جاباما
۸۳۲۹۳۰
۳۶ نظر
۵۰۱۱
۳۶ نظر
۵۰۱۱
پ

آقای علیخانی! همان «ماه عسل» را بساز!

برنامه‌های «نود»، «خانه ما»،«دورهمی»، «شام ایرانی»، «شب کوک»، «برنده باش» و... تنها نمونه‌هایی از کپی‌برداری در تلویزیون ملی است و «عصر جدید» جدیدترین مورد این کپی‌برداری است.

خبرگزاری ایرنا: برنامه‌های «نود»، «خانه ما»،«دورهمی»، «شام ایرانی»، «شب کوک»، «برنده باش» و... تنها نمونه‌هایی از کپی‌برداری در تلویزیون ملی است و «عصر جدید» جدیدترین مورد این کپی‌برداری است.

البته صرف کپی‌برداری در یک برنامه دلیل عدم توفیق آن نیست و برنامه‌هایی هستند که با الگوبرداری از شبکه‌های خارجی و انطباق دادن آنها با فضای کشور موفق شده‌اند. با این حال خلاقیت و نوآوری، سال‌هاست مهره گمشده برنامه‌سازی در صدا و سیماست. دم‌دستی‌ترین نوع برنامه‌سازی، کپی از نمونه‌های موفق است؛ کاری که در سال‌های اخیر به رویه بسیاری از برنامه سازان صدا و سیما تبدیل شده است.

«عصر جدید» عنوان برنامه تازه‌ای است که قرار است از شبکه سوم سیما پخش شود.مسابقه‌ای که با اجرای احسان علیخانی و کارشناسانی مانند امین حیایی، آریا عظیمی‌نژاد، رویا نونهالی و بشیر حسینی قرار است مجالی باشد برای کشف استعدادها.

عصری جدید پس از ثامن‌الحجج

احسان علیخانی پس از بروز حرف‌ و حدیث‌های مالی‌اش با موسسه ثامن‌الحجج که ارائه توضیحات در بهترین ساعت پخش شبکه سوم سیما هم نتوانست ابهامات بسیار درخصوص آن را از بین ببرد، حالا با «عصر جدید» به همان شبکه برگشته است: تقلیدی از نمونه‌های آمریکایی، هندی، پاکستانی و حتی عربی که با اضافه ‌شدن مجری و صحبت‌های زیاد تبدیل به ملغمه‌ای شده است که مخاطب را پس می‌زند.

علیخانی حالا با برنامه‌ای بزرگتر و پرهزینه‌تر برگشته است. او پس از انتقادات زیاد درباره فضای غم‌انگیز «ماه عسل»، قرار است با «عصر جدید» مردم را بخنداند، اما ترکیب ناهمگون کارشناسان و حضور اضافی مجری و محدودیت‌های عرفی و فرهنگی، مانع از تحقق این هدف شده است.

سهم اندک زنان

در نمونه‌های موفق خارجی، زنان سهم عمده‌ای از این استعدادیابی دارند، اما در عرف جامعه ما این ظرفیت وجود ندارد. به دلیل برخی مسائل شرعی و اخلاقی، امکان حضور پررنگ و متنوع زنان در این‌گونه برنامه‌ها نیست و این یعنی محدود شدن این بخش از جامعه و بالطبع کم شدن مشارکت زنان و مخاطبان در این برنامه. حضور رویا نونهالی در میان کارشناسان نیز شاید برای ناقص نماندن این کپی‌برداری باشد؛ وگرنه فضای این برنامه طوری طراحی شده است که امکان تأثیرگذاری نونهالی کمتر از دیگران می‌شود.

مجری لازم بود؟

موفق‌ترین نمونه این برنامه‌ها بدون حضور مجری است، اما علیخانی بر بودن جلوی دوربین و حتی پریدن وسط صحبت کارشناسان و مهمان‌ها اصرار دارد. اولین برنامه «عصر جدید» نشان داد که حضور علیخانی مهم‌تر از ریتم برنامه و میل به صحبت کردن و دیده ‌شدن او، جذابیت برنامه را کمتر از قبل می‌کند. اگر قرار به حضور یک مجری در پشت صحنه است. پس دیگر مجری جلوی صحنه قرار است چه کاری انجام دهد؟ از لحاظ فنی و چیدمان صحنه نیز حضور علیخانی بیشتر ضربه‌زننده است تا کمک‌کننده. البته خودش در قسمت اول گفت که به‌عنوان میزبان در این برنامه حضور دارد و دلش نمی‌خواسته و...

استعدادیابی دوباره!

برخی از چهره‌هایی که در قسمت اول و تحت عنوان استعداد حضور داشتند، پیش از این در برنامه‌های دیگر هم حضور داشته‌اند و حتی به‌خاطر همان استعداد مورد تقدیر هم قرار گرفته‌اند.

احسان موسوی‌نژاد، قهرمان فوتبال نمایشی است که به‌عنوان نفر اول آسیا و نفر پنجم جهان معرفی شده است و حتی در نمایشگاه مطبوعات هم فعالیت می‌کرد و در مراسم‌های مختلفی از وی تقدیر شده است. حضور موسوی‌نژاد به‌عنوان استعداد تازه، طنزآمیز نیست؟ قهرمانی که حالا در یک مسابقه تلویزیونی به‌عنوان استعداد تازه معرفی می‌شود! جالب اینکه موسوی‌نژاد پیش‌تر مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها درباره تخصص‌اش داشته و حتی در شبکه تلویزیونی «شما» به‌عنوان مهمان حضور یافته است.

در این میان، موسوی‌نژاد تنها نیست و سعید فتحی‌روشن هم نمونه مشهور دیگری بود که به‌عنوان استعداد تازه معرفی شد. او هم پیش از این در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف تلویزیونی از جمله برنامه‌های پرمخاطبی با اجرای علی ضیا حضور یافته و مخاطب عادی با یک جستجوی ساده می‌تواند به این نتیجه برسد که او هم استعداد تازه‌ای نیست و سال‌هاست در حرفه خود به‌عنوان یک «چهره» شناخته شده است.

همان ماه عسل بهتر بود

علیخانی در قسمت اول برنامه‌اش اشاره کرد که «عصر جدید» سخت‌ترین برنامه تمام عمرش است. اما خشت کج اولی که در قسمت اول دیده شد، این دیوار را تا انتها کج به بالا می‌برد. انتخاب دکتر بشیر حسینی که پیش از این تنها در یکی دو برنامه به‌عنوان مهمان حضور داشته در کنار امین حیایی نشان می‌دهد که حتی هدف‌گذاری دقیق و درستی نیز برای این برنامه نشده است و صرفاً قرار بوده پروژه‌ای بزرگ و سرگرم‌کننده برای پر کردن آنتن ساخته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میلاد

      چرت و پرت نگو لطفا..شما هم همون اخبارتو بنویس اینجا تجزیه و تحلیل کردن برنامه ها به شما ربطی نداره چون اصلا بلد نیستین انتقاد کنین..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببند

    • بدون نام

      خیلی برنامه مسخره و مضحکیه و قابل مقایسه با نسخه اصلی نیست ، نه به اون شعاراتون نه به اینکه میرین از برنامه هاشون کپی میکنین

    • بدون نام

      همون ماه عسلش هم فقط براي يه عده غمگين ذاتي كه دنبال سوژه براي گريه كردن هستن جذابه.

    • بدون نام

      صدا و سیما یعنی سانسور زنان و من تنها به همین دلیل هم که باشه سالهاست نه خودم تلویزیون ایران رو میبینم و نه میذارم کسی تو خونمون ببینه.

    • بدون نام

      والاا

    • بدون نام

      من که خوشم نیومد مزخرف بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا نگاه نکن. والسلام...

    • بدون نام

      چقد حرفتون حساب و قشنگ بود،ایول.لایــــــــــــــــک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا حرفاش ناحساب وجفنگ بود.

    • بدون نام

      دوستان عزیز. این برنامه یک برنامه ، یک برنامه جدید نیست. ما سالهاست نمونه های خارجی اون از آمریکایی ، هندی و حتی غربی این ب نامه رو در شبکه های مختلف ماهواره شاهد بودیم. حالا چه اشکالی داره نمونه ی ایرانی این برنامه رو هم شاهد باشیم.؟ مسلما با محدودیتهایی که در کشور ما وجود داره این برنامه نمیتونه جذابیت برنامه های خارجی رو داشته باشه. ولی این استعدادهای تکراری که میفرماید شاید خیلها توی کشور از وجود اونها بیخبر باشن.

    • بدون نام

      کاری ب اجرای علیخانی ندارم
      ولی نویسنده خیلی سخت گرفته !!!!

    • بدون نام

      فقط پول بیت المال را در این اوضاع اقتصادی حیف و میل می‌کنند

    • بدون نام

      خیلی هم خوب بود واسه مردم جالب بود این برنامه در تلویزیون خودمون اگر که با شخص علیخانی مشکل دارید اون بحثش جداست

    • mina

      خیییییلی ام برنامه ی قشنگ و سرگرم کننده ایه من دیشب دیدم جالب بود

    • بدون نام

      خواهشنا از تلویزیون برو پشت صحنه خدمت کن حداقل مردم قیافت را نبینن

    • حسین عزیز

      رجب باهاش از دیروز تا حالا بیشتر از ده تا خبر منتشر کردی دوست نداری نبین ......یا پول گرفتی تخریب کنی

    • بدون نام

      علیخانی آدم نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توآدمی تو اصلا احسان علیخانی رادیدی که قضاوت میکنی شما هاعادت کردین فقط حرف مفت بزنید.

    • بدون نام

      بصورت خیلی واضح نویسنده متن بغض و کینه شدیدی نسبت به علیخانی دارد اما در کل منهم تا اینجا اجرایش در این برنامه را نمی پسندم.

    • بدون نام

      آرایشی که کرده خیلی با حاله مخصوصا چشم هاش

    • بدون نام

      باشه برترین ها . ما میخوایم کپی ببینیم. همین شماهایید که ماهواره رو بیشتر تبلیغ میکنید. ماکه نمیدونستیم کپیه. ولی جاش در تلویزیون خالی بود دست علیخانی درد نکنه

    • بدون نام

      ما که دوست داشتیم

    • بدون نام

      من موندم این برنامه سازها با چه انگیزه ای باید برنامه بسازند آخه با هر موضوع و فرمتی که برنامه می سازند همیشه یه عده هستند که بی دلیل اونا رو می کوبند اعتراض می کنند که چرا ماه عسل اشک مردم رو درمی اره چرا تو خندوانه مجری همش می خنده. اگه یه برنامه مذهبی ساخته بشه یه عده اعتراض میکنند صدا و سیما همش داره برنامه مذهبی پخش می کنه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سریال طنز ساخته می شه اعتراض می کنند که چرا سریالی نمی سازید که راجع به مشکلات مردم صحبت بشه اگه سریالی بسازند راجع به مشکلات جامعه اعتراض می کنند که بدآموزی داره یا چرا تو این شرایط بد راجع به مشکلات مردم صحبت می کنید و اسباب ناراحتی اونا رو بیشتر فراهم می کنید.البته این اعتراضات نشون دهنده دیده شدن این برنامه ها است درسته همه برنامه ها یه ضعفی دارند و بهشون نقد کرد اما باید در انتقاد جانب انصاف هم رعایت شود.

      • بدون نام

        موافقم....عده ای برای حرف مفت زدن بیتابی میکنند.

    • بدون نام

      اه چرا بعضیا انقد بی منطق حرف میزنن خیلیم برنامه خوبیه

    • بدون نام

      راست میگه

    • بدون نام

      راست میگه حضورزنان کو ومجری نواین برنامه اضافه است

    • :|

      ببندین بابا! چیز خوریش به شما نیومده! ۸۰ میلیون کارشناس داریم که دیشب میخکوب پای تلویزیون نشستن تا نصفه شب ولی چون فک میکنن فاز روشنفکری مزخرفشون درسته میان کارشناس میشن یا مثل عقب افتاده ها فحش میدن!

    • بدون نام

      برو جمع کن این مزخرفاتو اونی که اضافیه تویی با این چرندیاتی که نوشتی...آخه دنبال چی هستید شما؟؟؟اینقدر غرض و مرض برای چیه؟؟؟نهایتا شما خوشتون نیومده ...اهمیتی نداره...حق ندارید در مورد برنامه و مجری توانمندشو اینجوری بنویسید و بگید...شما مثلا باسواد و خیلی کار بلدید؟؟باریکلا به شما ...

    • بی نام

      برنامه بسیار جالب وبا نشاطی هست .

    • بدون نام

      ماکه پسندیدیم چون ماهواره نمیبینیم لطفا برای ماهواره تبلیغ نکنید.

    • بدون نام

      ماه عسل میسازه میگین چرا اینو ساخته برنامه ی شب عید میسازه ایراد میگیرین تهیه کننده ی سینما میشه نقدش میکنید مسابقه ی استعدادیابی ساخته فقط دو قسمتش پخش شده همچین نقد تندی ازش کردین
      خستمون کردین بزارید کارموشو بکن این همه برنامه ی بی مصرف و تکراری تو صدا و سیما ساخته اما خب کسی نقد نمیکن چون خوب میدونید که خواننده نداره

    • منوچهر

      برنامه اش با توجه به محدودیت ها عالیه

    • رویا

      من اصلا ندیدم پس نظری ندارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج