جاباما
۸۳۳۶۶۴
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

۹۷ درصد خاک ایران دچار خشکسالی است

مسئول IPCC در ایران با اشاره به اینکه در انتهای سال ۹۶، حدود ۹۷ درصد خاک کشور را خشکسالی در بر گرفته است گفت: بر اساس ناحیه بندی اقلیمی ایران نواحی گرم و خشک ایران افزایش چشمگیری داشته است.

خبرگزاری فارس: بهلول ضیاییان رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی و مسئول دفتر lPCC در ایران در همایش هم اندیشی ملی موافقتنامه اقلیمی پاریس به وضعیت دمای ایران در ۵۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت در هر دهه این دوره زمانی ۴ دهم درجه سانتی‌گراد افزایش دما داشته ایم.

وی ادامه داد: براین اساس در ۵۰ سال گذشته حدود ۲ درجه سانتی‌گراد کشور گرم تر شده و در ۳دهه اول تغییرات معناداری ایجاد نشد اما در دو دهه بعدی با شیب نزولی کاهش بارش‌ها مواجه شدیم به طوری که از بارش ۲۷۰ میلیمتری در دهه ۴۰ به ۲۱۰ میلیمتر در دهه اخیر رسیده ایم.

ضیائیان ادامه داد: طی ۳۰ سال گذشته ۲۰ میلیمتر کاهش بارش ایجاد شده است و این عدد برای کشور خشک و نیمه خشک ایران عدد بزرگی بوده و آثار قابل توجهی داشته است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی گفت: همچنین در تغییرات تبخیر و تعرق پتانسیل شدت بیشتری داشته ایم و ۵.۹ میلی متر در سال با تغییرات تبخیر و تعرق پتانسیل مواجه شده ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه یازده سال گذشته تقریبا جز سال‌های ۸۹ و ۹۵ بارش ها در حد نرمال نبوده است و با دوره ترسالی مواجه نموده ایم گفت: پیش بینی ها حاکی از این است که بارش‌های نرمال در سال جاری ادامه پیدا کند اما ما با انگشت خشکسالی مواجه هستیم.

مسئول IPCC در ایران اشاره به اینکه در انتهای سال ۹۶، حدود ۹۷ درصد خاک کشور را خشکسالی در بر گرفته است گفت: بر اساس ناحیه بندی اقلیمی ایران نواحی گرم و خشک ایران افزایش چشمگیری داشته و بر اساس چشم انداز آینده سناریوی IPCC در خوشبینانه ترین حالت اگر تمام کشورها به معاهده پاریس پایبند باشند و انتشار گازهای گلخانه ای کنترل شود وضعیت کشور ما تا ۲۱۰۰ تغییر نخواهد کرد.

وی افزود اما اگر سناریوهای متوسط و بدبینانه را بنگریم در همه سناریوها بارش کشور ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و این مسئله در منطقه زاگرس و شمال غرب به ترتیب بیشتر است که این مسئله بسیار آسیب زا خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از ساستهای غلط دولتها

    • بدون نام

      اینا همگی از علائم ظهوره

    • فریبا

      پناه بر خدا

    • دکتر اهورا پارسا

      منطقه ی زاکرس مدت ۳سال است شاهد بالاترین بارش باران و برف در ۵۲ سال اخیر بوده با عنایت به اینکه منطقه ی زاکرس ۴۰ درصد ایران را شامل میشود والا به این امارها باید مشکوک بود وزارت اطلاعات بایستی ورود پیدا کند

    • بدون نام

      97درصد خاک ایران صادر و قاچاق میشه آب هم که صادر میشه خوب خشکسالی چه صیغه هستش ؟

    • بدون نام

      اینهمه باران آبش به کجا میرود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج