جاباما
۸۲۸۳۷۰
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

آبیار: فیلمم را برای مردم سیستان و بلوچستان ساختم

نرگس آبیار با طرح این درخواست که در نقدهای فیلم «شبی که ماه کامل شد» از نام «ریگی» استفاده نشود، گفت: من در این فیلم قصد پرداختن به نیروهای امنیتی ایران را نداشتم بلکه فیلم را به‌خاطر رنجی که مردم سیستان و بلوچستان از افراطی‌گری دینی می‌برند، ساخته‌ام.

روزنامه آرمان: تازه‌ترین ساخته نرگس آبیار شامگاه یکشنبه، ۱۴ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد. فیلمی عاشقانه براساس واقعیت و زندگی برادران ریگی رضایت جمع زیادی از منتقدان و اهالی رسانه را جلب کرد.

آبیار: فیلمم را برای مردم سیستان و بلوچستان ساختم

این فیلمساز در نشست پرسش و پاسخ فیلم که دقایقی پس از بامداد دوشنبه آغاز شد، درباره تغییر در فضای کاری خودش گفت: موضوع این فیلم سال‌ها قبل مرا درگیر کرده بود و اخبارش را دنبال می‌کردم. سال گذشته از طرف یک نفر این فیلم پیشنهاد شد و چون داستان نگاه زنانه‌ای داشت، برایم جذاب بود و پس از آن تصمیم گرفتم فیلم را بسازم.

او افزود: من سه سال پیش آدم دیگری بودم و دوست داشتم «نفس» را بسازم ولی الان حالم تغییر کرده، هرچند باز هم فیلمی با نگاه زنانه ساختم.‌او درباره طولانی بودن فیلم هم گفت: اینکه جا بیندازیم فیلم حتما ۹۰ دقیقه باشد خوب نیست چون نمی‌توان سیر اتفاقات را برای یک کاراکتر در این مدت نشان داد.

ضمن اینکه موضوع من دستگیری عبدالمالک ریگی نبوده و می‌خواستم از نگاه نقش اصلی فیلم، به ماجرای رادیکالیسم دینی نگاه کنم و بگویم حتی عشق هم می‌تواند قربانی شود. من سعی کردم محافظه‌کارانه عمل نکنم.آبیار ادامه‌ داد: از یازده سپتامبر به بعد شاهد رشد این نوع تفکر به‌ویژه در منطقه خودمان بودیم و من این فیلم را به‌خاطر رنجی که مردم سیستان و بلوچستان از افراطی‌گری دینی می‌برند، ساختم.

آنها دوست داشتند فیلمی ساخته شود که از این ماجراها جدا شوند و حتی طایفه ریگی سابقه در مبارزه با استعمار داشته است. من خواهش می‌کنم در نقدهایتان از نام ریگی استفاده نکنید چون عبدالمجید یک نفر بود و ریگی یک طایفه که من برایشان احترام زیادی قائلم.‌وی همچنین درباره حضور کم نیروهای ایرانی گفت: ما نیروهای امنیتی ایرانی را زیاد نداشتیم چون موضوع ما اصلا این نبود بلکه داستانی عاشقانه داشتیم.

در این‌باره محمدحسین قاسمی هم گفت: یکی از مشکلات ما همین بود که سنگ‌اندازی شد و هر روز جایی ما را می‌خواستند چون می‌گفتند، موفقیت‌های نیروهای ایرانی به درستی نشان داده نشده در حالی که موضوع ما پرداختن به این مساله نبود.‌او اضافه کرد: این فیلم سختی‌های خودش را داشت و از مردم سیستان و بلوچستان برای همراهی‌شان خیلی تشکر می‌کنم. در خارج از تهران امکانات چندانی نیست و امیدوارم تجهیز شود اما بیشترین سختی ما در پاکستان بود که بروکراسی عجیبی دارد و دولت‌شان همکاری زیادی نداشت.

بعد از مدتی هم به انتخابات پاکستان رسیدیم و گفتند باید کشور را ترک کنیم و بقیه را در بنگلادش فیلمبرداری کردیم.وی درباره سرمایه فیلم و نقش محمد امامی توضیح داد: صددرصد کار سرمایه شخصی بوده و سفارش کسی نیست. ولی گله‌مندی‌هایی وجود دارد که در جشن سینما فعلا بازگو نمی‌کنم. با این حال تاکید می‌کنم صد در صد فیلم محصول موسسه «هفت‌ هنر» است که بخشی از سرمایه توسط خودم و بخشی توسط دوستی در سیستان تامین شده است.

آبیار هم در بخشی دیگر گفت: فیلمسازی خیلی کار سختی است و بعضی وقت‌ها منتقدان خیلی بی‌رحم برخورد می‌کنند. من فیلم ارزشی نمی‌سازم اما شاید بتوان تعریف دقیق‌تری از آن بعدها ارائه داد.هوتن شکیبا هم در این نشست بیان کرد: نقش(عبدالحمید ریگی) سختی زیادی داشت و خانم آبیار خیلی کمک کرد. اگر بگویم به این فکر نمی‌کنم که در جشنواره جایزه بگیرم دروغ گفته‌ام اما سعی می‌کنم زیاد فکر نکنم تا به ذوق من نخورد.

فرشته صدر عرفایی هم که نقش مادر ریگی را ایفا کرده بود و در دقایق اولیه فیلم به سختی شناخته می‌شد، گفت: بخش زیادی از نقش را مدیون هوشمندی خانم آبیار هستم و آقای امیدواری که با طراحی گریم عالی به من کمک کرد و نیز امین میری که در لهجه کمک کرد. من نتیجه کار را نتیجه زحمات آبیار می‌دانم.‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فیلم بسازسن افغانستان اویزون مفت خورموزی پرروحق ابه ایران ونمیده وسیستان بلوچستان هیلمن وزاهدان خشک کرده واسم وسرطاانی کرده وبودجه ومنابع شغل ایران وایرانیاهزینشون میش

    • بدون نام

      فیلمساز فرمایشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج