۸۳۲۰۹۳
۵۸ نظر
۵۰۱۱
۵۸ نظر
۵۰۱۱
پ

دانش‌آموز متهم به قتل معلم در آستانه اجرای حکم

دانش‌آموز نوجوانی که چهار سال قبل معلم خود را با واردکردن ضربه‌ چاقو به قتل رساندهشت ‌بود، در آستانه اجرای حکم قرار گرفت.

روزنامه شرق: دانش‌آموز نوجوانی که چهار سال قبل معلم خود را با واردکردن ضربه‌ چاقو به قتل رساندهشت ‌بود، در آستانه اجرای حکم قرار گرفت.

این نوجوان سال ۹۳ بعد از واردکردن ضربه چاقو به معلمش و قتل او از بروجرد به تهران فرار کرد و چند روز بعد درحالی‌که به اتهام درگیری در کانون اصلاح‌ و تربیت بازداشت بود، شناسایی شد. محمد-متهم- در بازجویی‌ها به قتل معلمش اعتراف کرد و گفت: من درسم خوب نبود، وارد کلاس که شدم معلم من را از کلاس بیرون کرد. من هم خیلی ناراحت شدم و با چاقویی که داشتم، دوباره به کلاس برگشتم و یک ضربه به او زدم.

محمد بعد از چند بار محاکمه به قصاص محکوم شد و رأی صادره در دیوان عالی کشور تأیید شد.

حسن آقاخانی، وکیل‌مدافع محمد، درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: متأسفانه به خانواده محمد خبر دادند که حکم به‌زودی اجرا می‌شود و همین نگرانی‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده ‌است. محمد بنابر نظر پزشکی قانونی، دچار اختلال عقلی است و کمیسیون پزشکی هم این موضوع را تأیید کرده ‌است او در زمان قتل ۱۵ساله‌ بود و دچار افسردگی نیز هست اما متأسفانه خانواده‌اش متوجه این موضوع نشده ‌بودند.

او به دلیل اختلال عقلی و افسردگی درسش خوب نبود و مورد اعتراض معلم قرار گرفت که این حادثه اتفاق افتاد. در جلسه رسیدگی به این پرونده که در شعبه یکم دادگاه کیفری بروجرد برگزار شد، قضات پرونده، دفاعیات من به عنوان وکیل پرونده را قبول و متهم را به پرداخت دیه محکوم کردند.

این وکیل دادگستری گفت: بر اساس مدارک موجود در پرونده و نظریه پزشکی قانونی، محمد دچار اختلال عقلی است و همین باعث شده تا قوه تمییز نداشته ‌باشد و متوجه رفتاری که کرده‌ نیز نبوده ‌است. همچنین بر اساس نظریه‌ای که کارشناس حاضر در دادگاه که معتمد قوه قضائیه نیز هست داده ‌است، محمد دچار قوه تشخیص نیست.

بر اساس قانون، در پرونده‌هایی که متهم نوجوان است، یک کارشناس که مورد تأیید دستگاه قضائی است، در جلسه حاضر می‌شود و نظریه خود را که نظریه‌ای مشورتی است، به دادگاه ارائه می‌دهد. در این پرونده نیز همین اتفاق افتاد و کارشناس هم اعلام کرد محمد قوه تشخیص ندارد. با توجه به وضعیتی که متهم داشت و نظریاتی که از سوی پزشکی قانونی ارائه شد و همچنین نظریه کارشناس حاضر در دادگاه، رأی بر پرداخت دیه صادر شد.

آقاخانی ضمن گلایه نسبت به موضع‌گیری نماینده حقوقی آموزش و پرورش علیه محمد، گفت: درست است که فردی که به قتل رسیده‌ یک معلم بسیار متشخص و کاربلد بود اما انتظار می‌رفت آموزش و پرورش در نظر داشته ‌باشد که طرف دیگر پرونده یک نوجوان ۱۵ساله ‌است و هر دو عضو خانواده آموزش و پرورش هستند اما متأسفانه موضع‌گیری نماینده حقوقی وقت علیه محمد بود چراکه در آن زمان معلمان نسبت به اتفاقی که رخ داده ‌بود، بسیار حساس شده ‌بودند.

با این حال، محمد به پرداخت دیه محکوم شد و با اعتراض اولیای‌دم پرونده به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور رفت. دیوان عالی کشور با این استدلال که متن بازجویی‌ها و روند پرونده نشان می‌دهد محمد قوه تشخیص داشته ‌است، رأی پرداخت دیه را نقض کرد و پرونده به شعبه هم‌عرض فرستاده شد. در شعبه دو که این پرونده یک بار دیگر مورد رسیدگی قرار گرفت، قضات نظر دیوان را پذیرفتند و با اعلام اینکه محمد قوه تشخیص دارد و بدون درنظرگرفتن نظریه پزشکی قانونی و کارشناسی که اظهارنظر کرده بود، رأی بر قصاص صادر کردند.

در این مدت با اینکه تلاش زیادی برای جلب رضایت اولیای‌دم انجام شده ‌است، خانواده محمد موفق به جلب رضایت نشده‌اند و چند روز قبل به آنها اعلام شد به‌زودی رأی صادره را اجرا خواهند کرد و بهتر است آخرین تلاش‌های خود را برای جلب رضایت انجام دهند.
آقاخانی افزود: من به عنوان وکیل محمد با توجه به اینکه ماده 91 قانون مجازات اسلامی درخصوص این پرونده اجرا نشده است، دو بار درخواست اعاده دادرسی دادم که رد شده ‌است.

ماده 91 قانون مجازات اسلامی می‌گوید نوجوانی که مرتکب جرم حدی می‌شود به لحاظ کمال عقلی باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود حرمت کاری را که کرده می‌دانسته یا خیر. درباره محمد گفته شده است این نوجوان اختلال عقلی دارد و کارشناس هم اعلام کرده است او قوه تشخیص نداشته ‌است پس چطور دیوان عالی کشور اعلام کرده او قوه تشخیص داشته ‌است.

ضمن احترام به غم اولیای‌دم و احترام به مقتول که معلم بسیار محترمی بوده ‌است، باید بگویم اینکه به قوه قضائیه در دفاع از اولیای‌دم مسئولان یک شهر نامه می‌نویسند که البته این موضوع در پرونده نیز منعکس است، باعث تضییع حقوق موکل من که نوجوان است، می‌شود و من از مسئولان دستگاه قضائی درخواست دارم با توجه به مدارکی که ارائه داده‌ایم، درخواست اعاده دادرسی را در پرونده محمد یک بار دیگر بررسی کنند تا حقی از این نوجوان ضایع نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر کس قوه تشخیص نداشت باید چاقو بکشه ..

      پاسخ ها

      • آکا

        هیچکدام از عزیزانی که با شدت خواهان اعدام هستند وحتی خود من از جرئیات خبر ندارید و در محل نبودید پس چرا قضاوت میکنید؟
        چه مردم بیرحمی شدیم... بله قصاص حق اسلامی است ولی چه ربطی به کاهش جرم و جنایت دارد؟ مگر جنایت در کشورهایی که قصاص ندارن بالاست؟ کشورهایی که قصاص دارند بمراتب بیشتره. ضمنا نمیدونم کدوم یک از شما فرزند کوچک دارید یا انشاالله خواهید داشت؟ ولی هیچکدام از اولیای قاتلان فکر نمیکردن یه روزی بچه شون قاتل بشه؟ هیچ تضمینی برای خطا نکردن فرزندان وجود نداره ... اونوقت خیلی ناراحت میشین که یه ملت بگن باید بچه ات مجازات بشه اونم به شدیدترین شکل... هر دستی بدی از همون دست میگیری...

      • بدون نام

        درست معلم باچاقو زده عقلش سرجاش نیست چرا فرار کرده که نگیرنش عقلش کار میکنه اینا رامیدونه

      • بدون نام

        من از مرگ این بچه دفاع نمی کنم؛ ولی رها شدنش در جامعه آیا درسته؟

      • بدون نام

        شما که میگی بی رحم شدیم اگه این قصاص نشه دو روز دیگه همه دانش آموزا چاقو به دست میرن مدرسه اینو بدون

    • بدون نام

      باید اعدام شود چه قوه تشخیص دارد چه ندارد یک دیوانه قاتل بمیرد بهتر از زنده بودنش است.چون به بقیه مردم هم اسیب میرساند

      پاسخ ها

      • علیپور

        ای بی وجدان ... چقدر بی رحم و سنگدل هستی.
        تو چقدر رو سیاه خواهی شد اگه اولیای دم رضایت بدند

      • بدون نام

        چرا باید رضایت بدن؟که دیگه حتی معلمها هم امنیت جانی نداشته باشن سر کلاس؟

      • بدون نام

        کسی که درس خوانده وتا دوره دوم متوسطه که قتل اتفاق افتاده ،ادامه تحصیل داده وبعد از قتل نیز فرار کرده کی می پذیرد قوه تشخیص نداشته است ؟وکیل پول می گیرد تا از مجرم دفاع کند نه از حق!

    • ستایش

      کاش دیگ تو خاک این کشور کسی اعدام نشه بجاش میشه کارایی دیگه ای کرد

      پاسخ ها

      • shohrehandy

        قصاص حکم خداست و حدیست که اجرا باید بشه وگرنه ترس ادم کشی به علت عدم قصاص از بین میره و هر کسی راحت ادم میکشه . هر چند که گفتند عفو بهتره اما نه همیشه

      • بدون نام

        هر وقت خدای نکرده زین جور اتفاق برای خودت و عزیزانت افتاد اونوفت نظر بده

    • پ ع

      فقط قصاص

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... چقدر بی رحم و سنگدل هستی.
        تو چقدر رو سیاه خواهی شد اگه اولیای دم رضایت بدند

    • بدون نام

      بچه ای که در ۱۵ سالگی دست به چاقو ببرد و معلمش را بکشد در بیست و سی سالگی خانواده اش هم از دست او در امان نیستند.

    • بدون نام

      چطور قوه تشخیص نداشته چرا خودشو نکشته؟

    • بدون نام

      خون در مقابل خون این قانون طبیعت است .........

    • بدون نام

      هرکس که قتل انجام میده باید مجازات بشه
      باید اعدام بشه


      کاش یه نفر یکی از این معلم پررو ها رو میکشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین اگه این اعدام نشه امثال شما فکر میکنید از این به بعد چاقو به دست برید مدرسه و هر معلمی از نظر شما پررو بود بکشید و بعدم با برانگیختن ترحم مردم و یه وکیل که ادعا میکنه شما قوه ی تشخیص نداری که واقعا هم نداری بقیه ی عمرتو به خوبی و خوشی زندگی کنی

    • بدون نام

      کسی که چاقو سر کلاس داشته قوه فهم نداشته؟؟؟؟ چرا با عناوین دل رحم کننده چشم خود را به روی حقایق می بندید ؟؟؟

    • زهرا

      چه پسرپرویی بوده این یه ادم روکشته شمامیگی دیوونه بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معمولا همیشه معلم گذشت می کند تا برای بقیه دانش آموزان گذشت سرمشق زندگی آنها باشد

    • بدون نام

      یه معلم هم میگفت دیدم چنتا اربچهها درس یادنمیگیرن فهمیدم اینهاصبحانه توخونه نمیگیرن پول ندارن این سرنوشن کشورثروتمندبااا۴۰ملیون زیزخطفقرحالا بازم برین بودجه ومنابع شغل ایران وایرانی هزبنه این تعداداتباع خارجی افغانی کنیدبودجه بالا۲۰۰سال مملکت اینقدرزیادن که وزیرکارپارسال گفت اینهتبرن مشکل بزرگ بیکارر حل میش پس چرانمیکنیدومنتطرین بغال سرکوچه بندازبیرون این چه خیانتی رشداینها۸شده وایرانیا۱درصدفلسطین اشغالی داریم میشیم هنوزخوابین

    • ناشناس

      من خودم معلمم، تنبلترین دانش آموزام هم درس منو خوب میخونن...چون نه عصبانی میشم، نه غرورشونو میشکنم...همش میگم شما میتونید، اینکه خیلی آسونه، خیلی مهربون باهاشون برخورد میکنم...بهشون شخصیت میدم، هندونه زیر بغلشون میزارم، میگم اگه هزار بارم نفهمیدید حتما بهم بگید من برای بار هزار و یکم توضیح میدم.......واقعا از محبت خارها گل میشود....کار این بچه مورد تایید نیست، اما طفلک خیلی بچه بوده...کاش اعدام نشه

      پاسخ ها

      • سهراب تنها

        دمت گرم معلم مشتی....

      • بدون نام

        واقعا احسنت کاش از این معلمها زیاد بود

      • بدون نام

        درود بر شما بزرگوار

      • بدون نام

        درود بر شما بزرگوار

      • بدون نام

        چقددروغ میگی اغامعلم.

      • بدون نام

        اگه این بچه اعدام نشه خودت باید همیشه با ترس و لرز بری سر کلاس و اگه کسی بدترین رفتارم داشت و از محبت شما گل نشده بود جرات نکنی کلامی بهش حرف بزنی که مبادا چاقو بکشه روت کاش بفهمید بعضی احکام برای امنیت خودتونه وگرنه کسی از مرگ کس دیگه خوشحال نمیشه ولی یه مجرم مجازات بشه بهتر از اینه که چندین بیگناه کشته بشن و چندین انسان مجرم بشن

    • زهرا

      کاربرناشناس احسنت به شمامعلم عزیز

    • بدون نام

      من بروجردی هستم و موقعی که این اتفاق افتاد واقعا یک شوک بود جالب اینجاست که خانواده ی قاتل اصلا ناراحت نبودن و اصلا از خانواده ی مقتول دلجویی نکردن که هیچ انقدر تهدید پشت تهدید کردن که بیچاره ها مجبور شدناز بروجرد به تهران بیان که دیگه کسی اذیتشون نکنه این پسر حقش اعدام هستش و زودتر هم باید اجرا میشد نه اینکه چهار سال طول بکشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خانواده قاتل ناراحت نبودند چه ربطی داره...تو پانزده سالگی پسرا فقط بچه اند و مغرورند اگر عصبانی بشوند کسی جلودارشون نیست

      • بدون نام

        خانوادشم همه پونزده ساله بودن که عقلشون نمیرسید تهدید نکنن؟یعنی چون بچه پونزده ساله بوده کارش اشکالی نداره خانوادشم باید بهش افتخار کنن؟ اگه یه بچه پونزده ساله بابای خودتو خدایی نکرده چاقو بزنه همین نظرو داری؟توقع نداری خانوادش به جای تهدید شرمنده باشن؟

    • عاشق الحسین

      بد بخت شده دیگه

    • عاشق الحسین

      اگه کسی اینترنت میخوادذبگه قیمت های ما
      ۱گیگ۵هزارتومان
      ۲گیگ۱۰هزارتومان
      ۳گیگ۱۴هزارتومان
      ۴گیگ۱۶هزارتومان

      مدت همه بسته ها بالاتر از ۲ماه میباشد

    • بدون نام

      باوضعی که کشور مادارداین مجرم جوان آزاد میشود ودرجامعه رها میشود ومطمئن باشید جان چند نفردیگررانیز خواهد گرفت.مگر اینکه قانون حبس ابد دریک دارالتادیب ویا نگهداری در تیمارستان رابدهد ودرجامعه رها نشود.

    • بدون نام

      این وکیل رو هم باید مجازات کنند به جرم دروغ گویی.
      اگه زن یا بچه خودتم میکشت اینطوری ازش دفاع میکردی؟ این پول چیه که به خاطرش چشمتو رو حقیقت بستی؟

    • shohrehandy

      اکثر این وکیل ها بخاطر پول حق رو ناحق میکنند خون یکی زمین ریخته شده خونواده ای بی سرپرست شدند و یه وکیل معمولی میاد با ترفندهایی میخواد حق رو ناحق کنه حالا اگه وکیل خونواده مقتول که معلم بوده میشد تا این نوجوون دانش اموز رو پای دار نمیبرد اروم نمیشد.

    • بدون نام

      واقعا که

    • بدون نام

      واقعا که این وکلای بی وجدان برای پول میخوان خون مردمو پایمال کنن،

    • بدون نام

      باید مجازات بشه.داشتن مشکل عقلی بهانه ای بیشتر نیست که مورد دستاویز قرار گرفته

    • احمد رنجبر

      بیچاره معلم .به کدامین گناه کشته میش














      معلم بیچاره.


      بنده خدا معلم

      پاسخ ها

      • ایرج

        به نظرمن بااعدام این نوجوان هیچ مشکلی حل نمیشه قوه تشخیص داشته یانداشته.امیدوارم گذشتش کنن. روح اون معلم عزیزوزحمتکش هم شاد. خدا هیچ خانواده ای رواسیراین اتفاقات تلخ
        نکنه

    • mmmm

      باید اعدام بشه.

    • بزرگی

      این افراد باید اعدام شوند چون برای جامعه موزرند وخطرناک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مضر دسته چرا سوادتون کمه؟!!!

      • بدون نام

        به همون دلیل که شما درسته رو مینویسی دسته

    • بدون نام

      بایستی قصاص شود اگر عقلش کم بود چرا مدرسه ثبت نامش کردند

    • بدون نام

      فقط یه پسربچه پانزده ساله..بوده فکر کنید بچه خودتونه....یه لحظه عصبانی شده...نمیفهمید ممکنه چه اتفاقی بیفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هم فکر کن اون معلم زحمتکش بیچاره بودی

      • بدون نام

        شما هم فکر کن اون معلم پدر خودت بوده بی زحمت

    • بدون نام

      مگه میشه با دستکاری وکلا قانون را دور زد ؟ دیه از بیت المال بدید واین پسر نوجوان به بهزستی و بفرستید بعداز سن قانونی در معدن جرمش زیاد هست ولی با دستکاری حتی تاریخ حادثه زمینه اجرا را اماده نکنید !!

      پاسخ ها

      • h.j

        اینا همش چرته عقلش کم بوده خوبه تازگیها همه مجرمها بعدازارتکاب جرم یا مواد مصرف کردن حالا از هرنوعش مخصوصا شیشه یا تعادل روانی نداشتن .اگه اینجوریه چرا به خودش چاقو نزدحرف یاد گرفتن.این جورافراد باید تنبیه بشن تادیگران درآینده ازاین شگرداستفاده نکنن

      • بدون نام

        این پسر اگر اعدام نشه برای جامعه خطرناکه

    • بدون نام

      با سلام
      درسته که نظر هر شخص برای خودش محترمه۰
      من با این مطلب مخالفم که:سن مجرم چه ربطی به جرمش داره ۰اتفاقا بر عکس کسی که در سن نوجوانی مرتکب جرم میشه باید اشد مجازات بشه۰چه طرف مقابل معلم باشه چه چوپان ۰ضمنا برای مدرسه لوازم تحریر میبرن نه چاقو۰
      هر چه زودتر بهتر اجرای حکم

    • رضا

      این وکیل مدافع که پول یامفت میگیره تا حق را زیر پا بگذاره اگر فرزندش را این دانش آموز بکشه باز هم میگه قاتل عقل نداره؟ چرا برای چاقو کشی عقل داشته؟ این وکیل برای رسیدن به پول خزعبلات می بافه

    • مسعودانتظاری

      اعدام فردی که درزمان جرم ۱۵سال داشته معقول نیست پس حقوق بشر چی میشه ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج