۸۲۶۹۶۱
۳۷ نظر
۵۰۰۵
۳۷ نظر
۵۰۰۵
پ

خط فقر ۳.۵ میلیون، حقوق کارگر ۱ میلیون تومان!

در شرایطی که خط فقر بالای ۳.۵ میلیون تومان است اما حقوق کارگران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی طی یکسال اخیر شاهد رشد فقر نسبی بوده ایم که بخش قابل توجهی از آنها کارگران بوده اند.

خبرگزاری تسنیم: در شرایطی که خط فقر بالای ۳.۵ میلیون تومان است اما حقوق کارگران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی طی یکسال اخیر شاهد رشد فقر نسبی بوده ایم که بخش قابل توجهی از آنها کارگران بوده اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در گزارشی به تفاوت سقف معافیت مالیاتی در قانون بودجه ۹۷ نسبت به لایحه بودجه ۹۸پرداخت و بیان کرد، سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده تفاوتی نسبت به سال جاری نداشته است، در این باره دلایل زیر حائز اهمیت است.بر اساس پیش بینی ها انتظار افزایش تورم برای سال آینده وجود دارد.

متوسط انواع هزینه های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت ۴ نفر رقمی بیش از سیصد و شصت و دو میلیون(۳۶۲) ریال ماهیانه حدود ۳۰ میلیون ریال است.

با توجه به جهش ارز در سال ۹۷ انتظار می‌رود افزایش هزینه‌ها در سال ۹۸تداوم داشته باشد.خط فقر در یک خانواده چهار نفره در شهر تهران در تابستان سال ۹۷ ماهیانه ۲۷ میلیون ریال و سالیانه حدود ۳۲۰میلیون ریال برآورد شده است.

با توجه به دلایل فوق می توان نتیجه گرفت، رقم ۲۷۶ میلیون ریال سالانه با ماهیانه ۲۳ میلیون ریال به عنوان سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۸ تناسبی با متوسط هزینه‌های خانوار ندارد.مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی در قانون بودجه سال ۹۷ برخلاف سال های قبل از آن با پلکان‌های بیشتری تصویب شد.در سال‌های گذشته تعداد پلکان مالیات حقوق محدود به دوپله بود، اما در سال ۹۷تعداد پلکان مالیات حقوق به چهار پله افزایش پیدا کرد.

با وجود این در لایحه بودجه سال آینده بار دیگر رویکرد دو پله ای اتخاذ شده است که این مسأله به کاهش اثر بازتوزیعی و عدالت مالیاتی می‌انجامد و توصیه می‌شود، مشابه با قانون بودجه سال ۹۷تعداد پلکان نرخ مالیات بر حقوق افزایش پیدا کند.

فاصله خط فقر با دستمزد کارگران

در حالی مرکز پژوهش های مجلس خط فقر برای یک خانوار ۴نفره را در شهرتهران در تابستان۹۷ را ماهیانه ۲۷ میلیون ریال یعنی ۲میلیون ۷۰۰هزار تومان می داند که برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس خط فقر را تا ۶میلیون تومان اعلام کرده اند.

در هر صورت در شرایط فعلی که حداقل دستمزد یک کارگر در سال جاری در صورت داشتن دو فرزند، حداقل یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۲۲تومان خواهد بود، این رقم با خط فقر حدود ۱میلیون و ۱۶۵هزار و ۴۷۸ تومان فاصله دارد و کفاف گوی زندگی کارگران نیست. نمایندگان کارگری هم نظری مخالف مرکز پژوهش های مجلس دارند، نمایندگان کارگران معتقدند که حداقل دستمزد در هیچ کجای کشور کمتر از ۳.۵ میلیون تومان نیست.

فرامرزتوفیقی،رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار کشور درباره «خط فقر» معتقد است: علیرغم تکلیف صریح و مکرر در برنامه‌های پنجساله، پنجساله چهارم، پنجم و ششم که تعیین «خط فقر»، مسئولیت مستقیم دولت‌هاست، ما تاکنون از هیچ دولتی به‌صورت رسمی نشنیده‌ایم که خط فقر را اعلام کنند.

توفیقی می گوید: ترس از تبعات شفافیت آماری دلیل مطرح نکردن این موضوع است. تا این لحظه، خط فقر را اعلام نکرده‌اند؛ چون اعلام خط فقر می‌تواند تاثیر مستقیم روی تصمیم‌گیری‌های بسیاری در حوزه‌های کلان اقتصادی داشته باشد؛ اگر خط فقر را به صورت رسمی اعلام کنند، براساس آنچه قانون اساسی الزام کرده در فاز بعدی باید برای «فقرزدایی» بکوشند؛ باید خط فقر را در تعیین حقوق کارمندان و دستمزد کارگران دخیل کنند و قس علیهذا....

وی ادامه می‌دهد: درحالیکه متولیان قانونی از ارائه اطلاعات خط فقر طفره می‌روند، مراجع غیررسمی آمارهای مختلف و بعضاً متناقض ارائه می‌دهند؛ ما آنقدر خلاء و فقدان اطلاعاتی داریم که هنوز اطلاعات هرم غذایی مناسب برای خانوارهای ایرانی تعیین نشده است! ابتدایی‌ترین چیز برای تعیین خط فقر، همین اطلاعات هرم غذایی‌ست که نداریم، باید گفت این تکلیف هم مثل هزاران تکلیف بدونِ پایش دیگر سالهاست که بر زمین مانده است.

توفیقی به محاسبات خط فقر یا همان سبد معیشت که گروه کارگری شورای عالی کار در دست محاسبه دارد، می‌پردازد و می‌گوید: حاضریم با مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد خط فقر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی مباحثه کنیم؛ چون ما وقتی حداقل‌ها را در نظر می‌گیریم، در کم‌برخوردارترین استان‌ها به عدد ۳.۵ میلیون تومان می‌رسیم؛ در واقع هیچ‌کجای کشور، خط فقر کمتر از ۳.۵ میلیون تومان نیست! تازه این عدد، بسیار حداقلی محاسبه شده؛ مرکز پژوهش‌های مجلس ۲.۷ میلیون تومان را از کجا آورده؟ بیایند شفاف‌سازی کنند.

۱۵بهمن ماه دومین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار است که قرار است در آن جلسه بحث تعیین هزینه های سبد معیشت مشخص شود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی رقم هزینه های سبد معیشت بهترین ملاک برای تعیین خط فقر کارگران است. خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود.

خط فقر مطلق و شدید: عبارت است از مقدار درآمدی که برای تامین حداقل نیازهای فردی در یک جامعه لازم است و عدم تامین آن موجب می‌شود فرد مورد بررسی به عنوان فقیر در نظر گرفته شود. افرادی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند توانایی تامین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند و به طور مطلق فقیر محسوب می‌شوند.

خط فقر نسبی: خط فقر نسبی عموماً به صورت درصد معینی از میانه (آمار) توزیع درآمد (یا هزینهُ) جامعه در نظر گرفته می‌شود و افرادی که درآمد (یا هزینهُ) آنها پایین‌تر از این آستانه قرار می‌گیرد فقیر محسوب می‌شوند. افرادی که زیر این خط فقر قرار می‌گیرند فقیر مطلق نیستند؛ بلکه در مقایسه با دیگران فقیر محسوب می‌شوند.

با افزایش قیمت ها در کشور شاهد رشد فقر نسبی در جامعه هستیم که بخش قابل توجهی از فقرا در کشور از جامعه کارگری هستند چرا که عقب ماندگی مزدی کارگران اجازه زندگی معمولی را نمی دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      خط فقر پنج هم بیشتره برادر انگار ی شما واسه خرید بیرون نمیرید
      قیمت پوشاک .قیمت خوردو خوراک قیمت میوه قبمت لبنیات
      گوشت قرمز گوشت مرغ و ...خبرنداری

    • بدون نام

      خب که چی هان چکار میتونید بکنید چی از دستتون بر میاد نکنه انتظار دارید مردم کاری کنن متاسفم واسه این مسوولان بیغیرت وحرام خوار

    • بدون نام

      در عوض جناب رفیق دوست و امثال ایشان حقوق یک ماه شان برابر است با حقوق یکسال ونیم یه کار گر و برابری دارد با حقوق یکسال حقوق یه معلم. ...... پس زیاد نگران نباشید

    • بدون نام

      پیش بسوی خطه مررررررگ
      مهم نیست اصلا

    • بدون نام

      پیش بسوی خطه مررررررگ
      مهم نیست اصلا

    • سرباز ۴۰۲سومار

      درست عکس پنجاه سال پیش در کشور ما اگر یک نفر کار میکرد خرج یک خانواده پرجمعیت رو میداد ولی آلان چند نفر از هر خانواده کار هم میکنند بازهم میگویند کمبود داریم پنجاه سال پیش در کشور ما به دلار حقوق میگرفتیم و به ریال خرج میکردیم ولی آلان به ریال حقوق میگیریم ولی به دلار خرج میکنیم بخاطر همین همش از نظر مخارج کمبود داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا حرفتون درسته.ولی کو گوش شنوا.کی دلش به حال فقرا سوخته یا اصلا قدمی براشون برداشته میشه.تو کشور ما حداقل باید حقوق یه کارگر پنج میلیون باشه تا بتونه فقط از گرسنگی خودشو نجات بده وگرنه پنج میلیون برا یه زندگی معمولی هم کمه

    • بدون نام

      فقر نسبی یعنی چی،
      جدیدا مسئولان از کلمه نسبی به طور عجیبی برای تلطیف و بی اهمیت نشون دادن وضعیت بد اقتصادی استفاده میکنند. مثلا دلار پنج شش هزار تومن بالا میره میگن افزایش نسبی، در ماه سه هزار تومن نوسان داره میگن ثبات نسبی، یا شما خط فقر 3.5 میلیون را در مقایسه با یک میلیون میگید خط فقر نسبی.

    • شاهین

      کیه که خجالت بکشه

    • reza

      من خودم کارگرم حقوق ماه قبلم هشتصد و پنجاه هزار تومان شد چون مرخصی اجباری بودم به من بگید با این حقوق چطور باید زندگیم رو بچرخونم!

    • بدون نام

      خاک تو سر مسئولان

    • بدون نام

      رئیس بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران.حقوق ماهی ۱۹میلیون.ماشین لکسوس شاسی بلند....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        .تازه میگه ی زندگی معمولی این

    • کامران

      اینا همون هایی نیستند اول صبح رفت رای به تدبیر وامید دادند!؟

      پاسخ ها

      • منم

        عزیز دل برادر این ربطی به دولت و ... نداره. چشمتو باز کن و خوب ببین. خانه از پای بست ویرانست

    • ا

      من کارگر با حقوق با حقوق یک میلیون دویست هزار تومانی وسه فززند ده روز نمیره بیست روز گرسنه ایم یکی به داد مستمری بگیران تامین اجتماعی برسه بخدا از گرسنگی داریم میمیریم وبیمار خاص هستم ونمی تونم دارو تهیه کنم خیلی گران

    • مجید

      هرسال بدبخت تر

    • عدالت

      همه کارگران باید دست از کار بکشن تا وضعیتتشون تعیین تکلیف بشه ...مسولین هم نباید فریب این سکوت رو بخورن که پشتش نعره شیریست خشمگین ...پس سریع مشکل کارگران را قبل از اینکه به نقطه انفجار برسد حل کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در عوض فردا همهشون میریزن توخیابون

    • یه کارمند مظلوم شهرداری

      فعلا که حقوق کارمندای شهرداری از همه کمتره ، کارگرا با طرح طبقه بندی مشاغل حقوقشون بالای دو و خورده ای هست اما کارمندای استخدام شهرداری با مدرک فوق لیسانس یک میلیون و سیصد چهارصد خقوق میگیرن که همیشه هم معوقه هست برید تحقیق کنید تا صحت حرفمو بفهمید مخصوصا شهرداریهای شهرهای کم جمعیت یه فکر جدی برا این قشر جامعه کنید برا کارمندای شهرداری هنوز داره نظام هماهنگ پرداخت که مربوط به سی سال قبله داره اجرا میشه اما برا دیگر ارگانها قانون خدمات کشوری برا همین حقوقشون پایینه کسی هم جوابگو نیست کارگرا حداقل اتحادیه کارگری حمایتشون میکنه چهار تا بن میگیرن اما به کارمندای شهرداری حتی با این وضع درامدیشون حتی سبد کالا هم نمیدن بن و اینجور چیزا هم که تو خواب میبینن

    • بدون نام

      این آمارها چه دردی از ما دوا می کنه

    • علی بیلکی

      کارگر باید بمیره همین یه دفعه همه رو به فنا بدید تموم کنید این وضع اسفناک رو......

    • سربازولایت

      هیچ کس به فکرکارگرنیست حتی نمایندگان کارگری آنها نماینده دولت وپیمانکاران هستند تمام بدبختی ما کارگران پیمانکاران هستند که واسطه کارگرودولت هستند وهرکاری دلشان می خواهد انجام می دهند به امیدروزی که این واسطه ها کنار بروند

    • بدون نام

      بعد میگند امریکا ۵۰ملیون گرسنه داره
      چرا امار کشور قحطی زده ایران را حساب نمی کنید

    • آ زاد

      بخدا فقط داغ ما را تازه می کنید کسی بفکر کارگر نیست ،مگر در زمان انتخابات

    • بدون نام

      ما کارمندانی را می شناسیم که گریه می کنند .
      و می گویند مقروض هستند .
      نانشان کفاف نمی دهد .
      کارگران سر گذر کار ندارند .
      خوب اگر به خانه های بالا شهر دستبرد می زنند .
      جلو گرانی را بگیرید .

      سریعا با ارتباط با اروپا و جلو اختلاس را بگیرید .
      مسولین که میلیارد ها برداشت می کنند .
      دست قطع کنید درس عبرت بشود .

    • ناشناس

      چشم و دل مسوولین روشن بیشتر بخورن شکم گنده کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم هم روزه بگیرن و دعای استغاسه بخونن

    • بدون نام

      امروز یک بازنشسته اعلامیه چسبانده به دیوار بیمارستان فر قانی قم به علت مشکل مالی ومریضی همسرش کلیه اش را بفروش گذاشته واقعا خیلی سخته کی باید جواب اورا بدهد

    • حسام

      همین حقوق ناچیزهم بعضی شرکتها باچند ماه تاخیر پرداخت میکنند حقوق ما 6ماه عقب افتاده یعنی حقوق تیرماه رو دریافت کردیم خدایا خودت به فریادمون برس آبرو واسه مون نمونده.

    • عباس بختیاری

      آخه شما ها از نسل آدمخوارها هستید که دارید خون این کارگران رو میخورید ...

    • بینام

      خجالت بکشیدمسولین....ایران روی نفت وگازخوابیده.....این حق مردم شریف ایران نیست.....به حرفمون گوش نمی کنید....ماهم بیست ودوبهمن داریم براتون.....

    • ش.س

      من نمیدونم این مردم واقعا نفهمن یاخودشونو به نفهمی زدن؟بدبختها اینها واسه سگ دخترشون ماهی پنج میلیون فقط خوراکی میخرن ،یعنی کارگر به اندازه یک سگ ارزش نداره اینجا،انوقت تو بیا و هرروز کامنت بزار برا مسععععولین

    • بدون نام

      عیب نداره به مسئولان چه ربطی داره مشکل اونا که نیست خوب مشکل مردمه. اونا که همه چیزشون فراهمه ما زیر خط فقریم نه اونا. خدا ازشون هیچ جوره نگذره

    • درین درین

      چرا وعده ای میدین که نمیتونین عملیش کنین؟؟؟ یه بچه هم میدونه که این فقط یک حرفه و هیچوقت عمل نمیشه...اهل عمل باشید نه حرف...توی دل کارگران و خانواده هاشون بذر امید الکی نکارید چون این کار شما دردشونو بیشتر میکنه

    • روشن

      اونوقت اقایوون پاچه خوار از رتبه اقتصادی حرف میزنن

    • آنا

      باید ارزونی پیش بیاد وگرنه با افزایش حقوق مشکل آنچنانی حل نمیشه/لطفا همه قیمت ها رو به پارسال برگردونید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج