۸۳۲۹۲۹
۸ نظر
۵۰۲۹
۸ نظر
۵۰۲۹
پ

به جای بسته‌های حمایتی، شغل ایجاد کنید

کاهش محسوس قدرت خرید در ماه‌های گذشته باعث شده که دولت سیاست‌های حمایت خود را معطوف به دادن کمک‌های نقدی یا بسته‌های حمایتی کند؛ امری که یک استاد دانشگاه معتقد است که " اگر قرار بر حمایت مالی یا کالایی دولت از اقشار مختلف باشد، دولت می‌تواند این هزینه را در اشتغال‌زایی صرف کند؛ ولو اینکه اشتغال به این صورت باشد که عده‌ای چاله بکنند و عده‌ای دیگر آن را پر کنند".

خبرگزرای ایسنا: کاهش محسوس قدرت خرید در ماه‌های گذشته باعث شده که دولت سیاست‌های حمایت خود را معطوف به دادن کمک‌های نقدی یا بسته‌های حمایتی کند؛ امری که یک استاد دانشگاه معتقد است که " اگر قرار بر حمایت مالی یا کالایی دولت از اقشار مختلف باشد، دولت می‌تواند این هزینه را در اشتغال‌زایی صرف کند؛ ولو اینکه اشتغال به این صورت باشد که عده‌ای چاله بکنند و عده‌ای دیگر آن را پر کنند".

همه چیز از حذف ناگهانی ارزهای یارانه‌ای شروع شد؛ مسأله‌ای که باعث شد موج تورمی در کشور به راه افتد که تقریباً همه حوزه‌های مصرفی و غیر مصرفی را درنوردید. در کنار نقطه عطف افزایش قیمت ارز، کاهش سود بانکی در شهریور ۹۶ باعث به راه افتادن سیل نقدینگی در کشور شد.

مجموع این شرایط باعث شد تورم به حدود ۴۰ درصد برسد. به نسبت همین افزایش در نرخ تورم، قدرت خرید طبقات مختلف هم کاهش پیدا می‌کند. در این بین اما طبقات فوقانی جامعه به دلیل سرمایه‌گذاری‌های مختلفی که در حوزه‌های مختلف دارند چه بسا از شرایط تورمی سود هم برده باشند، اما طبقات ضعیف و متوسط به دلیل ثابت بودن درآمدهایی که دارند در شرایط تورمی دچار ضرر و زیان می‌شوند.

برای کمک به قدرت خرید این اقشار دولت، در ماه‌های گذشته برخی اقدامات همچون افزایش نسبی حقوق‌ها یا اعطای بسته‌های غذایی را انجام داده است که البته با توجه به شدت گرفتن تورم به نظر کافی نمی‌رسد.

در این باره علی شکوری - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تأثیر شرایط تورمی بر کوچک‌تر شدن سفره مردم درباره راهکارهای مختلف افزایش قدرت خرید شهروندان اظهار کرد: در اولین قدم پرداخت حقوق، حقوق‌بگیران باید ترمیم شود. همچنین می‌توان با دادن انواع یارانه‌ها به مواد غذایی در کاهش قیمت آنها اثر گذاشت.

او با بیان اینکه حل مسائل مربوط به قدرت خرید طبقات متوسط و دفع فقر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است، گفت: در شرایط فعلی ما چاره‌ای جز استفاده از راهکارهای موقتی یا کوتاه مدت همانند ترمیم حقوق، کمک‌های درمانی و یا بسته‌های حمایتی نداریم. از سوی دیگر علی‌رغم همه انتقاداتی که به توزیع بسته‌های حمایتی وجود دارد اما این بسته‌ها در برخی از مناطق محروم که مشکلات بسیار جدی دارند می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد اشتغال اظهار کرد: اگر قرار بر حمایت مالی یا کالایی دولت از اقشار مختلف باشد، دولت می‌تواند این هزینه‌ها را در اشتغال‌زایی انجام دهد، ولو اینکه اشتغال به این صورت باشد که عده‌ای چاله بکنند و عده‌ای دیگر آن را پر کنند. واقعیت این است که بیکاری در بین اقشار مختلف تولید آسیب‌های اجتماعی و روانی جدی می‌کند که این ملاحظات ضرورت ایجاد اشتغال، ولو حداقلی را ملموس‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا، ایجاد مشاغل همگانی سیاستی است که برای نخستین بار ایلات متحده آن را در دوران رکود اقتصادی معروف به "رکود بزرگ" طراحی کرد. در این دوران به دلیل افزایش نرخ بیکاری (حدود ۲۵ درصد) در آن کشور، ایجاد مشاغل همگانی در دستور کار قرار گرفت که چندان ماهیت اقتصادی نداشتند بلکه به نوعی برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از کاهش درآمدهای عمومی در نظر گرفته شد. برای مثال در یک نوع از این مشاغل افراد را به کاشت درخت مشغول کردند که البته ثمره آن کاشت چهار میلیون اصله درخت بود.

در آن زمان جان مینارد کینز، اقتصاددان مطرح بریتانیایی پیشنهاد کرد که دولت‌ها باید برای رهایی از بحران بزرگ، مخارج خود را افزایش دهند.

کینز، ریشه بحران اقتصادی را نبود تقاضای کافی از سوی مصرف‌کنندگان ارزیابی کرده بود. او اعتقاد داشت که در دوران بحران اقتصادی تنها دولت امکان افزایش تقاضا برای کالا و خدمات را دارد، چراکه هنگام وضعیت بد اقتصادی مردم کمتر پول خرج می‌کنند و این خود باعث کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش مصرف و افزایش بیکاری و کاهش تولید ملی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم از گشنگی بکشن که شغل ایجاد کنند معلومه شکمت سیره شغل ایجاد کنند سبد حمایتی راهم بدن کمکی که به کشور های دیگه میکنن نکنن بحاش شغ ایحاد کنند.ای بهتره.

    • بدون نام

      دوست عزیز کار این دولت شده اشتغال زدایی، چند وقت پیش قرار بود آموزش و پرورش صد هزار معلم جذب کنه، که با تمهیدات همین دولت مردم آزار، با اضافه کردن ساعت کاری معلمان فعلی و دادن وعده و وعید به آنها جلوی جذب اون بیچاره ها رو گرفتن، با روحانی تا 1400000000!!!!!!!!

    • بدون نام

      شغل کدام شغل اینها خودشان هم از بسته ها استفاده میکنند شغل به چه درد اقایان‌میخوره الان تازه میگن ۹۲۷ راس کوسفند وارداتی گم شده چطور ممکنه برید؟ دراقایان آقازاده ها بگردید شاید پیدا شدند

    • بدون نام

      نقل قولی از یکی از بزرگان است که شیانه به نیازمندان کمک می کرد که در شبانه ،نهایتش عدد مشخصی میشود .حالا اینها اصل هرچیزی رو ول کردن چسبیدن به فرع ! کار دولت گدا پروری نیست ، دولت نان اور ، بنیاد خانواده رو نابود کرده به فکر « اشتغال موثر» باشید .

    • ستاره

      دلت خوشه برا در...این ها فقط حرف میزنند..ودر خواب وخیال فقط شکل میگیره.

    • نکته سنج

      کاملا درست است چرا دولت وسایر نهاد های متولی به جای یاد دادن ماهیگیری ماهی های گندیده به مردم می دهند

    • بدون نام

      حکومت مدام داره ایجاد شغل میکنه خفت گیری وزور گیری جیب بری بچه دزدی وکیف قاپی موبایل قاپی وهزاران شغل دیگر ازین قبیل

    • بدون نام

      هموطن عزیز اگربجای بسته حمایتی شغل ایجادشود وبه نیازمندان واقعی مثل کمیته امدادوبهزیستی وجه نقد به حابشون واریز شود پس پس چیزهای بی کیفیت درانبارشون مانده نفوذی ها ودلالان ومافیا وووو ازچه طریق پول های بیشتربادآورده به جیب بزنند به جیب بزنند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج