۸۳۲۹۴۶
۳۵ نظر
۵۰۰۳
۳۵ نظر
۵۰۰۳
پ

خودروسازان: وزیر صنعت، عامل گرانی اخیر است

کارشناسان خودرو با وزیر موافق هستند که فرمول وزارتخانه عامل افزایش قیمت‌ها در بازار نیست اما تاکید دارند آنچه سبب به‌هم ریختگی بازار خودرو شده، تصمیم اشتباهی است که وزیر صنعت گرفت و افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پیش‌فروش شده با موعد تحویل ۳۰ دی‌ماه را لغو و به شرکت‌های خودروساز تکلیف کرد تمام تعهدات خود تا ۳۰ دی‌ماه را به قیمت قدیم به مشتریان تحویل دهند. بنابراین آنها معتقدند فرمول وزارتخانه نیازمند ترمیم است.

دنیای اقتصاد نوشت: زمانی که موج سرمایه‌های سرگردان به همراه تحریم‌ها به ساحل شرکت‌های خودروساز رسید، وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره محمد شریعتمداری تلاش کرد تا با پیش‌فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، حباب قیمتی بازار را از بین ببرد و سرمایه‌های سرگردان را به‌جای بازار به سمت خطوط تولید خودروسازان هدایت کند.

ایده مدیریت وقت وزارت صمت موثر واقع نشد و تعهد تحویل یک میلیون دستگاه خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان را روی دست دو خودروساز باقی گذاشت. با روی کار آمدن رضا رحمانی به‌عنوان وزیر صنعت، ساز آزادسازی قیمت خودرو در وزارتخانه کوک شد.

رحمانی به‌دنبال این بود با پیاده‌سازی فرمول قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار، طرف عرضه را تحریک کند و زمینه را برای افزایش عرضه خودروسازان فراهم کند.تحلیل وزارتخانه این بود که با تعیین قیمت کارخانه بر اساس حاشیه بازار سه اتفاق به صورت همزمان می‌افتد. اول طرف عرضه تحریک می‌شود، دوم دلالان و واسطه‌ها از بازار خارج شده و تنها تقاضای اصلی و مصرف‌کننده واقعی در بازار باقی ‌می‌ماند و در ادامه قیمت محصولات در بازار روند نزولی در پیش می‌گیرد تا به یک نقطه تعادلی برسد.

این فرمول هرچند ایده‌ای جذاب به‌نظر می‌رسید اما همزمان با رونمایی از آن، کارشناسان و فعالان بازار نسبت به نقاط ضعف این فرمول هشدار دادند.آنها معتقد بودند که در شرایط کنونی که تحریم‌ها تمامی بازارها از جمله بازار خودرو را متاثر از خود کرده، با تعیین قیمت کارخانه بر اساس حاشیه بازار عملا چرخه تولید و بازار در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و این امکان وجود دارد تا این شرکت‌ها به مهندسی بازار بپردازند. البته صاحب‌نظران راهکاری هم برای جلوگیری از مهندسی بازار توسط خودروسازان ارائه دادند و آن نظارت نهادها و دستگاه‌های مرتبط روی شرکت‌های خودروساز بود.

اما در شرایطی که نزدیک به دوماه از رونمایی فرمول جدید قیمتی وزارت صمت می‌گذرد و همه منتظر بودند تاثیر این فرمول را روی بازار مشاهده کنند، ورق برگشت و نه‌تنها شاهد کاهش قیمت در بازار نبودیم که قیمت خودروی پرتیراژی مانند پراید در یک ماه ۱۸ درصد افزایش را تجربه کرد و هم‌اکنون ۴۷ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. حال این سوال مطرح است که وزارت صمت به‌عنوان متولی اصلی بخش خودرو چه تغییراتی را باید در فرمول خود ایجاد کند تا بتواند تلاطم را کاهش دهد و بازار را به سمت ثبات هدایت کند؟ در این زمینه رضا رحمانی می‌گوید: تلاطمات بازار ارتباطی به فرمول وزارتخانه ندارد. وزیر معتقد است راهکار کاهشی شدن نمودار قیمت در بازار، افزایش تیراژ است و وزارتخانه به‌دنبال این است تا با تزریق نقدینگی به زنجیره خودروسازی زمینه صعودی شدن تیراژ را فراهم کند.

کارشناسان خودرو با وزیر موافق هستند که فرمول وزارتخانه عامل افزایش قیمت‌ها در بازار نیست اما تاکید دارند آنچه سبب به‌هم ریختگی بازار خودرو شده، تصمیم اشتباهی است که وزیر صنعت گرفت و افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پیش‌فروش شده با موعد تحویل ۳۰ دی‌ماه را لغو و به شرکت‌های خودروساز تکلیف کرد تمام تعهدات خود تا ۳۰ دی‌ماه را به قیمت قدیم به مشتریان تحویل دهند. بنابراین آنها معتقدند فرمول وزارتخانه نیازمند ترمیم است.

برخی کارشناسان ریشه نابسامانی بازار را نه در فرمول وزارتخانه بلکه در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در زمینه تامین ارز مورد نیاز زنجیره خودروسازی جست‌وجو می‌کنند و می‌گویند: مشکلات در خطوط تولید خودروسازان از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی به‌عنوان متولی تخصیص منابع ارز و وزارتخانه به‌عنوان متولی تولید خودرو به جای خودروسازان در ارتباط با نحوه تخصیص منابع تصمیم‌گیری کردند. به این ترتیب برای برون رفت از این موضوع سه راهکار مدنظر کارشناسان است: اول پایبندی به فرمول آزادسازی قیمت‌ها، دوم افزایش تیراژ و سوم سهولت در تخصیص ارز به تولیدکنندگان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی قیمت آشغالسازها مبناش میشه ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار قلابی ، هر چقدر قیمت حاشیه بازار بالامیره سود آشغالسازها هم بیشتر میشه ، اونها با ندادن خودرو به بازار و ایجاد کمبود قیمت بازار رو بالا می برند و نتیجه اش میشه اینکه آشغالهای تولیدی خودشون رو بالاتر می فروشند ، خیانت اولیه همین فرمول کشکی بود خدا ازتون نگذره با این مدیریت ضعیف مردم رو بیچاره کردید

    • ayoobyar

      به خدا اینها به فکر مردم عزیزمان نیستن اینها به فکر پر کردن جیب خودشان هستن مردم هوشیار باشید ماشین نخرید

    • باقري

      اگر در اين مملكت قرار است براساس قانون كاركنيم .بايد به قانون حمايت از مصرف كننده مراجعه كنيم
      كه ميگه مطابق قانون وقتي خودرو ساز مي تواند خودرو پيش فروش كند كه قطعات منفصله خودرو را در انبار خود داشته باشد . در همين قانون ماده 4 ميگه خودرو ساز بايدخودرو را مطابق تاريخ تحويل تعهد شده در قرار داد پيش فروش تحويل دهد. ما كه يكسال ثبت نام كرديم و شش ماه هم از تاريخ تحويلمان گذشته و بعد خودرو ساز آمده 30 درصد ميخاد افزايش بده مطابق كدام قانون شامل حال

    • بدون نام

      همش دروغ و نیرنگ

    • شهروند1

      وزیران صنعت ما یکی از یکی بی عرضه ترند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته

    • بدون نام

      دو نفر از خودشان را که گرانی را به وجود آوردن را اعدام کنند درست میشود نه غریبه را

    • بدون نام

      فقط گردن هم بندازین تو بی عرضه بودن دولت و کابینه که شکی نیست

    • بدون نام

      اگر ارز کارخانجات از طریق صادرات انها تامین شود ، این واحدها تبدیل یه فرزند ناخلف جامعه ، مافیا ، چاه هزینه ، فساد سیاسی و مالی ،‌... نمی شوند .

    • سید

      بر پدرتون لعنت با این طرح هایی که فقط پدر مردم رو در آورده

    • بدون نام

      کاملا درسته .وزیر بی لیاقت وقتی عرضه اداره یک وزارتخانه را ندارد وکسانی دیگر برای او و وزارتخانه اش تصمیم میگیرند.

    • علی اصفهانی

      مجلس می گوید وزیر صمت بیسواد بوده پس چرا رای دادید معلوم می شود می خواهید از این نو کیسه هم پول بگیریداگر نمی توانسته مدیریت نماید چرا اجازه میدریت وزارتخانه ای که سه وزارت است داده اید.

    • سامانتا خانم

      بابابه خدااینقدروای وای نکنیدقیمت ماشین کجابالاست اخه 4/50میلیون هم دیگه پوله؟

    • بدون نام

      بلی ابن وزیر هم دیر امد وزود هماهنگ شده با خودرو ساران برای خوردن اقایان نماینده استیضاه

    • رضا

      بالاخره خودروسازان یک حرف درست زدند
      که وزیر عامل گرانی خودرو شده
      آقای رضا رحمانی در حد وزیر نیست
      نمیدونم چرا رای اعتماد گرفت

      خودروسازان هم با سوءاستفاده از فرمول وزیر و با همکاری دلالان و سلاطین خودرو قیمت رو به نفع خودشون تموم کردن

      دریغ از یک وجدان بیدار

    • بدون نام

      خاک بر سر مدیران بی لیاقت.

    • بدون نام

      بازم خوبه نمیگن تقصیر ترامپ هست

    • بدون نام

      وزیر صنعت واسطه است عامل اصلی گرانی اون بالاییه

    • بدون نام

      این وزیر صنعت از روزاول کارش داره ، یکسره دروغ بخورد ملت میده ، مجلس هم مثل شلغم چیزی بهش نمی گن چون می دونند اگه استضاح کنند ...

    • بدون نام

      عامل اکثر گرانیها دو وزیر نا لایق یعنی وزیر صنعت و وزیر کشاورزی هستن که نمیدونم پشتشون به کجا گرمه که مجلس هم جرعت نداره بهشون حرفی بزنه

    • بدون نام

      روتون زیاد

    • بدون نام

      مسولین وقتی دوشرکت خودروسازی فقط افزایش قیمت وکیفیت پایین مبادرت دارندچرا جلوی واردات را میگیرند.حتما دستهایی است که میخواند مردم وابستگی وتحت فشارباشند بعد نارضایتی ودولت را باجمع آوری رای استیضای وناکارامد جلوه دهند..

    • بدون نام

      همتون با هم برید به درک

    • چ

      اخه این جه کارشناسیه که تو مبکنی یه بچه هم میدونه وقتی تولید نشه وقتی ماشینای مردم رو یکسال ندن بهشون وقتی ماشین تو بازار نباشه میخوای ماشین ارزون بشه همین کارشناسا مثل شماها هستن که ریدن تو بازار تو برو دنبال اینکه چرا وقتی ایرانخودرو نمیتونه به قراردادش عمل کنه این همه ماشین ثبت نام میکنه که بعد مثل خر تو گل بمونه بعدش آویزون مردم بشه بخواد اینهمه ماشینو گرون کنه بعد تو میگی چون اون 30 درصد گرون نشد اینجوری شد بجای اینکه مسئله رو حل کنی پاکش میکنی ....

    • بدون نام

      راست می گید وزیر که عرضه نظارت به زیر مجموعه اش نداشته باشد مقصر وباید کاسه کوسه را جم کند

    • بدون نام

      مافیای خودروسازان به حدی بزرگ و قدرتمند شده که وزرای صمت را تهدید و تعویض می کنند .

    • بدون نام

      دقیقا این وزیر باید برکنار شود

    • بدون نام

      راست میگه دیگه یارو مغزش پاره سنک ورداشته میگه قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار باشه اخه ابله حاشیه بازار که دست دلاله شایدبخواد دویست میلیون بشه اونوقت توهم میبری نزدیک اون قیمت اخخخخخ مملکت دست کیا افتاد

    • بدون نان

      خدا شما مسئولین بی لیاقت را نابود کنه ملت را بیچاره کرد ایشاءالله خدا از شما مسئولین مستکبر نگذرد که مردم فقیر را درک نکردید چون شکمتان با پول این ملت مظلوم سیر است چطور میشه ما وامثال ما که ماهیانه یکونیم میلیون حقوق بگیریم وقیمت یک پراید چهل وهفت میلیون تومان باشه چرا همه چیز را گران میکنیدولی حقوق ملت را زیاد نمیکند ما چطوری با این حقوق بخور ونمیر بتونیم زندگی کنیم یا یک پراید بخریم برای خانواده مگر ما انسان نیستیم تنها خودرو نیست از همه بدتر گرانی مسکن ای خدا به دادمان برس از دست این مسئولان از خدا بیخبر

    • بدون نام

      این وزیر صنعت رحمانی اصلا هیچی حالیش نیست نمیدونم از کجا اوردش روحانی
      ملت اعتراض کنید و انصراف بدین

    • بدون نام

      همانطور که ما می دانیم در زمانی که تورم سال ما نیازمند مرغ در داخل کشور می باشیم صادرات آن را ممنوع می کنیم حال با توجه به اینکه قیمت های بی رویه بالا رفته ما باید خرید و فروش این محصولات را در ایران ممنوع صادرات آن را آزاد اعلام می‌کنیم و حتی یک تشویقی بابت صادرات هم بدهیم حالا این دلالان می توانند این ارابه های مرگ را صادر کنند که اگر صادر کردند پس با توجه به تعهد برگشت ارز به مملکت کار پر سود و منفعتی برای کشور ایجاد کردیم

    • بدون نام

      خاک تو سر خودرو سازا.تف تو غیرت نداشتشون

    • بدون نام

      هر کسی تقصیر را به گردن دیگری می اندازد و مردم را بازی می دهند اگر به فکر مردم هستند تعرفه واردات خودرو را صفر کنند

    • بدون نام

      درست است عامل گرانی خودرو ۱- خودروسازان ۲_ وزیر صنایع که قیمت خودرو را بر حاشیه بازار تعین کرد؟ آیا وزیر صنایع خبر نداشت که خودروسازان حاشیه بازار را بوجود آوردن؟

    • محمد

      ای ایرانی هاچراماشین میخرید مدتی نخرید ارزان میشه الاغ سواربشین ازپرایدبهتروکم مصرف تروبدون هزینه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج