۸۲۹۶۱۲
۱۵ نظر
۵۰۰۴
۱۵ نظر
۵۰۰۴
پ

افزایش ۲۰ برابری آمار زندانیان نسبت به سال ۵۸

محمود صادقی: در حوزه سلامت فردی رشد کردیم اما در حوزه سلامت اجتماعی وضعیت نامطلوبی داریم که با اهداف انقلاب هیچ سازگاری ندارد . ما در آمار زندانیان در بین ۱۰ کشور بالا قرار داریم. بر اساس آمارها در سال ۵۸ زیر ۱۰ هزار نفر زندانی داشتیم ولی در سال ۹۷ بالای ۲۴۰ هزار نفر زندانی داریم. یعنی نسبت به رشد جمعیت هم بسنجید اصلا قابل مقایسه نیست چراکه بیش از ۲۰ برابر شده است.

شفقنا نوشت: محمود صادقی حقوقدان و نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی عملکرد هیات نظارت را از عوامل تضعیف مجلس شورای اسلامی می‌داند و می‌گوید: به جرأت می توانم بگویم که هیات‌های نظارت بالای ۹۰ درصد به جناح اصولگرا وابسته هستند که این امر در قضاوت هایشان تاثیر می‌گذارد و خروجی این نه تنها از بُعد سیاسی بلکه از بعد کارشناسی منجر به تضعیف بیشتر مجلس در هر دوره شده است.

محمود صادقی درباره دستاوردهای انقلاب گفتک ما در شاخص آزادی سیاسی اگرچه تنگناها و مشکلاتی داشتیم که بعضا بسته شدن فضا را ایجاب می‌کرد اما خیلی با هدف های انقلاب نزدیک نیست. به نظر می رسد شمار مطبوعاتی که به دلیل انتقاد توقیف شدند یا خبرنگاران یا روزنامه نگارانی که بازداشت شدند خیلی با اهداف انقلاب تناسب ندارد.

او ادامه داد: اصل ۵ قانون اساسی ولایت فقیه را بیان می کند و اصل ۶ اتکا عمومی به آراء عمومی را مطرح می‌کند یا اصل ۹ آزادی در برابر تمامیت ارضی را بیان می کند و می گوید آزادی و استقلال و تمامیت ارضی از هم تفکیک ناپذیر است ولی به بهانه یکی، دیگری را نباید نفی کرد و هیچ کس نمی تواند به لحاظ سلطه گری فردی و گروهی، آزادی های مردم را ولو با وضع قانون سلب کند و در عین حال می گوید کسی نمی تواند به بهانه‌ی استفاده از آزادی کوچکترین خدشه به استقلال و تمامیت ارضی کشور وارد کند.

صادقی گفت: به عقیده من، ما در این ۴۰ سال در کشاکش بین این دو جنبه قرار داشتیم و چیزی که قانون اساسی می‌خواهد، یک نوع تعادل و توازن در حوزه های مختلف است اما هنوز نتوانستیم به این توازن برسیم. تلقی عده ای این است که یک نوع پارادوکس بین جمهوری و اسلامی بودن و بین آراء عمومی و ولایت فقیه وجود دارد؛ در حالی که مدل جمهوری اسلامی مدلی است که ولایت فقیه آن را از متن مردم و آراء عمومی بیرون می آورد. یعنی همه چیز مشروعیت خود را از مردم می گیرد. اصل ۱۰۷ می‌گوید مردم در طی مبارزه طبیعی ترین انتخاب را در خصوص امام داشتند البته انتخابات مرسوم وجود نداشت بلکه با نثار خون خود، امام را برای رهبری برگزیدند و در مقابل یک رژیم وابسته، با رهبری امام پیروز شدند و رهبر بعدی هم با انتخاب مجلس خبرگان رهبری انجام شد که اعضای مجلس خبرگان هم با آراء عمومی مردم انتخاب می شود.

صادقی درباره عفو عمومی نیز گفت: اخیرا رییس قوه قضاییه بحث عفو گسترده را مطرح کرده است مبنی بر اینکه اساسا حبس و زندان مخرب است و امیدواریم حرکتی انجام شود و طرح آن هم مبنی بر کاهش جمعیت کیفری هم در مجلس مطرح است. البته اغلب این عفوها شامل زندانیان عمومی می شود و ضوابطی دارد که شامل زندانیانی که شاکی خصوصی دارند نمی شود. بیشتر مربوط به جرایم عمومی است و کمتر به جرایم سیاسی و امنیتی می پردازد. لذا امیدواریم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب دامنه‌ی آن گسترده تر شود.

این نماینده مجلس گفت: اما در حوزه مبارزه با فقر و تبعیض طبقاتی بر اساس آمارهایی که وجود دارد اگرچه تلاش های زیادی داشتیم اما شاخص ضریب جینی در طی این ۴۰ ساله نشان می دهد که خیلی توفیق نداشتیم. ضریب جینی در واقع فاصله فقیر و غنی را نشان می دهد و هر چه این عدد به سمت صفر میل کند بهتر است. ضریب جینی در کشور ما در حدود ۴/۰ است در بعضی از سال ها وضعیت بهتری داشتیم و در زیر عدد چهار بودیم اما در بیشتر سال ها در مرز ۴ قرار داشتیم. عده ای هم نگاهی دارند و می گویند سال‌هایی که پایین آمدیم به این معنا نبوده که فقرا غنی تر شدند بلکه ممکن است ثروتمندان فقیرتر شده باشند و این فاصله از آن سو کاهش پیدا کرده باشد. اما به هر حال اتفاق شاخصی در این زمینه در بهبود ضریب جینی به رغم پیشرفتهایی که در بعضی از دور ها داشتیم نیفتاده است.

او ادامه داد: در حوزه سلامت فردی رشد کردیم اما در حوزه سلامت اجتماعی وضعیت نامطلوبی داریم که با اهداف انقلاب هیچ سازگاری ندارد . ما در آمار زندانیان در بین ۱۰ کشور بالا قرار داریم. بر اساس آمارها در سال ۵۸ زیر ۱۰ هزار نفر زندانی داشتیم ولی در سال ۹۷ بالای ۲۴۰ هزار نفر زندانی داریم. یعنی نسبت به رشد جمعیت هم بسنجید اصلا قابل مقایسه نیست چراکه بیش از ۲۰ برابر شده است.

او همچنین درباره دولت روحانی گفت: آقای روحانی هم به نظر می آید مملکت را در وضعیتی که لبه پرتگاه بود تحویل گرفت و در دوره اول توانست ثباتی ایجاد کند؛ تورم کاهش داشت و در حوزه بین المللی دستاورد بزرگی کسب کردیم اما در دولت دوم مقداری عقب گرد صورت گرفت و بی وفایی نسبت به وعده هایی که داده شده بود را شاهد بودیم.همچنین دولت دوم آقای روحانی دچار یک نوع آشفتگی مفهومی و رویکردی شد یعنی در بعضی از حوزه ها تکلیفش معلوم نیست. آقای روحانی دولت یکپارچه ای نداشت وزرای این دولت همه به وعده‌های خود عمل نکردند. علی رغم اینکه در برجام توفیقات زیادی داشتیم اما در حوزه سیاست خارجی خیلی نقش آفرینی نداشتیم. همچنین در مباحث منطقه ای مشکلاتی داریم و دولت عملا هیچ کاره است و در مجموع من نمره بالایی به آقای روحانی نمی دهم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علی برکعت ا..

      پاسخ ها

      • کلید مشکل گشا

        باز شکر خدا خوبه تو این یکی ۲۴۰۰درصد رشد داشتیم
        تو تورم نقطه به نقطه حدود ۲۰۰۰ددصد رشد داشتیم نسبت به سال ۵۷ که به خاطرش باید دست مسئولین رو بوسید

    • بی نام

      یعنی شما ها پشم .

    • بدون نام

      واززمان روحانی۴۰برابرشده اینم بگین چون بودجه ومنابع شغل ایران وایرانی به ناحق خرج این اتباع خارجی افغانی میکنیدفکرکنم حدود۲۰ملیون میش واین تعدادمیش بودجه بالا۳۰۰سال کشورومملکت بااین بیکاری وفقرنجومی کم بودجگی بی ابی چرابایدخرج روزانشون وبدین چه سودی داروخونشون رنگین ترازایرانیاس یاشماخارجی پرست شدین وچراخود۳۰کشوراروپایی پیشرفته جهان اول ومرفح پراب وسرسبز...قبول نکردن ۱ملیون اوارجنگ زده سوریه ای قبول نکردن وگفتن به ضررمردم وکشورمون ماپول بودجه منابع اب وبرق گازبهداشت تحصیل حمل ونقل....‌‌شغل اضافی نداریم به اینهابدیم ولی ایران به گفته وزیرکارپارسال اگه افغانها نباشن مشکل بیکاری حل میش وبه گفته خودنمایندگان یعنی چی که بیش از۳ملیون افغانی فقط توکارساختمانی اشغال کردن وچندبرابران توشغلهای دیگه غیرقانونی وخودمون توهرخانه۱تا۲نفربیکارداریم وایناواجب ترن وحقشون ووهرجابدون‌مدرک وقاچاقی بری ۶ماه زندان واخراج وقتی ۱پرس غذابالا۲۰۰۰لیترمصرف ابش هست وهمچنین ۱کیلوشیرمرغ گندم وسیب زمینی ...‌همچنین حالا ببنیدافغانهادرروزچقدراب مصرف میکنن میلیاردهالیتروهمچنین شغلهایی که اشغال کردن همه بااب انجام میش اگه برن ایرانیا مجبوربه کشاورزی نیستن ازبیکاری وفقر ووو۹۰درصدابهاتوکشاورزی مصرف میش عواقبش این میش فروچاله ونشست زمین وذخیرابی توجهان۳۰مترفاجعس ولی ایران۱۳۰متروردکردکردوعواقبه دیگه کشورثروتمندبالا۴۰ملیون فقیرازماست برماست هرچی بلاسرمون بیاد

    • بدون نام

      خیلی چیزهای دیگه افزایش یافته بیکاری فقر گرانی فحشا فساد اختلاس تورم بدبختی بی انگیزگی نا امیدی خودکشی اختلاف طبقاتی و....الخ قرار بود قسط اسلامی پیاده بشه عوضش مردم سقط شدن

    • بدون نام

      دلخوش به این مقدار نباشید

    • بدون نام

      همشونو آزاد کنید کل کشور یه دست میشه

    • بدون نام

      مثل مگس که فقط یا در نجاست و کثافت می‌نشیند و یا روی چیزهای پاک را کثافت میکند هستید آخه مرتیکه چرا کارهای بزرگ نظام را در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نمی بیند چرا دوست دارید جای دشمنان در مجلس حرف بزنید

    • ‌‌‌‌ ( شب دراز است قلندر بیدار )

      حالا کجایش را دیدی مردم بیکار و گرسنه در زندان غذا هست جای خواب است و ووو

    • بدون نام

      علت افزایش 2000برابری تورم.

    • بدون نام

      کل مطلب شما درسته ... قانون اساسی در ایران اجرآ نمیشه .....

    • Hasan Jalil

      سلام و درود
      جدیدا یک باب جدیدی در رابطه با مسائل کشور رواج کرده اینجوری :
      درسته ،ما تو کشورمون مشکل اقتصادی داریم . دزدی و دست دازی به بیت المال داریم .بیکاری داریم .هر روز به تعداد فقرا اصافه میشه،مشکلات اجتماعی داریم،بی برنامگی و دوباره کاری الکی تو کشورمون داریم،اختلاس تا دلت بخواد داریم .بی برنامگی آموزشی داریم ،دروغگویی و ریا کاری بین مسئولین داریم و ..........ولی این مشکلات هیچ کدوم به اصل نظام بر نمی گرده میاییم تو راهپیماهی ها و انتخابات شرکت میکنیم تا مشت محکمی بزنیم تو دهن شیطان بزرگ .

    • بدون نام

      فقرررررررر

    • بدون نام

      سال ٥٨ نزديك٣٠ ميليون جمعيت بود عمووو
      الان هشتاد ميليون رو رد داده
      سال ٥٨ اينترنت پر سرعت نبود
      الان بچه٢ساله از همه چيز خبر داره...

    • بدون نام

      جمعیت که ۲ برابر شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج