جاباما
۸۲۹۱۳۳
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

کارهایی که جلوی سرطان را می‌گیرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر خود مراقبتی و اصلاح سبک زندگی خاطرنشان کرد: استعمال نکردن دخانیات، مصرف نکردن الکل، فعالیت منظم بدنی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، کنترل وزن و تغذیه سالم، محافظت اصولی از پوست در برابر اشعه خورشید، کنترل عفونت‌ها و تماس نداشتن با مواد شیمیایی و سموم و آفت کش‌ها از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

خبرگزاری ایسنا : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر خود مراقبتی و اصلاح سبک زندگی خاطرنشان کرد: استعمال نکردن دخانیات، مصرف نکردن الکل، فعالیت منظم بدنی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، کنترل وزن و تغذیه سالم، محافظت اصولی از پوست در برابر اشعه خورشید، کنترل عفونت‌ها و تماس نداشتن با مواد شیمیایی و سموم و آفت کش‌ها از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

دکتر سید احمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه سومین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه، سرطان است، افزود: در سال‌های اخیر روند ابتلاء به سرطان رو به افزایش است که مهم‌ترین علت آن افزایش موفقیت در شناسایی بیماران مبتلاست و بعد از آن افزایش سن سالمندی، افزایش بیماری سرطان و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیردار است.

وی با بیان این‌که ۴۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری است، تصریح کرد: تشخیص به موقع سرطان‌ها علاوه بر اینکه شانس موفقیت در درمان را افزایش می‌دهد هزینه‌های گزاف درمان را نیز کاهش می‌دهد.

پیش از این مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفته بود، انتخاب تغذیه درست در سبد غذایی و حذف غذاهای فرآوری شده، پرچرب و پرنمک در پیشگیری از ابتلاء به سرطان اهمیت دارد.

نسرین علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه فیبر بخشی از غلات، میوه‌ها و سبزیجات است که بدن نمی‌تواند آن را هضم کند، بیان کرد: فیبرها موجب کاهش چربی خون، کاهش بروز بیماری‌های قلبی و کاهش بروز سرطان‌ها بخصوص سرطان روده بزرگ می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده مصرف گوشت فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگرهای آماده و.... به دلیل وجود نیتریت، نمک زیاد و مواد افزودنی سبب افزایش بروز سرطان‌های معده و روده بزرگ می‌شود.

علیزاده با بیان این‌که میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ غنی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که در مبارزه با بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند، افزود: هر چه تنوع رنگی میوه‌ها و سبزیجات مصرفی بیشتر باشد مواد مفید بیشتری به بدن خواهد رسید؛ مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها سبب کاهش خطر سرطان ریه، دهان، مری و روده می‌شود.

وی با بیان این‌که بخارپز کردن سبزیجات بهترین راه حفظ مواد مغذی در سبزیجات است، یادآور شد: سرخ کردن، پختن گوشت در کباب پز و پختن با شعله آتش در درجه حرارت بالا موجب تشکیل مواد شیمیایی سرطان‌زا می‌شود.

این مسئول هم‌چنین تاکید کرد: مصرف سیر، زنجبیل، زردچوبه و ادویه‌کاری نه تنها باعث بهبود عطر و طعم غذا شده بلکه باعث محافظت از سرطان می‌شود.

علیزاده با تاکید بر این‌که برای پیشگیری از سرطان از غذاهای تازه استفاده کنید، افزود: افزایش وزن در دوران بزرگسالی با افزایش خطر سرطان مرتبط است و افرادی که اندازه دور کمرشان بیشتر باشد، در معرض خطر زیادتر ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و احتمالاً سرطان قرار دارند. بافت چربی در افراد چاق می‌تواند هورمون‌های تولید کرده که موجب رشد سلول‌های سرطانی شود.

وی یادآور شد: برای کاهش وزن لازم نیست حتماً ورزش‌های سنگین انجام دهید و حتی ورزش سبک نیز می‌تواند سبب سوزاندن کالری و کاهش خطر بیماری شود.

علیزاده با بیان این‌که برای سبک زندگی سالم باید غذای مصرفی خود را کاهش و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، اظهارکرد: سرعت خوردن غذا را کاهش داده و هر وعده خوردن شما باید ۱۵ دقیقه طول بکشد. برای رسیدن به این هدف به جای قاشق‌های معمولی از قاشق‌های با حجم کم و یا چنگال استفاده کنید.

وی ادامه داد: اگر در طول روز به دفعات احساس گرسنگی می‌کنید، بهتر است در طول روز حداقل پنج وعده غذایی شامل سه وعده اصلی سبک و دو میان وعده داشته باشید.

یک کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز گفته، سرطان معده و مری از شایع‌ترین نوع سرطان در مردان استان خراسان شمالی به شمار می‌روند.

دکتر انفرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: در بروز سرطان مجموعه‌ای از عوامل متخلف دخیل است که مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، سموم و مواد افزودنی، کم تحرکی، چاقی، استرس، تغذیه نامناسب و ژنتیک نام برد.

وی افزود: مصرف سبزی و میوه‌جات، مصرف مواد غذایی آب پز، محدود کردن مصرف سوسیس، کالباس، ترشیجات، غذاهای شور و نوشابه‌های گاز دار، نوشیدن مقادیر کافی آب در روز همراه با انجام ورزش منظم از راه‌های پیشگیری از ابتلاء به سرطان است.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از انواع سرطان‌ها قابل پیشگیری است، تصریح کرد: ۴۰ درصد دیگر سرطان‌ها نیز در صورت تشخیص زودرس و درمان صحیح به طور قطعی درمان می‌شود و ۲۰ درصد سرطان‌ها نیز که در مراحل پیشرفته‌تر قرار دارند، به درمان‌های مراقبتی و نگهدارنده ختم می‌شوند. به افراد بخصوص افراد پرخطر غربالگرهای لازم را انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استفاده ازبخارپزها توصیه میشودوغذاهای خورشتی بهترازغذاهای سرخ کردنی-فست فودمیباشد

    • بدون نام

      پس کباب رو اگه در کباب پز نپزن در چی بپزن؟ کباب پز یه آتش ملایمه ، اشکالش چیه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج