جاباما
۸۳۳۶۹۲
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

امکان اخذ مالیات از ثروتمندان براساس حساب‌ بانک

طراح طرح شفافیت تراکنش‌های بانکی بعد از تشریح ابعاد طرح گفت: جلوگیری از فرار مالیات‌ها، افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی، کاهش فاصله طبقاتی، کنترل پولشویی و حذف عامل انسانی در اخذ مالیات را از اهداف این طرح است.

خبرگزاری فارس: امروز نشستی در سازمان مردم نهاد دیدبان شفافیت و عدالت، مطلبی با عنوان طرح شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی توسط حبیب الله ظفریان ارائه شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۰ درصد از معاملات به وسیله تراکنش بانکی انجام می‌شود، اظهار داشت: ابزارهایی که امکان معاملات را خارج از کانال شبکه بانکی ایجاد می‌کند، باید حذف و یا اصلاح شود، کما اینکه چک بانکی فقط برای شخص گیرنده صادر می‌شود و قابلیت و فروش آن از بین رفت.

این کارشناس اقتصادی در تشریح طرح شفافیت تراکنش‌های بانکی گفت: در این طرح سامانه جامع تراکنش‌ها ایجاد می‌شود و حساب‌ها به دو بخش حساب‌های شخصی و حساب‌های تجاری تقسیم می‌شود و برای هر یک از این حساب‌ها دامنه شفافیت و دامنه غیرشفاف تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: حساب‌های شخصی افراد در چارچوب قانون مالیات بر درآمد قرار دارد و حساب‌های تجاری افراد هم تحت نظارت و رصد سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. مالیات‌ستانی از حساب‌های تجاری براساس سود است؛ درواقع باقی‌مانده درآمد منهای هزینه سود حساب است که مشمول مالیات می‌شود.

ظفریان با بیان اینکه مشکل عمده در ساماندهی تراکنش‌ها، مربوط به حساب شخصی افراد است، گفت: اغلب فرار‌های مالیاتی ریشه در این دارد که حساب شرکت به نام حساب مدیرعامل شرکت است و تراکنش‌ها با حساب شخصی مدیرعاملی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حساب شخصی افراد حساس است، افزود: میانگین ورودی و خروجی حساب شخصی فرد می‌تواند مبنا قرار بگیرد، اما در برخی زمان‌ها ممکن است با خرید و فروش خانه ورودی و خروجی یکباره افزایش یابد که این قابل مدیریت است. لازم است حساب‌های شخصی و تجاری متصل باشد و اطلاعات براساس کد ملی تجمیع شود.

طراح این طرح تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی به اطلاعات حساب همه افرادی که حساب تجاری دارند دسترسی خواهد داشت اما برای حساب‌های شخصی با توجه به اینکه با عموم مردم ارتباط دارد، باید یک حدی از آستانه غیرشفاف برای آن در نظر گرفت و بیش از ان سقف را باید شفاف‌سازی کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان برای حساب‌های شخصی سقف ۱۰۰ میلیون تومان در ماه در نظر گرفت. یعنی هر حسابی که ورودی آن در یک ماه ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر است، رصد نشود و حساب‌های شخصی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان بررسی شود. یک روش دیگر هم براساس خوداظهاری است به طوری که فرد درآمد ماهانه خود را اعلام کند و سیستم ۲ تا ۳ برابر آن مبلغ را به عنوان آستانه غیرشفاف تعیین و شمول بررسی خارج کند.

ظفریان با بیان اینکه این سیستم قابلیت سیاست‌گذاری و نظارت و برنامه‌ریزی را به دولت و بانک مرکزی می‌دهد، گفت: این سستم بستر را شفاف خواهد کرد اما اعمال سیاست‌های پولی و مالی بر عهده سیاست‌گذاران است و نیازمند اراده سیاسی است.

وی آثار اجرای این طرح را جلوگیری از فرار مالیات‌ها، افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی، کاهش فاصله طبقاتی و کنترل پولشویی عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف این طرح عدالت مالیاتی و حذف عامل انسانی در فرایند مالیات‌ستانی است.

ظفریان درخصوص نظر سازمان مالیاتی و بانک مرکزی درباره این طرح گفت: سازمان مالیاتی از این طرح استقبال کرده و بانک مرکزی هم قابلیت اجرایی این طرح را تایید کرده است و با آنها در حال مذاکره هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اول این مالیات به حسابهای خارج از کشور خودتون وضع کنید مالیات عوارض آبونمان ارزش افزوده کوفت زهرمار مرگ خوبه برای همسایه

    • بدون نام

      یادش بخیر تادیروزمیگفتندبحساب مردم سرک نمیکشیم و.....!
      اگرمالیات به پول های مردم دربانک مالیات تعلق بگیرد دیگرفاتحه ته مونده اقتصادرا ازالان بایدخواند!این دفعه پول هابه کجاسرازیرخواهدشد؟!
      تورم0000000000چندصددرصد؟!!!!

    • گلعلی

      لطفا بزرگواری کنید لایحه ای تصویب کنید اس مس یا همان ارسال پیام حساب را بدلیل نداشتن سقف موجودی حداقل یکصد هزار ریال غیر فعال نکنند چون اطلاعات حساب هر چند اندک جلوی شرمساری نداشتن موجودی را میگیرد ممنون

    • بدون نام

      دوباره کاری نکنید که مردم پولاشونو از بانک بکشن بیرون و ببرن تو خرید ارز و طلا.و دوباره باعث تورم بشه

    • آ زاد

      کاری که تمام کشورهای دیگر که عدالت محورند سالهاست انجام می دهند ،تا در حق فقرا اجحاف نشود ،البته در کشور ما قانون حاکمان است نه حاکمیت قانون

    • بدون نام

      خجالت بکشید،پرروها

    • بدون نام

      واقعا اگر عرضه داشته باشن میتونن از این خر مایه ها مالیات بگیرن به نفع بد بختهای جامعه اونایی که با حداقل حقوق زندگی میکنن برسونن

    • نکته سنج

      این کار ها فراری دادن سرمایه بانکهاست مالیات باید بر در امد باشد ودر آمد ها شناسایی شود .ونهادینه گرددو در امدها اعلام ومجازات سنگینی برای عدم اعلام در آمد پیش بینی گردد

    • بدون نام

      اخذ مالیات واقعی از اب خوردن راحت تره اما اگر دست اندر کاران بخواهن چطور در چین که 20 برابر ایران جمعیت داره از ی کارگر ساده تا وزیر تا ریال اخر ازشون مالیات میگیرن چونومیخوان

    • بدون نام

      راه اخذ صحیح مالیات اینه که هیچ شخص و ارگانی از مالیات معاف نشه و کسان یا ارگانهایی که مالیات بهشون تعلق نمیگیره از ی راه درست بهشون کمک بشه . وقتی معافیت مالیاتی بذارید خیلیها راه فرار را پیدا میکنن

    • بدون نام

      شفاف سازی خوبه برا مردم .اگه راست میکین خودتون هم fatfرا تصویب کنید

    • بدون نام

      مردم پولاشونو از بانکها می کشند بیرون! بهتر نقشه برای پولاشون نکشید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج