۸۲۵۶۶۹
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

تلاش‌های نافرجام برای استعفای وزرای روحانی

مدتی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیمی برای استیضاح وزرای دولت دوازدهم ندارند، با این وجود، شایعه‌سازان مخالف دولت بی‌کار ننشسته‌اند و هر چند وقت یک بار، شایعه استعفای وزیری را پخش می‌کنند، هرچند خیلی زود این شایعات تکذیب می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: مدتی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیمی برای استیضاح وزرای دولت دوازدهم ندارند، با این وجود، شایعه‌سازان مخالف دولت بی‌کار ننشسته‌اند و هر چند وقت یک بار، شایعه استعفای وزیری را پخش می‌کنند، هرچند خیلی زود این شایعات تکذیب می‌شود.

محمدجواد ظریف از معدود وزرایی است که طی پنج سال اخیر بارها هدف ترکش شایعات مخالفان دولت حسن روحانی قرار گرفته است. از اواسط مهرماه امسال، ماجرای استعفای محمدجواد ظریف در قالب شايعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخید.

البته او نخستین فرد در دولت دوازدهم نبود که چنین شایعاتی درباره او مطرح می‌شد. از جمله پيش از ظريف خبرگزاری فارس خبر از افزایش احتمال استعفای حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری داده بود. با این حال شایعات درباره ظریف بی‌پاسخ نماند. ۳۰ مهرماه وزارت خارجه طی بیانیه‌ای این خبرپراکنی‌ها را «سخیف و نتیجه اذهان متوهم بیمارانی» دانست و تأکید کرد «کناره‌گیری وزیر خارجه، آرزوی خام و سبکسرانه‌ای است که حتی ارزش پاسخگویی ندارد.»

کمتر از یک ماه بعد جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، مدعی استعفای ظریف شد. این بار پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ضمن تکذیب این ادعا، طی توییتی منشأ این اخبار را کانال‌های خرید و فروش سکه و ارز دانست تا بازار آرام شده ارز را دوباره متلاطم کنند و از پس آن سودی به جیب بزنند.

اواسط دی‌ماه ۹۷ برای سومین بار اخبار غیررسمی درباره استعفای ظریف که در سفر دیپلماتیک به هند بود، منتشر شد. این بار بهانه اين استعفا را دلیل خروج ایران از برجام و اختلاف‌نظر ظريف با روحانی عنوان كرده بودند؛ خبری که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه آن را تکذیب کرد و گفت « عناصری در داخل کشور در جهت تضعیف و تخریب جایگاه وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور، بدون توجه به نقش حیاتی و اساسی آن‌ها در وضعیت کنونی کشور، تلاش می‌کنند و در همین چارچوب به‌صورت جنون‌آمیزی به انتشار اخبار نادرست در جهت تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور و پرسنل متعهد و کوشای آن دست می‌زنند.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز این ادعا را رد کرد و گفت« در آخرین جلسه کمیسیون با آقای ظریف، هیچ‌گونه نشانه‌ای از استعفا را نزد ایشان ندیدم و با قدرت، کار خود را انجام می‌دهد.» البته ظریف هم زبان به سخن گشود و طی توییتی این ادعا را تکذیب کرد.

امروز دوباره وزير امورخارجه تصميم‌گرفت در مقابل نمايندگان ملت به شايعه‌ها پاسخ دهد و به همين منظور در صحن علني مجلس گفت:« برخی ادعا کردند که به خاطر فشارهای بیرونی برای خروج ایران از برجام استعفا داده‌ام، در حالی که این موضوعات اصلاً مطرح نیست و این مباحث را تکذیب می‌کنم.» اما اینکه چه کسانی این بار هیزم در آتش شایعه استعفای ظریف ریخته بودند، پرسشی اساسی است.

جواب آن را شاید بتوان در توییت حمید رسایی، نماینده سابق تهران در مجلس در پاسخ به توییت امیرعبداللهیان، دیپلمات سابق درباره شوک به اروپا جست. رسایی در این توییت نوشت « تنها شوک تأثیرگذار، پذیرش استعفای ظریف است.»

به غير از ظريف، روز گذشته، خبرگزاری تسنیم طی خبری به نقل از اسدالله عباسی مدعی شد «زمزمه‌هایی نیز درباره تغییر در یکی از وزارتخانه‌های دیگر وجود دارد که تاکنون دولتی‌ها نام این وزارتخانه را اعلام نکردند، اما اعلام کردند احتمالاً با معرفی وزیر بهداشت به مجلس، فرد دیگری برای وزارتخانه‌ای که مد نظر است به مجلس معرفی می‌شود.» این رسانه در ادامه خبر تأکید کرد این فرد سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

با این حال، دیری نپایید که پنبه این شایعه نیز زده شد و همایون امیرزاده، مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد این ادعا را تکذیب کرد. صالحی نیز امروز طی توییتی از پشت صحنه این خبر پرده برداشت و نوشت: « روز شنبه ديداري با برخي از نمايندگان در موضوعات مرتبط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتم. ديداري متداول و دوستانه. هيچ‌گونه تهديد به استيضاح هم در جلسه نبود. از عزيزان در رسانه و شبكه‌هاي مجازي دقت بيشتر را انتظار دارم.»

دیروز اعتمادآنلاین به نقل یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس مدعی شد صحبت‌های عباسی درباره جدایی یکی از وزرای کابینه صحیح است. البته این منبع آگاه تأکید کرد كه«این فرد نه وزیر ارشاد بلکه علیرضا آوایی، وزیر دادگستری است و علت استعفا نیز نارضایی روسای دو قوه مجریه و قضاییه از عملکرد اوست.» البته این خبر نیز کمتر از چند ساعت از سوی روابط عمومی وزارت دادگستری تکذیب شد.

به‌این‌ترتیب، به نظر می‌رسد رقباي دولت تلاش دارند در اين روزها كه نمايندگان تصميم براي استيضاح ندارند،‌ بازار استعفا را در دولت گرم كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجيد

      ظريف رويز امور خارجه امريکاست حالا اسنادش 50 سال ديگه در مياد

      پاسخ ها

      • hassan.h

        آنچه ظاهر امر است اینه که ظریف امروز وزیر خارجه ماست نمی توانیم به غیب گوئی شما خیلی اعتماد کنیم ترجیح می دهیم بر اساس ظواهر عمل کنیم

    • بدون نام

      رفتن وماندن این وزرا فرقی نمیکند اگر وزیر نداشته باشیم درهدردادن بیت المال بهتر صرفه جویی میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آری راست مبگی

      • بدون نام

        آفرین به تو ! چشم بسته غیب میگی حتما جنابعالی رابه جای آنها می گذارند!! بدبخت کجای کاری ؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج