جاباما
۸۲۵۱۹۰
۴۲ نظر
۵۰۰۲
۴۲ نظر
۵۰۰۲
پ

نتیجه یک نظرسنجی در مورد قیمت بنزین

مساله قیمت بنزین و یارانه هنگفتی که دولت بابت آن می‌پردازد یکی از مهم‌ترین مباحث این روزهای کشور است.

دنیای اقتصاد: مساله قیمت بنزین و یارانه هنگفتی که دولت بابت آن می‌پردازد یکی از مهم‌ترین مباحث این روزهای کشور است.

برخلاف بی‌عملی مشهود مقامات و مخالفت برای تغییر رویه توزیع یارانه بنزین، بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۴ درصد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی مخالف ادامه روند فعلی قیمت‌گذاری بنزین هستند. براساس نظرسنجی «دنیای اقتصاد» با مشارکت ۳ هزار و ۳۷۷ نفر، فقط ۳۶ درصد شرکت‌کنندگان موافق ادامه روش فعلی توزیع بنزین در کشور هستند.

پنج طرح مختلف در معرض آرای عمومی قرار گرفته است که نتایج آن نشان می‌دهد توزیع عمومی یارانه بنزین بیشترین طرفدار را دارد. بنابراین اختصاص روزانه یک لیتر به هر ایرانی بیشترین آرا را در اختیار گرفت. انتخاب این گزینه در مقابل حالتی که بنزین به هر خودرو اختصاص می‌یابد نشان می‌دهد روش قبلی سهمیه‌بندی بنزین به‌دلیل نداشتن عدالت اجتماعی کافی از رضایت عمومی برخوردار نیست. نکته دیگری که از این نظرسنجی استنتاج می‌شود نیاز به اصلاح حداقل سه برابری برای قیمت بنزین آزاد است.

نتیجه‌ای که براساس قیمت سوخت در منطقه و کشورهای همسایه بر ارزان‌فروشی فعلی بنزین تاکید دارد. اکنون پس از تاکید چندین‌باره جامعه کارشناسی، نگاه عمومی نیز از اصلاح نحوه توزیع بنزین حمایت می‌کند و باید دید باز هم بی‌تصمیمی در این حوزه ادامه می‌یابد یا خیر.

اصلاح قیمت بنزین در کشور ضرورتی است که کارشناسان با تاکید بر آن، طرح‌های مختلفی را برای اجرایش پیشنهاد داده‌اند. با این حال اظهارنظرهای مختلفی که از سوی مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس به‌عنوان مجریان این اصلاحات مطرح می‌شود، از بی‌عملی و بن‌بست در تصمیم‌گیری در این زمینه حکایت دارد. در شرایطی که چگونگی اصلاح سیاست‌های بنزینی و حتی اصل آن دچار «چندصدایی» و حتی «بی‌عملی» ازسوی مسوولان شده است؛ نتایج حاصل از یک نظرسنجی عمومی از سمت «دنیای‌اقتصاد» در رابطه با سناریوهای مطرح درباره اصلاح قیمت بنزین نشان می‌دهد از ۱۰۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، ۶۴ درصد در مجموع به تغییر سیاست‌های بنزینی کشور رای داده‌اند. این آرای ۶۴ درصدی به پنج سناریوی اصلاح قیمت بنزین است که نقطه مشترک آن «تغییر روند فعلی قیمت‌گذاری و نحوه توزیع بنزین» است.

این نظرسنجی از جامعه‌ای سه هزار و ۳۷۷ نفری انجام شده و شامل ۶ گزینه است. پنج گزینه به طرح‌هایی اختصاص دارد که تاکنون از سوی کارشناسان و نهادهای مختلف برای اصلاح سیاست‌های بنزینی کشور پیشنهاد شده است و یک گزینه نیز به تداوم روند فعلی در زمینه قیمت‌گذاری و نحوه مصرف بنزین اختصاص دارد.

از میان گزینه‌ها، تداوم روند فعلی ۳۶ درصد رای داشته و سایر گزینه‌ها که بر ایجاد تغییر در روند فعلی قیمت‌گذاری بنزین تاکید دارند، در مجموع ۶۴ درصد از آرا را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان رای نشان می‌دهد افراد بیشتری در این جامعه آماری با گزینه‌های «اصلاح سیاست‌های بنزینی» موافق هستند. دو گزینه نخست این نظرسنجی «اختصاص سهمیه‌ای ۶۰ لیتری به هر خودرو و تعیین قیمت ۱۰ هزار تومان برای بنزین آزاد» و «اختصاص سهمیه‌ای ۶۰ لیتری به هر خودرو و قیمت ۳ هزار تومان برای بنزین آزاد» است.

تفاوت این دو گزینه در قیمت بنزین آزاد است. به این معنا که در گزینه نخست قیمت بنزین آزاد ۱۰ هزار تومان (نزدیک به قیمت بنزین در کشورهای همسایه) در نظر گرفته شده که به معنای آزادسازی یکباره قیمت است، اما در گزینه دوم نرخ بنزین آزاد سه هزار تومان در نظر گرفته شده (نزدیک به قیمت فوب خلیج فارس) که به معنای آزادسازی تدریجی قیمت‌ها است.

گزینه‌های بعدی «اختصاص یک لیتر بنزین در روز به هر فرد و فروش مازاد مصرف توسط مردم به نرخ آزاد»، «واقعی شدن قیمت بنزین با نرخ ۱۰ هزار تومان و کمک به اقشار ضعیف از محل منابع آن» و «واقعی شدن قیمت بنزین و توزیع درآمد آن به شکل یارانه نقدی بین عموم ایرانیان» است. پنج گزینه یاد شده در مجموع رای حدود دو سوم از شرکت‌کنندگان را به خود جلب کرده است. تفاوت دو گزینه آخر نیز در نحوه توزیع منابع حاصل از درآمد آزادسازی قیمت بنزین است؛ به‌طوری‌که در یک گزینه توزیع درآمد میان «اقشار ضعیف» و در گزینه دیگر «توزیع منابع به شکل یارانه نقدی در میان همه مردم» مطرح شده است. هر دوی این گزینه‌ها ۱۰ درصد رای به خود اختصاص داده‌اند.

اما در میان پنج گزینه‌ای که هر کدام بر اساس یکی از سناریوهای پیشنهاد شده برای اصلاح قیمت بنزین طراحی شده است؛ دو گزینه که به توزیع عادلانه یارانه بنزین در میان ایرانی‌ها اشاره دارد، رای بیشتری داشته‌اند. این دو گزینه «اختصاص سهمیه‌ای ۳۰ لیتری به هر نفر و فروش مازاد آن در بازار آزاد» و «آزادسازی قیمت بنزین و توزیع درآمدهای آن به‌صورت یارانه نقدی در میان تمام افراد» هستند که در مجموع ۳۳ درصد آرا را به دست آورده‌اند. اختصاص سهمیه‌ای ۳۰ لیتری از بنزین به هر ایرانی بر مبنای طرح «بنزین کوپنی» است که «دنیای‌اقتصاد» نخستین بار آن را منتشر کرد. این طرح بر توزیع عادلانه یارانه بنزین در میان تمام افراد و نه فقط صاحبان خودرو تاکید دارد.

دلایل سه‌گانه طرفداران بنزین هزار تومانی

با توجه به نتایج این نظرسنجی در حالی می‌توان گفت ایجاد یک تغییر در شیوه فعلی قیمت‌گذاری و توزیع بنزین، مورد تایید بخش بزرگ‌تری از شرکت‌کنندگان است که به‌نظر می‌رسد آن بخش از شرکت‌کنندگان (بیش از یک سوم) که درصدشان قابل توجه نیز است، احتمالا به سه دلیل به «تداوم روند فعلی» و «بنزین هزار تومانی» رای داده‌اند. دلیل نخست می‌تواند عدم آگاهی این قشر از چرایی ضرورت اصلاح قیمت بنزین پس از گذشت بیش از سه سال ثبات روی قیمت هزار تومان و اثر انجام این کار بر حفظ منافع ملی، محیط‌زیست‌ و جلوگیری از قاچاق گسترده بنزین و گازوئیل باشد.

ناگفته پیداست توجیه افراد جامعه برای انجام اصلاحات بنزینی از وظایف دولت و نهادهای مربوطه است و اگر این اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی به درستی برای مردم انجام نشود می‌تواند اعتراض به اصلاحات قیمت سوخت را در پی داشته باشد. «نارضایتی مردم» از تغییر در قیمت فعلی سوخت یکی از مهم‌ترین دلایل عدم حرکت دولت به سمت اصلاح سیاست‌های سوختی کشور است، با این وجود شاهد کمتر اقدامی از سمت دولت برای تغییر دیدگاه مردم و آگاه کردن آنها از اثرات مخرب سوخت ارزان بر اقتصاد کشور هستیم. این همان دور باطلی است که به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران دولت در آن گرفتار شده‌اند.

عدم تمایل دولت به پایان دادن این دور باطل در حالی روند اصلاح قیمت بنزین را دچار وقفه کرده است که اگر عموم مردم درباره منافعی که از اصلاح قیمت سوخت نصیب کشور می‌شود مطلع شوند، احتمالا اصلاح سیاست‌های قیمتی در زمینه سوخت و بازگشت منابع آن به سمت کشور (به جای خروج از کشور در قالب قاچاق) تبدیل به مطالبه‌ای مردمی خواهد شد.

دومین دلیلی که می‌توان برای تمایل برخی گروه‌های مردمی به حفظ قیمت هزار تومانی بنزین جست‌وجو کرد، این است که احتمالا آنها به عملکرد صادقانه دولت در توزیع درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت بنزین در میان اقشار مختلف یا صرف آن در توسعه کشور به‌خصوص در بخش حمل‌ونقل عمومی اعتماد ندارند.

سومین دلیلی که می‌تواند باعث شود برخی اقشار جامعه به بنزین هزار تومانی و مصرف‌ آزادانه آن در هر سطحی رای دهند، ذی‌نفع بودن آنها از این شرایط است. این ذی‌نفعان احتمالا اقشار متوسط رو به بالا در جامعه هستند که درصد بالایی از مالکیت خودرو در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان می‌توان گفت آن دسته از افراد و گروه‌هایی که با استفاده از قیمت ارزان بنزین به قاچاق سوخت مشغولند و از سودهای کلان یک‌شبه بهره می‌برند نیز از جمله ذی‌نفعانی هستند که به‌دنبال عدم‌آزادسازی یارانه پنهان قیمت بنزین و تثبیت قیمت روی هزار تومان هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب ما به ریال حقوق بگیریم بعد به دلار بنزین بخریم

      پاسخ ها

      • AA شب دراز است قلندر بیدار

        شما مال این حرفها نیستین که بنزین را گران کنید اول حقوقها را به روز کنید بعد قیمتها را.
        روایت شده کاری که نمی توانی انجام دهی و مدام بازگو کنی ...

      • بی نام

        اینا اگه عدالت سرشون می شد که اوضاع ما این نبود

    • بدون نام

      این نظرها به خودتان میخورد وقتی دستمزدها به مانند خلیج فارس شد آن موقع گران کنید

    • موید

      اصلا قیمت بنزین رو 45 هزار تومان بذاره هم قیمتش از کشورهای خلیج فارس بیشتر باشه و هم باعث نابودی مردم بشه تا دولت روحانی نفس راحتی بکشه

    • بدون نام

      نظر سنجی دروغه دولت میخاد از جیب مردم بکشه کیسه خودشو پر کنه مردمو بدبخت کردید با این کارهاتون

    • ا.

      تو رو خدا تو این وضعیت اقتصادی مردم دست به این بنزین نزنید.والا ما که با ماشین مسافر کشی میکنیم و تعدادمون تو کشور کم هم نیست بدبخت میشیم .اگه بنزین گرون بشه خوب کرایه هم افزایش پیدا میکنه و همه چیز بهم میریزه

    • بدون نام

      دروغه

    • بدون نام

      این نظر سنجی دروغه،ونوعی شارلاتان بازی ....وچپاول جیب مردم هستش

    • بدون نام

      پشت طرح جدید حیله است و مکر مکرالله

    • بدون نام

      تراژدی از حد بگذره میشه کمدی واقعا ی باک بنزین 150 تومن اونم تو این اوضاع کرایه تاکسی چند قیمت کالا چند بودجه کم اوردین جاهای دیگه رو کم کنید چرا فشار به مردم

    • بدون نام

      شما ها این امار الکی رو از کجا میارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست میشه صد سال اولش سخته.چربش کنن زیاد بهمون فشار نمیاد.لال بشم اگه دروغ بگم.

    • بدون نام

      متخصص در آمار جعلی .... از چه کسانی نظر سنجی کردین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • m

      کجا نظرسنجی شده؟ خونه ی مسوولین؟ اگه به نظرسنجیه باید جوری باشه عموم مردم بتونن شرکت کنن. تو جامعه ی ۸۰میلیونی نظر سنجی چندهزارنفری؟ اصلا صحیحه؟
      تو یه برنامه نظرسنجی بزارید همه پیام بدن هرچندتا طرح که هست

    • امیر

      بنده به عنوان مخالف با یک ابهام مواجه شده ام که تکلیف مسافر برهای شخصی ( بدون شرکت های اینترنتی و آژانس ها که احتمالا دارای سهمیه ای محدود می گردند) که به نظر من حدود 20% ناوگان حمل نقل را انجام می دهند چیست آیا با افرایش قیمت بنزین برای این قشر نمی توان شاهد تورم و گرانی کرایه ها بود؟؟؟

    • بدون نام

      نظر سنجی های ایران خیلی دقیق همه مردم اعتماد دارند دیوی

    • مجید

      زمان گرونی بنزین ما رو با کشورهای همسایه مقایسه مکنن
      موقعه رفاه اجتماعی نه
      الان امارات و قطر و ارکیه و عربستان و اذربایجان و حتی الان افغانستان هم پولشون از ما ارزش بیشتر دارد و هم رفاهشون
      ده میلیون ریال پادااش دادی به بازنشستگان خالا بنزین گرون
      بس نیست با نرخ دلار قیمت اجناس ۱۰ برابر شد حالا ببنزین رو میخوای گرون کنید
      دوباره همه جنسها ۱۰ برایر رشد کنه
      تمام این طرح هاتونم بک یا دو ماه هست بعد مردوم هستن و حوزشون و گرااااااااانی
      خجالت بکشین
      به مردوم ایران رسیدگی کنید
      بسه پول ملت رو ان زاده ها خوردن و پول نفت رو دادین به کشورهای تروریست همسایه

    • بدون نام

      الاهی بمیرین,,,,حداقل قیمت ها رو چند برابر نمیکردین وبنزین رو گرون میکردین,,,,,حالا که گوشت کیلویی صد هزار تومانه,,,,مرغ کیلویی 14هزار تومانه چی بخوری اگه بنزین هم گرون کنین,,,,خدا لعنت تون کنه الاهی

    • بدون نام

      غلط کردین که همه نارضی هستن از روند توضیع بنزین چرا دروغ میگین,,,,مردم دیگه قدرت خرید مایحتاج رو زانه رو ندارن,,,

    • بدون نام

      چراهمش دم ازقاچاق میزنید چرادولت نمیتونه جلوقاچاقوبگیره اینهمه نیروی بسیج،سپا،ارتش،نیری ناجا،داریم چکارمیکنن بااین کار به قاچاق رونق میدین

    • علیرضا

      دروغ میگین شما که این اخبارو منتشر میکنید زرد هستین فاسدین بازیچه دست خاص هستین

    • مصطفی

      عجب، شما گفتی و ما باور کردیم

    • بدون نام

      برپدردروغگولعنت هزاربار شما چیتون بامنطقه یکیه که بنزین مقایسه میکنین بله امارات قطر کویت عمان همه مردم پول نفتشون رومیگیرن وهمگی پولدارن وقیمت بنزین مشکلی نیست براشون تازه خودروهاشونم هزاربرابرخودروهای لگن مامی ارزندچرامطلب بیخودی میزنین چرا رواعصاب مردم میرین سیاست کثیفی تواخباردارین فقط خدا جوابتون روبده مخصوصااونی که این مطلب رونوشته حالابه اجباریااختیار

    • علیرضا

      ماهییانه ۳۰ بهتون میدن ۱۳۰ بهشون پس میدین حالا ببینید چی سرمون میارن مثل قبلی ۴۵ دادن ۴۵۰ تاوان میدیم

    • بدون نام

      بازم نظرسنجی سازی!!والا هیچکس بجز مسئولان موافق افزایش قیمت بنزین نیست چون روی قیمت همه چی اثر داره

    • بدون نام

      با این نظر سنجی ها میخان یواشکی لیتری 3000فرو کنن

    • بدون نام

      والا دروغه هیچ کس موافق از این بیشتر گران شدن بنزین نیستتتتتتت

    • بدون نام

      چه جالبه مردیم از خنده، خودشون از خودشون نظرسنجی میکنند و آخرش هم اعلام میکنند مطابق نظرسنجی خودمان از خودمان، خودمان با طرح خودمان موافق بودیم!

    • بدون نام

      چه موقع نظر خواهی شد که مردم خبر نشدند!!!

    • بدون نام

      دروغ سودش برای سوریه لبنان یمن ........

    • بدون نام

      واقعا

    • بدون نام

      تو کشوری بنزین رو سهمیه بندی یا گران میکنند که نفت نباشه ن ایران که این همه چاه نفت دارد

    • بدون نام

      من حالا پول کرایه ندارم برا میرم پیش مادرم که مادرم شهر من تو روستا ساکن لاحوله ولا قوة الا بالله

    • بدون نام

      شیشه نزدیک تر از سنگ ندارد خویشی
      هر گزندی که به هر کس میرسد از خویش است

    • بدون نام

      میره این نظر سنجی درست باشه.
      مارو خر حساب کردید

    • بدون نام

      امارتون مثل سگ دروغ گفته....همش امار دروغ...دروغ

    • بدون نام

      خوب خودتان هم میبرید وهم میدوزید؟

    • صادق

      بخدا با این سیاستی که مسولین دارن میگیرن مردم رو به این نظام بدبین کردن با این وضع اقتصادی که همه قیمتها 10برابر شده اگه میخوان بنزین رو گرون کنن اوضاع بدتر وبدتر میشه و دوباره همه قیمتها افزایش پیدا می کنه راستی مسولین بی غیرت و بی وجدان از جون ما چی می خوان ........

    • بدون نام

      مزخرفه

    • بدون نام

      خوب پول این 24 لیتر بنزین را به حساب یارانه ای وارد میکنند و هر کی بنزین خواست آزاد بخره.

    • چوبین

      چرا تو کشور هم خودرو گرونه هم بنزین
      اگه تعرفه خودروهای خارجی را بردارید و بجای تولید خودروی بی کیفیت و بسیار گران داخلی مردم خودروی خوب را ارزان بخرند آنوقت بفکر گران کردن بنزین باشید.
      کشورهای همسایه که به پول ما هر لیتر بنزین را 10 هزار تومان می‌خرند ماشینشون ارزان و در هر 100 کیلومتر 5 لیتر مصرف داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج