۸۳۳۴۶۰
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

روی‌آوری تلویزیون به کپی‌برداری از برنامه‌های خارجی

کاهش جذابیت برنامه‌های صدا وسیما، افت کیفی سریال‌ها و... از مهم‌ترین رخدادهایی است که در سال‌های اخیر در سازمان صدا وسیما اتفاق افتاده است.

دنیای اقتصاد: کاهش جذابیت برنامه‌های صدا وسیما، افت کیفی سریال‌ها و... از مهم‌ترین رخدادهایی است که در سال‌های اخیر در سازمان صدا وسیما اتفاق افتاده است.

روی‌آوری تلویزیون به کپی‌برداری از برنامه‌های خارجی

اما برای گریز از این بحران، مدیران سیما تصمیم گرفتند تا با کپی‌برداری از برنامه‌های محبوب خارجی، یا اصطلاحا بومی‌سازی آنها برای سیما جذابیتی دست و پا کنند. برنامه اخیر احسان علیخانی با عنوان عصر جدید نمونه‌ای از همین نوع برنامه‌ها است. فارغ از همه این نکات منفی و مثبت درباره «عصر جدید» مهم‌ترین پرسش کماکان درباره این برنامه تبیین لزوم این حجم از «کپی‌برداری» در تولید یک برنامه «استعدادیابی» است.

به خصوص که تلویزیون سال‌هاست در این زمینه دست به آزمون و خطا زده و تلاش‌های متعددی در زمینه تولید برنامه‌های استعدادیابی (با کپی‌برداری‌های تاحدودی نامحسوس!) در حوزه‌های مختلف داشته و امروز احتمالا انتظار توضیح و استدلال برای رسیدن به این «نسخه‌برداری عین به عین» چندان بیراه نیست.

استفاده از پلت‌فرم‌های استاندارد و تا حدودی مشترک در برنامه‌سازی اتفاقی مرسوم در صنعت «سرگرمی» و تولیدات تلویزیونی در جهان است اما عطش برنامه‌سازی مانند شبکه‌های ماهواره‌ای که مدتی است در شبکه‌های مختلف تلویزیون به راه افتاده و احتمالا بی‌ارتباط با معضل «افت مخاطب» نیست، فراتر از استفاده از قالب‌ها و به‌نوعی تن دادن به قالب‌ها است. نمونه موفق برنامه‌هایی مانند «حالا خورشید» و «خندوانه» به‌خوبی موید این واقعیت است که می‌توان در قالب‌های استانداردجهانی یک «برنامه خلاقانه ایرانی» تولید کرد و این طبیعتا متفاوت از بازسازی یک برنامه کاملا خارجی صرفا «به زبان فارسی» است! این در حالی است که این شیوه برنامه‌سازی گویا برای نوروز امسال هم در اولویت سیما قرار دارد. گویا برنامه «ستاره‌ساز» که قرار است نوروز ۹۸ روی آنتن برود نیز برنامه‌ای مربوط به حوزه استعدادیابی است که البته منتقدان می‌گویند این برنامه نیز از روی نمونه‌های موفق خارجی کپی برداری شده است.

اگرچه صرف مشابه‌سازی یا اقتباس از برنامه‌های موفق خارجی بد نیست اما باید توجه کرد که جذب مخاطب از این مسیر و تسلیم کامل دربرابر قالب‌های آزموده نشان‌دهنده خالی بودن دستاوردهای سیما در طول چهار دهه برنامه‌سازی است. برای عبور از این ابهامات و اثبات دستاوردهای مثبت مسیر بسیار دشواری پیش روی سیما است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غلامرضا خوشی

      ازاین وزیر جدید هیچ حرکتی ندیدیم .غیر از چند بچه گمنام کاسب که هشتک ستاره وپیامک فلان ملت سرکار گذاشتن.فقط د ردوران زرغامی یه چیزی دیدیم بس.

    • بدون نام

      ما هرچه داریم کپی برداریه.از تکنولوژی گرفته تا خودرو و برنامه و تلویزیون و کل زندگی.

    • بدون نام

      خوش به حال روزنامه هامون که همه با کیفیت و جذاب اند و پر مخاطب

    • بدون نام

      وای وای وای و صد وای . دوباره یه برنامه ساخته شد . کپی کپی کپی بسه دیگه خسته نشدین؟؟ باشه کپی باشه همه رسانه های دنیا برای مخاطب جذب کردن رقابت میکنن. حالا چیزای دیگمون کپی نیست انوقت تلویزیون کپیه؟؟؟ برترینها بسه دیگه

    • بدون نام

      عاقا کجا گفتن کپی کردن اشکال داره .
      بریم جمع کنین بساطتون رو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج