بررسی روند افزایش قیمت پراید در بازار
طی سالهای ۹۰ تا ۹۷، قیمت پراید ۳۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رشد کرده است. سال ۹۰ قیمت پراید در بازار ۷ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بود و حالا به ۴۷ میلیون تومان رسیده ؛ طنز تلخ ماجرا اینجاست که بیشترین افزایش قیمت از آبان تا بهمن ماه جاری رقم خورد.
روزنامه همدلی نوشت: طی سالهای ۹۰ تا ۹۷، قیمت پراید ۳۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رشد کرده است. سال ۹۰ قیمت پراید در بازار ۷ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بود و حالا به ۴۷ میلیون تومان رسیده ؛ طنز تلخ ماجرا اینجاست که بیشترین افزایش قیمت از آبان تا بهمن ماه جاری رقم خورد.
در این ۴ ماه قیمت پراید با افزایش ۱۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومانی از ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان به ۴۷ میلیون تومان رسید. پراید؛ همان خودروی افسانهای که بی کیفیتی و طراحی بدون خلاقیت آن سالها نقل بسیاری از محافل بوده ، حالا لجام گسیخته در حال گران شدن است. اما این گرانی با کدام استدلال اتفاق افتاده، پرسشی است که هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است.
اگرچه طی ماههای گذشته، کمبود مواد اولیه برای تولید این خودرو و بدهی سنگین خودروسازها به شرکتهای قطعه سازی، یکی از مهمترین استلال ها یا به بیان بهتر توجیه نجومی شدن قیمت این محصول سایپا بیان شده، اما کارشناسان صنعتی در این باره نظر دیگری دارند.
یک تحلیلگر ارشد صنعتی در این باره میگوید: « گران شدن بی دلیل محصولات ایران خودرو و سایپا اتفاق جدیدی نیست و تنها یک دلیل دارد؛ آنهم انحصار است. » محمد قلی یوسفی معتقد است: « با گذشت بیش از نیم قرن ، هنوز خودروسازهای ایران الفبای رقابت را بلد نیستند، شاید بهتر باشد بگویم توان رقابت را ندارند، به همین دلیل است که به انحصار و بلعیدن بودجه عادت کردهاند.»
نقش دلالان در گرانی خودرو
در این بلبشوی صنعت خودرو، دلالان هم بر تنور گرانی می دمند. این را می شود از لابه لای اظهار نظرهای فروشندگان خودرو فهمید.
یکی از دیگر از این فروشندگان خودرو در این باره میگوید: « وقتی خودرو در بازار کم میشود عده ای نسبت به خرید خودرو اقدام و آنها را دپو میکنند؛ مردم اموال خود را به سکه، ارز و خودرو تبدیل کرده و در کنار سایر واسطه ها بر تنش بازار اضافه کردهاند چرا باید استپ وی به ۱۲۱ میلیون تومان برسد مگر این خودرو چه آپشن و امکاناتی دارد! جالب اینجاست کسی هم خریدار نیست و فروشنده فقط برای سود بیشتر هر روز قیمت این خودرو را افزایش می دهد. چرا باید پرایدی که مردم حتی ۲۱ میلیون تومان برای خرید آن پول نداشتند با سیاستهای غلط مدیریت بازار به ۴۷ میلیون تومان برسد! من که نمی توانم این ماشین را ۴۰ میلیون تومان بفروشم البته مشتری هم ندارد. »
او با تاکید بر اینکه قیمتها به صورت کاذب افزایش پیدا کرده است، میگوید: « در برخی از آگهیهای فروش نمایندگیها از تحویل این خودرو با قیمت ۴۳ میلیون تومان آنهم یک روزه حرف می زنند در حالی که این خودروها را از طریق واسطه ها فروخته و به نوعی در افزایش قیمتها تاثیرگذار هستند.»
این فروشنده به فروشهای کارتکسی نمایندگیها با وجود ممنوعیت ها اشاره کرد و افزود: «به محض مجوز افزایش قیمت تمام خودروهای دپو شده در کارخانجات که کمبود قطعه دارند یک مرتبه تکمیل شده و راهی بازار می شوند اما بازار کشش این همه خودرو را هم ندارد و رکود بیشتر خواهد شد.»
خودرو به وضعیت قرمز رسیده است
یکی دیگر از فعالان بازار میگوید: « از دولت میخواهیم به وضعیت قیمت خودرو در سایتها و فضای مجازی نظارت کند، سایت های مجازی با انتشار تبلیغات غیر منطقی جو روانی بازار را هر روز بدتر از دیروز میکنند. در این شرایط دلالان هم با شگردهای خاص خود سوء استفاده زیادی از بازار آشفته خودرو میکنند؛ حرف آزادسازی قیمت خودرو هم بر آشفتگی بازار اضافه کرده تا گرانی خودرو اوج خود برسد.»
برخی اخبار از منابع آگاه اینطور حکایت میکنند که با ادامه این روند سال ۹۸ تولید خودرو در کشور متوقف خواهد شد. آن وقت مشتریها میمانند و حوضشان، همانهایی که نه پول خرید خودروهای داخلی را دارند و نه میتوانند به خودروهای خارجی فکر کنند. باید منتظر ماند و دید مدیران صنعت خودرو چطور این کلاف پیچیده را باز میکنند...
نظر کاربران
چه کسانی این خودرو ها رو میخرند.این افراد پس از وضع مالی خوبی برخوردارند پس نیازی به یارانه ندارند چرا یارانه این افراد حذف نمیشه.پس دولت خودش با سرمایه داران هماهنگ هست فقط زورش به بدبخت بیچاره ها میرسه
بخاطر اینکه فاسدترین نظام مدیریت خودرو رو در دنیا داریم،،، اگه تولید خودرو تحویل سپاه بشه، همه مشکلات کنونی حل میشه نمونش تولید تراکتور در تبریز ماشیناش با بهترین کیفیت و کمترین استهلاک. دارن به این کشور خدمت میکنن،،
شما خودشو ناراحت نکن مجلس قراره درستش کنه مگه گوشت مرغ رو دست نکرد خخحححح
درسته
فقط شرکتهای ایران خودرو و سایپا بلدن بگن ما داریم ًضرر میکنیم و یسره پول بخان و بیتالمال رو بریزن حسابشون بخورن مجلس هم هیچی ازین کارا انگار نمیفهمه
فقط نظارت روی این دوتا شرکت دزد نیست همین
دلالها همان نورچشمی ها و ژنهای خوبن که خون مردم رو مثل زالو دارن میمکن
حالاچراهمه گیردادن به پرایدمگه کورهستن بقیش رونمی بینن
مجلس ودولت خیلی راحت میتونن جلوی دزدی دلالها.ایرانخودرو. وسایپا را بگیرن خب وقتی نمیخوام یعنی دست همشون تویک کاسه هست..وگرنه دولت خیلی راهت میتونه اعلام کنه هرنمایشگاهی یاهرکسی قیمت خودروی صفررابالاتراز قیمت کارخونه بفروشه خودروش توقیف میشه وجریمه میشه..اونوقت ببینید همه دلالها ایرانخودرو وسایپاخودرو را از انبارمیریزن بیرون یانه
مجلس ودولت خیلی راحت میتونن جلوی دزدی دلالها.ایرانخودرو. وسایپا را بگیرن خب وقتی نمیخوان یعنی دست همشون تویک کاسه هست..وگرنه دولت خیلی راهت میتونه اعلام کنه هرنمایشگاهی یاهرکسی قیمت خودروی صفررابالاتراز قیمت کارخونه بفروشه خودروش توقیف میشه وجریمه میشه..اونوقت ببینید همه دلالها ایرانخودرو وسایپاخودرو را از انبارمیریزن بیرون یانه
بررسی نداره بدی 120 میلیون هم میخرن هیجای دنیا مردمی به خوبی ایران نداره خوش بحال مسولین همچین کشوری
دولت همه رو به موج سواری ودلال بازی متهم میکنه در صورتی که بیشترین دلالی رو خودش میکنه وقتی دلار شد ۲۰ تومن بیشترین دلار هم دست دولت هست همیشه فروخت .گوشت شد صد تومن واردات گوشت کرد اسمشو گذاشت نظارت درست نیست گوشت تو بازار ازاد فروخته شد.الانم خودرو که دولت سهامداربزرگشه فنرش در رفته کی داره حال میکنه دولت .یعنی هر فسادی تو این مملکت بشه سر نخش رو بگیری یا به دولت میخوره یا به مجلس .این حجم از گرونی یهویی کار دلال نیست کار یه فساد سیستم اتیک میخواد که الحمدلله سیستم کشور ما تو این زبانزده
پاسخ ها
خدارو شکر مشکل خودر مانند مرغ وگوشت به دست م. حل شد
پژو و سمند گرون بشه ماشین خارجی گرون بشه بزاردو هزار رو قیمت پراید ک مال فقیر بیچاره ها هست بیاد چی میشه پژو هفتاد تومنه پس پراید هم باید بشه شصت تومن
پول قبر تو بهشت زهرا هم همین حدوداست
خود مردم مقصر هستن نه دولت چرا میخرید گرانی رو به وجود می اورید نخرید همه چی ارزان بشه ما مقصر هستیم نه دولت محترم روحانی وسلام
به خدا این دولت روحانی شورشو داورده من به این ری دادم الاان پشیمانم
خوشبحال خودروسازان ،پشت پرده با عزیزان مافیا ،دلالان ، واسطه های پرو پا قرص دست به جیب هم میکنند اون وقت خورو پراید بی کیفیت بدون استاندارد جهانی با هزار منت والتماس قالب میکنند به اقشار متوسط وپایین جامعه وخودشون بهترین خودرو سواری امریکایی ،اروپایی سوار میشن وپز میدن درپایان خدایا بحق خون شهدا کارخانه های تولید بی کیفیت داخلی وصاحبانش نابودکن بسوزان که پدرم عابرپیاده بودتوسط پراید بی کیفیت بی ترمز تصادف وفوت کرد .