جاباما
۸۲۶۰۲۷
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

«زوج و فرد» طرحی ناعادلانه از دید تهرانی‌ها

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عدم تاثیرگذاری طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت گفت:۴۰ درصد پایتخت نشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانند.

خبرگزاری ایسنا: معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عدم تاثیرگذاری طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت گفت:۴۰ درصد پایتخت نشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانند.

محبوبه ذاکری در گفت وگویی با اشاره به عدم کارایی طرح زوج و فرد در پایتخت، گفت‌: در دنیا روش‌های کنترل آلودگی هوا مبتنی بر سه روش است؛ از آن جایی که منابع متحرک بخش عمده آلودگی هوا را بر عهده دارند یا باید تولید سوخت کنترل شود و یا باید وسائط نقلیه استاندارد که آلایندگی کمتری تولید می‌کنند، ساخته شوند که این دو روش در اختیار شهرداری تهران قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه در عمده شهرها برای کنترل آلودگی هوا راهکارهای مدیریت تقاضای سفر را در پیش می‌گیرند و در نظر دارند که الگوی رفتاری مردم را در حمل و نقل به سمت استفاده از وسایل نقلیه و یا دور کاری و یا شناور کردن ساعات کار سوق دهند، در این باره گفت‌: اگر تقاضای سفر کاهش یابد، پول سفر نیز کاهش یافته و به همین دلیل پیمایش و آلودگی هم کمتر می‌شود و این در حالی است که در مواقع مختلف ما راهکار شناور کردن ساعات اداری و همچنین دورکاری را تا یک حدی اجرایی کردیم، اما به نتیجه نهایی نرسیدیم.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: به همین دلیل یکی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر که قیمت گذاری معابر، محدود کردن پارکینگ‌ها و …است را به عنوان یک راه‌حل در دستور کار قرار داده‌اند و بر این اساس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اخذ مشاور دانشگاهی مطالعات زیادی را در مورد ارزیابی طرح ترافیک، ارزیابی طرح زوج و فرد، مقایسه و میزان اثرگذاری و نظرسنجی گسترده حضوری و اینترنتی از مردم در دستور کار خود قرار داد که مطالعات انجام شده نشان داد که مردم عنوان کردند که برای کاهش آلودگی هوا عمده مردم خواهان ایجاد تغییراتی هستند.

وی با بیان اینکه طرح زوج و فرد که در سال ۸۳ ۸۴ اجرایی شد، در راستای ایجاد تغییر در الگوی رفتار و بر اساس دسته بندی خودروها بود که همان موقع نیز اعلام شد که این طرح یک راهکار کوتاه مدت است، چرا که اساس دسته بندی وسایل نقلیه بر اثر زمان اثرگذاری خود را از دست می‌دهد .

به عنوان مثال در سال ۸۴ تنها دو میلیون خودرو در تهران تردد می‌کرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج داشتند و آن زمان سرانه مالکیت خودرو ۱۷ صدم بود و حالا سرانه مالکیت خودرو به سه دهم شده است و می‌بینید که تعداد خودروهای پایتخت دو برابر شده است.

در آن زمان جمعیت تهران حدود هفت میلیون نفر بوده است و حالا جمعیت تهران به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن زمان برای دو میلیون خودرو در نظر گرفته بودند، حالا جوابگوی پنج میلیون خودرو نیست.

ذاکری با بیان اینکه سال‌ها است که طرح زوج و فرد سقف اضطرار خود را درنوردیده است و کاهش نمی‌یابد، گفت‌: البته حالا دسته بندی خودروها به زوج و فرد بهتر از نبود یک طرح است، اما باید کاری کرد که اثربخشی آن افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ها از حدود شش هزار شهروند تهرانی انجام شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ درصد از مردم طرح زوج و فرد راضی نیستند و آن را مصداق ناعدالتی می‌دانند تاکید کرد: البته مردم خواهان تغییر این طرح هستند و معتقدند که طرح زوج و فرد کارایی خود را از دست داده است.

ذاکری با انتقاد از رفتارها و خبرهای عوام فریبانه با بیان اینکه تنها راهکاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت تقاضای سفر است، گفت: رفع آلودگی هوا و ترافیک جزو مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم است و تنها ابزاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت عرضه و تقاضای سفر است که باید از آن استفاده کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر قیمت سوخت اصلاح شود وبه قیمت واقعی عرضه شود و یارانه سوخت به خود مردم برای رفت و آمد واگذار شود و حمل و نقل عمومی به درستی توسعه باید نه اینکه تمام بزرگ راها وخيابان ها را به خط ویژه تبدیل کنیم مترو را گسترش دهیم می توان مشکل را تا حودودي حل کرد الان با این قیمت بنزین همه دارن مسافرر کشی میکنن واز شهرستانها هم به کلان شهرها برای کار می آیند با توسعه تاکسي های اینتر نتي هم مشکل چند برابر شده چون به خاطر ارزانی کرایه الان برای هر مسافر یک خودرو رفت وآمد میکند

    • بدون نام

      بر همگان عيان است كه مشكل آلودگي هوا ، ماشين هاي سواري نيستند
      خيل عظيم ماشين هاي سنگين كه بعلت فرسودگي مجوز تردد ندارن ، با قيمت كمتر سرويس شركتهاي اطراف تهران و ناوگان لجستيك دور تا دور تهران رو تشكيل ميدن.
      منتها بند كردن به سواري ها توش پول داره !
      گو اينكه قراردادها هم با هدف صرف كاهش هزينه دنبال ميشوند و خيلي از آنهايي كه همين ماشينهاي به اصطلاح خودشون كلنگي رو دارند هم قشر ضعيف هستند كه قوت اشون تو همين آلاينده هاست!
      خلاصه كه مشكل جاي ديگه اس

    • بدون نام

      اصلا تو محله شمس آباد و بنی هاشم ترافیک نیست که احتیاج به طرح باشه ولی برای اینکه خطشون صاف دربیاید ما را هم انداختن تو طرح .من خودم تابحال هم چندین بار جریمه شده ام .لطفاً راهنمایی یک زحمت بکشه بررسی کنه ببینه راست میگم یانه

    • بدون نام

      شهردار برای خوش خدمتی این طرح را داده دولت هر جا بوی پول بیاد شل میشه

    • بدون نام

      زوج و فرد ناعادلانه است و طرح ترافیک مرکز شهر از آن هم ناعادلانه تر
      چرا باید یک قسمت از شهر بر روی شهروندان عادی بسته باشد.
      فقط مدیران ارشد دولتی به راحتی در آن تردد می کنند.

    • بدون نام

      والا ما عاصی شدیم دیگه چیکار کنیم که محل زندگی و کارمون توی طرح ترافیکه چقدر جریمه بشیم چقدر پول بدیم برای اینکه در روز نمیتونیم از ماشیینمون استفاده کنیم در عین حال کلی هم دود میخوریم .

    • خدا

      نظر مردم هیچ اهمیتی برای جیب مسئولین نداره!!!زوج وفرد وطرح ترافیک کاسبی پر سود ورونق برای مسئولین محترمه

    • بدون نام

      معاون فعلی ترافیک شهرداری تهران متاسفانه با رفتاری لجوجانه و عصبی که فاقد مصوبات لازم نیز هست، عوارض غیر قانونی در محدوده طرح زوج و فرد را به شهروندان تحمیل نموده. که در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی این قبیل لجاجتهای رادیکال بایستی بررسی شود واگر نامبرده تحلیل درستی از جیب مردم ندارد و نمی تواند خود را با سایر دستگاه‌ها هماهنگ کند، خوب بسادگی کنارش بگذارید.

    • بدون نام

      کی می گه. خیلیم طرح خوبیه. می خواین هردمبیل باشه و همه تردد کنن. یا طح ابلهانه پولی کردن تونل ها رو تصویب کنین؟ مغز هم چیز خوبیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مغز خیلی خوبه اما قطعا نه مغز شما.

    • بدون نام

      روز اول ستاد بهران به خاطر اضطرار در روزهای آلودگی و پس از تصویب بطور موقت اجرا کرد . متاسفانه شهرداری فرصت را غنیمت دید و نقشه شوم درامد زایی این طرح را کشید از انجا که مردم در حاکمیت نقشی ندارند شهرداری به اهدافش نزدیکتر شده و دیوان عدالت و نهادهی تظلم خواهی مردم هم یا با پول یا با سهمیه ابتدا خریداری شده یا اگر جواب نداد راسا اقدام میکنند و عملا کلاهشان برای مردم پشم ندارد . مانند آبونمان تلفن شهری و........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج