۸۲۴۸۸۰
۲۵ نظر
۵۰۰۶
۲۵ نظر
۵۰۰۶
پ

یك استفاده كاملا ابزاری!

درآمدزایی از بانوان با تبلیغات؛ به چه قیمتی؟

به‌تازگی اما با بروز و ظهور رسانه‌های مجازی بحث تبلیغات بسیار گسترده‌تر شده و از قضا برخی نظارت‌ها را هم ندارد. نكته اما اینجاست كه چرا استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات تلویزیونی و مجازی پدیده‌ای است كه بسیار مد شده كه ممكن است استفاده از یك خانم در آن تبلیغ هم كاملا بی‌ربط باشد. آیا نام این فعالیت استفاده ابزاری نیست؟

روزنامه جام جم - یگانه عصاری: «تلویزیون» نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای دنیا رسانه‌ای فراگیر و عمومی محسوب می‌شود که به نسبت سایر رسانه‌ها - چه در حوزه حقیقی و چه در حوزه مجازی - مخاطبان عام‌تری دارد و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که یکی از راه‌های درآمدزایی تلویزیون، جذب و پخش آگهی‌های تبلیغاتی است.

به‌تازگی اما با بروز و ظهور رسانه‌های مجازی بحث تبلیغات بسیار گسترده‌تر شده و از قضا برخی نظارت‌ها را هم ندارد. نکته اما اینجاست که چرا استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات تلویزیونی و مجازی پدیده‌ای است که بسیار مد شده که ممکن است استفاده از یک خانم در آن تبلیغ هم کاملا بی‌ربط باشد. آیا نام این فعالیت استفاده ابزاری نیست؟

درآمدزایی از بانوان با تبلیغات؛ به چه قیمتی؟

ساده، اما بی‌ربط

تبلیغات یکی از اساسی‌ترین نکات در بازاریابی است که هر فروشنده‌ای باید به آن توجه داشته باشد تا بتواند به وسیله آن مشتری و مخاطب کالای خود را پیدا کند. ساختن تیزر برای معرفی کالا و ارائه آن به رسانه‌هایی مثل تلویزیون یکی از اساسی‌ترین راه‌های جذب مخاطب است که به وسیله آن اکثریت مردم می‌توانند با کالایی جدید آشنا شوند و آن را خریداری کنند.

فروشنده با ساخت یک تیزر به وسیله مجربان این عرصه، سعی در تبلیغ محصول خود دارد و این مسأله در حوزه تبلیغات بسیار مورد توجه است. رسانه‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر روی ذهن مخاطب بیش از همه به جنسیت توجه دارند به همین خاطر عمدتا از خانم‌ها برای معرفی و تبلیغ کالاها استفاده می‌کنند که البته این مساله گاه حتی نامتعارف و نامربوط هم هست.

مثلا برای تبلیغ کفپوش اتومبیل از یک خانم با جذابیت‌های ایجاد شده استفاده می‌شود، اما آنچه مهم است و باید به آن توجه داشت این که زنان جزئی از تبلیغات و فرصتی برای جذب بیشتر مخاطب نیستند.

عکس خود را منتشر کنید

چندی پیش یکی از محصولات شست‌و‌شو و نظافت در یکی از تبلیغات خود از خانم‌ها خواست عکس خود را با هشتگ نام آن محصول در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارند. اتفاقی که باعث حواشی بسیاری شد و آن شرکت این تبلیغ را دیگر ادامه نداد. نکته اما این است که در همان زمان چندین نفر این هشتگ را با عکس خود در فضای مجازی منتشر کردند!

با مشاهده تعدادی از تبلیغات این کالای بهداشتی و شست‌وشو به‌سادگی می‌توان متوجه شد که جذابیت لباس زنان و رنگ‌های آن از توجه به نوع آن کالا فراتر رفته است! نکته دیگر شاید این باشد که زنان در تبلیغات در مشاغل حرفه‌ای مانند تجارت و اقتصاد حضور ندارند و از نظر پوشش نیز تناسب رنگ بین لباس‌هایشان وجود ندارد؛ یعنی روسری، دامن یا لباس هر کدام به یک رنگ است.

آنها در تبلیغات مواد شوینده و لوازم خانگی حضور دارند و زنی را نمی‌بینیم که مطالعه کند یا حتی تلویزیون ببیند؛ بنابراین نقش زن به عنوان یک انسان گم شده است؛ اتفاقی که باعث جنجال‌های بسیار در میان جمعیت‌های فعال حقوق زنان هم شد و باعث شده آنها به این موضوع واکنش‌های بسیاری نشان دهند.

ابزاری برای تجارت

یکی دیگر از مصداق‌های استفاده ابزاری از زنان، عکسی بود که چند وقت پیش منتشر شد و حواشی بسیاری داشت. ماجرای انتشار تصویری از چند خانم با چهره و آرایش خاص در کنار خودروی آخرین مدل در یک نمایشگاه آنچنان توهین‌آمیز بود که خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت. این تصویر به گونه‌ای بود که انگار این زنان هم جزو تزئینات نمایشگاه خودرو به شمار می‌آیند و همین مسأله هم مصداقی عینی از خشونت علیه زنان با رنگ و لعابی متفاوت بود.

هر چند اعتراض و واکنش کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها به چنین رفتاری اعتراضی بجا و منطقی بود، اما نباید فراموش کنیم که ما طی روز بارها و بارها با چنین رفتارهایی در قبال زنان و کودکان در تبلیغات گوناگون مواجهیم و این مواجهه آنچنان زیاد بوده که در کوران تکرار و شدت این تبلیغات برایمان عادی شده است. با این حال حواشی این تبلیغ کم نبود و با پخش شدن عکس‌های آن، تعدادی از دانشجویان هم درخصوص نحوه تبلیغ آن نمایشگاه خودرو بیانیه صادر کردند.

درآمدزایی از بانوان با تبلیغات؛ به چه قیمتی؟

مصداق بارز خشونت علیه زنان

هر عمل خشن که مبتنی بر جنسیت باشد و به موجب آن آسیب جسمی، روحی، جنسی یا رنج (تهدید، اجبار و محرومیت‌های خودسرانه) به زنان وارد شود، خشونت علیه زنان نامیده می‌شود. این تعریفی است که مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان خشونت علیه زنان اعلام کرد. نکته دیگر این که زنان پیش از این‌که موجودی منفعل و صرفا دارای جذابیت جنسی و فیزیکی باشند به‌عنوان یک انسان مستقل شناخته می‌شوند و باید افکار، ذهنیات و توانمندی‌های آنها در اولویت قرار گیرد. پس اگر به یک زن صرفا به دلیل جذابیت‌های جسمی و زیبایی‌اش توجه شود،این رفتار مصداق بارز خشونت علیه زنان به شمار می‌رود که دامنه آن به تبلیغات کشیده شده است.

یعنی صاحب کالا و سازنده تیزر، زن را به خاطر جذابیتی غیر از عقل، اندیشه و تفکراتش در تبلیغ خود قرار می‌دهد و به این ترتیب از جذابیت او سوءاستفاده می‌کند، فلذا مرتکب خشونت علیه او شده است. نکته غم‌انگیز دیگر ماجرا اما این است که خیلی از این تبلیغات با علاقه‌مندی‌های شخصی خانم‌ها صورت می‌گیرد، بدون این‌که به قوانین آگاه باشند.

قانون را بخوانید

در فصل دهم قانون تبلیغات کشوری درباره حضور بانوان در تبلیغات آمده است:

ماده ۵۶: زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار بوده و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لذا استفاده از حضور خانم‌ها در آگهی‌های رادیو - تلویزیونی مستلزم اعمـال دقت‌های خاصی است و باید جایگاه زن مسلمان و شؤون او مدنظر باشد و در ماده ۵۸ گفته شده که حضور خانم‌ها در آگهی‌هایی که وضعیت کالا و مصـارف آن با نقش خانم‌ها بستگی نداشته باشد مجاز نیست. همچنین در فصل هشتم قوانین و مقررات تبلیغات کشوری صراحتا به این موضوع تأکید شده که «استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می‌نمایند» ممنوع است.

در فصل نهم هم باز تأکید می‌شود که «هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است» و آگهی‌ها نباید تداعی‌کننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد. با این حال چند بار در روز در تبلیغات رسانه‌ای این اتفاق‌ها تکرار می‌شود و کار به جایی رسیده که ما هم از کنار آن به سادگی عبور می‌کنیم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زنها به چه دردی میخورند

      پاسخ ها

      • گیس بریده

        حیف درد زایمانی که ننه ات برای تو کشیده شل مغز.

      • armita

        تو به درد چی میخوری احمق

      • بدون نام

        خاک بر سرت کنن با این حرفت همین زن ها اگه نبودن امثال تو آدم بیشعورم روی این کره زمین نبودی یه جارو اِشغال نکرده بودی

      • بدون نام

        خاک تو سر شلغمت کنن خودت مثلا چی هستی و به چه دردی میخوری نکبت

      • محمود

        یعنی شعورت بالا تر از این نمیتونه باشه

    • بدون نام

      100 ساله تلویزیون داره موقع تبلیغ مایع ظرفشویی و پودر لباسشویی زن ها رو نشون میده، اونا خشونت علیه زنان نبود؟! حالا که تو تبلیغ ماشین هستن شد خشونت علیه زنان؟

      پاسخ ها

      • armita

        خو حداقل ظرف شستن یه ربطی داره

        ظرفا که خودبه خود شسته نمیشن
        ولی خب مثلا یه زنی کنار ماشین مث مجسمه وایسه چ لزومی داره؟

    • بدون نام

      دیگه حالم بهم میخوره وقتی تلویزیون یه زن رو مایع ظرفشویی یا پودر لباسشویی بدست نشون میده

    • بدون نام

      چیه این مقاله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      باشه ازین به بعد میگیم خواستن ماشین تبلیغ کنن چندتا مرد سبیل کلفت دورش بچینن تا مردم خوششون بیاد

      پاسخ ها

      • m

        خودت جواب خودتو دادی پس فی الحال نقش زنا تو تبلیغ اینه که بقیه خوششون بیاد؟کالا خدمات هرچی که باشه باید خودش جایگاه خودشو پیدا کنه تبلیغی که تو اون نشه کسی غیر از خانم ها (غیر ازبعضی تبلیغات که نقش خانم ها توشون
        کاربردی یه)رو مناسب دید مصداق همین مسئله ست

      • بدون نام

        هیچکدوم همه انسانیم نه کالا برای تبلیغات

    • بدون نام

      یعنی تو یه تبلیغ عادی اگه یه مرد رو نشون بده استفاده ابزاری از مرد نیست ولی اگه یه زن رو نشون بده میشه استفاده ابزاری از زن؟

      واعجبا از این منطق!!!

    • رضوان

      و خانوم ها دارن به این خشونت دامن میزنن!

    • بدون نام

      9:34 قشنگ معلومه عقده داری بی خاصیتایی مثل تو انگار هیچ بویی از شعور نبردن بهتره خودتو به یه روانشناس نشون بدی دلم نمی خواد به مردا توهین کنم ولی امثال تو نظر آدم رو عوض میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مردها همه شون مثل همه اند، حتی اونا که ادعای روشنفکری و مدرن بودن میکنن. زن رو یک موجود عقب مونده می دونن.

      • بدون نام

        19:21
        زنایی مثل تو رو آره به شدت عقب مونده و روانپریش میدونیم

    • بدون نام

      اگه زنه با ی لباس سنگین راننده اون ماشین باشه اوکی ولی الان عین دوتا ملیجک با لباس قرمز وایسادن کنار ماشین یعنی چی؟

      پاسخ ها

      • پریسا

        ههههه بامزه گفتی :))))))))))
        آره خوب چرا اینطوری ایستادن؟ :))))))
        ملیجک:))))

    • افسانه بانو

      معنای نظر شما بعد از صلاح دید منتشر میشه رو هم متوجه شدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بسوز کافیه به زنایی مثل تو رو بدی

    • بدون نام

      کرم از خود این خانوم هاس، که بخاطر چندتومن پول تن به هرکاری میدن. وفقط هم بدرد این کارها میخورن، همین.

    • بدون نام

      اینگونه زنان عقده ی دیده شدن دارند و کالای جنسی هستند، عین واقعیته هرکی هم بدش میاد بدرک.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسی کلا آدم حسابت نمیکنه که بخواد از نظر مزخرفت بدش بیاد
        :)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج