جاباما
۸۲۶۴۲۴
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

اتحادیه اروپا: کانال ویژه مالی با ایران در مراحل نهایی است

سخنگوی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده ادعا کرده راه‌اندازی ساز و کاری که قرار است مبادلات تجاری با ایران را تسهیل کند در مراحل پایانی است.

خبرگزاری فارس: «مایا کوچی‌یانچیچ»، سخنگوی «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده ادعا کرده تلاش‌های این اتحادیه برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران (اس‌.پی‌.وی) تشدید شده و در مراحل پایانی است.

نشریه «پولیتیکو» به نقل از این سخنگوی موگرینی نوشت: «همان‌طور که می‌دانید کار بر روی راه‌اندازی اس‌.پی.وی تشدید شده و در واقع در مراحل پایانی آن است.»

بنابراین گزارش، کوچی‌یانچیچ» در یک کنفرانس خبری گفت: «رهبری این تلاش‌ها را کشورهای عضو با هماهنگی اتحادیه اروپا بر عهده دارند. این اقدام، در حال حاضر کاملاً در جریان است. گفت‌وگوهای فعالی انجام می‌شود. وارد جزئیات آنها نمی‌شوم، ولی تأیید می‌کنم که تلاش ادامه دارد.»

پولیتیکو نوشته مناقشه‌ای کهنه میان اسپانیا و ایتالیا بر سر اینکه کدام کشور اصطلاحاً استحقاق حضور بر سر میز «بالغان» اتحادیه اروپا را دارد اخیراً باعث مانع‌تراشی در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی این کانال شده است.

اسپانیا از اینکه ایتالیا توانسته خودش را در مذاکرات چهارجانبه با یمن به جمع سه قدرت بزرگ اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) اضافه کند، خشمگین است.

مادرید به همین دلیل از انتشار بیانیه موسوم به «جمع‌بندی» که دولت‌های اروپایی قصد صدور آن درباره ایران را داشته‌اند، جلوگیری کرده است. این بیانیه «جمع‌بندی» شورای اروپا است و مواضع اتحادیه اروپا را درباره ایران مشخص می‌کند.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داده بود سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) تصمیم گرفته‌اند برای پیشبرد امور مربوط به کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران (اس.پی.وی) منتظر بیانیه «جمع‌بندی» درباره ایران نشوند. دولت‌های اروپایی پیش از این تأکید داشتند این بیانیه همزمان با اعلام ثبت اس‌.پی‌.وی منتشر شود.

علت تأکید دولت‌های اروپایی بر لزوم همزمان شدن این دو اقدام به ادعاهایی ارتباط دارد که دانمارک و هلند علیه ایران مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز اخیراً گزارش داده بود بعد از ادعاهای این دو کشور، دولت‌های اروپایی قصد داشته‌اند روز ۲۱ ژانویه این بیانیه ضدایرانی را صادر کرده و اقدامات موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای و سایر فعالیت‌های ادعایی ایران را محکوم کنند.

فدریکا موگرینی که نگران بوده اتخاذ مواضع تند علیه ایران ممکن است به فروپاشی کامل برجام منجر شود، دولت‌های اروپایی را از انجام این کار برحذر داشته و از آنها خواسته برای صدور بیانیه ضد ایرانی تا زمان اعلام آغاز به کار اس.پی‌.وی صبر کنند.

پولیتیکو نوشته بعد از آنکه اتحادیه اروپا، ایتالیا را به جمع سه کشور اروپایی اضافه کرده، سایر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا، موگرینی که خودش اهل ایتالیا است را به جانبداری از این کشور متهم کرده‌اند.

یک دیپلمات اسپانیایی در گفت‌وگو با پولیتیکو درباره مخالفت مادرید با بیانیه جمع‌بندی درباره ایران گفت: «در این بیانیه به چهار کشوری که قرار است با ایران درباره یمن در تماس باشند، اشاره شده است.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌تواتیم بپذیریم که بیانیه جمع‌بندی اتحادیه اروپا که سند رسمی این اتحادیه و منعکس‌کننده تصمیم‌های آن است گروه‌هایی را تنفیذ کند که درباره آنها در چارچوب اتحادیه بحث نشده، مورد تأیید ۲۸ کشور عضو قرار نگرفته‌اند و در نهادهای اتحادیه اروپا از نفوذ برخوردار نیستند.»

این دیپلمات اسپانیایی گفته که اقدام کشورش در مخالفت با بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص ایران نه ارتباطی به ایران داشته، نه به توافق هسته‌ای، نه به برنامه موشکی ایران و نه به سایر مسائل غرب آسیا.

این دیپلمات گفت: «مسئله صرفاً یک موضوع داخلی اتحادیه اروپا است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی زحمت!روندش روتند کن!یک موقع زور نیاد!

    • حامد

      برجام یه سرابه که مردم ایران دزدیها و فاجعه اقتصادی داخل رو فراموش کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج