سرزمین چکمه بازگردد.

بازنشستگی مارچلو لیپی از همان دقیقه ای آغاز شد که شاگردان پیر او در همان نیمه اول بازی با ایران نشان دادند توان مهار قدرت رقیب خود را ندارند و با اشتباهات زنجیره ای هم گل خوردند هم سرمربی ایتالیایی را وادار کردند تا در ۲۵ دقیقه اول بازی دو تعویض از سه تعویض ممکن را بسوزاند.

شکست ۳-۰ مقابل ایران نه تنها وداعی تلخ برای لیپی از جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ رقم زد بلکه زمینه وداع او با اژدهای سرخ بعد از دو سال را فراهم کرد تا این مربی سرشناس ایتالیایی از ابوظبی وارد دوران بازنشستگی خود شود.

مردی که نه تنها در رقابت های باشگاهی بلکه در رده ملی هم بزرگ ترین افتخار ایتالیایی ها را در سال ۲۰۰۶ در خاک آلمان با بالای سر بردن جام جهانی رقم زد در ابوظبی دقایق بسیار تلخ و عذاب آوری را مقابل ایران تجربه کرد تا آخرین تصاویر از او روی نیمکت مربیگری چین توام با صورتی پر از ترس و استرس باشد.

دو سال پیش وقتی چینی ها در دور رفت مقدماتی جام جهانی با مربی بومی ناامیدکننده ظاهر شدند فدراسیون این کشور با پیشنهادی وسوسه کننده به سراغ مارچلو لیپی رفت تا بلکه مرد مشهور ایتالیایی بتواند انقلابی بزرگ در پرجمعیت ترین کشور دنیا ایجاد کند.

لیپی که با گوانگ ژو موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا شده بود بلافاصله با این پیشنهاد موافقت کرد اما حضور او هم نتوانست کمکی به اژدهای سرخ از سقوط باشد تا همه نگاه ها به ساخت تیمی جدید از سوی مرد جنتلمن ایتالیایی برای جام ملت های آسیا باشد.

نو کاناوارو، نو نستا، نو لیپی!

انتظاراتی بیهوده چون مارچلو طی دو سال گذشته نتوانست از فوتبال در حال مرگ چین تیمی بسازد که در امارات آبروداری کند. فهرستی با میانگین سنی 30 سال همین طور بهره بردن از بازیکنانی پا به سن گذاشته همچون ژانگ ژی 38 ساله از همان ماه های منتهی به رقابت ها هجمه انتقادات از لیپی را افزایش داد و نمایش این تیم در طول رقابت ها نیز نشان داد که نباید زیاد به بلند شدن اژدها از خواب زمستانی دل بست.

این بازی لیپی برخلاف ایتالیای 2006 در خط دفاع خود نه زوج فابیو کاناوارو - آلساندرو نستا را داشت نه رهبری مثل پیرلو و توتی تا حضور بزرگ مردی مثل مارچلو ایتالیایی روی نیمکت رهبری چین هم نتواند ضامن موفقیت اژدهای سرخ باشد.

با این وجود چین با هنر بازیخوانی مارچلو لیپی تا یک چهارم نهایی جام ملت ها رسید اما در این مرحله به سد محکمی به نام ایران خورد که مثل حریفان قبلی این اجازه را به آنها نداد تا خودی نشان بدهند. دوندگی بالا، پرسینگ و بازی هوشیارانه در تمامی مناطق زمین باعث شد تا برنامه های لیپی برای مهار یوزها با اشتباهات فردی بازیکنان چین و درصد بالای اشتباهات آنها کاربردی نداشته باشد.

مارچلو اصلا تصور نمی کرد مدافعان و شاگردانش با اشتباهات بچه گانه پایانی تلخ برای دوران مربیگری او رقم بزنند، پایانی که حال خوش لیپی را ناخوش کرد چون در آخرین تجربه هدایت چین در بازی های رسمی یکی از سنگین ترین شکست های دوران مربیگری مرد جنتلمن مقابل ایران و کی روش به ثبت رسید.

مرد مشهور ایتالیایی در حالی که حال خوشی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی با ایران نداشت وقتی از مردم چین و خبرنگاران حاضر در سالن بابت این شکست و وداع عذرخواهی کرد با تشویق های آنها در سالن روبرو شد.

نماینده های رسانه های گروهی پرجمعیت ترین کشور جهان که به خوبی از تلاش ها و زحمات مرد ایتالیایی آگاه بودند با قبول واقعیت تلخ این روزهای فوتبال چین با تشویق لیپی تا حدودی به تمجید از زحمات او پرداختند بلکه به این شکل از تلخی اشتباهاتی که شاگردان او در زمین داشتند، بکاهند.

بله، باخت سنگین به ایران پایانی تلخ برای دوران مربیگری چین حتی دنیای فوتبال است، وداعی که دورانی تازه برای این مرد پرافتخار در روزهای بازنشستگی رقم خواهد زد تا خاطرات تلخ محمد بن زاید ابوظبی برای مدت ها در ذهن این مرد ایتالیایی باقی بماند.

مارچلو لیپی که از ماه ها قبل اعلام کرده بود بعد از جام ملت ها دیگر تمایلی به ماندن در چین و حتی مربیگری ندارد مثل بسیاری از چهره های شاخص و پرافتخار فوتبال ایتالیا را باید از این پس تنها در برنامه های کارشناسی یا روی سکوهای ورزشگاه ها در بازی های مهم ببینیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج