۸۳۱۱۵۵
۱ نظر
۵۰۷۰
۱ نظر
۵۰۷۰
پ

فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان

آتشفشان‌های خاموش زیادی وجود دارند که ممکن است هر لحظه فعال شوند، اما آتشفشان‌هایی هم وجود دارند که تقریبا پیوسته در حال فوران هستند.

برترین‌ها - الهام مظفری : آتشفشان‌های خاموش زیادی وجود دارند که ممکن است هر لحظه فعال شوند، اما آتشفشان‌هایی هم وجود دارند که تقریبا پیوسته در حال فوران هستند. در این مطلب به ۵ مورد از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان از سال ۱۹۰۰، بر اساس سال‌هایی فعالیت مداومشان اشاره می‌کنیم.
سنگای، اکوادور، ۹۴ سال
فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان

سنگای فوران‌های متعددی در طول تاریخ داشته که بیشتر آن‌ها از نوع استرومبولی بوده اند. آتشفشان امروزی درون یک کاسه آتشفشانی نعل اسبی قرار دارد و از حداقل ۱۴۰۰۰ سال پیش وجود دارد. اولین گزارش از فوران تاریخی این کوه در سال ۱۶۲۸ بوده و فعالیت‌های کم و بیش پیوسته آن از سال ۱۷۲۸ تا ۱۹۱۶ و دوباره از سال ۱۹۳۴ تا به امروز گزارش شده است.
فعالیت آتشفشانی مداوم این کوه موجب تغییرات زیادی در شکل دهانه آن شده است. این مخروط آتشفشانی شیبدار ۵۲۳۰ متر ارتفاع دارد که بالای آن گاهی اوقات پوشیده از برف است، اما به علت فوران‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی، سطح یخی ثابتی روی آن وجود ندارد.
سانتا ماریا، گواتمالا، ۱۰۱ سال
فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان

آتشفشان سانتا ماریا روی دشت ساحلی اقیانوس آرام در گواتمالا واقع شده است. سانتا ماریا یک آتشفشان ۳۷۷۲ متری است که از لایه‌های متناوب گدازه، خاکستر سخت شده و سنگ تشکیل شده است. فوران مرگبار این کوه در سال ۱۹۰۲، یکی از بزرگترین فوران‌های قرن بیستم بود که موجب خسارات جدی در جنوب غربی گواتمالا شد. از سال ۱۹۲۲ یک مجموعه گنبد گدازه‎‌ای، به نام سانتیاگویتو، در دهانه سال ۱۹۰۲ به وجود آمده است.
استرومبولی، ایتالیا، ۱۰۸ سال
فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان

آتشفشان استرومبولی در ساحل غربی جنوب ایتالیا حدود ۲۰۰۰ سال است که فوران می‌کند، به همین دلیل به آن لقب «فانوس مدیترانه» داده اند. فوران دهانه قله‌ها عمولا موجب انفجار‌های خفیفی می‌شود که تنها چند ثانیه طول می‌کشد و خاکستر، قطعات گدازه‌ای درخشان و بلوک‌های سنگی را تا چند صد متر پرتاب می‌کند.
فعالیت آتشفشان استرومبولی تقریبا همیشه انفجاری است، اما جریان‌های گدازه هم هر از گاهی رخ می‌دهد. استرومبولی از لایه‌های متناوب سنگ‌های آتشفشانی، گدازه و خاکستر سخت شده تشکیل شده است. فوران سال ۲۰۰۲ آن موجب سونامی کوچکی شد که روستای استرومبولی را در ضلع شمالی جزیره ویران کرد.
جزیره استرومبولی نوک یک آتشفشان عظیم زیرآبی است. همان طور که آتشفشان به پمپاژ گدازه‌های تازه ادامه می‌دهد، جزیره هم رشد می‌کند. به طوری که در ۶ مارس ۲۰۰۷ فوران آتشفشان ۲۰۰ متر به عرض آن اضافه کرد که ۵۰-۱۰۰ متر آن در اقیانوس قرار دارد.
کوه اِتنا، ایتالیا، ۱۰۹ سال
فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان

یونانیان باستان اعتقاد داشتند که کوه اِتنا، واقع در جزیره سیسیل، خانه «وولکان» خدای آتش است و وقتی کوه اتنا فوران می‌کند به این معناست که وولکان در حال ساخت اسلحه برای مارس، خدای جنگ است.
این آتشفشان که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد، بیش از ۲۰۰ بار فوران کرده است. این کوه حدود ۳۳۴۰ متر ارتفاع دارد و بزرگترین آتشفشان فعال اروپاست هرچند ارتفاع آن با فوران‌هایش تغییر می‌کند. همچنین بلندترین کوه در کوه‌های آلپ جنوب ایتالیاست. شدیدترین فوران تاریخ کوه اتنا در مارس ۱۶۶۹ اتفاق افتاد که تا چند روز سنگ‌های مذاب از آن بیرون می‌پاشید و در نهایت در اواخر آوریل همان سال به پایان رسید.
کوه یاسور، وانائوتو، ۱۱۱ سال
فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان

کوه یاسور یک آتشفشان فعال در جزیره تانا، بخشی از کشور جزیره‌ای وانائوتو در اقیانوس آرام جنوبی است. این آتشفشان در حلقه آتش اقیانوس آرام قرار داشته و ۳۶۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. یاسور بیش از یک قرن است که دائما فعالیت دارد و فوران هایش که اغلب چند بار در ساعت اتفاق می‌افتند، در دسته استرومبولی یا وولکانی قرار می‌گیرند. گفته می‌شود که درخش این آتشفشان بود که کاپیتان جیمز کوک را در اولین سفر اروپایی در سال ۱۷۷۴ به این جزیره جذب کرد.
منبع: livescience
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشالله بعدیش دماوند خودمون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج