۸۳۲۹۶۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پرسه نقدینگی در مراکز تجاری و برج سازی‌ها

روزنامه «همدلی» از حواشی افزایش حجم پول‌های سرگردان و دمیدن بر تنور تورم گزارش داد.

روزنامه «همدلی» از حواشی افزایش حجم پول‌های سرگردان و دمیدن بر تنور تورم گزارش داد.

«نقدینگی بانک‌ها، صرف ساخت مال‌ها و برج‌های عاج می‌شود.»، محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان ایران، این جمله را مطرح کرد که به گفته آگاهان اقتصادی، بحران پول‌های سرگردان بیخ پیدا کرده است. این را می‌توان از روند رو به رشد حجم سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد نیز به خوبی فهمید..

آن‌طور که از مرور وضعیت حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در قالب آمارهای رسمی برمی‌آید، رشد پول‌های سرگردان موضوعی است که تقریبا در همه سال‌ها مطرح بوده است و به راحتی می‌توان روند رو به رشد آن را با بررسی آمار و ارقام رسمی و غیر رسمی بررسی کرد. آمارها می‌گویند حجم سرمایه‌های سرگردان از ۶۹۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به یک هزار و ۵۳۰ هزار میلیارد تومان در تابستان سال جاری رسید. از سوی دیگر بانک مرکزی در آذرماه سال جاری حجم نقدینگی را بیش از هزار و ۷۶۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱/۲۲درصد رشد کرده است. خلاصه اینکه سرعت رشد این شیب رو به بالا به گونه‌ای است که هر لحظه خطر آن می‌رود که با انفجارش بدنه اقتصاد را به طور کلی از هم بپاشد.

مقصد اشتباه پول‌های سرگردان

به باور بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی، هر چه سرعت رشد نقدینگی بیشتر باشد، باید با شدت بیشتری منتظر رشد آمارهای نگران کننده تورم بود. اما این تمام ماجرا نیست، بحران نقدینگی درست زمانی خطرناک می‌شود که در حال حاضر بازارهای واسطه‌گری همچون مسکن، ارز، طلا و خودرو همچون آهنربایی این سرمایه‌ها را جذب خود می‌‎کنند و در این میان تنها مقصدی که بدون مسافر می‌ماند، سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی و افزایش صادرات کالاهاست. چند ماه پیش بود که چهارراه‌استانبول حجم قابل‌توجهی از این پول‌های سرگردان مردم را بلعید و عده‌ای با خرید ارز بر گرانی دلار و خیلی دیگر از کالاهای اساسی دامن زدند.

هر چند کم نبودند مردمی که از خرید ارز سود خوبی بردند و طی چند روز سودهای جذابی را نصیب خود کردند، اما خیلی‌ها بودند که به دلیل هدایت اشتباه پول‌های سرگردان خود به سمت این بازار تجریه تلخی از این ماجرا کسب کردند.

برج‌سازی یک نوع فعالیت تولیدی است

هر چه که هست، نقد به افزایش نقدینگی سال‌هاست که از زبان کارشناسان اقتصادی شنیده می‌شود. این موضوع زمانی قابل توجه‌تر است که بانک‌ها نیز به جای فعالیت‌های اصلی خود و گردش پول، همچون مردم به سمت بازارهای واسطه‌گری و ساخت و ساز هجوم می‌برند و در گرانی‌های افسارگسیخته مسکن مشارکت می‌کنند. مصداق این اتفاق همان موضوعی است که روز گذشته، رئیس مجمع کارآفرینان ایران نیز به آن اشاره کرد که گفته بود، نقدینگی بانک‌ها برای ساخت برج‌های بلندمرتبه هزینه می‌شود. عده‌ای از آگاهان اقتصادی از این موضوع با عنوان فعالیت بنگاهداری بانک‌ها یاد می‌کنند. این در حالی است که تحلیل کاظم دوست‌حسینی، در این زمینه متفاوت است. این کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با «همدلی»، می‌گوید: «ساخت و ساز و برج سازی در زمرمه فعالیت‌های تولیدی است و خود این فعالیت می‌تواند باعث ایجاد ثروت شود، بنابراین اگر نقدینگی بانک‌ها به سمت برج‌سازی هدایت شود و حتی با هدف احیای بافت‌های فرسوده باشد، اقدام مفیدی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی انجام شده است.»

سه اشتباه مهم در کنترل نقدینگی

«حجم نقدینگی رشد می‌کند، سرعت افزایش پول‌های سرگردان بالا است و این سرمایه‌ها در جهت اشتباهی صرف می‌شوند.» این سه اشتباه، یعنی، افزایش حجم، سرعت و جهت اشتباه هدایت پول‌های سرگردان سه اشتباهی هستند که حالا به گفته دوست‌حسینی زمینه را برای بحرانی‌تر شدن وضعیت نقدینگی فراهم کرده‌اند. اما اگر با سیاست‌های مناسبی بتوان برای این پول‌ها برنامه‌ریزی کرد، دیگر شاهد بحران‌هایی مانند بحران ارز یا مسکن نخواهیم بود. تورم نیز یکی دیگر از نتایج تلخ نبود برنامه برای هدایت این حجم از پول‌های سرگردان است که به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی باید با اجرای سیاست‌های مناسب دولتی مهار شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج