۸۲۹۲۲۱
۲۲ نظر
۵۰۰۹
۲۲ نظر
۵۰۰۹
پ

قیمت خانه بعد از مسکن مهر ۱۰ برابر شد

از سال ۱۳۸۶ که طرح مسکن مهر کلید زده شد قیمت خانه در تهران ۸۷۸ درصد معادل ۹.۷ برابر افزایش یافته و این در حالی است که یکی از اهداف اجرای این پروژه پایین آوردن قیمت مسکن عنوان می‌شد.

خبرگزاری ایسنا: از سال ۱۳۸۶ که طرح مسکن مهر کلید زده شد قیمت خانه در تهران ۸۷۸ درصد معادل ۹.۷ برابر افزایش یافته و این در حالی است که یکی از اهداف اجرای این پروژه پایین آوردن قیمت مسکن عنوان می‌شد.

مسکن مهر قرار بود به کاهش قیمت خانه در کلان‌شهرها کمک کند، اما از سال ۱۳۸۶ که این طرح کلید زده شد قیمت مسکن در تهران ۸۷۸ درصد معادل ۹.۷ برابر افزایش یافته است. تنها در سال ۱۳۸۶ همزمان با شروع این طرح، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران از یک میلیون و ۲۰ هزار تومان در ابتدای بهار به یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان تا انتهای زمستان ۱۳۸۶ افزایش یافت.

قیمت خانه بعد از مسکن مهر ۱۰ برابر شد

در پایان دولت احمدی‌نژاد نیز قیمت خانه در تهران به متری ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ رسید. هم‌اکنون نیز تا دی‌ماه ۱۳۹۷ میانگین قیمت مسکن در تهران متری ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده که رشد ۹۱ درصدی نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۶ و رشد ۸۷۸ درصدی نسبت به بهار ۱۳۸۶ را نشان می‌دهد. تعداد مستأجران نیز در کل کشور از ۲۶ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۱ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

رشد ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن در دولت قبل

عملکرد دولت‌های نهم و دهم نشان می‌دهد قیمت مسکن از میانگین هر متر مربع ۶۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۴ به ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ رسید؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ درصد افزایش یافت. قیمت زمین نیز رشد روزافزون را تجربه کرد. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ قیمت زمین از متری ۶۴۰ هزار تومان به متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در شهر تهران افزایش یافت که ۷۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس برخی ادعاها، دولت‌های نهم و دهم قصد داشتند سالیانه یک میلیون واحد مسکن مهر تحویل دهند. اما پس از ورود به این طرح که غالباً در اطراف شهرها جانمایی شده بود متوجه شدند این پروژه نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و کار به آسانی که شاید فکرش را می‌کردند نیست. مشکلات ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، دست و پای دولت وقت را بست و به همین دلیل بعد از گذشت شش سال تنها موفق به تحویل ۶۹۰ هزار واحد شد و بخش عمده کار را به دوش دولت بعدی انداخت.

کارنامه بهتر روحانی نسبت به احمدی‌نژاد

کارنامه دولت روحانی نشان می‌دهد که در تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر نسبت به مبتکران این طرح بهتر عمل کرده است. از سال ۱۳۸۶ که دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تعریف شد تا دی‌ماه ۱۳۹۷ یک میلیون و ۹۸۶ هزار واحد تکمیل و یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد تحویل شده که سهم دولت احمدی‌نژاد ۶۹۰ هزار معادل ۳۴ درصد و سهم دولت روحانی یک میلیون و ۴۰ هزار معادل ۶۶ درصد بوده است.

از سوی دیگر انتقاد به چاپ ۴۲ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه برای مسکن مهر که خود منجر به ایجاد تورم و جهش نرخ ارز در سال ۱۳۹۱ شد از موضوعاتی است که همواره مورد نقد اقتصاددانان بوده است. سلمان خادم‌المله کارشناس مسکن می‌گوید تخصص دولت‌های نهم و دهم این بود که برای دولت‌های بعد از خود تعهد ایجاد کنند. عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز به طرح مسکن مهر لقب اقتصاد برانداز و بمب ویرانگر داد.

شاید این جمله‌ی میلتون فریدمن مبنی بر این‌که «اگر مدیریت یک شن‌زار را به بخش دولتی بدهید، بعد از مدتی با مشکل کمبود شن در آن شن‌زار مواجه خواهید شد» در مسکن مهر نمود واقعی داشته باشد. تا قبل از این طرح عظیم ساخت و ساز دولتی، بخش خصوصی عمده‌ی این مسؤولیت را انجام می‌داد که با همه‌ی کاستی‌ها روال طبیعی را طی می‌کرد. اما وسوسه‌ی ورود مستقیم دولت برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف با این خروجی مواجه شده که پس از ۱۱ سال هنوز پروژه تکمیل نشده و تعداد مستأجران نیز افزایش یافته است. تمام افرادی هم که از ابتدا برای این طرح ثبت نام کردند لزوماً جز اقشار نیازمند محسوب نمی‌شوند. خرید ده‌ها واحد توسط دلالان در پردیس، شاهدی بر این ادعاست.

از سوی دیگر کلان‌شهرهای کشور که هزینه‌های هنگفتی برای ایجاد زیرساخت‌های آنها انجام شده با فرسودگی درونی مواجه شده‌اند و این در حالی است که مسکن مهر عموماً در بیابان‌ها احداث شد. محمدسعید ایزدی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تجربه مسکن مهر این آدرس را به ما داد که به جای هدر دادن منابع در اراضی پیرامونی شهرها، محله‌های قدیمی را بازسازی کنیم.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی نیز بیان کرده بود: بیش از ۲ میلیون مسکن مهر به ظاهر برای طبقات کم‌درآمد ساخته شد. اگر این سیاست‌ها درست بود قاعدتاً پس از این همه سرمایه‌گذاری باید شاهد کاهش تعداد مردمی که دچار بد مسکنی در بافت‌های میان شهری و حاشیه‌ای هستند می‌بودیم. اما چرا هم‌چنان ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بد مسکن در ایران هستند؟ چرا علیرغم ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه در مسکن مهر مشکل هم‌چنان باقی است؟ یک دلیل عمده وجود دارد و آن این است که عرضه و سرمایه‌گذاری در جایی صورت گرفته که با تقاضای واقعی درست ارتباط برقرار نمی‌کند. در واقع نه خانه‌های لوکس و نه مسکن مهر، در دو سوی سیاست‌گذاری بخش مسکن، مشکل مردم را حل نکرده‌اند.

وعده مسؤولان برای بسته شدن پرونده مسکن مهر در سال ۹۸

اما مسؤولان وعده داده‌اند که پرونده مسکن مهر در سال ۱۳۹۸ بسته شود. مقرر شده از ۲۱۴ هزار واحد باقی‌مانده ۵۰ هزار واحد در دهه فجر و تا پایان سال جاری افتتاح شود که ۲۸ هزار فقره از این تعداد در شهرهای جدید قرار دارد. ۵۰۰۰ هزار تا در پردیس و ۱۳ هزار در پرند خواهد بود. به طور کلی در پردیس از ۸۲ هزار واحد تا کنون ۳۰ هزار واحد افتتاح شده، در پرند از ۹۶ هزار مسکن مهر ۷۰ هزار واحد به مرحله افتتاح رسیده و در هشتگرد از ۴۹ هزار واحد تا کنون ۳۸ هزار مورد تکمیل شده است.

به گفته‌ی مسؤولان، نمایندگان مجلس و متقاضیان طی یک سال اخیر روند پیشرفت پروژه‌های مسکونی و زیرساخت‌ها در شهرهای جدید نسبت به دوره‌های قبل مناسب‌تر ارزیابی می‌شود. با این حال کمبود خدمات در برخی سایت‌های مسکن مهر باعث شده تا بعضاً امکان سکونت در بلوک‌هایی که افتتاح می‌شود وجود نداشته باشد. در این خصوص حبیب‌اله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده برای تمامی خانه‌هایی که به افتتاح می‌رسد مواردی همچون زیر ساخت‌ها، انشعابات، محوطه سازی محیط بیرونی و داخلی بلوک‌ها و نصبیات طبق تعهد لحاظ خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ssss

      بعد میگن برو زن بگیر..میگن آمار طلاق آماده پایین..خدا لعنتتون کنه

      پاسخ ها

      • ب

        اگر همون مسکن مهرها نبود الان تقاضای مسکن ده برابر شده بود,

    • خودم

      چه ربطی داره. همه چیز چندین برابر شده

    • بدون نام

      اینو که کا شناسان همون موقع فتن بجای مسکن مهر زمین در اختیار تعاونی‌ها وشرکتهای. آقای بزارید تا خونه های باکیفیت ورزان بدون رانت بسازن نه تزریق یی رویه پول میشد نه تورم خانه چندین برابر میشد

    • بدون نام

      سال ۸۶ کیلیدخورد سال ۹۲ قفلش کردین

      چرا تقصیرات و گردن دولت قبل دولت قبل میندازید

      بابا جون خود عباس آخوندی گفت من افتخارم اینه که یک مسکن نساختم توی دوران شما صد برابر شد

      شما دیگه کی هستید

    • بدون نام

      اینم تقصیر احندینژاد ته

    • بدون نام

      نه بابا راست میگید ای خدا اون دنیا من با خیلیا کار دارم یعنی اون دنیا خیلی‌ها با خیلی ها کار دارن

      ۹۶ درصدی‌ها اون دنیا کار دارن با اون ۴ درصدی‌های زالو صفت بی‌شرافت

    • بدون نام

      بهتر بود میگفتید بعد از ریسس جمهوری روحانی ده برابر شد

    • بدون نام

      مسكن مهر احمدي نژاد و پرداخت خسارت موسسات مالي تاسيس شده در دوران احمدي نزاد باعث تورم 700% در دولت روحاني شد .

    • بدون نام

      آیا هر چقدر گران شود در ذات مقدس خداوندی خلل ایجاد می شود .
      آیا ما جز خداوند پناهگاه می خواهیم .
      دژ مستحکم خداوند است .
      به غیر او همه چیز فانی است .

    • محمدی

      با سلام
      تعیین قیمت مسکن و همینطور اجناس ،در همه دنیا ، تابع عرضه و تقاضاست ، یعنی ساخت مسکن مهر باعث کاهش قیمت مسکن می شود ، و دلیل اینکه قیمتها همیشه در چهل سال انقلاب ، افزایش داشته و دارد ، فقط و فقط چاپ اسکناس ریال و خرج کردن آن در داخل ایران بوده و هست ، لطفا" اخبار غلط که اینکه مسکن مهر باعث گرانی مسکن شده را به مردم نگوئید . انصاف بهتر از هر چیز است . ممنون

    • بدون نام

      فقط حرف مفت زدن بلدین از سال نودودو به اینطرف هم هر گندی زدین به اسم مسکن مهر میزارین لااقل اونقدر مرد بود که امثال منو صاحب خونه کرد اونهم با مبلغ کم

    • بدون نام

      حتما میخوان بگین گرونی الان خونه ها زیر تقصیر احمدی نژاد ه

    • بدون نام

      لعنت برخودتون ومسکن مهرتون،کدوم جوان بیچا ره دیگه می تونه خونه داره بشه با این گرانیها حتی نمونه شکم خودشو سیر کنه

    • ایران ازادترین و مرفه ترین کشور خاورمیانه

      چه ربطی به مسکن مهر داره هر چی میشه میخواین بگین احمدی‌نژاد بد بوده اگه مسکن مهر نبود به جای ده برابر خو الان صد برابر شده بود بعدشم روحانی چیکار کرده برای مسکن مهر که میگین کارنامش بهتر بود یعنی میخواستین تکمیل نکنه اون طرح و واقعا که

    • بدون نام

      اگه مسکن مهر نبود الان با این پولی که میشه خونه خرید رهن هم نمیشد کرد کاش انصاف داشتین

    • ناشناس

      لعنت بر دلالان و کسانی که باعث شدند مسکن مهر چندین برابر بشه هدف این مسکن ها خانه دار شدن افراد کم در آمد بود با وجود دولت بی کفایت روزگار بهتر از این نمیشه

    • شاهین

      اقا انصافا این دولت اون دولت نکنید همش یه .....

    • بدون نام

      پول بی پشتوانه چاپ کردید تا گنده کاری های خودتان را رفو کنید مثل پرداخت پول سپرده گذاران موسسات مالی بغارت رفته و وام های کلان افسانه ای غیر برگشت و اختلاس و حقوق نجومی و غیره باعث تورم شدید ولی با کمال وقاحت آدرس غلط می دهید گرچه شکی نیست که ایرادات بسیاری بر پروژه های غیر مدبرانه مسکن مهر وارد است ولی سهم بسیار کمی در بروز هیولای تورم دارد.

    • بدون نام

      علت کرانی کاذب مسکن این است که خود متولیان آن از دلالان و سودجویان مسکنند و تا وقتی متولی هستند این روال ادامه دارد!
      وقتی عوامل گرانی کاذب روانی مسکن هنوز در مسئولیتهای خود هستند تعویض وزیر فقط اقدامی نمادین برای غول زدن مردم است!!!!!

    • بدون نام

      وقتی مافیای دولتی و شهرداری با دریافت رشوه های کلان و بی حساب کتاب مانع از ساخت و ساز توسط خود مردم میشه و ساخت و ساز رو در انحصار عده خاصی در میاره وضعیت میشه وضعیت الان ربطی هم به مسکن مهر نداره!!!!!
      وقتی مجوز بدون دریافت پولهای کلان جهت ساخت و ساز به مردم داده بشه آنقدر خونه ارزون میشه که کسی حتی محتاج وام گرفتن هم نمیشه!!!!

    • رضا

      بی خردی در ابن گفتار موج میزنه جوری که ایشون میگم مسکن مهر باعث گرانی خانه شده و نشانه مغرضانه صحبت کردنه مسکن مهر ایرادهای داشته (خودم ساکن مسکن مهر هستم)اما اینکه بخواهیم هر مشکلی رو به حساب مسکن مهر بگذاریم هیچ مشکلی رو حل نمیکنیم که هیچ راه رو هم اشتباهی طی میکنیم از کجا معلوم اگه مسکن مهر نبود خانه از اینکه هست بسیار گران تر میشد. اگر مسکن مهر نبود افرادی مثل من برای صاحب خانه شدن نیازمند یک معجزه بودن بیاید بجای اینکه کاری رو که مقداریش درست و مقداری ازش مشکل دار است رو درست قضاوت کنیم درستش رو ادامه بدیم و از نادرست ها درس بگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج