۸۳۳۸۰۱
۳ نظر
۵۰۸۴
۳ نظر
۵۰۸۴
پ

مصاحبه با امام جمعه مدرن و پرحاشیه بیله‌سوار

امام جمعه بیله‌سوار از زندگی شخصی‌ خود می‌گوید؛ روحانی‌ای که در ٢٤سالگی ازدواج کرده، موسیقی گوش می‌دهد و یک سینماروی حرفه‌ای است.

روزنامه شهروند -حسام خراسانی: «گاهی یک دختربچه را در سن ١٠ یا ١٢سالگی شوهر می‌دهند و این دختربچه مادر هم می‌شود، مادرشدن یک دختربچه که خودش شدیدا به آغوش مادر نیازمند است، یک ظلم بزرگ به بچه‌هاست.» این دو سطر بخشی از خطبه روزجمعه حجت‌الاسلام اصغرجدایی امام جمعه شهرستان بیله‌سوار است.

مصاحبه با امام جمعه مدرن و پرحاشیه بیله‌سوار

امام جمعه‌ای که قاطعانه علیه ازدواج‌ کودکان حرف می‌زند و از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌کند. اگر شما هم از کاربران فعال فضای‌ مجازی‌ باشید، حتما درهفته‌های اخیر حرف‌ها و عکس‌هایش را با هشتگ امام‌_جمعه_ متفاوت_ بیله‌سوار دیده‌اید. عکس‌های روحانی‌ای که لباس مبدل می‌پوشد و به بازرسی وضع گمرک می‌رود، با جوان‌ترها قرار استخر می‌گذارد، در یک ساندویچی میهمانشان می‌کند. اگرچه با توجه به ماهیت سیاسی-عبادی نمازجمعه خبرسازشدن اظهارنظرها و رفتارهای سیاسی یک امام جمعه در بین مردم اتفاق عجیب و غریبی نیست، اما این روزها امام ‌جمعه شهرستان بیله‌سوار با رفتارها و صحبت‌های متفاوت اجتماعی‌اش خبرساز شده است.به همین منظور گفت‌وگویی با این روحانی متفاوت داشته ایم.

در مورد خطبه نماز جمعه خبرسازتان صحبت ‌کنیم‌، اشاره‌ای داشتید به مسأله ازدواج‌ کودکان که با واکنش‌های کاربران در فضای‌ مجازی روبه‌رو شد.

بله؛ در خطبه نماز جمعه به دلیل همزمانی با ماه بهمن در مورد خیانت‌های رژیم گذشته حرف زدم. بحثی که با توجه به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی غیرطبیعی نیست؛ اما بخش دیگر خطبه این هفته را به مسأله کودک‌همسری اختصاص دادم، بحثی که بیشتر رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند.

شاید توجه رسانه‌ها به این بخش از صحبت‌های شما به این دلیل باشد که از تربیون نماز جمعه‌ کمتر چنین صحبت‌هایی شنیده‌ شده است.

حرف‌های من در مورد کودک‌همسری به دلیل جو ناراحت‌کننده‌ای بود که در هفته ‌اخیر شاهد بودم؛ خبرهایی که در مورد ازدواج کودکان دبستانی و مادرشدنشان شنیده‌ بودم، این اخبار برای من سنگین بود. دنیای کودک با دنیای همسری تفاوت دارد. دنیای کودک یک دنیای پاک و معصومانه است، این‌که شما این کودک را وارد دنیای همسری کنید، یک واقعه سنگین و تلخ است؛ خدا می‌داند کودک دچار چه مشکلات عاطفی می‌شود.

آیا برای مخالفت استدلال دینی هم دارید؟

من این را در خطبه نماز جمعه هم گفتم، در اسلام عقل هم حجیت دارد، کدام عقل سلیمی قبول می‌کند که دختربچه‌ای که هنوز به رشد عاطفی و فکری لازم نرسیده است، تشکیل خانواده بدهد؛ بزرگان ما هم چنین نظری دارند. شرط یک ازدواج موفق و صحیح فقط بلوغ جسمی نیست؛ کسی که می‌خواهد یک کانون مقدسی را به نام خانواده تشکیل بدهد باید علاوه بر بلوغ جسمی به بلوغ فکری، عقلی، اجتماعی، عاطفی، اقتصادی هم رسیده باشد؛ آیت‌الله مکارم ‌شیرازی هم در استفتاء خود از ضرورت بلوغ فکری و عقلی گفته است. اما هیچ فطرت پاکی راضی نمی‌شود که یک دختر سوم‌دبستانی مادر شود. جوامع گذشته جوامع ساده‌ای بودند، زندگی در آن دوران ساده بود؛ اما جامعه فعلی جامعه‌ای پیچیده و بسیار گسترده است. آیا یک کودک دوازده ساله امروزی می‌تواند یک خانواده را مدیریت کند؟

مصاحبه با امام جمعه مدرن و پرحاشیه بیله‌سوار

شما چه سنی را برای ازدواج مناسب‌ می‌دانید؟

ازدواج زودهنگام را قبول ندارم؛ البته یک‌سری از ازدواج‌ها هم دیرهنگام است که این موضوع را نیز نمی‌پذیرم. من قایل به سن ازدواج نیستم ولی دخترخانم‌ها هم نباید دیر ازدواج کنند؛ مثلا دخترها حوالی بیست ‌سال و پسرها حوالی بیست‌وچهار سال باید ازدواج کنند.

حاج‌آقا شما خودتان در چه سنی‌ ازدواج کرد‌ه‌اید؟

٢٤سالگی.

بچه‌ها‌یتان هم ازدواج کرده‌اند؟

خیر؛ یکی‌ از فرزندانم ١٥‌سال و دیگری ٩‌سال دارد.

گفت‌وگوی شما در برنامه فرمول یک و نقد فیلترینگ یکی دیگر از صحبت‌های شما بود که با بازخوردهای بسیاری روبه‌رو شد؛ اخیرا هم آقای‌باقری، امام‌جمعه اسالم، انتقاداتی به فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند که در برخی سایت‌های خبری این‌ گفته‌ها به شما نسبت داده شد، شما صحبت‌های حاج آقا باقری را تأیید می‌کنید؟

مصاحبه با امام جمعه مدرن و پرحاشیه بیله‌سوار

بله. با توجه به این‌که من مدتی امام‌جمعه اسالم بودم، به ‌طور اشتباه‌ برخی از سایت‌ها عکس بنده را به جای آقای باقری منتشر کرده‌اند. من معتقدم با بستن و فیلترکردن مشکلی حل نمی‌شود؛ بهتر است به جای این‌که بیایم تلگرام را فیلتر کنیم مصونیت‌سازی کنیم؛ گرچه باید تابع قانون هم باشیم و فرهنگ استفاده صحیح از آن را هم آموزش دهیم. موضوعی که مقام معظم‌ رهبری هم در این مورد نکاتی را مطرح کرده‌اند. من در برنامه فرمول یک هم این حدیث را نقل کردم: «امیرالمومنین می‌فرماید از هر چه که می‌ترسید، خودتان را در معرض آن قرار دهید».

در شبکه اجتماعی هم فعال هستید؟

بله؛ در اینستاگرام و تلگرام طلایی فعالیت دارم.

ظاهرا دورهمی‌هایی با جوانان شهر بیله‌سوار دارید.

من به جرأت عرض می‌کنم که در تاریخ انقلاب‌ اسلامی کمتر مسئولی داشته‌ایم که با جوانان رفاقت کند؛ اگر چه موضوع جوان‌گرایی در کشور و اهمیت پیگیری ‌مطالبات آنها از سفارشات رهبر معظم انقلاب هم است، من هم بنا به همین سفارشات به جوانان‌ها ایمان آورد‌ه‌ام،‌ استعدادهایشان را واقعا باور کردم، معتقدم باید جوان‌ها ورود کنند و دنیای جوانی سرشار از نشاط و شادابی است. این آقایان وزیر الان بعضی‌هایشان ٣٠‌سال است که وزیر هستند، ما به جوان‌ها کم بها داد‌ه‌‌ایم، باید تغییر رویه بدهیم و قطعا این تغییر رویه ما را با سربلندی روبه‌رو خواهد کرد.
واقعا سعی دارم این مطالبات جوانان را پیگیری کنم؛ با آنها حرف می‌زنم، رفاقت می‌کنم و استخر می‌روم.

یک عکس هم در فضای‌ مجازی از همین دورهمی‌هایتان منتشر شد؛ ظاهرا از استخر برمی‌گشتید.

بله؛ دو مرتبه با جوان‌تر‌ها برای ورزش به باشگاه و شنا رفتم. دورهمی که خوش‌گذشت و در پایان هم به شام در یک ساندویچی میهمانشان ‌کردم. سعی‌می‌کنم در اردوهای راهیان نور، مدارس و دانشگاه حاضر شوم؛ با آنها شوخی ‌می‌کنم این شوخی‌ها و این مدل کارها به من انرژی می‌دهد.

فعالیت‌های داوطلبانه را هم دنبال می‌کنید.

بله؛ یکی از همین فعالیت‌ها کمپین شهر زیبا است که دنبال می‌کنیم، طرحی که با استقبال مردم بیله‌سوار هم روبه‌رو شده است، سعی‌ می‌کنیم در این طرح به هر نحوی‌ شهرمان را زیبا کنیم، درِ خانه‌ها را رنگ بزنیم، دیوارهایمان را سفید کنیم، درختکاری کنیم و.... هر شهروند باید به اندازه خود در زیبایی شهر سهیم باشد.

اخیرا در نمازجمعه‌های شهرهای مختلف رویکردهای جدیدی را می‌بینیم؛ آیا تغییر رویکردی در وظایف‌ ائمه جمعه صورت گرفته است؟

بله؛ این تغییرات تغییرات مثبتی است؛ البته این تغییرات همه با توجه به نگاه‌ها و سفارشات مقام معظم رهبری است؛ انتصاب امام‌جمعه جوان شهر تهران نشان‌دهنده اهمیت جوان‌گرایی در نگاه رهبر انقلاب است.

اهل موسیقی هم هستید؟

در زمینه موسیقی کار علمی انجام داده‌ام؛ پایان‌نامه من در درس خارج، مبانی حرمت موسیقی از دیدگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری بود ولی خیلی وقت نمی‌کنم موسیقی گوش بدهم.

تحصیلات دانشگاهی هم دارید؟

بله؛ کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن.

مصاحبه با امام جمعه مدرن و پرحاشیه بیله‌سوار

موسیقی مورد علاقه‌تان چیست؟

معمولا وقت آزاد کمتر برایمان پیش‌ می‌آید؛ همین موضوع هم باعث شده است که کمتر از آثار موسیقی بهره ببرم اما در طول این چند ‌سال موسیقی سریال ملکوت، امام‌علی(ع) و امام‌رضا(ع) از موسیقی‌های مورد علاقه‌ام بوده است.

خواننده مورد علاقه‌تان کیست.

مصطفی‌احمدی، جوان پاک‌فطرت و انقلابی است.

اهل سینما هم هستید؟

بله سعی می‌کنم در حد امکان فیلم ‌مورد علاقه‌ام را در سینما ببینم؛ عید نوروز امسال لاتاری، مصادره و به وقت شام را دیدم.

کدام را بیشتر پسندیدید؟

لاتاری. آن‌قدر در پایان نمایش این فیلم کف زدم که دست‌هایم درد گرفت؛ این فیلم غیرت ایرانی را به نمایش گذاشت.

از فضای ‌مجازی بازخورد مثبت هم می‌گیرید؟

بله؛ کامنت‌ها را مطالعه می‌کنم، حتی بعضی‌ها از پست‌های مخالف را هم لایک می‌زنم. بعضی‌ها می‌آیند حتی فحش هم می‌دهند ولی من سعی می‌کنم از فضای ‌مجازی برای ارتباط با مردم به نحو شایسته و معقول استفاده کنم. باید بر روی فرهنگ گفت‌وگو و بدون توهین و جسارت بیشتر کار کنیم.

دیدگاه‌ها در فضای‌ مجازی چگونه است؟

عده‌ای از مردم ناامید شده‌اند و از ناامیدی حرف می‌زنند، باور و اعتقاد‌ها در برخی موارد کمرنگ شده است.

حاج آقا صریح‌تر بپرسم، علت این ناامیدی به نظرتان چیست؟

من هم صادقانه پاسخ می‌دهم که از بس در کشور ما اختلاس و زدوبند شده است؛ زدوبندهایی که درنهایت به اسم ما روحانیت تمام می‌شود. البته کمی هم بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی در کار رسانه هست و این هم اثرات منفی بر ذهن مردم می‌گذارد.

به نظر شما به دلیل آنچه در سال‌های گذشته رخ داده شکافی بین روحانیت و مردم ایجاد نشده است؟

بله؛ این موضوع را تأیید می‌کنم. عده‌ای از روحانیون دنیای امروز را باور ‌نمی‌کنند، نسل امروز را باید دریابیم، باید با نسل امروز مَچ بشویم. فضای‌مجازی امروز یک منبر مجازی است.

نظرتان در مورد فعالیت طلبه‌های جوان‌تر در فضای‌ مجازی چیست؟

بسیار خوب است؛ البته اگر به عادت تبدیل نشود و مفسده‌ای هم نداشته باشد. گاهی هم می‌بینیم که طلبه‌‌هایی فعالیت‌های ‌خارج از عرف را در این شبکه ‌اجتماعی دنبال می‌کنند؛ مثلا عکس‌هایی با جنس‌ مخالف می‌گیرند که مسائل شرعی در آن رعایت نشده است، این مصداق‌ها را من نمی‌پسندم.

نظرتان در مورد آقامیری، یکی از روحانیون پرطرفدار در فضای ‌مجازی چیست؛ موافق نحوه برخورد با این روحانی جوان هستید؟

من برخی کلیپ‌های آقامیری را گوش کردم، بعضی مطالب ایشان جالب و جذاب بود و مطالبی هم بود که من نمی‌پسندیدم. به نظرم انتشار چنین مطالبی توسط یک روحانی برداشت‌های خوبی در پی نداشته است؛ اما به نظرم نحوه برخورد با ایشان هم صحیح نبود، بهتر این بود که انتقادها را در گفت‌وگو و مناظرات رودررو مطرح می‌کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ببخشید،مستهجن نبایدفیلترشود!باید یک کم فکرکنید

    • معصومه

      ایشون چون مخالف ازدواج بچه های ده دوازده ساله است مدرن نامیده میشه؟ مخالفت با ازدواج کودکان دردنیا ازبدیهیاته. بایدجلوی ازدواج نوجوانان راگرفت.

    • بدون نام

      خیلی خوبه که یه خط از یه کتاب روانشناسی و جامعه شناسی 80 سال پیشمون دوباره مطرح میشه ، میشه مدرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج