۸۲۶۴۷۳
۶ نظر
۵۰۱۱
۶ نظر
۵۰۱۱
پ

مهاجرت معکوس مغز‌های ایرانی به خاطر نرخ دلار

روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی پدیده بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور به دلیل گرانی ارز پرداخته است.

روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی پدیده بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور به دلیل گرانی ارز پرداخته است.

این روزنامه در ادامه نوشت: آمار‌ها چندان روشن نیست حتی اینکه فعلا چه تعداد ایرانی در دانشگاه‌های خارجی درس می‌خوانند محل بحث است. یک بار گفته شد این آمار حدود ۷۰ هزار نفر است و باز هم گفته شد اگر دانشجویانی که در دانشگاه‌های تایید نشده درس می‌خوانند اضافه شوند این رقم به حدود ۱۰۰ هزار نفر هم می‌رسد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفته بود: این افراد ده هزار نفر هستند که ۷ هزار نفرشان در دانشگاه‌های تایید شده درس می‌خوانند که می‌شود ۳ هزار دانشجوی تایید نشده.

از طرفی دیگر وقتی پای نرخ دلار وسط می‌آید تفاوتی میان دانشجوی تاییده شده و نشده نیست. کجای دنیا قیمت دلار دغدغه دانشجو می‌شود جز ایرانی! این دغدغه‌ها امروز خیلی از دانشجویان ایرانی حاضر در خارج از کشور را راهی وطن کرده و خیلی‌های دیگر عنقریب است که به ایران برگردند. عده‌ای هم مانده اند که بمانند و یا بازگردند؛ که بعید است با وضعیت نرخ دلار دو به شک ماندشان چندان طولانی شود.

همچنین روند پذیرش خارج رفته‌ها در دانشگاه‌های وطنی دست کم برای متقاضیان رشته‌های پزشکی سخت و شاید نشدنی است. طبق گفته‌های معاون وزیر بهداشت تا مهر امسال ۱۶۰۰ دانشجو متقاضی انتقال به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل بوده اند. از این تعداد ۷۰۰ نفر واجد شرایط انتقال تشخیص داده شدند و فقط ۹۲ نفر موفق به دریافت پذیرش شدند.

این شناس اندک به فراوانی دانشجویان رشته پزشکی ساکن خارج از کشور برمی گردد و ظرفیت محدود دانشگاه‌های داخلی. با این وجود به نظر می‌رسد برخی نگاه‌های خاص نسبت به کیفیت تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های خارجی و اصلا برخی انگیزه‌ها سبب خروج دانشجویان از کشور می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باهوش جان اینا شامل دانشحوهایی میشه که اونجا در حال تحصیلن
      اونایی که قصد رفتن کردن با گرفتن انواع پروژه ها و گرفتن ویزای کاری هرطور شده جاپاشونو محکم میکنن..
      مغز خر خوردن مگه برگردن

    • بدون نام

      اینها به ضرر انگلیسی های ... است که با ایجاد فشار اقتصادی در ایران می خواهند خانواده های ایرانی برای فرزندانشان پول هایی را که با زحمت چندین سال به دست آورده اند توی حلقوم دانشگاه های مزخرف انگلیس بکنند

    • Hasan Jalil

      سلام و درود
      اولا که سرعت مهاجرت به کشورهای دیگه خیلی هم بیشتر شده
      ثانیا طرف حتی اگر خارج از ایران بهش سخت هم بگذره اصلا به فکرش خطور نمیکنه که برگرده . خبرا کلا دروغ و خیال پردازی و بزرگنمایی چند تا اتفاق کوچیک هست .

    • بدون نام

      دانشجویه در حاله تحصیل مغز متفکر حساب نمیشه
      شاید در اینده مبهم در ایران چیزی بشه ولی همون موقع فرارو بر قرار ترجیح میده وگرنه مثله همه ما که موندیم نابود میشه

    • جامعه شناس

      البته تیترتون یه کم ایراد داره! فرار مغزها؟! کی گفته هر کی میره خارج از کشور درس بخونه لزوما مغزه؟ درسته که اکثر مغزها از کشور فراری شدن ولی هرکی هم که میره لزوما مغز نیست. خیلی ها به دلایلی مثل پز دادن،برآورده کردن آرزوهای سرکوب شده پدر و مادر، عدم توانایی قبول شدن در رشته ها و دانشگاهای و مقاطع خاص و ... میرن و تازه همشون هم به دانشگاهای مطرح و سطح بالا نمیرن که.
      کاش یه ساز و کاری برای شناسایی مغز ها و نخبگان واقعی در تمامی رشته ها و زمینه ها( علمی، سیاسی، اقتصادی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و ....)، و استفاده از اونا در جهت پیشرفت کشور شکل بگیره. کاش هر پدیده و هر چیزی تو ایران تعریف دقیق و درست خودش رو پیدا کنه تا اون سیاهی لشکرهایی که تو میدان گرد و خاک راه انداختن، مانع دیده شدن اصل ماجرا نشن. نخبه های واقعی رو شناسایی کنیم و بهشون بها بدیم. دست از سر کوب، سرخورده کردن، له کردن و کشتن نخبه‌گان بکشیم و براشون در جامعه خودمون فرصت و امکانات خدمت به مردم و آیندگانمون رو فراهم کنیم. ولی متاسفانه تاریخ ایران سرشار از نخبه کشی و نخبه گریزی هست‌.

    • بدون نام

      وضعیت جنگی شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج