جاباما
۸۳۰۳۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

بقای زندگی کارگران چطور تضمین می‌شود؟

به اعتقاد یک کارشناس حوزه کار، در فرایند تعیین دستمزد سال ۹۸ کارگران، دولت هم باید موجودیت کارگاه‌ها و حفظ اشتغال بنگاه‌ها را مدنظر قرار دهد و هم قدرت خرید کارگران را برای دوام و بقای زندگی حفظ کند.

خبرگزاری ایسنا: به اعتقاد یک کارشناس حوزه کار، در فرایند تعیین دستمزد سال ۹۸ کارگران، دولت هم باید موجودیت کارگاه‌ها و حفظ اشتغال بنگاه‌ها را مدنظر قرار دهد و هم قدرت خرید کارگران را برای دوام و بقای زندگی حفظ کند.

حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: به دلیل فاصله‌ای که بین دستمزد کارگران و شرایط اقتصادی موجود با دستمزد واقعی ایجاد شده و این شکاف روز به روز افزایش پیدا می‌کند، تاکید کارشناسان و نمایندگان کارگری این است که در یک دوره مشخص با توافق میان دولت و کارفرمایان این شکاف را پر کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه رویه دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون این بوده که همه ساله دستمزد بیش از نرخ تورم رسمی افزایش یابد که وضع معیشت کارگران بهبود پیدا کند؛ لذا امیدواریم و انتظار داریم که وزیر کار با توجه به تأکیدی که بر پر کردن این فاصله دارند، به سمت تصویب حداقل دستمزد بیش از نرخ تورم برویم.

این کارشناس حوزه کار متذکر شد: طبعاً هر زمان که دولت درصد افزایش حقوق کارکنان خود را اعلام کرده چند درصد بالاتر از آن را هم برای کارگران تصویب کرده‌ایم ولی با توجه به شرایط امروز اقتصاد نمی‌توانیم بگوییم تورم هر رقمی که هست همان اندازه هم دستمزدها را افزایش بدهیم؛ چون دولت در حوزه منابع مالی و اقتصادی با مشکل مواجه است و شرایط اقتصادی، کارفرمایان را تحت تأثیر قرار داده است.

به اعتقاد حاج اسماعیلی، در فرایند تعیین دستمزد سال آینده کارگران دولت هم باید موجودیت کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را مدنظر قرار بدهد و به حفظ اشتغال موجود توجه کند و هم قدرت خرید کارگران را برای دوام و بقای زندگی حفظ کند.

این کارشناس حوزه کار ادامه فعالیت بنگاه‌ها را در امنیت شغلی و صیانت از نیروهای کار مؤثر خواند و گفت: وقتی شرایط بنگاه مطلوب نیست، دستمزد از کجا می‌خواهد پرداخت شود؟ درست است که دولت برای بیمه بیکاری در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌هایی داشته ولی در بحث پرداخت بیمه بیکاری یا حمایت‌های اجتماعی چقدر می‌تواند کمک کند؟

وی با بیان این که دستمزد سال آینده کارگران نباید کمتر از ۲۵ درصد تصویب شود، اظهار کرد: دستمزد کارگران نباید به اندازه دستمزدی که دولت برای کارکنان خود در بودجه تعیین کرده افزایش یابد و پیش‌بینی من این است که افزایش حداقل مزد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد که خانوارهای کارگری از فشار سال آینده کمتر آسیب ببینند.

به گفته حاج اسماعیلی، دولت باید بر اساس نقش حاکمیتی که دارد، از کارگران دفاع و برای استمرار فعالیت بنگاه‌ها به کارفرمایان کمک کند و در کنار افزایش حداقل دستمزدها، ماهیانه سبد کالا در اختیار کارگران قرار بدهد.

این فعال کارگری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر غیر از بحث تورم لازم است به سبد معیشت خانوار هم توجه کنیم چون سبد معیشت تعریف دیگری از خط فقر است که به شکل غیر رسمی ارائه می‌شود بنابراین با توجه به تأکیدی که از گذشته داریم، برای تعیین حداقل مزد حتماً باید شاخص فقر مدنظر قرار گیرد، هم‌چنان که در بحث واریز وجوه بسته‌های حمایتی، دولت دریافتی‌های تا سقف سه میلیون تومان را ملاک حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر اعلام کرد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به این‌که دولت رقم دقیق خط فقر را می‌داند و تلاش می‌کند با حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر و محروم، از گسترش شکاف طبقاتی و افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند، امیدواریم برای دستمزد سال آینده کارگران بند دو ماده ۴۱ قانون کار بیش از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از برآورد خط فقر در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که خط فقر در انتهای سال ۱۳۹۷ تحت تأثیر رشد شاخص قیمت گروه‌های خوراکی نسبت به سایر گروه‌ها افزایش خواهد یافت. در این گزارش همچنین کاهش قابل توجه قدرت خرید خانوارها و لزوم توجه به سیاست‌های حمایتی مورد اشاره قرار گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعر از چهل سال تازه به فکر بقای زندگی مردم هستید...ننگ بر شما

    • بدون نام

      روستائیان که هیچ شغلی ندارن چکارکنن

    • بدون نام

      با اختلاس ودزدی بالادستی ها و مسئولین وابسته

    • بدون نام

      داشی لطفا به فکر کارگران نباشید افزایش همون20درصده بعده انتخابات مجلس تورم 60درصدی درراهه

    • علی

      کارگران برای بقا باید بریزن کف خیابونا وگر نه این قشر در ایران اسلامی زیر پا له شده

    • حامد

      باید ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کنه ... یه بیسوادم اینو میفهمه ولی شما به فکر منافع خودتونین... برای اینکه درک کنین کارگرو باید نمایندگان مجلس و مدیران اداره کار حقوقشون بشه اندازه کارگر

    • ir

      کارگر بدبخترین قشر جامعه هستش هیچ توجهی هم بهش نمیشه با حقوق کم

    • علی بیلکی

      مرد باشین از حق بیمه کارگر و مالیات کارگر و کسوراتی که از کارگران تو جیب دولت واریز میشه بگذرید کارفرما و پیمانکار هم دندان تیز رو کمی کوتاه تر کنید بفکر کارگر مظلوم باشین خانواده دارن زن و بچه دارن روزگار سختی رو داریم میگذرونیم ظلم نکنی که به ظلم گرفتار میشین خدا ازتون نگذره بسه بابا ظلم بسه

    • بدون نام

      وای به حال دولت که بخواهد باز حقوق کارگران را کم زیاد کند

    • بدون نام

      بله دولت با مشگل روبرو هستش نون کارگران از تو سفره برداشته میشه میره لبنان عراق سوریه یمن برای کسای که به خون وجون ایرانی تشنه هستن چرا برای چی برای کی چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است

      پاسخ ها

      • حسینی

        بابااگراونانبودندالان امریکابااوناهم دست میشدن نترس ایرانی جای بدنمیخوابد

    • بدون نام

      کار به جایی رسیده برای بقا زندگی کارگران دارن فکر میکنن!
      چند سال دیگه هم حتما برای مراسم هفتو چله فکر میکنیم

    • بدون نام

      با مرگ ما کارگران، بقا تضمین میشود.

    • بدون نام

      اگه پول ندارن پس چه طور میلیارد ها دلار تو لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و تارگی افغانستان دارند هزینه میکنند چه طور دلار رو با ارز دولتی به اقوام خودشان میدهند برای وارد کردن کالاهای اساسی که هیچ کالای وارد نمیشه و همش در بازار آزاد فروخته میشود

    • بیکار

      تازمانی درخیابان حاضر نشوند وبساعت این شرکتهای جمع نشود کارگر صدایش بجای نمی رسد

    • یاسین

      سلام بیشترین افزایش حقوق در دولت احمدی نژاد بود

    • بدون نام

      دولت.ای کسانی که اون بالا نشستیدودستورمیدیت کمی به فکرکارگراباشیدباحقوق 2میلیونی.بااین گرونی چطورزندگی زن وبچه روبگذرونن...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج