۸۲۸۳۴۱
۲۳ نظر
۵۰۰۴
۲۳ نظر
۵۰۰۴
پ

ظریف: منتظر اروپا نمی‌نشینیم

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه برای مبادلات مالی منتظر اروپا نمی‌نشینیم، گفت: اگر اروپا بخواهد ثابت کند که شریک قابل اعتماد است باید اقدام کند.

خبرگزاری صداوسیما: محمدجواد ظریف پس از جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: اقدامی که اروپائیان برای ایجاد یک ساز و کار با نام مخفف ساحات (ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری) انجام دادند دیرهنگام بود و باید بسیار زودتر انجام می‌دادند، در واقع در اجلاسی که اروپائیان در خرداد با ما داشتند و تعهدات ۱۲ گانه‌ای که در آن اجلاس مطرح کردند باید این اقدام را به عنوان پیش زمینه برای انجام تعهدات انجام می‌دادند که متأسفانه به دلایل مختلفی مانند فشارهای آمریکا، به طول انجامید.

ظریف افزود: اروپاییان باید اقداماتی را که تعهد کردند شروع کنند. خودشان هم در بیانیه به این اشاره کردند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در بیانیه احساس نکردم اروپایی‌ها شرطی گذاشتند، گفت: اروپایی‌ها گفتند تا زمانی که ایران به برجام عمل می‌کند ما هم به اقداماتمان ادامه خواهیم داد. البته ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و اروپاییان نه به تعهدات خودشان عمل کردند و نه جبران خسارت خروج آمریکا را انجام داده اند.

ظریف افزود: در FATF اروپایی‌ها به عنوان شرط مطرح نکردند، توصیه از طرف‌های تجاری ما این است که اگر FATF و شرایط آن انجام شده باشد امکان تبادلات خارجی و بانکی ما نیز فراهم تر است.

اگر اروپا بخواهد ثابت کند که شریک قابل اعتماد است باید اقدام کند

وی با بیان اینکه ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) در این مقطع یک آزمایش است، گفت: پیش از اینکه این سازو کار برای ما مهم باشد برای اروپایی‌ها مهم است تا به دنیا نشان دهند تا حدی استقلال دارند و می‌تواند منافع خود را پیگیری کنند.

ظریف تاکید کرد: ما منتظر هستیم ببینیم اروپاییان چه کاری می‌کنند این به این معنی نیست که ما در ۹ ماه گذشته هیچ اقدامی انجام نداده ایم ما با روسیه، چین، هند، ترکیه، عراق و سایر کشورها روابطمان را داشتیم و ادامه می‌دهیم و منتظر اروپا نمی‌نشینیم، اگر اروپا بخواهد ثابت کند که شریک قابل اعتماد است باید اقدام کند.

وی گفت: همین که اروپائیان در برابر اقدام آمریکا اقدامی انجام دادند و اعلام کردند می‌خواهند ساز و کاری برای دور زدن تحریم‌های درست کنند، این اقدام سیاسی خوبی است.

ظریف با اشاره به اینکه در زمینه اجرایی نیز چند شکل داریم، افزود: اروپائیان این کار را با تأخیر زیادی انجام دادند و ما هنوز اجرایی شدن آن را ندیدیم و از نظر عملیاتی باید صبر کنیم ببینیم اروپاییان چه اقدامی می‌کنند.

دولت وظیفه دارد برای مردم هزینه ایجاد نکند بلکه هزینه را کم کند

وی گفت: ساز و کار برای شروع از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا و اقلام غیر تحریمی شروع می‌شود، اما محدود به این تعداد از کشورها و به این اقلام نیست.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در واقع ساز و کار برای این است که در مرحله اول شرکت‌های خصوصی به استفاده از آن تشویق شوند. این اقدام فعلی، سیاسی است تا اینکه ببینیم در عمل چگونه اروپاییان به اقدام عملیاتی قابل اتکا تبدیل می‌کنند.

وی افزود: ما هیچ وقت امیدمان را به کسی نمی‌بندیم و به غیر از خود، امیدمان به مردم و داخل است مطمئن هستیم در برابر همه فشارها ایستادگی می‌کنیم و ایستادگی کردیم، دولت وظیفه دارد برای مردم هزینه ایجاد نکند بلکه هزینه را کم کند.

ظریف با اشاره به اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن ویژگی خاصی دارد، گفت: مردم امسال به طور برجسته تری نشان می‌دهند، من توصیه‌ای به مردم ندارم، چون مردم بهتر از من شرایط را درک می‌کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها خیال خام دارند و می‌گویند تلاش خواهیم کرد ایران ۴۰ سالگی انقلاب را نبیند، که دیدند تلاششان به جایی نرسید و مردم ثابت خواهند کرد همه این‌ها خواهند رفت و مردم باقی می‌مانند که نشان از دلبستگی مردم به انقلاب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واکنش جدی نشون بدین.حداقل بخشی از تعهدات برجامی رو انجام ندین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میریم که بخوابیم

    • بدون نام

      احسنت...

    • بدون نام

      مردم تصمیم گرفتن دیگه خر نباشن

    • بدون نام

      واقعأ!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • محسن‌بن‌احمد

      روحانی در مجلس: افتخار ما این است که ۹۵% دارو در داخل تولید می‌شود.
      پس تمامِ هوچیگری‌هایی که سر تحریم دارو برای تصویب برجام شد و یا الان داره برای تصویب لوایحی چون FATF میشه، فقط و فقط بخاطر همین ۵% داروی خارجیه؟!

    • بدون نام

      خیلی چاخان میکنی ظریف

    • بدون نام

      رو که نیست لامصب

    • بدون نام

      ا خدا ۶ سال ملت منتظر این دولت بودند آخرش چی شد

    • بدون نام

      برو ظریف برو

    • آدولف هیتلر

      36308:
      به قول حافظ که میفرماید

      وفای مجوی زدشمن که پرتویی ندهد
      چو شمع صومعه افروزی و از چراغ کنشت

    • ??

      آقای دکتر متوجه نشدم این صحبتها درمورد چی بود آخرش اروپا یا بریمراهپیمایی22بهمن فکر کنم حرف اخر همینه که بریم ی بار دیگه بگیم مرگ بر آمریکا اره

    • بدون نام

      چرا در مورد بیانیه امروز اروپا سکوت کرده . بیانیه جمع‌بندی اروپا در ۱۲ بند منتشر شده .برنامه موشکی و اف‌‌ای‌تی‌اف هم شرط اجرای تعهدات اروپاس

    • بدون نام

      خیلی هم افتخارکنندکه جنس ازآنهامیخریم!

    • بدون نام

      روسیه هست چرا خودشو ناراحت میکنی

    • سعیدا

      باشه تو خوبی ما هم بعد از صف گوشت میریم راهپیمایی تا تو دهن امریکا بزنیم با پسرت تو مشغول باش تا هزینه ها رو برای ملت کم کنی مثل قیمت ارز و گوشت و خودرو و مسکن و ارزاق و مایحتاج مردم به دروغ هات ادامه بده مثل رییس جمهور و معاون و نوبخت و بقیه مسولین باش تا صبح دولتت بدمد تو بخند تا نوبت ملت هم میرسه

    • بدون نام

      هیچ کشوری تره هم براتون خرد نمیکنه اون دو سه تا کشورم فقط واسه نفت مجبورن تحملتون کنن رفتار و کری خوندناتون مثل عقب افتاده هاس ،

    • بدون نام

      بد ضایع شدین

    • بدون نام

      خوب چه بهتر حرف نزن عمل کن اکر جرات داری که نداری

    • علی مرام

      اینقدر از خودتان سبکی نشان دادید ولبخند به روی اروپائی ها زدید که دیگر روی شخصیت شما حساب نمی کنند یادم می اید وقتی آوارگان جمهوری آذربایجان به ایران پناهنده شدند فردی که فرماندار یکی از شهر های مرزی آن کشور به عنوان نماینده دولت آدر بایجان پیگیر اسکان اوارگان بود چنان مقتدر وطلبکارانه صحبت می کرد انگار ما به انها نیاز داریم ولی ظریف وهمراهان در اوج اقتدار جمهوری اسلامی که 5+1 همه به انرژی ما احتیاج داشته وخواهند داشت چنان با انها واداده برخورد کردند که حالا پس از اخذ کلی امتیاز زیاده خواهی کرده وبرای ما شرط تعیین می کنند لطفا سانسور نکنید

    • بدون نام

      آنها هم منتظر تو نمی مانند کار خودشان را میکنند

    • ایرانی

      ایشان جر ات حرف زدن را دارند و با افتخار حرف می زنند

    • بدون نام

      حالا که اب از سر ملت گذشته ایران باید مسل کره شمالی اعلام کند ما موشک هایمان را با اخرین برد و حمل انوا کلاهک هسته ای میسازیم یعنی شروع به ساختن کند برای بر داشتن همه تحریمها به امریکا فرصت ندهد نا اینکه التماس بکند ناموسن اینا پخش کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج