۸۳۱۱۶۶
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

پیچ و خم‌های اجلاس جنجالی ورشو؛ از طرح تا اجرا

یک رسانه آلمانی با اشاره به برگزاری کنفرانس ورشو، به چالش های پیش روی آمریکا از زمان مطرح شدن موضوع برگزاری کنفرانس تا بعد از آن پرداخت.

خبرگزاری مهر: یک رسانه آلمانی با اشاره به برگزاری کنفرانس ورشو، به چالش های پیش روی آمریکا از زمان مطرح شدن موضوع برگزاری کنفرانس تا بعد از آن پرداخت.

دویچه وله در گزارش خود می نویسد: ایالات متحده آمریکا بر آن است تا دیدگاه‌های خود را درباره خاورمیانه در کنفرانس ورشو روشن کند. دیدگاه‌هایی که به باور تحلیلگران ایران را گره کور بحران‌ها و تنش‌های خاورمیانه می‌داند و از این‌رو سیاست همراهی گسترده کشورهای جهان در کارزار مقابله با جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند.

حمایت و پشتیبانی گسترده از اسرائیل نیز از دیگر محورهای سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌آید. در آستانه برگزاری این کنفرانس، بحث‌های داغی در رسانه‌ها درباره انگیزه‌ها و اهداف چنین کنفرانسی در گرفته است.

کنفرانس ورشو، کنفرانسی دو روزه است که طبق قرار روز چهارشنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) شروع به کار می‌کند. این کنفرانس به دعوت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار می‌شود. هدف اعلام شده این کنفرانس از سوی پمپئو، تلاش برای مقابله با نفوذ بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه اعلام شده بود.

اعتراض ایران به آنجا منتهی شد که لهستان، میزبان این کنفرانس اعلام کرد که موضوع این کنفرانس، اوضاع عمومی خاورمیانه است و پیکان توجه آن تنها بر روی ایران متمرکز نیست.

لازم به یادآوری است که جمهوری اسلامی ایران به این کنفرانس دعوت نشده است. روحانی نیز در واکنش به این موضوع راهی سوچی شده تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای خود از ترکیه درباره سوریه و اوضاع منطقه دیدار و گفتگو کند.

اتحادیه اروپا و کنفرانس ورشو

شبکه خبری «فرانس‌۲۴» در گزارش مبسوطی که در این باره نوشته است، از استقبال نه چندان گسترده کشورهای غربی از کنفرانس ورشو خبر داده است.

شبکه دو تلویزیون آلمان ZDF نیز با انتشار گزارشی نوشته است که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این نشست شرکت نخواهد کرد.

در گزارش این شبکه تلویزیونی آمده است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اعزام وزیر امور خارجه خود به کنفرانس ورشو خودداری خواهند کرد. گفته می‌شود که «نیلز آنن» معاون وزارت امور خارجه آلمان در این نشست حضور خواهد یافت.

در عین حال اعلام شده است که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نماینده‌ای به این کنفرانس اعزام می‌کنند. از بین کشورهای بزرگ اروپا، بریتانیا با اعزام جرمی هانت، وزیر امور خارجه خود در این کنفرانس حضور خواهد داشت.

گفته می‌شود که هانت نیز بیشتر مایل است به فاجعه انسانی ناشی از جنگ یمن اشاره کند. همچنین گفته شده است که فدریکا موگرینی نیز در کنفرانس ورشو شرکت نمی‌کند. علت عدم شرکت او در کنفرانس یاد شده را برنامه از پیش تعیین شده او اعلام کرده‌اند. قرار است که موگرینی پس از پایان کنفرانس دیداری با مایک پمپئو در بروکسل داشته باشد.

نتانیاهو و متحدان عربی آمریکا

بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که شخصا در کنفرانس ورشو شرکت می‌کند. او پیش از این اعلام کرده بود که موضوع اصلی کنفرانس ورشو، مقابله با نفوذ ایران در سوریه و دیگر نقاط منطقه است.

افزون بر آن پیش بینی می‌شود که کشورهای عربی متحد آمریکا در منطقه، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سطوح بالا در کنفرانس ورشو شرکت کنند. از همین رو است که برخی از تحلیلگران و از جمله علی واعظ، مدیر پروژه ایران در اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» نسبت به موفقیت کنفرانس ورشو و هدف همراه ساختن کشورهای دیگر در ائتلاف ضد ایرانی دولت ترامپ ابراز تردید کرده است.

واعظ به شبکه خبری فرانس ۲۴ گفته است: «من تردید دارم آمریکا بتواند به هدف خود دست یابد، چون گرچه بسیاری از کشورهای اروپایی در ارتباط با برنامه موشکی ایران و همچنین نقش ایران در منطقه با آمریکا هم نظر هستند، اما آنها با رویکرد یکجانبه آمریکا در قبال ایران و ارزیابی حداکثری آمریکا درباره اینکه همه شرارت‌های منطقه زیر سر ایران است، موافق و همراه نیستند».

دویچه وله در پایان به اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اشاره کرده و می نویسد: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که پیش از این کنفرانس ورشو را یک سیرک ضد ایرانی خوانده بود، در گفتگو با روزنامه اطلاعات به مناسبت چهلمین سالروز انقلاب اسلامی، این کنفرانس را جلوه‌ای دیگر از تلاش آمریکا برای ایجاد یک اجماع وسیع علیه ایران دانسته است.

ظریف گفته از آنجا که مسئولان آمریکا می‌دانند که نمی‌توانند از این جلسه نتیجه‌ای بگیرند، به کشورها اعلام کردند که در این جلسه نمی‌خواهند روی متنی توافق کنند. گفتند شما حرف بزنید و ما خود جمع‌بندیمان را اعلام می‌کنیم.

همین موضوع را که قرار نیست در جلسه بر روی سیاستی توافقی حاصل شود، ظریف نشانه شکست آمریکا در ایجاد اجماعی علیه ایران می‌داند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تمام امید یه نفر مثل من که زیر خط بقا(خط فقر رد کردم) به این اجلاس هست

      خدا کمک کنه نتیجه اش برای ما فقرا خوب باشه
      و برای آقایان و فرزندان بد باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هی بابا کدام خوب هر چی بشه اینها بهانه دارند که اینجوری کردن اجناس میره بالا و قدرت خرید مان صفر میشه که شده از قبل ولی اگه میخواهند کاری انجام بدهند همشون رو از اروپا و آمریکا اخراج کنند و حسابهای که پول دارند رو مسدود و به مردم ایران اعلام کنند

      • دونالد ترامپ

        خداکنه بهمون حمله کنه یا بمیریم یا راحت زندگی کنیم خسته شدیم از این دعواهای الکی

    • بدون نام

      معاون هم نماینه ارشد یه کشوره وشرکت کرده حرفو نپیچونید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج