۸۲۵۷۹۵
۲۱ نظر
۵۰۰۸
۲۱ نظر
۵۰۰۸
پ

پایان کی‌روش؛ مردی با ۲ چهره متفاوت

شکست برابر ژاپن به حضور هشت‌ساله کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی، در ایران پایان داد (می‌دهد). او که سال ۲۰۱۱ برای ساختن تیم و ساختاری جدید به ایران آمد، با ناکامی مجدد در جام ملت‌های آسیا از ایران رفت (می‌رود).

روزنامه شرق: شکست برابر ژاپن به حضور هشت‌ساله کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی، در ایران پایان داد (می‌دهد). او که سال ۲۰۱۱ برای ساختن تیم و ساختاری جدید به ایران آمد، با ناکامی مجدد در جام ملت‌های آسیا از ایران رفت (می‌رود). کی‌روش که اولین مربی تاریخ ایران است که دو بار طعم حضور در جام ملت‌ها را با این تیم چشیده بود، پس از ثبت ناکامی دیگری در قهرمان‌کردن ایران در جام ملت‌های آسیا، پرونده‌اش بسته شد.

پایان کی‌روش؛ مردی با ۲ چهره متفاوت

حضور هشت‌ساله کی‌روش در فوتبال ایران، شبیه سینوسی است که گهگاه فاصله بلندی‌ها و فرورفتگی‌هایش بیش از اندازه به چشم آمد. او که سابقه کارکردن در تیم‌های بزرگی مانند منچستریونایتد، رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال را داشت، از لحاظ نتیجه‌گیری دستاورد درخور توجهی نداشت؛ ولی هم‌زمان یکی از بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین نسل‌های فوتبالی ایران را ساخت. کی‌روش در فوتبال ایران بناهای زیادی را به‌جا گذاشت که باید برای آنها ممنون بود؛ ولی او هم‌زمان تیشه به ریشه یک‌سری پایه‌ها زد که به خداحافظی‌اش از فوتبال ایران سرعت بیشتری بخشید.

توجه به جزئیات

از کی‌روش به این دلیل که به جزئیات توجه ویژه‌ای داشت، باید ممنون بود؛ او عزمش را جزم کرد تا امکانات تیم ملی ایران را شبیه بهترین تیم‌های اروپایی کند؛ آن‌قدر اصرار کرد که بالاخره ایران صاحب کمپ مجهز تمرینی و البته مرکز پزشکی فوق‌تخصصی شد. شاید اگر کی‌روش به ایران نمی‌آمد، همه با امکانات موجود کار می‌کردند و کسی دیگر به فکر ارتقای زیرساخت‌ها نبود.

احترام به پیراهن تیم ملی

از کی‌روش به این خاطر که نشان داد پیراهن تیم ملی بالاتر و مقدس‌تر از هر چیز دیگری است، باید ممنون بود؛ او ریشه بازیکن‌سالاری را در تیم خشکاند تا اثرش به فوتبال باشگاهی نیز سرایت کند و رفته‌رفته بازیکنان بدانند برای پیراهنی که می‌خواهند بپوشند، باید حسابی بجنگند. کی‌روش یکی از معدود مربیان تیم ملی بود که نشان داد تیم ملی جایی است که هرکسی باید برای پوشیدن پیراهنش افتخار کند نه ناز.

اتوبوس دوست‌داشتنی

از کی‌روش باید برای ساختن تیمی باشخصیت در دنیای فوتبال تشکر کرد؛ قبل از کی‌روش، تیم‌های بزرگ دنیا زمانی که پای بازی‌کردن با ایران به میان می‌‌آمد، از برد راحت و پرگلشان حرف می‌زدند؛ ولی از زمانی که کی‌روش آمد، احترام‌ها به فوتبال ایران بیشتر و بیشتر شد.

پایان کی‌روش؛ مردی با ۲ چهره متفاوت

اوج این احترام را می‌شد در تقابل ایران با آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ دید؛ جایی که اتوبوس تیم ملی با پنجره‌های کاملا بسته، آرژانتین، تیمی را که به فینال رسید، با مسی بزرگش زمین‌گیر کرد. هرچند فرشته‌ای مانند مسی با عبور نامحسوس از درزهای به‌وجود‌آمده در بدنه اتوبوس، اجازه تکمیل معجزه را نداد. کی‌روش اما تیمی باشخصیت داشت که دیگر کسی جرئت نکند خودش را مقابل آن از پیش برنده بداند.

صعود بی‌دغدغه به جام جهانی

یک‌خط‌در‌میان به جام جهانی رفتیم؛ ولی با کی‌روش دیگر خبری از «یکی‌در‌میان‌ها» نبود؛ او تیم ملی را به‌راحتی آب‌خوردن در دو دوره متوالی به جام جهانی رساند؛ ایران برای اولین‌بار در تاریخ، به صورت متوالی طعم حضور در جام جهانی را چشید که از این بابت باید از کی‌روش ممنون بود؛ چون بدون تردید اگر تفکرات او نبود، شاید دوباره کار صعود به اما‌و‌اگر کشیده می‌شد. کی‌روش اما هر بار بر سر صعود جنگید؛ هم با عواملی که تمرکز تیم ملی را به هم می‌ریخت، هم با سرمربیان بقیه تیم‌ها، به‌ویژه سرمربیان کره‌جنوبی.

بهترین نتیجه تاریخ

صعود متوالی به جام جهانی تنها دستاورد کی‌روش نبود؛ او در جام جهانی هم نتایج خوبی به دست آورد؛ از او باید برای اینکه بهترین نتایج تاریخ ایران را در جام جهانی رقم زد، تشکر کرد. در روسیه تیم ملی برای اولین‌بار چهار امتیاز در مرحله گروهی گرفت که بیشترین تعداد امتیازی است که یک مربی توانسته برای ایران در جام جهانی بگیرد. اگر بخت با تیم او یار بود، کی‌روش می‌توانست اولین مربی تاریخ لقب بگیرد که ایران را به مرحله حذفی جام جهانی رسانده است.

پایان کی‌روش؛ مردی با ۲ چهره متفاوت

دفاع از ایران برابر تحریم‌ها

کی‌روش در هشت سال حضور در ایران، نه‌‌تنها آمار خوبی در ثبت بردها و درصد پیروزی‌ها داشت، بلکه دیگر خودش را به‌عنوان شهروندی ایرانی می‌دید که حس می‌کرد باید از حقوق مردم ایران دفاع کند. نمونه‌اش صحبت‌های مختلف با رسانه‌های معتبر دنیا بود که در آن تحریم‌های سیاسی اعمال‌شده علیه ایران را ناعادلانه می‌دانست و این تحریم‌ها را دلیلی می‌دید که دنیا نمی‌گذارد تیمش با شرایط برابر در مقایسه با بقیه تیم‌های مطرح دنیا آماده شود. باید از او برای اینکه صدای ایران در رسانه‌های مختلف و معتبر دنیا بود، تشکر کرد.

تحقیر مربیان

کی‌روش همان‌قدر که دلیل برای تحسین‌شدن دارد، جا برای انتقاد هم گذاشت؛ او از بدو ورودش به ایران، اعتقادی به مربیان داخلی نداشت و هر بار و با هر بهانه‌ای، تلاش می‌کرد این موضوع را گوشزد کند که مربیان ایرانی جایگاهی در تفکراتش ندارند. هرازچندگاهی هم که با فشار مسئولان مجبور می‌شد یکی اعضای ایرانی را در کادر فنی‌اش جا کند، بهانه‌ای برای تحقیرکردن آنها پیدا می‌کرد و حضورشان در تیم ملی را کوتاه می‌کرد. او که پی برده بود مسئولان فدراسیون فوتبال ایران ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند علیه‌اش اقدامی انجام دهند، به یکه‌تازی‌هایش در تیم ملی ادامه داد و رفته‌رفته خودخواه‌تر از چیزی شد که در ابتدا تصور می‌شود. با کی‌روش به خاطر همین خودخواهی‌های بی‌دلیلش می‌شد راحت‌تر خداحافظی کرد.

نه وزیر نه رئیس

باید با کی‌روش خداحافظی کرد، چون او هرگز به سلسه‌مراتب احترام نگذاشت. سرمربی پرتغالی که سوار بر موج احساسات مردم شده بود، هر بار که اراده کرد، به مسئولان فدراسیون فوتبال ایران تاخت؛ البته این تاختن‌ها فقط مربوط به مسئولان فدراسیون فوتبال نبود، بلکه او وزیر ورزش را هم از دم تیغ عبور می‌داد و کسی را هم‌قد خودش نمی‌دید که بخواهد بابت صحبت‌های عجیب‌و‌غریبی که می‌کند، توضیح بدهد. انتقادهای کی‌روش بعضا روی توهین هم به خودش می‌گرفت که نشان داد او جایگاهش را کلا از یاد برده است.

دشمن فرضی

با کی‌روش باید خداحافظی کرد، چون یک عمر در ساختن دشمن فرضی برای خودش تبحر داشت؛ او هر بار دنبال بهانه‌ای بود تا ناکامی‌هایش را توجیه کند؛ اگر هم چیزی برای توجیه‌کردن به دست نمی‌آورد، با حمله به مربیان دیگر و دستاوردهایشان، آنها را مقصر ناکامی تیم ملی جلوه می‌داد.

پایان کی‌روش؛ مردی با ۲ چهره متفاوت

کی‌روش اگر در هر موردی حرفه‌ای بود، هرگز در این‌گونه رفتارها نشانی از حرفه‌ای‌گری نداشت. او با صحبت‌های بیجایش بارها جو فوتبال ایران را به‌هم ریخت و دست‌آخر هم با ایجاد فضای دوقطبی بسیاری را از تیم ملی دلسرد کرد. چه کسی است که نداند بسیاری از مردم ایران در همین جام ملت‌ها منتظر بودند تیم ملی نتیجه نگیرد؛ مقصر؟ یقینا کارلوس کی‌روش و آشوب‌های او در فضای رسانه‌ای.

دستمزد زیاد

یکی دیگر از دلایلی که باید با کی‌روش خداحافظی کرد، رقم و پولی است که از فدراسیون فوتبال ایران می‌گیرد؛ او در همین جام ملت‌ها بعد از مارچلو لیپی، دومین مربی گران‌قیمت جام بود و در جام جهانی یکی از ۱۰ مربی‌ای بود که بیشترین دستمزد را می‌گرفت. عجیب اینکه بابت این دستمزد زمان زیادی را هم در ایران نبود؛ بیش از آنکه در ایران باشد، تبدیل به مربی پروازی شد که ترجیح می‌داد دستمزدش را به شیوه راحت‌تری خرج کند. کی‌روش به‌جای آنکه در ورزشگاه‌ها باشد و بازی‌های لیگ را تماشا کند، به این بهانه که در ورزشگاه امنیت ندارد، ترجیح داد به ادعای خودش بازی‌ها را از دور زیرنظر بگیرد.

صفر بزرگ

مهم‌ترین و قطعی‌ترین دلیل برای خداحافظی از کارلوس کی‌روش، همین صفر بزرگ است؛ او هشت سال در ایران بود، بهترین دستمزدها را گرفت، بیشترین امکانات را داشت، بیشترین تعداد اردوها را داشت؛ ولی دست‌آخر هیچ جام و دستاورد مهمی برای ایران نداشت. او دلخوش به این بود که ایران را هشت سال تیم برتر آسیا نگه داشته؛ ولی هرگز نتوانست تیم ملی را از گروهش در جام جهانی به مرحله حذفی ببرد و از آن بدتر هرگز نتوانست به‌عنوان تیم اول آسیا، قهرمان جام ملت‌ها شود. او سال ۲۰۱۵ در یک‌چهارم نهایی و امسال هم در نیمه‌نهایی باخت تا پس از هشت سال حضور در ایران، جام‌هایش برای ایران یک صفر بزرگ باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا بازی با اسپانیا بخاطر بیاورید . اگر کی روش اجازه میداد تیم از اول مثل ده دقیقه آخر بازی میکرد یقیقنا اسپانیا را حذف میکردیم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا هر کسی وارد ایران میشه دو چهره میشه چون ذات ایرانی ها را میگیره !!!کی روش هم چون دو چهره شد تونست تا حالا اینجا دوام بیاره

    • amir

      کشوری که نویسنده هاش آنقدر دور از منطق باشند و تریبون تلویزیونش دست خیابانی ها باشه امیدی بهش نمیشه بست... چی کاشتیم که میخوایم چی درو کنیم. 40 سال چه قهرمانی و مقامی آوردیم که صعود بی دغدغه به جام های جهانی دستاورد حساب نمیشه یا بازی با اسپانیا و آرژانتین رو به حساب نمیارید. دوره قطبی قلعه نویی و علی دایی رو به یاد بیارید چه روزگاری تیم داشت. با کی‌روش باخت رو فراموش کرده بودیم و این حجم از درد هم برای همینه

    • خاسر

      دشمن فرضی را از مسئولان ما یادگرفته بود که جهل سال دارندمردم از دشمن فرضی می ترسانند که بعضی مواقع وقتی همسایه خودم را می بینم با خودم میگم نکنه این همان دشمن است، کی روش وقتی متوجه شدمسئولان مملکتی با دشمن،دشمن گفتن خوب از مردم سواری میگیرند پس چرا من این کار را نکنم.اما کی روش درکنار ان کار بزرگتری هم انجام می دادو انهم تحویل نگرفتن مسئولان بود چون می دانست مردم از مسئولان دل خوشی ندارندوبا این کار طرفدار جمع کرد درود بر کی روش بزرگ .

    • فوتبال دوست عاشق

      کی روش مربی بزرگی است،ارزش او ب داشتن مدیریت وبرنامه ریزی اوست.
      اگر مسولین ورزش به ویژه فوتبال ناتوان وابن الوقت هستند،چه ارتباطی ب عملکرد او دارد؟
      فدراسیون فوتبال باید در دستان آدم پاکی همچون دکتر محمد دادکان باشد،نه آدم های ....... انوقت درک می کردیم که کی روش کیست!
      فساد سالهاست دارد مانند موریانه زیربنا ها را فرومیریزد،دنبال مقصریم!

    • لاکی لوچیانو

      وقتی حقه بازیکنایی مثل علیپور ، سید جلال ، شجاع خلیل زاده رو خوردی و بازیکنی مثل کنعانی زادگان رو فیکس تیم ملی میکنی همین میشه

      پاسخ ها

      • علی

        احسنت

      • بدون نام

        شما پرسپولیسی های عزیز
        خواهشمندم لج نکنید
        سرمربیه و حتما دلایلی برای این کار داشته
        مگه وقتی ووریا رو توی جام جهانی و حسینی رو تو جام ملت ها حذف کرد ما حرفی زدیم

    • بدون نام

      در هر صورت باید بدرقه خوبی ازش داشته باشیم یادمون باشه پولی که گرفت با صعود به جام جهانی پوشش داد و شخصیت به تیم داد و با احترام ازش یاد کنیک که مربی اتی بهانهای برای نیامدن نداشته باشه و یک شمشیر در بدو ورودش در اختارش بگداریم که بیسوادان و منتقدان همیشکی رو اجازه تحریب تیم ملی را ندهد

    • بدون نام

      یک تحلیل درست وبدون تعصب .

    • مهدی

      کی روش کاملا ایرانی ها را شناخته بود.او می دانست .شعار بهترین وسیله فریب مردم است.
      او می دانست که فوتبال ایرانی غیر قابل تغییر است و به شکل دیگر آن را میتوانست در قالب های دیگری قالب کند.
      فوتبال ایران تاکتیک پذیری نبود وبه همین دلیل آن را ادامه داد.
      منافع خودش را با مسئولین به خوبی کسب کرد.

    • ایرانی ام

      کاش بمونه واخلاق رو هم درست کنه بعد بره اینطوری شاید باخت افتضاحش از دلمون دربیاد

    • بی نام

      خوب گفته. راضیم از نویسنده

    • بدون نام

      والا این ساختن دشمن فرضی و توهم توطئه مختص به کیروش نیست یه نگاه بندازی میبینی چقدر زیادن متوهم ها

    • ایرانی

      خدایا کمی شعور به بعضی روزنامه بده . این اراجیف چیه نوشتی . مگه کور بودی دیشب . مگه دیشب کپیده بودی وقتی کیروش توی گل گیر کرده بود . چرا دست از مزخرف گویی برنمیدارین هنوز . چرا این دهن های تملق گوی خودتونو نمیبندین . تموم شد . حیثیتمون به باد رفت . میدونی چرا بی آبرو شدیم . چون شما روزنامه های خائن این تیم رو اونقدر باد کردین تا دیشب به وضع افتاد . اگه مثل یه آدم حسابی و منطقی از تیم تعریف میکردین و بموقع هم مثل آدم انتقاد میکردین الان وضعمون این نبود . هنوز هم دارین میگین بازیهای درخشان در جام جهانی ؟ خجالت بکشین . شرم کنین .

    • احمدرضا

      کیروش از خریت مردم کمال استفاده را برد ، جیب هاشا پر کرد و با وعده و وعیدهای الکی یه عده احمق گول زد و شماها هنوز نمیفهمید که چه کلاهی سرتون رفته ، این باشگاهها را باید تبدیل به گاوداری کرد تا استفادش به مردم برسه ، خاک بر سر تیم ملی بی بخارتون

    • sari

      کی روشششش نروووووووو

    • بدون نام

      انتقادات به کی روش وارد هست ولی 90درصدش اونم مقصر ماییم نمیدونم اری هان و بادتونه بیست سال پیش برای مربیگری به ایران اومد صبح یه وانت تلفنی براش گرفته بودند که بره استادیوم برگشت رفته بود هتل و رفت به کشورش دیگه نیومد الان یکم بهتر شده ولی نه خیلی الان یه حقوق خوب بهشون میدن میگن خب برو نتیجه بگیر نه تو اسیا جایگاه خوبی داریم نه تیم توسط کارشناس ارزیابی میشه و نه خیلی چیزای دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجله نکنید چند ساله دیگه تیم ملی هم خواهید دید و بعد اونجا دوباره یاد کی روش خواهید افتاد که بدون اما اگر رفتیم جام جهانی .....کلا ما ایرانیها نمک نشناسی تو خونمون اونم به لطف دولت مردانمون اینجوری شدیم ...

    • صباا

      دلتون خوشه ها
      بهتر از کیروش دیگه تو ایران نمیاااد
      خیالتون راحت

    • تینا

      دلم برای کیروش تنگ میشه دلم میخواست یبار بغلش کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج