جاباما
۸۲۷۰۴۳
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

اتحادیه اروپا: تحریم‌های ضدایرانی آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم

یک سخنگوی اتحادیه اروپا با بیان اینکه سازوکار مالی «اینستکس» علیه آمریکا راه‌اندازی نشده و تحریم های این کشور را دور نمی‌زند، تاکید کرد: اما اتحادیه اروپا تحریم های برون‌مرزی آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

خبرگزاری ایرنا: یک سخنگوی اتحادیه اروپا با بیان اینکه سازوکار مالی «اینستکس» علیه آمریکا راه‌اندازی نشده و تحریم های این کشور را دور نمی‌زند، تاکید کرد: اما اتحادیه اروپا تحریم های برون‌مرزی آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی این اظهارات را روز جمعه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در لندن مبنی بر اینکه 'اگر بنا باشد با راه اندازی اینستکس، ایران از مزایای لغو تحریم‌ها در قالب برجام بهره‌مند شود، اروپا چگونه با فشارهای امریکا کنار خواهد آمد؟' بیان داشت.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا تصریح کرد: هدف کلی اینستکس این است که به صادرکنندگان و واردکنندگان اروپایی کمک کند تا بر اساس قوانین اتحادیه اروپا و بین‌المللی و سازوکارهای مرتبط داخلی به تجارت مشروع با ایران بپردازند.

وی افزود: درواقع اینستکس مکمل قوانین مسدودسازی تحریم‌ها است که در هفتم ماه آگوست گذشته به اجرا گذاشته شد تا منافع شرکت‌های اروپایی که می‌خواهند با ایران تجارت کنند را حفظ کند.

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان عملیاتی شدن این سازوکار و دستیابی ایران به درآمدهای نفتی‌اش گفت: اینک که راه‌اندازی اینستکس اعلام‌شده، وظیفه سه کشور مجری خواهد که جزئیات بیشتری را درباره آن اعلام کنند.

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس مشترک خبری شب گذشته پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه (اینستکس) را رسماً اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، پاریس میزبان این کانال مالی است و «پر فیشر» رئیس پیشین کومرتس بانک ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. انگلیس هم رئیس هیات نظارت است و از هرکدام از این کشورها(آلمان، فرانسه و انگلیس) هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه ‌کشور بپیوندند.

این نهاد جدید به‌عنوان نوعی «شرکت تسویه وجوه» (Clearing house- نهادی مالی که در سیستم‌های مالی و بانکی وظیفه تسویه قراردادها و خریدوفروش اوراق بهادار را بر عهده دارد) عمل می‌کند و ارز مبنا در آن نیز «یورو» است.

این نهاد همچنین نوعی قرارداد مبادله است که خارج از سیستم مالی جهانی تحت سلطه آمریکا عمل می‌کند.

بر این اساس، در ابتدا انتظار می‌رود که تجارت صرفاً در حوزه کالاهای اساسی همچون دارو، پزشکی و کشاورزی صورت گیرد و سپس مقیاس عملیات مالی آن گسترش یابد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راه‌اندازی این کانال مالی را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران عنوان کرد. وی دیروز پس از پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست افزود:امروز گام قابل‌توجهی را برای اجرای تعهداتمان در قالب برجام برای حفظ لغو تحریم‌ها برای مردم ایران برداشتیم.

ما سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) سازوکار ویژه مالی اروپا را ثبت کردیم که پس از فعال شدن همکاری‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و با استقبال از اعلام سازوکار مالی جدید اتحادیه اروپا گفت: ایران خواهان اجرایی شدن کامل تمامی تعهدات اتحادیه اروپا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

بهرام قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر اتحادیه اروپا برای ثبت و اعلام سازوکار ویژه مالی با ایران را اولین گام اروپا در انجام تعهدات خود در قبال ایران مندرج در بیانیه ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۶) وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی دانسته و خواهان اجرایی شدن کامل تمامی تعهدات اتحادیه اروپا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری با ایران هم امروز در گفت‌وگو با ایرنا از راه‌اندازی این سازوکار استقبال و ابراز امیدواری کرد که با توسعه آن ایران و انگلیس بتوانند همکاری‌های تجاری خود را گسترش دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وانک علا خلق عظیم

      مسئولان دولت بیدار باشید اروپا بدتر از آمریکا هست گول نخورید

    • بدون نام

      اروپا می خواهد ما موشک نداشته باشیم .
      پولشویی را قبول کنیم .
      تا کانال مالی را قبول کنند .
      آنها می خواهند ما اسلام نداشته باشیم ولی مسلمان باقی بمانیم .

    • بدون نام

      این یعنی پشت صحنه و به دور از چشم ملت مسئولین در حال نرمش هستن.

    • بدون نام

      به همین خیال باشید

    • بدون نام

      این اروپایی ها از آمریکا پست تر و مکارترند

    • بدون نام

      خیلی دلخوش نباشین اقدامات بعدی اتحادیه اروپا در راهه

      پاسخ ها

      • جواد

        اگر داشتن موشک بد است لطفا اروپایی ها تمام سلاحهای مخرب خود را نابود سازند تا ما هم یاد بگیریم .ما دیگر بمباران نمیشویم چون مثل انها برای حفظ تمامیت ارضیمان سلاح پیشرفته داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج